Názory k článku Zboží.cz prý obchodní model nemění, zachová i funkce

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 9. 2009 23:43

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Vše, co může tak snadno posoudit Seznam (když si odmyslíme obrovský objem dat), může ještě snadněji (protože u menšího objemu dat) posoudit i uživatel. Klikne, vidí, vrátí se, obchodník zaplatí korunu zbytečně. Až jich zaplatí 10 tisíc a neprodá nic, třeba přestane šidit.

    Když už by měl Seznam fungovat jako jakási obchodní inspekce, pak raději ve věcech, které uživatel tak snadno posoudit nemůže. Mohl by například fulltextem agregovat ohlasy zákazníků na obchody z celého Webu.
  • 23. 9. 2009 0:01

    Yuhů
    No vidíte. Jsou dva přístupy. První přístup je Váš: napřed za měsíc naprogramovat rozhraní, najmout větší skupinu administrátorů, vybavit je složitými pravidly, automatem na rozpoznávání podvodů, výstražnými maily, ochrannými lhůtami a nástroji na ruční penalizaci. Všechny náklady na těch mnoho administrátorů (jsou tam tisíce shopů a desítky miliónů nabídek) ponese Seznam. Shopy budou dále motivovány pohybovat se na hraně podvodů (typická Adverse selection), získávat návštěvnost nečestnými praktikami, klamat uživatele třeba vysokým poštovným a válcovat tím poctivou konkurenci. Místo zabanovaných shopů se budou zakládat shopy nové (to už se děje). Diskuse budou plné příhod o tom, jak ten zlý Seznam nějaké shopy zabanoval, i když vůbec nic (přísahám, nic!) neporušovaly. OK, to je jedna možnost, jak Zboží vylepšovat.

    Druhý přístup předpokládá, že na konkurenčních dotazech zaplatí každý shop 1 českou korunu za každou návštěvu. Hezky všichni stejnou cenu, aby byla signaling game spravedlivá. Když v takové situaci bude Shop uvádět nepravdivé údaje nebo vybírat vykonstruované poplatky, tak je to jeho blbost, protože v něm zákazníci nenakoupí. Takový shop bude ve ztrátě a odejde z databáze agregovaných výrobků sám, aniž bychom museli někoho bannovat. Tímhle mechanismem zůstanou v databázi agregovaných výrobků jenom takové shopy, kde nějaké výrazné procento návštěvníků skutečně nakupuje. Myslím si, že tohle pro zákazníky není špatná informace. Navíc pro složité dotazy a nekonkurenční výrobky necháváme původní hledání tak, jak bylo.

    Připomínky, které uvádíte, jsou naneštěstí validní. Nápady, které uvádíte, k cíli vedou taky. Některé z nich chceme použít. Jenom jsme zvolili jiné pořadí implementace.

    Kdyby naší motivací skutečně bylo maximálně vydělat, zvolíme aukční model s různými cenami.
  • 22. 9. 2009 15:24

    bez přezdívky
    Dušan Janovský podle mého názoru bohužel přebral praktiky svého zaměstnavatele a už se nestará o lidi. Klidně jim prodá leštěný prd jako úžasnou výhodu. To by dřív rozhodně nikdy neudělal.

    Jak dokážou peníze člověka změnit, co?
  • 22. 9. 2009 16:54

    Yuhů
    Vladimíre, není pochyb o tom, že stárnu, blbnu a lenivím. To jsou objektivní fakta. Ohledně úplatnosti mě ale Váš soud mrzí. Ale je to Váš názor a já ho respektuju.

    Pokud se podle Vás nechceme starat o lidi, proč potom na Zboží děláme takový relativně složitý model? Proč prostě nezpoplatníme úplně všechno? Je to kvůli tomu, že víme, že i neplacené obchody přinášejí do Zboží další hodnotu. Například tím, že pomáhají uživatelům najít výrobky z longtailových dotazů nebo že nabízejí unikátní výrobky.

