Znáte pravidlo 90:9:1? Jeden tvoří, devět mluví, devadesát se veze

15. 12. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Mozilla
„1% pravidlo“, tak se také někdy říká tomu, co jinde najdete jako 90:9:1. V mírně jiné podobě vztažené ke starému známému dělení 80:20

Konec Firefox OS tak trochu připomíná, že 1% pravidlo vypadá jako nevyhnutelné, byť tady je to mírně posunuté. 85% podíl Androidu, 14% podíl iOSu a zbylé jedno procento pro Windows Phone. 

Nic pozitivního, nic, na co bychom mohli být hrdí. Podobně je tomu ale i v podílu desktopových operačních systémů, 91% Windows, 8% Mac OSX a zbylé jedno procento na různorodé odrůdy Linuxů.

1% pravidlo“ není nic nového, existuje už dlouho (a najdete z něj řadu výjimek). Týká se i něčeho, co je dobré mít na paměti i na sociálních sítích. Budete-li mít někde skupinu 100 lidí, tak jeden bude tvořit obsah, 9 bude na tento obsah reagovat a zbylých 90 lidí bude pouze konzumovat. Původní „1% rule“ má za autory teoreticky dvojici Ben McConnell a Jackie Huba, ale je velmi pravděpodobné, že nejsou první, kdo toto „pravidlo“ určil, ale daleko spíše těmi, kdo byl první v označení coby „1% pravidlo“.

Důležité na tomto (a všech podobných pravidlech) je uvědomění si, že vždy bude existovat výrazná mlčící (a zírající) většina. Ať už jde o rozdělení na 90:9:1 nebo více relaxované 80:20 (a další dělení na 80:20). 

Jiná varianta totiž říká, že 80 % uživatelů se veze a je pasivní, 20 % jsou ti aktivní. Z těch je ale 80 % těch, co pouze dělají něco jako je přidání Líbí na Facebooku (16 % původního celku). Dalších 20 % z této části (4 % z celku) se pak opět dělí, 80 % komentuje a pouze 20 % je těch, kteří nasdílí obsah dál.

Takto popsané dělení poměrně dobře vysvětluje, proč většina lidí na Facebooku (ale pozor, v rámci určité komunity, ne napříč celým Facebookem) spíše lajkuje, méně jich komentuje a ještě méně sdílí. Výjimky potvrzující pravidla se pochopitelně objevují, přímo úměrně tomu, jak senzační, bulvární a zábavný je obsah. Ale také ovlivněné velikostí a složením „komunity“.

Naslouchat hlasu sociálních sítí je ošidné

Vedle poučení pro marketing je výše uvedené ještě poučné i z jiného hlediska. Usuzovat z projevů na sociálních sítích na cokoliv, je ošemetné. Nikdy totiž nebudete tušit, co si myslí mlčící většina. Ať už osmdesáti či devadesáti procentní. Nemůžete usuzovat ani z počtu Líbí, protože i ty dává jen zlomek lidí, jejichž názor, pohled na věc, byste měli znát.

Nehledě na to, že pokud budete chtít usuzovat z projevu internetových uživatelů na celou populaci, bude to ještě více ošemetné. Z deseti milionů obyvatel České republiky jich (přes) sedm milionů používá Internet (podle měsíčních výstupů Netmonitoru). Ale pouze něco přes 4 miliony jich používá Facebook. Takže pokud budete chtít brát vážně to, co se objeví na Facebooku, bude vám do správného pohledu chybět většina české populace. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).