Letošní rok byl první, kdy se celodenní podíl Novy na dospělém publiku držel převážně pod 30 procenty. Je to z vašeho pohledu přelomová událost, nebo s tím Nova počítala?
Zaměřujeme se na cílovou skupinu diváků od 15 do 54 let a sledujeme kombinovaný podíl na trhu, tedy součet Novy a Novy Cinema. Díváme se hlavně na prime time. Číslo, které říkáte, tedy pro nás není nijak relevantní.
Když se tedy budeme bavit o onom souhrnném podílu Novy a Novy Cinema v prime time pro diváky od 15 do 54 let, pro ten jste si stanovili na letošní rok cíl 40 až 45 procent. I toho ale dosahujete málokdy.
To není pravda, dosahujeme ho téměř každý týden. Během podzimu jsme se pohybovali okolo 42 procent.
Ale vy si prime time definujete jinak než zbytek trhu, počítáte do něj i podvečerní Ulici od 18:30… Oficiální měření Asociace televizních organizací (ATO) označuje za prime time čas mezi 19:00 a 23:00.
Ne, my si prime time definujeme také tak, od 19 do 23 hodin.
A v těchto časech máte v souhrnných číslech na publiku od 15 do 54 let podíl nad 40 procent?
Ano. Aktuálně to bylo něco přes 42 procent.
Nicméně když vezmu vývoj podílů Novy na publiku za celý letošní rok, na jaře jste se u té nejširší skupiny diváků starších 15 let drželi pravidelně každý týden nad 30 procenty, v létě přišel tradiční pokles a na podzim jste se už na jarní čísla nevrátili. Záměrně říkám u D15+, protože na tuto skupinu budete od ledna prodávat reklamu.
Ano, přejdeme na D15+, ale pouze u prodeje reklamy, programovat budeme nadále na publikum od 15 do 54 let. Skupina D15+ je pro nás pouze měna, protože v našem celku má větší hodnotu. Když říkáte vývoj podílů Novy v letošním roce u skupiny D15+, nemůžu na to dost dobře reagovat, protože čísla u této skupiny detailně neznám, pro tento rok byla absolutně relevantní skupina 15 až 54 let.
On je to obecný vývoj i u skupiny D15–54, ten trend je v obou případech stejný. Na podzim jste se nevrátili na čísla, kterých jste dosahovali na jaře.
K tomu je třeba se podívat na graf (ředitel PR Vladimír Mužík odchází pro přesná data). Není úplně pravda, že bychom se na podzim nevrátili k číslům, kterých jsme dosahovali před létem. Jaro se drželo nahoře, potom mírně kleslo kvůli mistrovství světa v hokeji a na konci sezóny vystoupalo nahoru. Tam bývá vždycky vrchol, končí sezóna Ordinace a Ulice, a čísla bývají vyšší než v celé uplynulé sezóně. Pak bylo léto, kdy podíly tradičně klesají a na podzim jsme se vrátili na čísla před tím vrcholem jarní sezóny. Čísla z podzimu a průběhu jara jsou úplně stejná. Nedá se ale srovnávat poslední týden jarní sezóny, kdy dochází k onomu vrcholu, s podzimem. Pokles tam tedy žádný nevidím, podařilo se nám udržet stabilitu výkonu Novy, což byl jeden z našich cílů pro letošní rok. Chtěli jsme stabilizovat hlavní kanál a to se nám, myslím, podařilo hezky.
Teď se bavíme o souhrnném výkonu Novy a Novy Cinema, nebo jenom o Nově? Protože já jsem měl na mysli jenom hlavní Novu.
V obou případech grafy vypadají hodně podobně.
Jak hodnotíte podzimní nedělní souboj českých filmů na Nově a druhé řady Česko Slovensko má Talent na Primě? Byl to pro vás úspěch, nebo jste uhráli plichtu?
Sázeli jsme na jistotu, proto jsme dávali filmy, které lidi mají rádi, ale i novinky. Naším cílem bylo diváky zaujmout českými filmy, protože všude na světě je těžké konkurovat takovým formátům, jako je Talent. Neznám jinou zemi kromě České republiky, kde by tento formát měl nižší podíl než 40 nebo 50 procent. Proto naše vítězství považuji za velký úspěch a jsme za ně moc rádi.
