Praha, 2. prosince 2009 – Podle analýzy společnosti McKinsey & Company si 74 procent evropských firem myslí, že jsou extrémně vystaveny změnám na trhu způsobeným informačními technologiemi. Pouze 18 procent firem však věří, že jsou v nasazování nových technologií rychlejší a lepší než jejich konkurenti. Podle společnosti Cisco, která průzkum iniciovala, by se měly firmy v nových ekonomických podmínkách zaměřit na větší propojení informačních technologií s podnikovou strategií.
„Existuje početná skupina ředitelů firem, kteří stále považují informační technologie a interní IT oddělení jen jako administrativní zázemí pro jejich činnost, namísto toho, aby je vnímali jako podpůrné nástroje pro dosažení konkurenční výhody, naplnění podnikové strategie a budoucí růst. Přitom již dnes řada firem využívá například různé technologické nástroje pro spolupráci, které prokazatelně zvyšují jejich produktivitu a snižují provozní náklady,“ říká Alexander Winkler, generální ředitel společnosti Cisco Systems Česká republika.
Podle analýzy McKinsey si sice 71 procent procent evropských společností myslí, že by měla být podniková strategie s informačními technologiemi více propojena, ale pouze 27 procent z nich se vyjádřilo, že to v současné době považují za aktuální krok i ve své vlastní firmě. Jedním z důvodů tohoto stavu může být podle studie i to, že třetina firem zatím nepovažuje informační technologie za jedno ze tří hlavních kritérií, které by jim mohlo pomoci dosáhnout konkurenční výhody.
„Jedním z prvních kroků na cestě většího propojení IT a byznysu by mělo být rozšiřování ekonomického vzdělání IT ředitelů, které by mělo být spojeno s předáním větší odpovědnosti i pravomocí. Statistiky například ukazují, že zatímco v Evropě dnes přímo generálnímu řediteli reportuje pouze 31 procent IT ředitelů, v USA a Kanadě je to 56 procent a jinde ve světě v průměru okolo 48 procent,“ vysvětluje Alexander Winkler.
Z výsledků analýzy McKinsey vyplývá, že využívání informačních technologií v evropských firmách již dnes přináší uspokojivé výsledky například ve zvyšování produktivity, provozní efektivnosti nebo při vytváření inovativního prostředí. Nové podmínky na trhu však podle autorů studie posouvají hranici mnohem výše, a aby v nich společnosti uspěly, budou muset ve všech těchto oblastech postupně dosáhnout úplného maxima.
„Historické zkušenosti ukazují, že v období ekonomického poklesu dochází ke změnám vedoucího postavení firem na trhu. Například jen zhruba polovina globálních IT firem, které patřily před recesí v letech 2000 až 2001 k lídrům na trhu, si svou pozici udržely i po ní. To představuje jednak hrozbu pro současné vedoucí společnosti na trhu, na druhou stranu však i obrovskou příležitost pro ostatní,“ říká Alexander Winkler ze společnosti Cisco Systems Česká republika.
Podle analýzy společnosti McKinsey si většina evropských společnosti i přes některé pozitivní zprávy z poslední doby myslí, že současné změny na trhu vyvolané ekonomickým poklesem neznamenají jen obrat ekonomického cyklu, ale že jde o nastolení trvale obtížnějších podmínek a firmy se jim budou muset dlouhodobě přizpůsobit. Jak uvedlo 31 procent firem, stanovily si v reakci právě na změněné spotřební návyky jako prioritu vývoj nových produktů a služeb.