    Moje citace, ze které Jirka udělal tuhle zprávičku, byla reakcí na Patrickův článek z neděle, která měla titulek "Obchodníci budou platit za Zboží.cz" a ve které se psalo, že zavádíme zpoplatnění služby. Na takovou zkratku jsem opravdu potřeboval reagovat. Zaprvé už teď máme mnoho platících obchodů a za druhé plošné zpoplatnění nezavádíme.

    A ještě odkaz ohledně prodávání leštěných výhod: Tady máte nástin zdůvodnění, proč je dobré některé prokliky zpoplatnit: http://en.wikipedia.org/wiki/Signaling_games
  • 22. 9. 2009 20:52

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Asi jste si nepřečetl ty signaling games, které Dušan výše odkazuje. Vše, co kritizujete, má jako jedno z možných částečných řešení právě zpoplatnění.
  • 22. 9. 2009 22:55

    stoural (neregistrovaný)
    "Zboží skladem je nebo není. Pokud není, je jedno, zda proto, že dodavatel uvedl chybnou informaci, je skladem u dodavatele a podobné oblíbené výmluvy. Takže posoudit, zda obchodní partner uvedl pravdivou informaci, je neuvěřitelně snadné."

    Docela by me zajimalo, jak jste neuveritelne snadne schopen posoudit, ze dane zbozi je skladem. To si opravdu myslite, ze zbozi je skladem jenom kvuli tomu, ze to obchodnik uvede?
  • 23. 9. 2009 0:29

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Aha, čili lidi si nevšimnou, že obchodník má na svém webu vyšší cenu, ačkoli jde o jejich peníze, ale zároveň budou tento rozdíl podle Vašeho návrhu svědomitě a správně reportovat Seznamu... :-)
  • 22. 9. 2009 22:11

    Michal Illich
    Taky se Dušana zastanu - mít tuhle službu placenou není známkou jeho zkorumpovanosti a prohnilosti, ale známkou toho, že pracuje pro soukromou komerční firmu, nikoliv pro charitu.

    Pak už jsou otázky

    - zda zvolili správný způsob zpoplatnění? To už nevím - my jsme zvolili jiný, ale ukáže teprv čas, co je správně

    - zda dělají maximum pro odhalení podvodníků - no, nedělají. Zda je to správně? To také nevím - ono když tu stránku prošpikujete odkazy na nahlášení podvodů, tak to začnou zneužívat konkurenti, budou tam falešná obvinění a provozovatel vyhledávače bude trvale stavěn do role soudce nad svými obchodními partnery, což je poměrně blbá role, která se ne vždy dá vyřešit ke spokojenosti všech
  • 22. 9. 2009 22:47

    anonymní
    Ale to je v pořádku, já jsem psal, že je jasné, že se věci dělají pro zisk. Ale ať to přizná a neschovává se za to, že "to dělají pro lidi", zvlášť když pro odhalení podvodníků nedělají NIC (natož nějaké maximum).

    Co se týče samotné implementace, vaše argumenty mi přijdou spíš jako klasické hledání, proč to nejde, namísto hledání, JAK to udělat.

    Hodnocení, které jsem navrhl jako jedno z možných, je naštěstí boolovské. Uvedená cena sedí nebo nesedí v neprospěch zákazníka. Nic mezi tím. Zboží skladem je nebo není. Pokud není, je jedno, zda proto, že dodavatel uvedl chybnou informaci, je skladem u dodavatele a podobné oblíbené výmluvy. Takže posoudit, zda obchodní partner uvedl pravdivou informaci, je neuvěřitelně snadné. Jediné, co vyžaduje trochu heuristiky, je určit hranici, od kdy penalizovat. Přece jen překlep či podobné věci se stanou každému a e-shopu s tisícem položek s větší pravděpodobností než někomu, kdo se stará o 20 položek.

    Co se týče zneužití hlášení od konkurence, tak možností, jak toto řešit, je celá řada. Například tak, že se uživatel bude muset přihlásit svým účtem u Seznamu/OpenID. U každého si vést, kolik nahlášených věcí bylo uznáno, kolik nesmyslných a logicky upřednostňovat ty, kteří se při hlášení chyb již nejednou osvědčili. Kumulovat reporty. Pokud stejný problém nahlásí pět (deset, dvacet) uživatelů, je pravděpodobné, že to nebude náhoda.