Nebylo to příliš nákladné vítězství? Proti Talentu jste si „vybouchali“ ty nejatraktivnější české filmy.
Nedá se to tak říci, protože tyto filmy stejně tak jednou za rok vysíláme. Obvykle bývaly v sobotu jako megafilm. Když to srovnám s tím, co jsme na neděli večer mohli dát místo nich… Myslím, že show typu Talent je na neděli večer dražší řešení než české filmy.
Když říkáte, že ve světě Talent mívá zpravidla podíly mezi 40 a 50 procenty, myslíte si, že mohl mít na Primě vyšší sledovanost? Letošní druhá řada přesáhla podíl 40 procent jen výjimečně.
Nechci komentovat strategii a čísla konkurenční televize.
Neukazuje to, že je český divák talentovými show už unavený? Už tu byla SuperStar, X-Factor, Talent, Talentmania…
Talentové show jsou světovým trendem, v Americe jde už desátá řada Idolu, tedy naší SuperStar. V Německu, myslím, osmá, v Británii bylo mnoho řad Idolu i X-Factoru. Myslím si tedy, že vlna talentových show ještě není za námi. Lidé je chtějí. Pro nás je důležitá hlavně divácká odezva. Minulá SuperStar také dosáhla slušných čísel, měla přes milion diváků starších 15 let.
Ale vysílali jste ji po určité přestávce, nebyla rok po předchozí SuperStar.
To ano, ale teď je situace s ohledem na konkurenci jiná, než byla přede dvěma lety. Tehdy jsme si mohli dovolit udělat rok a půl odstup mezi jednotlivými řadami talentových show, ale teď, když je tady více televizí a kanálů, a každá dělá alespoň jednou do roka nějakou takovou show, nemůžeme čekat tak dlouho.
Ale není jich už na českého diváka moc? Prima dává Talent, Česká televize bude příští rok na podzim dávat StarDance, vy budete na jaře dávat Hlas.
Uvidíme. Proto jsme přišli s novou show, která tady ještě nebyla. Únava může být u těch značek, které už lidi znají.
Co si od Hlasu slibujete?
Nikdy nevím, jak na takovouto otázku odpovědět, protože v angličtině podobná otázka neexistuje. Myslím si, že to je z hlediska brandu velká věc pro jarní sezónu.
A co budete považovat za úspěch? Když se podíváme na sledovanost Talentu na Primě, má být Hlas ještě úspěšnější? Nebo má dosahovat porovnatelných výsledků? Nebo čísel jako poslední SuperStar na Nově?
Hlas je jenom jedním z formátů, které připravujeme na jaro. Pro jarní sezónu jsme si stanovili cíl pro kombinovaný podíl na trhu, jako máme teď, tedy v prime time u diváků od 15 do 54 let 40 procent.
Tedy cokoli, co bude nad 40 procenty, budete považovat za úspěch?
V průměru musí celé schéma dosáhnout těchto čísel, takže některé pořady budou mít více a některé méně.
A Hlas má mít tedy víc. Kolik? 50 procent?
Samozřejmě, že když televize do něčeho investuje, chce, aby to pro ni byl velký tahák. Já o Hlasu nepochybuji, myslím si, že to je výborný formát. Hrozně se na něj těším.
Znovu se tedy zeptám na číslo. Jaký podíl u Hlasu byste považovali za úspěch?
Nejlépe 100 procent (smích). U ratingu (smích). Aby se na něj díval každý. Chceme co největší počet diváků, které by mohl tento formát oslovit. Ale máte jistou pravdu v tom, že část populace tyto soutěže vůbec nezajímají a nepustí si je. Chceme tedy oslovit všechny ty, které by tento typ soutěže mohl zaujmout.
Ptám se proto, že licence takových show a jejich výroba je velmi nákladná. Musíte mít tedy propočítáno, co je pro vás minimum diváků, kterého byste museli dosáhnout, aby se vám ta investice vrátila.
Pochopitelně, ale také musíte říct, že to je v rámci nějakého mixu. Samozřejmě, že se díváme na profitabilitu každého pořadu, ale spíše to bereme v nějakém průměru. Některé věci jsou levnější a dělají dobrá čísla, jiné věci jsou zkrátka dražší.
