Skutečnost, že to, že něco vůbec funguje, lze v našich podmínkách považovat za mimořádný úspěch, asi nejlépe demonstruje, jak špatně na tom jsme.
Ano, nikdo by nejspíš Bartoše netoužil ukončit, kdyby si ten **** zajistil obdobný odklad, jako ti ostatní, kterým to vázne, nebo kteří projistotu nic neslibují.
Problém tam byl v tom, že nechal v provozu vcelku nefunkční/neodladěný systém čímž defacto zastavil stavební řízení v celé zemi a dle zákona nebylo možné použít ten předchozí, který jakž takž fungoval...
Vyhazov si zasloužil. Jen břídil spustí takto velký projekt pro 100% "uživatelů" najednou. Toto mělo být od července do konce roku nahozeno v max dvou menších okresech na vyladění, ostatní mělo jet po staru.
Pokud se vymlouvali na zákon, který to umožní mohli ho změnit. Zákon měl jistě nějakou odloženou platnost a neplatilo to týden po přijetí zákona.
Bartoš mel včas říct že zákon je špatně a měl ho chtít upravit tak aby šlo testovat na vybranné oblasti za chodu, pokud to neoponoval a doufal že to bude fungovat je to břídil.
Pokud to oponoval a neprošla tato změna měl odstoupit ještě hned po zamítavém stanovisku s tvrzením, že tento přístup je nesprávný a nese sebou značná rizika.
Pirátí byli v koalici, svoji roli nezvládli, ukázali se jako břídílové co digitalizaci nerozumí.
Autor buď zjevně nepochopil hloubku průšvihu, který Bartoš způsobil, nebo (pravděpodobnější) kope za Piráty.
Nefunkčnost DSŘ v podstatě zastavuje CELÝ sektor stavebnictví - slovy paní Zázvorkové z Pelíšků - co teď budou (zedníci, projektanti, prodejci/výrobci stavebních materiálů, ..... ) žrát. Lidé/firmy, atd nebudou zahajovat/dokončovat stavby, tudíž ani nebudou platit daně. Investoři jim nebudou platit, protože nebude zkolaudováno, a tak dále ... - ze stejného důvodu je riziko vracení různých dotací (nezkolaudované stavby - porušení podmínek dotace). A to nemluvím o potřebě obnovy Severní Moravy po povodních, což bez územního rozhodnutí a stavebního povolení nepůjde. Vůči tomu všemu je zpoždění výše zmiňovaných projektů prkotina.
Už jsem to psal vedle:
Digitalizace státu se nikdy nemůže povést, pokud ji budou řešit právníci
a ne ajťáci
!
Začít změnami legislativy a hledáním dodavatele projektu, jehož zadání se cestou legislativním procesem chaoticky mění, a termín splnění je - pokud možno - navázaný na zveřejnění ve sbírce zákonů, to prostě musí skončit průšvihem.
Mnohem lepší by IMHO bylo udělat analýzu a snažit se digitalisovat a zpřístupnit stávající procesy, změny v zákonech odvozovat od toho, a dělat je jen minimální. Zároveň by mělo být cílem ty procesy zjednodušit, už proto, aby to nebylo příliš drahé (složitost prodražuje
).
a proč tedy tvrdil, že to vše funguje, bude fungovat, je v pořádku, když hlavním problém byl v tom, že to nestíhal a nemohl posunout?
Tohle je tak trochu jeho manažerské selhání, neměl přesné informace, nezajistil si je, nezajistil si někoho, kdo mu na to bude dohlížet a projekt řešit. Informace, že se nestíhá či je špatně připravený měl mít už nejpozději na jaře při prvních pilotech a ne až na podzim, čtvrt po spuštění.
Setkal jsem se se spoustou fatálních selhání při vývoji, ale nikdy jsem se nesetkal se stavu, kdy to nešlo odsunout, zvrátit, změnit dřív než to spadlo z útesu samo.
Nejvíc člověk o tom pochopí, když si pustí rozhovory, tiskovky s Bartošem staré několik měsíců, buď tehdy lhal nebo neměl přesné informace, nejedná se o dočasný či ojedinělý stav, ale dlouhotrvající. Bartoš selhal.
Co je také za mě zásadní, nikdo neví, jaké funkce ještě chybí a co nefunguje, ten projekt nemá žádné akceptace, uživatelské scénáře, šťastné cesty, není možné jeho stav kvantifikovat a tedy se spolehlivě rozhodovat. Všechny funkce nejsou zakotveny v žádném design dokumentu, nejsou dopředu dokumentované, nelze chování porovnat se skutečností. Netuším jak mohlo dojít k předání projektu a pokud k němu nedošlo, netuším jak může být v produkci projekt, který nebyl předán (klidně i s výhradami).