    Uvádět do výsledků vyhledávání datum poslední aktualizace od daného obchodníka je otázkou (i s přihlédnutím ke QA) na jeden den.

    Navíc jsem přesvědčen, že zbozi.cz je pro obchodníky vítaným zdrojem zákazníků a REÁLNÁ hrozba, že budou ze systému vyloučeni, bude sama o sobě důkladným varováním, aby firmy kvalitě poskytovaných dat věnovaly patřičnou péči.

    Ještě bych dodal k tomu "soudcovství". Můj mobilní operátor je také v roli soudce nade mnou jako nad svým obchodním partnerem. Budu-li porušovat jeho OP, tak mě prostě odstřihne a basta.
  • 22. 9. 2009 23:50

    anonymní
    Stačí vycházet z toho, že pro zákazníka jsou směrodatné údaje na webu obchodníka. Můžete zkoušet šťourat stylem "obchodník uvádí na zboží.cz cenu 3000, u sebe na webu 3300, ale když si to objednáte a potvrdíte platbu 3300, tak zjistíte, že si naúčtoval pouze 3000" a podobné nesmysly, které záměrně ignoruji.

    No a porovnat to, zda informace, kterou obchodník poskytl systému zboží.cz je shodná s informací, kterou uvádí svým zákazníkům na webu, je opravdu triviální činnost, o níž nepochybuji, že byste ji zvládl taky.

    Apropos, kdybyste chtěl jít do hloubky, tak můžete obchodníkovi zavolat, že nabízí produkt XXX a že byste ho chtěl koupit, zda si pro něj můžete dnes zajet nebo zda vám ho zašle dnes kurýrem tak, abyste ho zítra dostal. Pokud se začne vymlouvat, je zcela evidentní, že skladová dostupnost se nekoná.

    Pak zbývá případ, kdy vám to slíbí a v případě, že si proto fakt přijedete, vám řekne, že máte smůlu. Takové případy odhalí jen kontrolní nákup a upřímně, z mých několika set nákupů či pokusů o ně jsem se s tím ještě nesetkal. Stačilo trvat, že zboží potřebuju zítra a když ho obchodník neměl, tak to prostě nějak okecal. Jednou se mi stalo, že jsem si pro zboží přišel a nemohli ho najít, že to byl poslední kus a někam ho zabordelili, nakonec ho však stejně našli.

    Takže bude dobré, když nebudete hledat problémy tam, kde nejsou.
  • 23. 9. 2009 0:48

    Yuhů
    Ten aukční model, který maximalizuje zisk, vypadá podobně jako AdWords nebo Sklik. Prostě řadí podle ceny za zobrazení (CTR * cena za proklik). Dovoloval by obchodům nastavit si různou cenu za proklik na to které zboží. Na důkaz, že to maximalizuje zisk provozovatele, stačí jeden obrázek grafu s vyšrafovanou celou plochou pod poptávkovou křivkou.

    Samozřejmě že se neřadí podle ceny za proklik, ale podle ceny * ctr. Takhle třeba jede Yandex Market a funguje jim to. Ovšem důvod, proč to nechceme, jste sám uvedl -- nechceme mít na začátku výpisu drahé shopy.
  • 23. 9. 2009 0:55

    Yuhů
    No vidíte, vždyť se lišíme jenom v prioritách. To, co navrhujete, má smysl. Jasně že je dobré kontrolovat shopy. Stejně jako je dobré dělat desítky dalších věcí. My jsme začali agregováním produktů, protože to může dělat automat.
  • 23. 9. 2009 1:02

    anonymní
    Jenže o problémech s podvodnými e-shopy už víte léta, takže zcela upřímně by mě zajímalo, zda jste opravdu ta léta dělali automat pro agregaci.

    Navíc řada kroků, které by zákazníkům pomohly (například to datum aktualizace, abych věděl, že údaj "skladem" je čtyři dny starý a bral ho tudíž s rezervou), je na implementaci opravdu nenáročná.