Ale Hlas vnímáte jako hlavní formát pro jarní sezónu. Není to jeden z mnoha formátů, které nabídnete.
Zase, jak se to vezme. Nejdůležitější jsou pro Novu naše pilíře: Televizní noviny, Ordinace a Ulice. To je naše priorita, protože to jsou věci, které lidi milují a ke kterým se vrací. Takže co si budeme říkat, na Ordinaci se pravidelně každý týden dívají téměř dva miliony lidí, a doufáme, že to tak vydrží i příští rok na jaře.
Nova oznámila koupi licence pro formát Hlas celkem brzy před jeho vysíláním. Bylo to proto, že Prima společně se slovenskou televizí Joj uvažovala o tom, že na jaro nasadí česko-slovenský X-Factor?
Brzy? Produkovat takový formát trvá šest až devět měsíců. Museli jsme začít oslovovat lidi, kameramany a další, takže trh by se to dozvěděl tak jako tak. Každý tu mluví s každým. Takže jsme to oznámili včas, s Primou to nemá žádnou souvislost. Rozhodli jsme se, že Hlas chceme vysílat na jaře. Konkurence jedná s těmi samými partnery jako my, a sám víte, co se stalo v minulosti, kdy jsme si my i konkurence zaregistrovali stejné značky a byl s tím trošku problém (Nova s Markízou si registrovaly názvy Česko Slovenský Talent, ale licenci na tento formát nakonec získala Prima s Jojkou, pozn. red.). V případě Hlasu jsme si tedy hned po koupi licence museli zaregistrovat ochrannou známku.
Je pravda, že první předtáčené díly Hlasu začnete vyrábět bezprostředně po Novém roce?
Ano.
Jak velký podíl bude mít na tomto projektu Markíza? Půjde opět o česko-slovenskou show, kde se tedy bude natáčet – u nás, nebo na Slovensku?
Natáčet se bude v Praze, podíl obou televizí bude podobný jako při poslední SuperStar nebo u Talentmanie. Podíl českého a slovenského obsahu bude padesát na padesát.
Není už těch česko-slovenských projektů moc?
Nemyslím. Jsme příliš malý trh. On není problém v tom, že by tím byl unavený divák, ale v tom, kde najít dost vhodných lidí do tohoto typu show. Lidí, kteří něco umí a chtějí se ukázat v televizi, a zároveň profesionálně nezpívají, je omezené množství. V podstatě jsme jejich počet na českém trhu vyčerpali, takže společná show nám dává výhodu, že nikoli deset či pět, ale 15 milionů obyvatel obou zemí může poskytovat opravdu výjimečné talenty. Pro Hlas máme úplně nejlepší casting, jaký jsem kdy viděla. A to můžu porovnávat s oběma česko-slovenskými SuperStar a Talentmanií. S čistým svědomím můžu říct, že v porovnání s nimi Hlas vítězí.
U česko-slovenských show je zajímavý trend, že jsou sledovanější na Slovensku než v Česku. Jako by čeští diváci byli unavení slovenštinou. Vnímáte to?
Společné show jsou také otázkou nákladů. V době krize jsme rádi, že máme sesterskou stanici, s níž se můžeme podílet na nákladech, abychom vůbec mohli divákům přinést takový velký formát. Ono se to pozitivně projeví i na obsahu show, a její celkové podobě, protože, když si porovnáte poslední čistě českou SuperStar a první česko-slovenskou, vizuálně šlo o obrovský rozdíl. Část financí, které ušetříme díky společnému projektu, můžeme investovat zpátky do obsahu a potom program vypadá mnohem lépe a bombastičtěji. A ještě k té lepší sledovanosti na Slovensku: čeští diváci mají rádi spíše hranou dramatickou tvorbu, kdežto Slováci reality show. Můžete to srovnat i na sledovanosti pořadu Farmář hledá ženu a jeho výsledcích tam a tady.
Na jaře jste očekávali velký zájem o turecký seriál Tisíc a jedna noc, nakonec jste ho ale museli z prime time přesunout do podvečera. V čem se podle vás stala chyba?
Nechce se mi vracet do minulosti. Je to věc, která se stala v únoru.
