IoT řešení pomohlo drogeriím Teta zvládnout energetickou krizi

 Autor: Vodafone Czech Republic a.s.
Společnost Teta drogerie využívá k optimalizaci spotřeby energie řešení internetu věcí od Vodafone Business.
15. 10. 2024

Sdílet

Když na Českou republiku dopadla plná tíha energetické krize a ceny elektřiny a plynu prudce vzrostly, stála síť drogerií Teta před velkou výzvou. Bylo třeba optimalizovat teplotu v prodejnách tak, aby firma snížila výdaje za energie a zároveň na pobočkách zachovala tepelný komfort pro zákazníky i personál. „Zjistili jsme, že nám chybí data, abychom mohli provést nějaké změny. Nevěděli jsme, kde a jak skutečně topíme. Proto jsme se začali zabývat otázkou, jak taková data vůbec sehnat,“ popisuje nastalou situaci HR ředitel drogerie Teta Jan Doleček.

Firma proto začala hledat technologického partnera, který by jí v této situaci pomohl. Volba nakonec padla na Vodafone Business – ukázalo se, že řešení chytré senzoriky od Vodafonu je jednodušší, rychlejší a efektivnější než jiné alternativy, které společnost zvažovala. A firmě ve finále ušetřilo výdaje na vytápění v řádu milionů korun ročně.


Jan Doleček, HR ředitel ve společnosti Teta drogerie

Autor: Vodafone Czech Republic a.s.

IoT v praxi: Rychle, jednoduše a bez nutnosti najímat další zaměstnance

Vodafone vybavil prodejny Teta IoT senzory, které každých 5 minut snímají a ukládají do cloudu data o teplotě. Ta jsou následně dostupná k nahlédnutí a analýze pomocí uživatelsky přívětivé aplikace, do které mají přístup vedoucí prodejen a oblastní manažeři. Každá z prodejen má také stanovený optimální teplotní rozsah a pokud systém zaznamená výkyv, vedoucí pracovníci jsou o tom obratem informováni, aby mohli situaci řešit.

Vodafone nakonfiguroval celý systém takovým způsobem, aby odpovídal požadavkům zákazníka, a rovněž je poskytovatelem kompletní, dedikované konektivity. Ta je klíčová pro bezproblémové fungování, tedy propojení senzorů, jejich komunikaci s cloudovým úložištěm i vzdálené ovládání a monitoring. Speciální NB-IoT síť Vodafone Business, kterou toto řešení využívá, je určená výhradně pro internet věcí a pokrývá 100 % území Česka. Díky tomu senzory spolehlivě pracují a odesílají data v reálném čase.

Získané informace o teplotách lze snadno sledovat pomocí aplikace.

Autor: Vodafone Czech Republic a.s.

V každé prodejně jsou instalovány 3–4 senzory (2 na prodejní ploše, 1 ve skladu a 1 v kanceláři). Rozmístění senzorů je zásadní, protože teplotní podmínky se liší v závislosti na umístění prodejen – některé jsou například v obchodních centrech, jiné ve starších budovách. Umístění senzorů, ale i základní interakci s nimi (např. výměnu baterií) zvládnou sami řadoví zaměstnanci drogerií. „Po implementaci jsme nemuseli nikoho najmout, nepotřebovali jsme žádného dalšího člověka. Systém je natolik jednoduchý a intuitivní, že vše potřebné vykonávají naši stávající lidé v rámci své běžné činnosti,“ říká Jan Doleček, HR ředitel drogerie Teta, která je součástí skupiny firem pk Solvent.

Stojíte ve své firmě před podobnými výzvami? Buďte i vy efektivnější díky řešení chytré senzoriky od Vodafonu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).