    Každopádně hodláte-li s tím něco dělat, tím líp, zatím to totiž vypadalo, že je vám to úplně jedno, ba dokonce vyhovuje (protože i podvodníci vám platí za prokliky).

    Tak dobrou noc.
  • 24. 9. 2009 0:30

    kamil (neregistrovaný)
    Nevim jestli uz to nekoho napadlo, ale uvedeni tohoto obchodniho modelu na zbozi.cz by mohlo znamenat jiste zdrazeni u eshopu, ktere budou nahore. To otevre nekolik pomerne zajimavych moznosti.
  • 23. 9. 2009 0:03

    anonymní
    Seznam by neměl fungovat jako obchodní inspekce. Seznam by měl definovat jasné obchodní podmínky a mít mechanismus na to, aby byly vymahatelné.

    Například takový Google má také řadu zakázaných praktik a pokud je porušujete, tak vás prostě vyhodí z indexu a konec. Tvrdí kvůli tomu někdo, že Google je nějaká etická komise či co?

    Vaše představa, že se podvádět obchodníkům nevyplatí, je docela naivní. Jednak počítá s tím, že každý bude Seznamu platit za prokliky (což vyloučí řadu obchodů, které v honbě za minimálními náklady tuto formu propagace platit nebudou). Druhak počítá s tím, že lidé si nic nenechají líbit, vždy si všeho včas všimnou a adekvátně zareagují. Namátkou uvedu několik příkladů, kdy se obchodníkovi podvádět může vyplatit:
    1) Existuje zboží, které v ČR skladem nemá nikdo. On uvede, že ho skladem má a když ho objednáte, tak vás bude ukecávat, ať si počkáte. Vzhledem k tomu, že ho nemá skladem nikdo a vy ho někde koupit musíte, tak je jednodušší objednávku nestornovat a nedělat pracně jinde. Podvodník získá konkurenční výhodu. A třeba i takový zisk, že mu pokryje pár set prokliků od těch "zásadovějších".
    2) Zákazník si nemusí všimnout, že se cena oproti ceně na zbozi.cz změnila a zakoupí i tak a pak se diví.
    3) Zákazník si něco objedná, co má být skladem. Ale ono není a šikovný obchodník zákazníka ukecá k objednávce něčeho podobného, co skladem je.

    Nezlobte se, ale vy máte nějaký problém s tím, že by Seznam vyžadoval od svých klientů pravdivé informace?
  • 23. 9. 2009 0:13

    anonymní
    Zbytečně dramatizujete. Můj přístup je ten, že když se během provozování systému objeví problém, tak ten problém systémově řešit. Možná, kdybyste na uvedené nešvary reagovali hned a tvrdě, tak se to mezi obchodníky rozneslo a nerozšířilo by se to tolik.

    Náklady na administraci samozřejmě Seznam ponese, stejně jako bude realizovat zisk z reklamy nebo ceny za prokliky. To je věcí obchodního modelu. Stěžovat si na to, že s tím budou zvýšené náklady mi přijde obdobné, jako bych postavil plavecký bazén a pak si stěžoval, že ho musím pravidelně čistit a stojí mě to peníze.

    Co se týče generování nových obchodů za ty zablokované - každý obchod musí být provozován pod IČO, kterých je konečný počet. IČO nejde vygenerovat jako třeba freemail. Fyzická osoba má jedno IČO, založit právnickou osobu zas tak jednoduché není. A ověřit, zda IČO obchodu vstupujícího do zboží.cz je reálné a provozuje ho opravdu uvedený subjekt, by nemělo být komplikované. A pokud jde o IČO podvodného obchodníka, tak se registrace odmítne a tečka.

    Co se týče naivního předpokladu nějaké samoregulace zákazníkem, viz má odpověď výše.