Ptám se na to proto, zda to nějak ovlivní vaše uvažování o programování Novy do budoucna. Tedy zda takový typ seriálu už do prime time nenasadíte, nebo jestli to byla shoda náhod a částečně za to můžou novináři, že neuspěl.
Asi to už nechceme komentovat. Z každé takové věci se poučíme.
A jaké poučení tedy má Nova z Tisíce a jedné noci?
Je to jedna ze zkušeností, kterou jsme získali a uvidíme, jak si s tím poradíme do budoucna.
Znamená to, že český divák je jiný než slovenský nebo rumunský a bulharský? Protože ve všech těchto zemích majitel Novy seriál Tisíc a jedna noc vysílal a byl tam mimořádně úspěšný.
Omlouvám se, ale my se k tomu opravdu nechceme dál vyjadřovat. Tisíc a jedna noc měla víc než 900 tisíc diváků starších 15 let denně! To vůbec nebyl neúspěch.
Ano, podle masy diváků, které jste tím seriálem oslovili a jakou sledovanost měla konkurence, to byl úspěch. Ale Tisíc a jedna noc sledovali hlavně diváci starší 55 let a to nebylo pro Novu dobré, když ještě letos prodáváte reklamní časy na diváky od 15 do 54 let.
Nebylo to ideální, proto jsme ji přesunuli.
Na Nově Cinema jste letos začali dávat výrazně víc atraktivních českých i zahraničních filmů. Díky nim Nova Cinema dosahuje i podílů přes 20 procent. Potřebujete tak zvýšit její podíl na publiku kvůli změně obchodní strategie, kdy se část objemu kampaní musí vždy odehrát na Cinemě?
Nejde o žádnou změnu strategie, tyto filmy jsme dávali i v minulosti. Vždycky jsme tam dávali to nejlepší, co jsme v dané chvíli mohli. Myslím, že to je spíše váš pocit, že jsme je tam začali dávat až v současné době, protože Nova Cinema si získává čím dále větší povědomí mezi diváky. Všechny ostatní kanály, tedy mimo těch hlavních, za poslední rok nebo rok a půl narostly, takže diváci je berou jako plnohodnotné. Předtím to tak nebylo. Programová skladba Novy Cinema se ale nijak zásadně nezměnila. Stabilní sloty pro tyto filmy má více méně od začátku vysílání.
Budete tyto filmy na Nově Cinema posilovat a vůbec rozšiřovat záběr tohoto programu? Na leden jste už oznámili vysílání reality show Amazing Race.
Ano, od ledna budeme vysílat převzatou soutěž Amazing Race, což je formát, který už osmnáct sezon s úspěchem vysílá americká stanice CBS. Je to soutěž, v níž páry cestují okolo světa a plní úkoly.
Nevím, ale formát reality show mi úplně tematicky nezapadá do filmového kanálu, jakým je Nova Cinema.
Amazing Race je také seriál, tak proč ho nedávat? I Námořní vyšetřovací služba nám na Cinemě dělá krásná čísla. Seriálů tam vysíláme víc a je po nich velká poptávka. Není tedy důvod, proč bychom nevysílali Amazing Race.
Osobně by mi zapadal lépe do onoho budoucího pátého programu Novy pro muže, který pracovně nazýváte Kanál 5.
To právě ne, Amazing Race je hodně rodinný pořad. Soutěží v něm mladší i starší páry, matky s dcerami a podobně. Není to to, co vysílá konkurenční televize, tedy adrenalinová soutěž.
Nova Cinema měla v minulosti jeden vlastní pořad, Hvězdného reportéra. Toho jste ale později zrušili. Nechystáte vzhledem k vyšší sledovanosti tohoto programu nějaké jiné původní formáty?
To by bylo trošku proti koncepci tohoto kanálu. Je to filmový a seriálový program, a v tuto chvíli to asi není správná platforma pro to, abychom pro něj vyráběli původní pořady. Z české tvorby tam jsou české filmy, budou tam určitě české seriály.
Které české seriály?
