Online verze firemních katalogů dnes samy o sobě příliš netáhnou. Pravda, jsou tu Firmy.cz a jejich dva a čtvrt milionu reálných uživatelů, ale už katalogová dvojka, za níž lze považovat právě Zlaté stránky, jich má pouze 640 tisíc. Žádný z těch, které jsou navíc v současnosti v Česku provozovány, nenabízí 100% objektivní obraz lokální firemní scény. Mnozí z nás již také zpohodlněli natolik, že společnost či drobný živnostník, jehož prezentaci nám nevyhodí Google na prvních řádcích vyhledávače nebo v rámci AdSense, pro nás de facto neexistují.
Mediatel včera oficiálně představil pilotní projekt služby, která by teoreticky mohla přinést renesanci uživatelského zájmu o jeho katalogové služby. Po uživateli spíše ignorovaném mobilním hledání přichází Mediatel s vlastní online verzí „click and dial“ ústředny propojené s firemním katalogem na Zlatestranky.cz. Služba je limitovaná pouze množstvím hovorů a databází firemních kontaktů Mediatelu, jinak je dostupná zdarma. Jde o součást komplexnější strategie nebo o sázku na divokou kartu?
Služba Volej zdarma je dalším krokem v naší strategii, kdy chceme přinášet služby relevantní pro uživatele, který hledá dodavatele nějakého zboží nebo služby (např. opraváře, truhláře). V tomto roce jsme zpřístupnili uživatelům hledání ve Zlatých stránkách z mobilů, když jsou mimo dosah klasického Internetu. Volání zdarma zase umožňuje uživateli nejen potenciální dodavatele vyhledat, ale i je přímo oslovit, a to zadarmo,
okomentoval pro Lupu spuštění projektu Petr Voplakal, ředitel pro rozvoj a strategii společnosti Mediatel.
Technologické zázemí
Click and dial vytáčení, s nímž asi před třemi lety přišly některé lepší VoIP ústředny, funguje zpravidla tak, že obslužná aplikace kontaktuje IP ústřednu, telefonní ústředna po autorizaci vytočí vámi zadanou pevnou nebo mobilní linku a po zvednutí vás spojí s kontaktem ze seznamu. Hlavní výhody spočívají v pohodlné práci s telefonními kontakty v počítači (online seznam je k dispozici, i když zrovna u sebe nemáte vlastní telefon), obcházení VoIP telefonních přístrojů a také zpravidla ve výhodnější tarifikaci. Řešení Mediatelu naroubovalo tento systém na svůj katalog, čímž vnikl uživatelsky docela zajímavý produkt. Na www.zlatestranky.cz si najdete kontakt a kliknete na odkaz u tohoto kontaktu. Potom zadáte číslo telefonu, který máte právě k dispozici (pevný nebo mobilní). Systém automaticky vytočí toto vaše číslo, následně zavolá na vámi zvolený kontakt a oba hovory spojí do jednoho. Oba dva hovory jsou realizovány přes klasickou telefonní síť, takže uživatel nemusí nic instalovat a používá běžný telefon,
vysvětluje Voplakal.
Ovšem vzhledem k tomu, že se jedná o distribuované řešení, jsou zde využívány i VoIP technologie při řízení a směrování hovorů. Kromě volání telefon-telefon, pokud je uživatel třeba v zahraničí, kde by platil na roamingu příchozí hovor, může využít pro volání „k sobě“ Internet – tj VoIP, avšak na rozdíl od jiných řešení nemusí instalovat žádnou aplikaci, vše probíhá ve standardním internetovém prohlížeči,
doplňuje Voplakal ještě.
Bezpečnost a telefonický spam
Jak se hned při prvních dnech spuštění ukázalo na technologicky obdobném řešení služby Klikni a volej portálu iDnes, veřejně přístupné IP volání lze poměrně snadno zneužít, například k propojování nic netušících lidí, kteří spolu vůbec mluvit nechtějí. V případě zlatých stránek je alespoň jedna strana limitována omezeným výběrem volaných čísel (pokud cca dva miliony kontaktů leze chápat jako dostatečné omezení), na druhé straně právě dostupnost zdarma sebou prakticky implicitně nese zvýšené množství šprýmařů, kteří si vždy rádi nezávazně zažertují na cizí účet. To by se mohlo v případě firemních kontaktů z katalogu Mediatelu časem ukázat jako kritické.