    PS: Nedokážu si představit, jak by ten váš aukční model měl vypadat. To jako firma, která za proklik nabídne desetikorunu, pak bude v seznamu zboží řazeném dle koncové ceny zobrazována vždy výše než levnější zboží jiné firmy, která za proklik nenabídla nic či méně? To by asi moc nefungovalo, ne?
  • 27. 9. 2009 22:27

    luckily (neregistrovaný)
    Já si myslím, že to pro peníze nedělají. Inzerujeme na Seznam.cz (Sklik), ale na zbozi.cz neplatime nic a nepřišel mě žádný email ani upozornění na nový datový formát. Tzn. kdo ví co se vůbec mění. Kdyby tahali další peníze z obchodníků, tak by mi asi něco nabídli a to se zatím nestalo.
  • 23. 9. 2009 0:47

    anonymní
    Nezlobte se, ale mám pocit, že si ze mě děláte legraci, že to nechápete.

    Tak naprosto polopaticky. Existuje % zákazníků a to nikoliv bezvýznamné, které si ceny vyšší o pár procent nevšimne. Takoví zákazníci mohou v obchodu nakoupit a zvýšit mu zisk i v případě, že podvádí, čili se mu podvádění stále může vyplatit. *)

    Zároveň existuje % zákazníků, kteří si toho všimnou a budou ochotni a schopni to ohlásit.

    A teď neočekávaný objev dne: tyto dvě skupiny koexistují, vzájemně se NEVYLUČUJÍ.

    *) Pokud si například pouhé 1% nevšimne, že udávaná cena na zbozi.cz je nižší než ve skutečnosti, tak při marži 100Kč na zakázce, kterou 1 zákazník ze 100 vygeneruje, se mu zaplatí náklady na korunové prokliky těch 99 dalších, kteří si toho všimnou a nenakoupí. Obávám se, že v praxi budou obě čísla (jak % nevšímavých, tak velikost marže) vyšší a tudíž nabourávající představy o samoregulaci podvodníků.
  • 23. 9. 2009 2:23

    Marek Prokop (neregistrovaný)
    Nedělám si z Vás legraci. Jen se prostě v něčem shodujeme a v něčem neshodujeme.

    Shodujeme se v tom, že uživatelé mohou nějak reagovat na rozpor mezi informacemi ve Zboží.cz a realitou, a že je třeba obchodníky zveřejňující klamavé údaje nějak potrestat. Neshodujeme se v tom, jak mají uživatelé reagovat a jak potrestat obchodníky.

    Mně připadá nejpřirozenější využít toho, jak už teď uživatelé sami od sebe reagují, a trestat klamající obchodníky snížením jejich zisku. Vám připadá lepší žádat od uživatelů další aktivitu a obchodníky trestat vylučováním ze systému. Je to Váš názor, neberu Vám ho, ale připadá mi hůře proveditelný, možná až nerealistický. V každém případě jde vyzkoušet, pokud selže přirozená samoregulace.

    K tomu Vašemu výpočtu: IMHO není podstatné, jaké absolutní hodnoty Vám vyjdou pro jednoho izolovaného obchodníka. Pohybujeme se v konkurenčním prostředí a důležité jsou relativní hodnoty vůči ostatním. Klamající obchodník bude mít zkrátka horší návratnost svých korun za kliky než obchodník neklamající, což ho bude v soutěži znevýhodňovat.
  • 23. 9. 2009 7:21

    anonymní
    Já beru, že se neshodujeme, je přirozené, že lidé mají na věci různé názory.
    Akorát mi hlava nebere, že nejste schopen pochopit věci, jako že se vzájemně nevylučují skupiny lidí, kteří si něčeho nevšimnou a lidí, kterým to bude vadit.

    Klamající obchodník bude mít zkrátka horší návratnost svých korun za kliky než obchodník neklamající, což ho bude v soutěži znevýhodňovat.

    Uvedl jsem vám tři příklady, kdy klamající obchodník díky tomu, že určité % nachytaných lidí u něj nakoupí (a tomu se nevyhnete nikdy), může mít LEPŠÍ návratnost svých korun.

    Vaši představu, IMHO naivní, o té samoregulaci, bych přirovnal třeba k regulaci spamu. Kdyby si naši zákonodárci řekli, ať si kdo chce posílá jaké spamy chce, že zákazníkům to bude vadit a tudíž u spammerů nakupovat nebudou (aby je nepodpořili) a tudíž není třeba dávat napomenutí a pokuty, tak máme dneska ve schránkách spamu několikanásobně tolik. To se předpokládám shodneme.