Ještě nevím přesně, máme spoustu věcí v knihovně, mezi nimi i české. Nevylučujeme, že by se mohly objevit i na Nově Cinema. Jenom si nejsme jisti, zda je tento program vhodnou platformou pro výrobu jeho vlastních unikátních pořadů. Navíc v době, kdy plánujeme další tematické kanály, na které by byl podle mne lokální obsah vhodnější než na Novu Cinema.
Jedna věc jsou akviziční seriály, druhá původní české seriály Novy, které byste na Nově Cinema mohli vysílat tak často, jak byste chtěli, a v podstatě by vás to nic nestálo. Chystáte se na to?
To je obchodní tajemství.
V létě jste na hlavní Nově vysílali komunistický seriál Plechová kavalerie, v lednu nasadíte Druhý dech. Bude z toho tradice, že v inzertně slabých obdobích nasadíte podobné archivní věci, které nejsou tolik nákladné?
Plechová kavalerie nebyla prvním takovým seriálem, který Nova vysílala. V létě 2009 a 2010 jsme dávali Chalupáře, předtím jsme měli v prime time Malý pitaval z velkého města.
Ano, to jste dávali maximálně jeden takový seriál ročně, ale teď jsme měli jeden v létě a další dáváte hned v lednu. Čili v obou inzertně slabých sezónách po sobě.
Česká televize jednou za rok prodává práva k těmto seriálům a loni jsme v jejím tendru získali dva. Byli jsme za to rádi, protože obecně jsme rádi za český obsah. Tyto seriály, i když je označujete za komunistické, jsou kvalitní a dobové, a starší lidé, kteří je v minulosti viděli, se na ně rádi podívají znova, a mladí lidé se na ně dívají spíš ze zajímavosti, protože tu dobu nezažili.
Ale dívají se na ně asi spíš starší diváci, ne?
To ne, dívají se i mladí. U Plechové kavalerie byli jednou z nejsilnějších diváckých skupin lidé od 15 do 24 let.
Takže to berou jako recesi.
Spíše jako raritu. I pro mě to je hrozně zajímavé, já jsem v té době v Československu nežila a zajímalo mě, jak to tu vypadalo.
Poměrně nedávno jste si stěžovala, že Nova měla zájem o víc takových starších českých seriálů, ale ČT je prodala televizi Barrandov. Naznačovala jste, že přístup Kavčích hor vůči Nově byl diskriminační. Třeba u Ženy za pultem, kterou jste chtěli koupit a získal ji právě Barrandov. Změnilo se něco od té doby?
Změnilo se vedení ČT (smích). Takže vůbec nevíme, jaká bude jejich strategie do budoucna. Ale asi nemůžeme počítat s tím, že bychom získali další takové seriály.
Kvůli tomu, že ČT vede bývalý ředitel Novy Petr Dvořák?
(kýve) Kvůli tomu, že se tam mění strategie. Navíc Petr Dvořák sám řekl, že rok 2012 bude pro ČT přechodný a budou hodně věcí vytahovat z archivu.
Uvažujete o tom, že byste ty komunistické seriály, které vysíláte na hlavní Nově, opakovali na Nově Cinema?
Může se to stát.
A stane se?
Může se to stát.
Plechovou kavalerii ještě můžete opakovat na Nově Cinema?
Smluvní věci nekomentujeme.
Takže mi neřeknete, jestli máte k Plechové kavalerii nakoupená práva podobně jako k Chalupářům, které jste opakovali rok po sobě?
Tak ano, máme práva pro ještě jedno vysílání Plechové kavalerie.
A objeví se na Nově Cinema?
Je to možné, ale smluvní věci opravdu komentovat nebudeme.
Nebojíte se, že vysíláním tohoto typu seriálů poškozujete značku Novy? Přece jenom jsou částí společnosti vnímané dost negativně, jsou poplatné době svého vzniku…
Zase se vracím k tomu, co jsem už říkala. Proč jsou tak vnímané? Jsou to dobové věci. Říká se to samé o umění, které vzniklo v době totality? Je to autorské dílo, které reflektuje, co se dělo v té době, herecké výkony v některých těchto seriálech jsou dobré, některé hlášky stojí za to. Produkce byla také dobrá…
Je trochu paradoxní, že na těchto seriálech v minulosti postavila svůj úspěch televize Prima, zatímco Nova je z principu odmítala vysílat. První ředitel Novy Vladimír Železný kdysi říkal, že se k jejich vysílání nikdy nesníží. Pak na nich hodně postavila sledovanost televize Barrandov a teď se do nich paradoxně pustila Nova.
