Různé formy omezení reklamy na takzvaných konspiračních serverech se staly žhavým tématem i letošního léta. Velká diskuse se rozjela především kolem kroku tuzemského portálu Seznam, který na nich začal a brzy zase skončil omezovat reklamy v rámci Skliku.
V minulosti už stažení reklamy z těchto webů ohlásila třeba Česká spořitelna, firma James Cook Languages nebo T-Mobile a Vodafone.
O kolik peněz se tak může jednat, se ale jen spekuluje. Nadace OSF se pokusila o jednu z prvních analýz tohoto trhu. Výzkumníci analyzovali především servery uvedené v seznamu slovenského projektu Konšpirátori.sk.
Analýza zjistila, že dvě třetiny těchto serverů nabízí reklamu prostřednictvím jedné či více reklamních sítí. Na serverech se objevuje i reklama známých značek. Zadavatelé reklamy přitom často nevědí, že jejich reklama je takto umístěna.
„Mnoho inzerentů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aby si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými by vědomě nespolupracovali,“ říká Matěj Novák z firmy Czech Publisher Exchange, který se podílel na odhadu příjmů z reklamy. „Dezinformační a konspirační zpravodajské weby si tak mohou přijít i na milionové částky z reklamy,“ dodává. Odhadem tak může scéna v Česku a Slovensku z internetové reklamy vygenerovat 23 až 32 milionů korun.