    Kdyby fungovala ta samoregulace typu "supermarkety dali do akčních letáků zboží, které vůbec nemají, což lidi naštve a v daném supermarketu už nakupovat nebudou, čímž donutí supermarket podobné praktiky opustit", tak tu opět nemusíme mít ČOI, aby podobné chování hlídala a pokutovala.

    Protože opakuji, představy o samoregulaci vychází z toho, že všichni, nebo aspoň významná většina zákazníků jsou uvědomělí a zásadoví. Jenže, jak jsem opět uvedl, stačí i relativně malé % těch, co je jim to jedno (ano, patří mezi ně ti, co vám řeknou, že byli nakupovat v kamenném obchodě XZY a už počtvrté ho tam okradli a když se zeptáte, proč tam teda pořád chodí, tak kouká s otevřenou pusou), kteří podvodníkům kšeft udělají a samoregulační efekt "potrestáním zvýšenými náklady a nulovými příjmy" rozhodí.

    Já jsem několikrát názorně zdůvodnil, proč jsem přesvědčen, že můj pohled je správný. Vy jste několikrát popsal, CO si myslíte, že se stane, ale docela dost by mě zajímalo, PROČ si myslíte, že to tak bude. Na základě čeho jste k danému závěru došel.
  • 26. 10. 2009 21:51

    Hanka (neregistrovaný)
    Já se tady rozepíšu z druhé strany, jako prodejce. Od konce loňského roku vlastním e-shop s kosmetikou, dosud jsem byla ve vyhledávači Zboží.cz k nalezení v pohodě a zadarmo. Nyní mám za každý proklik platit 1,- + DPH a ve vyhledávačích moje zboží není k nalezení. Již jsem psala několik mailů na technickou podporu, ale za více než týden mi nikdo na žádný z těchto mailů neodpověděl (automatická odpověď "váš požadavek bude v nejbližších dnech zpracován"). Některé dny se seznam nabízeného zboží (tzv. feed) vůbec nestáhne, takže pokud můj výrobek náhodou na Zboží.cz někdo najde, nemusí být jeho cena aktuální. Za poslední 2 dny se feed stahoval 4x, z toho 3x chybně. I když se stáhne, tak výrobky nejsou k nalezení. Nebo jsou, ale pod nesmyslnými hesly. Třeba vůni Pleasures zařadí pod heslo Pleasures Exotic, což je zcela jiná vůně. No, to by se ještě dalo pochopit. Ale když vůni od Cerruti napárují k Chanelu nebo několik mých parfémů od Dolce Gabbana napárují postupně k Issey Miyake nebo firmě Lacoste, tak už mě humor přechází. Navíc, na stránky mého malého obchodu klikne za měsíc ze Zboží.cz cca kolem 5.000 lidí. Takže bych měla zaplatit měsíčně 5.000,- + DPH za tyto nekvalitní a šlendriánské služby. Pro můj obchod to v současné době, kdy se v krizi příliš nenakupuje, znamená odvést třetinu až polovinu výdělku. To, že mám za měsíc 5000 prokliků, totiž ani náhodou neznamená, že mám 5000 zákazníků. Já sama, abych zjistila, co konkurenční obchody nabízejí, za jakou cenu, a zda mají výrobek skladem, musím klikat na jejich obchody, protože jinak se tyto údaje nedozvím. A oni zase zcela jistě a pochopitelně klikají i na stránky mého obchodu, protože jsem také jejich konkurence. Domnívám se, že většinu prokliků nedělají zákazníci, ale spíše prodejci. Já sama, pokud na Zboží.cz nějaký svůj výrobek najdu, tak si na něj potřebuji kliknout, protože jen tak zjistím, zda je správně zařazený (často zjistím, že se mi k parfému napárovala sada nebo k testrům se mi napároval originální parfém). Takže za to, že zjistím, zda je položka správně či nesprávně zařazená, bych měla Zboží.cz platit 1,- + DPH. Opravdu úžasné!!!
    Ještě co se týká dodací lhůty: je bohužel nutné pro celý obchod (pro celý feed = seznam položek, které v obchodě nabízím) sdělit jednu dodací lhůtu. Já například prodávám parfémy, z nichž část mám skladem a mohu je hned expedovat, část je u dodavatele, takže je expedice možná během 2-3 dní, a kosmetiku dovážím na objednávku ze zahraničí, takže to trvá cca 1-2 týdny. A pro všechny tyhle výrobky já musím určit jednu jedinou dodací lhůtu. Dala jsem tam týden, což je takový průměr mezi dodáním parfémů a dodáním kosmetiky. Není to tedy vždy tak, že bychom my prodejci chtěli nějak šidit, ale pokud technicky nejde stáhnout rozličné dodací lhůty, musí se zadat dodací lhůta, která leckdy není reálná. Někdo tedy zadá, že má vše skladem, a není to pravda, já zadám dodávku do týdne a třeba kvůli tomu přijdu o zákazníky, i když parfémy mohu expedovat hned.