Naopak, mohl. K odkladu ucinnosti ho v kvetnu vybizel i prezident. Ale on takovy navrh ani nepredlozil, byt tu pravomoc i coby poslanec taky mel.
DIPSY sice fachá, ale jako příklad dobré praxe, obzvláště, jak to vzniklo, fakt ne...
Celkem zajimavě např. zde https://blog.zvestov.cz/software%20development/2024/02/26/elektronicke-prijimacky-na-stredni.html
3. 10. 2024, 07:33 editováno autorem komentáře
Že je největší IT průšvih za posledních N let se asi shodneme (nesrovnatelný s těmi uvedenými v článku), a že je za to přímo odpovědný pan Bartoš je bez diskuse.
Ale spíš by mne zajímala jiná věc - takový projekt veřejné správy dle zákona 365/2000 vyžaduje stanovisko OHA (https://archi.gov.cz/uvod_schvalovani) - buď neexistuje, pak. p. Bartoš porušil zákon (?), nebo existuje kladné (to je pravděpodobnější), pak bychom jej jako odborná veřejnost chtěli viděl - jak to bylo připravené a jak se taková složitá věc v OHA posuzuje.
Cela digitalizace v CRje vysmech obcanum. Digitalizace v CRv naproste vetsine pripadu znamena vzit 150 let stary papirovy proces a prevest ho vicemene ve stejne podobe do pocitace. Mnozstvi uredniku se navysi protoze nekdo musi ten system spravovat, rozvijet, podporovat, cele to stoji miliardy navic a nikdo realne neresi 150 let stary proces. US je v oblasti digitalizace vuci CR nekde jinde. Nemame datove schranky, nemame digitalni stavebni rizeni, nemame… presto mi lekar posle me leky do lekarny ve ktere si je vyzvednu, v nemocnici se podivaji na dokumentaci z jine nemocnice, stavebni rizeni v nesocialistickem state znamena jit na mesto s planem, zaplatit poplatek a zacit stavet, dane delam elektronicky poslednich xx let, komunikace s urady bez problemu probiha pres jejich portaly, email, telefon nebo klidne osobne a nepotrebujeme k tomu zadni statni/bankovni identitu,…
Papírové recepty samozřejmě fungují pořád. Výhoda eReceptu je třeba v tom, že když potřebuju na dalších čtvrt roku předepsat lék, který beru už roky se stejným dávkováním, tak prostě zavolám a nemusím kvůli tomu chodit do ordinace a sedět v čekárně s opravdu nemocnými. Je to jednodušší, rychlejší, pohodlnější a hygieničtější.
presto mi lekar posle me leky do lekarny ve ktere si je vyzvednu
...zatímco u nás mi lékař pošle SMS s kódem, který ukážu v kterékoli lékárně, kolem které mám zrovna cestu. A když je to lék, u kterého hrozí, že by ho zrovna nemuseli mít, tak si ho přes webový formulář objednám, a oni mi dají vědět, až tam bude.
dane delam elektronicky poslednich xx let
No, to já u nás taky.
a nepotrebujeme k tomu zadni statni/bankovni identitu,…
To, že to není pořádně zabezpečené proti tomu, aby se za mne mohl relativně snadno vydávat někdo jiný, je podle vás výhoda?
Vidím to spíš takhle:
Digitalizace státu se nikdy nemůže povést, pokud ji budou řešit naši právníci a ajťáci.
Ano, to je teoretická nevýhoda. Kolik eReceptů se vydává měsíčně víme, je to 7 milionů. Kolik se jich takto unese nevíme, odhaduji, že to je o 6 řádů méně. Výhody tedy převažují.
O vstupenku má zájem leckdo, prodá se snadno. O cizí léky takový zájem nebude. Ty nejatraktivnější se stejně vydávají jen na doklad totožnosti.
Rěšit by se to dalo aplikací eRecept, kde je ovšem ověření přes NIA zdlouhavé. Zavedl by se dynamický kód, který by platil jen pár sekund po ověření. Nemohlo by to být pro každého, takže jen pro ty, kdo se bojí, že jim někdo kód ukradne, a předem si tento režim nastaví. Předání jiné osobě by pak muselo být také v aplikaci.
To je take oblibena chimera. Kde v tech podminkach dotace je defininovano, ze to musi bezet v plne palbe? A pokud tam takova podminka byla, pak to Bartos stejne nezvladnul, ze? Vzdyt poradne nebezi ani komponenty, ktere zakon predpoklada.
