Zpráva SMS vyřadila z provozu záchranný systém

23. 7. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ve čtvrtek se v síti slovenského Eurotelu rozšířila zpráva SMS s informací o předvolbě 15002 pro bezplatné volání. Poté co Eurotel tuto předvolbu během dne zrušil, zahltili volající tísňovou linku hasičského záchranného sboru 150. Slovensko hledá viníka, přestože tomu pravděpodobně mohl Eurotel zabránit. Hrozí něco podobného i v České republice?

Události v čase

Před 19. 7. 2001 neznámý pachatel pravděpodobně rozeslal uživatelům mobilních telefonů v síti slovenského mobilního operátora Eurotel zprávu informující, že prostřednictvím servisní předvolby 15002 je možné telefonovat kamkoli zdarma. (Zdroj: Tato zpráva pochází ze dvou neoficiálních zdrojů na WWW SMEonlineNeviditelný Pes)

19. 7. 2001 dopoledne se zpráva SMS údajně dále šíří ve zmutované podobě, kdy jsou uživatelé nabádáni, aby zavolali na telefonní číslo 150 pro informace o volání zdarma. (Zdroj: Neviditelný Pes)

19. 7. 2001 v průběhu dne se na linku hasičské záchranné služby dovolalo přes 20.000 zájemců o hovory z mobilního telefonu zdarma. Krizová linka po celé zemi je v některých okamžicích zcela zahlcena. Telefonní síť slovenského Eurotelu kolabuje pod náporem. Společnost rozesílá všem svým klientům první prosbu, aby nevolali na telefonní číslo 150, neb jde o krizovou linku. (Zdroj: TASR a SMEonline)

20. 7. 2001 v průběhu dne slovenský Eurotel opět ústy své mluvčí Marianny Črepové apeluje na své klienty, aby nevolali na telefonní číslo 150 ani čísla začínající touto číselnou řadou v případě zájmu o bezplatné hovory, protože jejich hovor bude spojen s linkou tísňového volání hasičského záchranného sboru. Zprávu přebírá mnoho hromadných sdělovacích prostředků. (Zdroj: TASR a SMEonline)

20. 7. 2001 večer mluvčí slovenského Eurotelu přiznává deníku SME, že „Počas testovacej prevádzky nového softvéru, mohlo na nejaký čas dôjsť k možnosti uskutočniť hovor týmto spôsobom. Po ukončení testovacej prevádzky sa však zákazníci včera dovolali už iba na čísla tiesňového volania.“

20. 7. 2001 v noci TASR přináší informaci o tom, že Jozef Paluš, vedoucí Úradu požiarnej ochrany Ministerstva vnútra SR podá na Krajskou prokuratúru v Bratislavě podnět pro stíhání neznámého pachatele pro trestný čin všeobecného ohrožení se sazbou 8 až 15 let. (Zdroj: TASR a SMEonline)

Vinen je operátor

Každý telekomunikační operátor obvykle zřizuje pro servisní potřeby předvolbu, po jejímž vyvolení není hovor zpoplatňován. Informace o této předvolbě pak pravidelně z firmy uniká a rychle se šíří. Nikdo rozumný takovou předvolbu nevytočí ze snadno vysledovatelného telefonu, velmi oblíbeným místem pro uskutečňování nezpoplatněných hovorů jsou telefonní budky a mobilní telefony s předplacenými kartami. Používání těchto čísel je ošemetné, dříve nebo později se u telefonní budky objeví žluté auto Českého Telekomu nebo se o ni začne zajímat policejní hlídka. Zneužívání těchto čísel je nebezpečné. Kromě toho se předvolby v blíže nespecifikovaných intervalech mění.

Vůbec mě nepřekvapuje, že takovou předvolbu zřizuje (právě pro servisní účely) i slovenský Eurotel a tím méně mě zaskočila informace, že i jeho zaměstnancům tato informace unikla. Poznámka tiskové mluvčí slovenského Eurotelu: „Mohol to urobiť naozaj ktokoľvek,“ mě skoro dohání k slzám dojetí. A už vůbec se nedivím tomu, že si kdekdo chtěl zavolat zadarmo. Dokonce věřím tomu, že mnozí lidé, kteří předvolbu vytočili ani netušili, že dělají něco špatného; je docela dobře možné, že se domnívali, že jde o oficiální akci operátora v rámci konkurenčního boje. Co mě tedy na celé akci zaráží?

Všichni, od hasičů, přes Eurotel, zástupce slovenských medií a jejich čtenáře, právníky, až po vedoucího Úřadu Ministerstva vnitra SR se shodují na tom, že vinen vším je ten, kdo tuto zprávu vypustil do světa v první „esemesce“. Ano, souhlasím, dopustil se tím trestného činu, ale nebyl to trestný čin veřejného ohrožení. Toho se totiž dopustil --- a souhlasím s Danielem Lipšicem z MV SR, že „v takom prípade ide skôr o trestný čin z nedbanlivosti“, než o úmysl --- někdo úplně jiný, ale viník rozhodně není neznámý! Je jím totiž ten, kdo zvolil předvolbu 15002, a jméno toho člověka určitě musejí v Eurotelu znát, protože to je docela jistě jejich zaměstnanec. Právě tato osoba měla předpokládat, že pokud bude předvolba zrušena a někdo ji zavolá, bude hovor spojen s tísňovou linkou. Hlavním viníkem je pak osoba (opět v Eurotelu), která dala pokyn ke zrušení této předvolby, protože tím právě spustila celou akci.

Celému neštěstí by se dalo zabránit, kdyby slovenský Eurotel všechny hovory s předvolbou 15002 směroval na hlasovou smyčku s oznámením, že volané číslo neexistuje.

V prvních komentářích, kdy ještě nebylo zřejmé, že skutečně jakási předvolba pro volání zdarma existuje, se často objevuje názor, že každý, kdo zavolal na číslo s předvolbou 150 je hlupák. Podle mého názoru to tak jednoznačné není. Hlupák by byl ten, kdo by volal přímo na linku 150 v domnění, že se dozví informace o bezplatném volání (jak uvádí v Neviditelné psu Ľubomír Sedláčik). Nelze se ale spolehnout, že každý uživatel telefonní sítě ví, že po vytočení čísla 150 (a 155, 158 a 121) jsou již další zadaná čísla ignorována. A i kdybychom mohli předpokládat, že to budou vědět, lze rozumět tomu, že si člověk při vidině volání zdarma těch tří čísel prostě nevšimne.

MM 25 baliček

Jen se teď bojím, že podobný žert napadne nějakého vtipálka i u nás. Nejednou se mi přihodilo, že mi na sebe dívka nechala číslo, jako je toto: 15 82 934, a asi se při představě, kam se dovolám, dobře bavila. Domnívám se, že z preventivních důvodů by měli raději mobilní operátoři i v České republice rozeslat všem svým klientům zprávu SMS s přehledem čtveřice důležitých telefonních čísel a upozorněním, že po jejich zadání už ústředna další čísla ignoruje. A možná by bylo dobré, kdyby o slovenském případu informovaly také naše hromadné sdělovací prostředky. Je to jejich povinnost – zabraňovat tragediím.

Dobrá zpráva na závěr

Před dvěma týdny Evropská komise definitivně podpořila vznik právní normy, která by ukládala telekomunikačním operátorům uchovávat obsah veškeré hlasové a datové komunikace pro účely policejního vyšetřování. Takže zatímco teď ještě vtipálek unikl, po aplikaci této obávané normy už nebude mít velkou šanci.

Kdo je podle vás odpovědný za zahlcení tísňové linky?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).