To není pravda, vždyť jsme měli jeden seriál ročně.
Dobrá, pojďme k jinému tématu. Dotkne se obecně další ekonomická krize programování Novy? Budete výrazněji šetřit na programu, třeba na nákupech akvizic, a budete častěji reprízovat?
To jsou dvě různé věci. V ekonomické krizi žijeme prakticky od roku 2008, takže to není tak, že by přicházela až teď. Je samozřejmé, že většinu peněz v televizi utrácíme za program, takže když je nějaký tlak na finance, musíme sáhnout i do programu. Dříve se do něj sahalo až v poslední řadě. Ale nemyslím si, že by se tyto úspory v příštím roce projevily víc než letos. Podařilo se nám poskládat jarní schéma tak, že si by divák měl být spokojený. Hlavně v prime time. Našli jsme jiné způsoby, jak vyvážit náklady s očekávanými výnosy.
Letos na podzim jsme na Nově trochu „vymetli šuplíky“, vysílali jste seriály a pilotní díly k seriálům, které vznikly ještě před krizí. Jejich pozdržení jste ještě za Petra Dvořáka vysvětlovali tím, že v době krize byste je nedokázali správně inzertně zhodnotit. Šlo o Expozituru, nové díly Comebacku, Soukromých pastí, ale i pilotní díly k seriálům Policie Modrava nebo Hasiči, které se nakonec dál nenatáčely. Máte teď vůbec z čeho brát?
Samozřejmě, že ano. V té době, kdy jsme zastavili vysílání těchto novinek, tedy na podzim 2008, jsme nečekali, že špatná ekonomická situace vydrží tak dlouho. V krizi žijeme už třetí rok.
Takže točíte novou původní dramatickou tvorbu?
Točíme spoustu nových věcí, ano.
Třeba seriál Gympl?
Ten jsme už avizovali.
Ale spoustu jiných seriálů jste zastavili v přípravné fázi po natočení pilotních dílů. Nezastavili jste toho až příliš mnoho?
Rozhodně ne, máme tu věci, o kterých ani vy nevíte a které se nám nějakým zázrakem podařilo utajit. Jde o hodně dobré věci.
Třeba projekt Helena? (název a logo tohoto pořadu si u patentového úřadu registrovala produkční společnost Novy – Media Pro Pictures, pozn. red.)
To nevím, je to vůbec v naší televizi? (smích) Ne, máme připravenu řadu novinek už na příští rok.
Chystáte se nějak inovovat vaše programové stálice na hlavní Nově, které vám generují největší výkon – tedy Ulici, Ordinaci a Televizní noviny? Aby postupně nepřicházely o diváky?
Kdo to říká?
Já.
Myslím si, že se problém musí brát jako celek. V celé skladbě programu musíte mít nějaké inovace, nové formáty, ale v těch věcech, které vám fungují dobře, třeba u Ordinace, kde míváme dvakrát týdně podíl téměř 50 procent, by byly změny kontraproduktivní.
Ordinace sice má okolo dvou milionů diváků, ale když se podíváte na křivku vývoje její sledovanosti, pozvolna jde dolů.
Dobře, ale Ordinaci vysíláme od roku 2005, a když se podíváte na vliv fragmentace trhu a publika, v té době třeba ještě vůbec neexistovala Nova Cinema. Máme tedy docela stabilní divácký základ, i když ostatní menší televize dnes už ovládají asi 20 procent trhu. Takže z mého pohledu je Ordinace velmi úspěšná a do doby, co bude tak hodně divácky vyhledávaná, bych ji neměnila.
Co třeba Ulice? V podvečeru byla Nova vždycky neporazitelná, ale poslední dobou vám v těchto časech slušně konkuruje Prima se svým pořadem Prostřeno! Ten se částečně překrývá právě s Ulicí. Budete na to nějak reagovat?
Jde o jiné vysílací časy. Je rozdíl, když vám nějaký pořad začíná v šest nebo v sedm hodin. Jsou to dvě různé televizní strategie.
