Čína už si největším náletem takzvaného bikesharingu prošla. V zemi se zrodily startupy ofo a Mobike, které více rozšířily koncepci toho, že je možné si půjčovat kola i bez dockovací stanice. Využívají se chytré zámky, mobilní aplikace a sledování polohy.
Nástup neregulovaného byznysu v Číně přinesl ucpané chodníky a kola pohozená prakticky všude. Vláda postupně začala tento chaos usměrňovat, přesto jsou ale záplavy kol v ulicích stále znatelné.
Redukcí už si prochází také samotné firmy ofo a Mobike. Ta první kvůli přehnaným plánům téměř čelí bankrotu (na investicích vybrala 2,2 miliardy dolarů) a stáhla se i z Prahy, kde některým partnerům stále dluží peníze. Mobike se přejmenoval na Meituan Bike, posbíral téměř miliardu dolarů a dnes v Číně tvoří většinu dostupných kol.
Čína zkouší sdílení i řady dalších věcí. Podívejte se třeba, jak fungují takové chytré deštníky.