Z dotace (aka narodniho planu obnovy) se jen tak mimochodem platila predevsim obmena hardware na stavebnich uradech. A tomu hardware je vcelku ukradene, jaky software na nem bezi. Aneb ty pocitace se mohly dodat tak jako tak, dotace vycerpat a soucasne resit postupny nabeh noveho systemu.
Nikoliv, slo o novelu zakona z roku 2021, k zadnemu ruseni zakona v roce 2023 nedoslo. Zruseni centralniho uradu je jen drobna zmena, ale zakladni teze "noveho" stavebniho zakona to nezmenilo, zustala i ta "centralne rizena" aplikace.
Bartos mel i moznost ucinnost odlozit, vybizel ho k tomu krom jinych dokonce i prezident CR. Kdyz to teda neslo stihnout, proc to neudelal? Mohl z toho udelat treba zkusebni provoz, hardware co se nakupoval z dotaci by zustal... kdyz to teda bylo nestihnutelne, proc se v kvetnu tvaril, ze je vsecko v pohode?
No to je proste manazersky pristup ... pokud stav "funguje to" je dosazen nesystemove za cenu usili jednotlivce, je pto proste systemovy problem.
Myslet si ze to jinak je naivita a manazerkse selhani.
Protoze prosblemy zustavaji a proiejvuji se vsude kam se podivate.
Casovy press si Bartos vyrobil ale sam. Chtel byt hrdinou pres uspory, tak s velkou pompou zrusil vse, co se do te doby udelalo a zacal to resit "jinak", nanovo. A zpusobem, kdy sam ani nemel zadnou casovou rezervu - nepocital treba vubec s tim, ze by jeho nova soutez mohla vykazovat vady, kvuli kterym by mu to UOHS mohl pozastavit...
Jenomze on nemel zadani udelat veci superlevne, to si naordinoval sam. On mel zajistit system, ktery bude fungovat. A v tom manazersky proste a jednoduse selhal. Ani po trech mesicich od oficialniho spusteni nemuzeme rict, ze by vse fungovalo jak ma.
Ale v květnu 2023 byl zrušen původní stavební zákon, zrušen centrální Stavební úřad a zachováno těch 600+ současných. Už tehdy to bylo časově nesplnitelné, natož když se některé smlouvy na Portál stavebníka, ISSŘ a NGÚP podepisovaly v březnu a květnu 2024, aby se to všchno spouštělo k 1.7.2024. Ani když to Bartoš protizákonně zadal bez soutěže, to nebylo reálné stihnout.
Coz uz je ale jen jeho vlastni politicka hra, stejne jako soucasne reci o kmotrech za kazdym patnikem. Soucasti te hry byly i Bartosovy nadavky na UOHS, kde ted ale uz i soud potvrdil, ze ten postupoval spravne, kdyz novy Bartosuv tendr zrusil, protoze uz to vyberko proste spackal...
Výhodou SMS, resp. QR kódu je, že se do snadno posílat - od lékaře k pocientovi a od pacienta k někomu dlašímu, kdo to vyzvedne za něj.
> To, že to není pořádně zabezpečené proti tomu, aby se za mne mohl relativně snadno vydávat někdo jiný, je podle vás výhoda?
Na benzínce taky můžeš odjet bez placení, myslíš si, že ti soused půjde na úřad žádat o stavební povoleni, aby si u tebe na domku na tvoji parcele mohl přistavit svoje tajný patro a nikdo si toho nevšimne? :))
Aneb další případ - ve světě to celkem funguje, jen cesi/Evropa vymýšlí věci, co se nikdy reálně nestaly.
Jinde elektronický volby, podpis přes DocuSign, doklady poštou. Česko má StB zabezpečení.
Jinymi slovy mohl klidne bezet "jen" pilotni provoz. Stacilo upravit legislativu. Jenomze se nechtelo ;-) Nekdo holt chtel mit do voleb trumf s tim, jak skvele tu digitalizaci zvladaj. Jenom to jaksi cele vybouchlo...
Aniž bych chtěl omlouvat Bartošovu managerskou neschopnost, tak jen podotýkám, že ten projekt byl reálně odsouzen k nezdaru už ve chvíli, kdy se dělalo výběrové řízení na dodavatele, kdy se zákonem stanovil termín, kdy prostě staré už nelze a nové určitě bude hotové
.
Tohle je tak složitá věc, že deadline byla dávno před zadáním!
Tak pokud je prubeh nesystemovy, tak vysledek je i ten, ze jsou odhalena bolava mysta, ktera delaji problemy ...
To ze to nyni funguje nezarucuje, ze to bude fungovat zitra, pokud je problem v systemu.