Ale mezi těmi pořady dochází k průniku. Prostřeno! končí v době, kdy už na Nově dáváte Ulici, a to vám asi nepomáhá. Chystáte se hýbnout s vysílacím časem Ulice, nebo ji alespoň nějak zatraktivnit?
Nechci to moc komentovat, protože jde o strategickou záležitost. Samozřejmě, že se na to díváme, sledujeme trendy, a když ucítíme nějakou možnost, jak to změnit, tedy posílit vysílací čas Ulice, uděláme to.
A co Televizní noviny? Ty jsou stále neporazitelné, nicméně křivka jejich sledovanosti mírně klesá. Poslední dobou mívají něco přes dva miliony diváků, ale ještě nedávno to bylo dva a půl milionu. Události České televize začaly přetahovat svým vysílacím časem pět minut do začátku vašich zpráv, Prima vysílá proti Televizním novinám Krimi zprávy, takže je evidentní, že se konkurence snaží rozmělnit váš pilíř sledovanosti. Budete na to nějak reagovat a měnit Televizní noviny?
To je zase strategická záležitost, kterou nechci řešit v rozhovoru.
Nechci po vás nic konkrétního, pouze se ptám, zda dojde k nějakým změnám.
To je skoro důležitější otázka, než se ptát, co chceme vysílat od března ve středu od osmi hodin večer. Co uděláme s Televizními novinami, to je vůbec nejstrategičtější otázka. K fragmentaci diváků v jejich vysílacím čase skutečně dochází, a podle mě je to důsledkem toho, že programová nabídka je v tomto čase větší, než bývala přede dvěma roky nebo deseti lety. Je jiná doba.
Takže odpověď zní ani ano, ani ne.
(smích) Co se týká inovací zpráv, rozjeli jsme velkou kampaň, v níž chceme do tvorby Televizních novin zapojit přímo diváky. Otevřeli jsme horkou linku pro jejich tipy, jakmile vědí o nějaké události v regionech. I to je podle mě krok k inovaci a zlepšení výsledků Televizních novin.
Delší dobu sháníte moderátora a dramaturga pro nový diskusní pořad. Kdy s ním přijdete na obrazovku?
Sháníme lidi na spoustu věcí. Diskusní pořad je jeden z formátů, které jsou v nějaké fázi vývoje. Takže až na to bude správný čas, řekneme.
A ten správný čas čekáte kdy?
Až to bude připravené tak, aby to udělalo slušná čísla sledovanosti a správně to reprezentovalo televizi Nova. Jak jistě víte, Nova tráví strašně moc času vývojem nových pořadů a nikdy bychom nedávali něco do vysílání narychlo, jenom aby to tam bylo. Důkladně všechno testujeme, pracujeme na tom strašně dlouho, než to pustíme ven. Proto to trvá nějakou dobu.
Už máte nějaké lidi na castingy pro moderování nové diskuse? Inzerát, že někoho hledáte, stále visí na webu Novy.
Přihlásily se desítky lidí a mezi nimi dost kvalitních novinářů. Až překvapivě moc. Ale tento projekt má na starosti ředitel zpravodajství Martin Ondráček.
Kdy přijdete s plánovaným pátým programem Novy, který se má jmenovat „fanda“? Tedy pokud to bude „fanda“.
Pokud se mám vyjádřit k názvu připravovaného kanálu, nevím, proč se novináři přiklonili zrovna k „fandovi“. Je to jedna z možností, ale máme celý seznam názvů. Licenci pro pátý kanál jsme získali loni v srpnu, takže…
… máte se startem čas do srpna příštího roku.
Ano. Nový kanál je připraven, může odstartovat prakticky kdykoli.
Jaké si stanovujete cíle ohledně podílů na sledovanosti pro příští rok?
Stejné jako letos. Hranice 40 procent pro kombinovaný share Novy a Novy Cinema v prime time pro cílovou skupinu diváků od 15 do 54 let.
Takže si myslíte, že všechny ostatní televize nebudou stoupat?
Možná se to bude měnit mezi nimi, budou si navzájem ubírat podíly, ale Nova by měla zůstat na svém. Máme dost věcí ve fázi realizace, takže by se nám to mělo bez problémů podařit splnit.
Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz