Digitálnímu reklamnímu trhu v USA dominuje pět firem, které z něj utrží nejvíce peněz. Nepřekvapivě jde o Google, Facebook, Yahoo, Microsoft a Twitter, které v loňském roce dohromady získaly 65 % reklamních výdajů (28,5 miliardy dolarů). Vyplývá to ze studie The State of the News Media 2016, kterou vydala agentura Pew Research Center. Dominance této pětice přitom sílí – v roce 2014 inkasovaly „jen“ 61 % výdajů.
Digitální reklama pomalu roste, v loňském roce dosáhla v USA 33% podílu na celkových reklamních výdajích (ty dosáhly 183 miliard dolarů, digitál z toho činí 59,6 miliardy). Meziročně je to posun o tři procentní body – z 28 % v roce 2014 (tehdy byly celkové výdaje 175 miliard).
Růst hodně táhne nástup mobilní reklamy, která v USA tvoří už více než polovinu výdajů na digitální reklamu (53 %). Jde o 65% meziroční nárůst – více (trojciferně) rostla jen v předchozích letech, kdy ale začínala v podstatě od nuly. Za mobilní reklamu loni firmy v USA utratily celkem 31,6 miliardy dolarů). Z celkových reklamních výdajů pak mobilní reklama tvoří už 17 %.
Co se formátů týká, na mobilních zařízeních pořád s 14,1 miliardy dolarů vede reklama ve vyhledávání (Search), druhá je s 13,3 miliardy displayová reklama a třetí videoreklama (2,9 miliardy).
Bannery vedou, video ale rychle roste
Roste ale i mnohými už pohřbívaná displayová reklama (v loňském roce o 27 %). I u ní růst táhne mobilní displayová reklama – zatímco na desktopech výdaje o 6 % poklesly, na mobilech zaznamenaly 67% růst. Bannery se prostě začaly stěhovat za uživateli na displeje jejich mobilů a tabletů.
Mezi displayovými formáty pořád vedou klasické bannery (44 %), ale rychle jim z koláče výdajů ujídá videoreklama. Ta dnes drží 29 % z výdajů na displayovou reklamu a rychle roste. Podobně jsou na tom Rich Media formáty, které obstarají 21 %.
K displayovým formátům řadí Pew také nativní reklamu – ta ale podle průzkumu příliš neroste a v USA tvoří jen 6 % z displayové reklamy. I tak ale servery, které ji prodávají, utržily celkem 1,7 miliardy dolarů.