Samotná webová technologie má několik bezpečnostních prvků, o kterých se z pochopitelných důvodů nechceme detailněji zmiňovat,
komentuje náš dotaz Voplakal. V tuto chvíli jsme nastavili relativně volné limity, které ale brání zneužívání (spamu) a běžně dostačují na jiných evropských trzích. Omezen je počet hovorů z daného uživatelského čísla (IP adresy), a to buď 15 hovorů za 24 hodin, nebo 9 hovorů za hodinu nebo 7 hovorů za 15 min. Dokážeme trvale zablokovat jak telefonní číslo, tak IP adresu v případě zneužívání služby. Délka hovoru zatím není omezena, pouze ze strany jednotlivých dodavatelů telekomunikačních služeb. Tyto limity by nijak neměly bránit v užívání běžnému uživateli. Jestli bude nutné pro český trh nastavit nějaká další omezení, záleží na výsledcích pilotního provozu. V rámci stávajícího je možné volat na všech více než 2 milionů čísel pevných i mobilních linek ve Zlatých stránkách včetně čísel osob a domácností. Výjimku tvoří pouze čísla se zvláštní sazbou,
vysvětluje ještě na naši žádost o upřesnění.
S propojovacími poplatky nejsou žerty
Většina z nás ví, že úplně zadarmo zpravidla nezískáme ani něčí vizitku, je tedy jasné, že každá z pohledu uživatele sponzorovaná služba si na sebe musí nějak vydělat. Na čem je tedy založen business model volání zdarma? Zvažujeme hned několik obchodních modelů. Od inzertní služby přes sponzorované volání formou sponzorských vzkazů až po sponzoring celé služby, např ze strany některého alternativního operátora,
komentuje Voplakal. Základní model inzertní služby je založen na skutečnosti, že potenciální zákazník nejdříve kontaktuje ty firmy, které zároveň nabízí možnost zavolání zdarma. (Logicky, proč by měl utrácet své peníze, za to, že chce u dané firmy nakoupit její službu nebo zboží.) Inzerent tedy platí formou paušálu za službu – odkaz „Volej zdarma“ u svých kontaktů uvedených v online katalogu, aby získal více potencionálních zákazníků,
zkouší Voplakal vysvětlit základní filosofii produktu.
Naším cílem je nabídnout službu za paušál, kdy by už inzerent neplatil za jednotlivé příchozí hovory, a to vše řádově třikrát levněji než jsou průměrné roční náklady např. na linku 800. Chtěli bychom dokonce udržet cenu pod hranicí 10 000 Kč/rok. Přesný obchodní model však určíme až na základě dat ze stávajícího pilotního provozu. Předpokládáme, že nakonec se bude jednat o kombinaci všech tří výše zmíněných modelů (např. inzertní pro firmy, sponzoring u kontaktů domácností apod.),
dodává ještě.
Otázkou, kterou ještě zbývá zodpovědět, je, zda by se v tomto případě mohlo jednat o skutečnou killer aplikaci, která nastartuje jeden z největších českých katalogů k dalšímu raketovému růstu, nebo jen o další doplňkový produkt, jakým je i ono sporně využívané mobilní vyhledávání. V tuto chvíli lze od nás, vyjádřeno statisticky, volat zdarma na zhruba 10–15 % všech čísel v ČR. Zlaté stránky oproti jiným katalogům přinášejí něco podstatného navíc, nejen poskytnou kontakty, ale přímo spojí potencionálního zákazníka s firmou. Tím se mění základní definice služby lokálního hledání na Internetu. Z pohledu uživatele pak také ztrácí smysl volat např. na linku 1188 za desítky korun za minutu, zvláště když používají stejnou databázi jako Zlaté stránky (viz dole na stránce),
je přesvědčený Voplakal.