Potál Seznam.cz

  • Seznam.cz představuje v současnosti i dlouhodobě nejnavštěvovanější český internetový portál. Se zakládacím datem 1996 jde o historicky vůbec první službu tohoto typu v ČR. Jako společnost existuje Seznam.cz podle obchodního rejstříku teprve od 5. dubna 2000.

Sdílet

Službu Seznam.cz založil Ivo Lukačovič s úmyslem vybudovat v Česku první katalogový vyhledávací server, ten ale v průběhu času prošel velkým množstvím proměn, od roku roku 2005 dokonce provozuje vlastní lokální (český) fulltextový vyhledávač. Ten kromě základní funkčnosti podporuje některé jednodušší sémantické funkce a podobně jako Google indexuje vedle HTML také soubory ve formátech XML, PDF a DOC. Poslední veřejná data hovoří o 200GB databázi, která obsahuje kolem 55 milionů dokumentů. Seznam vedle titulu nejstarší portálová služba v Čechách drží ještě jedno prvenství, objevuje se zde totiž také historicky první český reklamní banner (opět v roce 1996).

Nový Seznam

Mezi léty 1997 a 1999 Seznam překračuje obrat 10 milionů korun a buduje vlastní freemailovou službu Seznam E-mail s podporou personalizace a přeposílání zpráv na mobilní telefon. Ke dni 30. září 1998 dosáhla denní návštěvnost titulky Seznamu sto tisíc přístupů. V rozmezí let 2000 – 2003 je katalog Seznamu rozdělen na komerční a nekomerční část, což má uživatelům se nabídnout snadnější a rychlejší přístup ke strukturované informaci. Zároveň je ve spolupráci s deníkem právo spuštěno online zpravodajství Novinky.cz, které po třech měsících provozu díky linkování z titulní strany Seznamu poráží konkurenční iDnes. Dále vzniká realitní server Sreality, který se postupně v objemu nabízených nemovitostí i návštěvností se stává jedničkou na českém realitním online trhu.

Svoji pozici leadera českého Internetu Seznam postupně upevňuje v rozmezí let 2004 – 2005. Tehdy dochází zejména k rapidnímu růstu návštěvnosti, ta se pohybuje kolem jednoho milionu uživatelů denně. Zisk portálu Seznam.cz se v jeden moment meziročně zvyšuje o 360% a Seznam se také pouští do dalších akvizicí, kupuje doménu a ochranou známku e-mail a majoritní podíl v projektu Spolužáci.cz, který následně přetváří na součást vlastních komunitních služeb. V následujícím roce 2006 přichází Seznam s personalizací homepage, inovuje Mapy.cz a Ivo Lukačovič předává výkonné řízení firmy technickému řediteli Pavlu Zimovi. 18. září téhož roku se poprvé návštěvnost Seznamu přehoupla přes dva miliony uživatelů denně. Pod sílícím tlakem konkurence Seznam začíná experimentovat také s provozem vlastního PPC (Pay Per Click – platba za proklik) reklamního systému Sklik. Posledním významným krokem Seznamu v tomto roce je koupě domény a ochranné známky Post.cz, kterou přidává ke stávajícím freemailovým službám.

Ivo Lukačovič
Ivo Lukačovič (33)
  • Majitel portálu Seznam.cz
  • Seznam založil v roce 1996 jako student ČVUT, vysokou školu pak už nedokončil a věnoval se rozvoji firmy. Dnes ovlivňuje především dlouhodobé vize Seznamu, vývoj nových produktů a jejich grafickou podobu. Bydlí v Praze a vychovává syna Ondřeje. Koníčkem je fotografování, létání sportovními letadly, toulky se spacákem v přírodě. Od roku 2003 zveřejňuje své názory na vlastním ILblogu. V roce 2006 se stal finalistou mezinárodní soutěže Podnikatel roku a Osobností českého Internetu pro rok 2006 a 2007 v anketě Křišťálová Lupa.

Rok 2007 se pro seznam nese hlavně ve znamení boje s globální konkurencí ve formě pomalu se na českém trhu etablujícího Google. Seznam se zaměřuje zejména na podporu a další rozvoj Skliku, který začíná generovat první zajímavý obrat. Seznam přichází s vlastním systémem optimalizace reklamních kampaní a realizuje prodej prostřednictvím vlastní obchodní sítě. Dále v této době dochází k nasazení nové verze katalogu pod označením Firmy.cz. Novinkou roku 2008 je pak poprvé v historii Seznamu nasazení dříve odmítané kontextové reklamy v rámci Skliku. Z technologických inovací přichází Seznam z optimalizací některých služeb pro mobilní zařízení.


Spekulace o prodeji

V roce 2000 se po prodeji 30% podílu ve společnosti stává Lukačovič jejím majoritním akcionářem, minoritní podíl od té doby několikrát mění majitele. Od počátku roku 2008, nejprve v kuloárech, později i přímo na veřejnost začínají prosakovat informace o možném prodeji firmy, které ovšem majoritní vlastník akcií a zakladatel společnosti Ivo Lukačovič od počátku vehementně popírá. Nabízet by se měl jak podíl minoritních akcionářů Tiger Holding Four a Miura International, tak i 70procentní podíl Lukačoviče. Zatímco o odprodeji svého podílu nechce Lukačovič alespoň navenek ani slyšet, svými vlastními investicemi mimo internetový business se nijak netají, jeho jméno se například objevilo mezi zájemci o privatizaci pražského letiště Točná, část jeho pozemků přitom vlastní již nyní.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).