3. 10. 2024, 09:12 editováno autorem komentáře
Existovat nemusí, záleží, kdy se začal projekt připravovat, mohlo to být ještě před zavedením povinnosti získat stanovisko OHA. Tuším, že třeba DiPSy koneckonců taky stanovisko nemělo, minimálně ne před zahájením prací.
To, že ho k tomu někdo vyzyval, je jedna věc - to že to bylo navazané na miliardové dotace z EU (v rámci nějakého většího programu), které byly podmíněné spuštěním toho systému 1.7., to je věc druhá.
Důležité ale je měnit zákon až na základě té potřeby to zjednodušit
, vzniklé po důkladné analýze. Nikoliv rozhodnout se změnit zákon aby se to zjednodušilo
a v rámci legislativního procesu to ještě více zamotat a zašmodrchat!
Navíc mnohá zjednodušení zřejmě přímo změnu zákona nevyžadují.
Nemuzu hodnotit to co uz bylo hotove a pripravene.
Jen dodam ze to pripravoval externista, ktery byl uz v te dobe ve vazbe - obvineny v kauze Dozimetr.
30. 10. 2023
Digitalizace stavebního řízení je v ohrožení. Současný ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) zrušil tendr, který rozběhla jeho předchůdkyně Klára Dostálová (za ANO) a v němž hrál klíčovou roli Luděk Šteffel. Ten je nyní jedním z obviněných v kauze Dozimetr. Dostálová Štefflovo angažmá pro Reportéry ČT hájí s tím, že si ho vybrali odborníci na IT a ona neměla důvod jejich volbu zpochybňovat. Bartoš sice nechal vypsat nové výběrové řízení, to ale „zařízl“ antimonopolní úřad.
> zatímco u nás mi lékař pošle SMS s kódem, který ukážu v kterékoli lékárně, kolem které mám zrovna cestu
A v Bangkoku nebo Soulu mi dají papír a ten jim někde předložím a něco dostanu. eNesmysl si vymyslel jej stát, aby .. proč vlastně? Chtěj tím regulovat nějaké zneužívání nebo? Normálně se ve světě používá papír, nemusím mi žádné registrace, aplikace, SMS ani QR a funguje to.
Částečně souhlas s druhým odstavcem, buhužel nemůžete zjednodušuvat něco aniž by se zároveň neupravil zákon.
Za mě si myslím, že tam krom časového pressu hrála roli i ta špatná analýza a opomenutí lidí co cs tím budou pracovat (nebo nedostatečná práce s nimi už od samotného návrhu toho řešení).
> Kde v tech podminkach dotace je defininovano, ze to musi bezet v plne palbe?
Však neběží (ale je spuštěno)
Puvodni vyberove rizeni bylo ukoncene uz na podzim roku 2021 a vysoutezene to bylo jako celek - casu bylo dost.
No - jen jaksi nebylo úplně hotové to zadání. Pak se ještě řešilo, zda to výběrko vůbec bylo správně...
7. 10. 2024, 18:54 editováno autorem komentáře
Ale take to presouva zodpovednost na toho prijemce onoho kodu. A ted si predstavte situaci, kdy nezodpovednosti prijemce se ten kod dostane kam nema, nekdo 'neopravneny' si to na ten kod vyzvedne... a pak tam prijde nekdo, kdo to fakt potrebuje, ale badum-tss... kod byl jiz pouzit.
To nejsou nerealisticke scenare, tyhle veci se vcelku deji treba se vstupenkami, ze? ;-)
A vcil podumejte o reseni...
Dobře můžeme slovíčkařit, zákon 283/2021 byl novelizován zákony 195/2022 a 152/2023...
Zrušení centrálního úřadu mělo zásadní dopad, protože Stavební úřady v celé republice nefungují jednotně a nemají jednotné územní plány a očekávání obcí, měst a krajů, proto je vytvoření jednotného systému stejného pro všechny prostě úplná blbost. Nehledě na to, že se neřešilo jak budou úřady pracovat ve dvou oddělěných systémech, neřešilo se napojení na základní registry, v tom čase neproběhly ani regulerní testy procesů (možná proběhlo testování kódu...), dokumentace se tvořila až v srpnu a září atd.
Osobně nerozumím, proč to neodložil, zákony se odkládají neustále, účinnosti klidně několikrát pro jednotlivé paragrafy, v tom si nijak neodporujeme. Možná ego, možná chystané volby, možná neschopnost naslouchat, možná naopak obklopení se lidmi bez znalostí, kteří nechápou rozsah a fungování všech systémů, které jsou součástí celého projektu (portál stavebníka, ISSŘ, ISSS, NGÚP, DTM, REZA atd.).