Po asi 67 miliardách korun, které se v tuzemských e-shopech protočily v roce 2014, by letos tržby za zboží měly poskočit o dalších až 20 %, tedy asi k 80 miliardám Kč. Tedy aspoň podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a cenového srovnávače Heureka.
O celkovém výsledku do velké míry rozhoduje vánoční sezóna. A jejím vrcholem má být podle APEKu právě dnešní den, pondělí 14. prosince. Útraty za zboží by měly ze jediný den přesáhnout 700 milionů Kč.
„Aktuálně se nacházíme v nejfrekventovanějším období, v součtu uplynulého a tohoto týdne utratí zákazníci za zboží v internetových obchodech přes 6 miliard korun,“ říká výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška.
Garance doručení?
Zároveň se pomalu uzavírá časové okno, ve kterém ještě e-shopy stihnou doručit nákupy před Vánoci. Podle Vetyšky je dobré objednávat včas, nicméně pod stromeček by to měly stihnout ještě i dárky koupené v pondělí 21. prosince.
A byť některé e-shopy garantují doručení dárků včas, je třeba se na jejich nabídku podívat podrobněji. Například Mall.cz u své garance nezaručuje doručení domů, ale jen doručení na svou pobočku nebo předání nákupu dopravci do 21. prosince. A to ještě neznamená 100% jistotu, že dárky skutečně dorazí včas – jak ostatně Mall uvádí v dolní části stránky s garancí:
Garance se nevztahuje na zpoždění vzniklé kvůli mimořádným stavům. Například povodně, sněhové kalamity, stávky, apod. MALL.CZ nenese odpovědnost za včasné dodání smluvními přepravci třetích stran.
Mall se současnou akcí zřejmě snaží vylepšit reputaci po nedávných problémech s vyřizováním objednávek, které souvisely se stěhováním do nového skladu.
Nakupovat dárky v e-shopech na poslední chvíli je prostě dost na hraně a spolehlivější je objednávat dříve. „Kdo má rád adrenalin a nakupuje na poslední chvíli, jistě může využít řady výdejen především velkých internetových obchodů. V takovém případě budou moci nakupující objednávat ještě v úterý 22. či 23. 12.,“ dodává Vetyška.