    Hanka.
  • 26. 10. 2009 21:52

    Hanka (neregistrovaný)
    Já se tady rozepíšu z druhé strany, jako prodejce. Od konce loňského roku vlastním e-shop s kosmetikou, dosud jsem byla ve vyhledávači Zboží.cz k nalezení v pohodě a zadarmo. Nyní mám za každý proklik platit 1,- + DPH a ve vyhledávačích moje zboží není k nalezení. Již jsem psala několik mailů na technickou podporu, ale za více než týden mi nikdo na žádný z těchto mailů neodpověděl (automatická odpověď "váš požadavek bude v nejbližších dnech zpracován"). Některé dny se seznam nabízeného zboží (tzv. feed) vůbec nestáhne, takže pokud můj výrobek náhodou na Zboží.cz někdo najde, nemusí být jeho cena aktuální. Za poslední 2 dny se feed stahoval 4x, z toho 3x chybně. I když se stáhne, tak výrobky nejsou k nalezení. Nebo jsou, ale pod nesmyslnými hesly. Třeba vůni Pleasures zařadí pod heslo Pleasures Exotic, což je zcela jiná vůně. No, to by se ještě dalo pochopit. Ale když vůni od Cerruti napárují k Chanelu nebo několik mých parfémů od Dolce Gabbana napárují postupně k Issey Miyake nebo firmě Lacoste, tak už mě humor přechází. Navíc, na stránky mého malého obchodu klikne za měsíc ze Zboží.cz cca kolem 5.000 lidí. Takže bych měla zaplatit měsíčně 5.000,- + DPH za tyto nekvalitní a šlendriánské služby. Pro můj obchod to v současné době, kdy se v krizi příliš nenakupuje, znamená odvést třetinu až polovinu výdělku. To, že mám za měsíc 5000 prokliků, totiž ani náhodou neznamená, že mám 5000 zákazníků. Já sama, abych zjistila, co konkurenční obchody nabízejí, za jakou cenu, a zda mají výrobek skladem, musím klikat na jejich obchody, protože jinak se tyto údaje nedozvím. A oni zase zcela jistě a pochopitelně klikají i na stránky mého obchodu, protože jsem také jejich konkurence. Domnívám se, že většinu prokliků nedělají zákazníci, ale spíše prodejci. Já sama, pokud na Zboží.cz nějaký svůj výrobek najdu, tak si na něj potřebuji kliknout, protože jen tak zjistím, zda je správně zařazený (často zjistím, že se mi k parfému napárovala sada nebo k testrům se mi napároval originální parfém). Takže za to, že zjistím, zda je položka správně či nesprávně zařazená, bych měla Zboží.cz platit 1,- + DPH. Opravdu úžasné!!!
    Ještě co se týká dodací lhůty: je bohužel nutné pro celý obchod (pro celý feed = seznam položek, které v obchodě nabízím) sdělit jednu dodací lhůtu. Já například prodávám parfémy, z nichž část mám skladem a mohu je hned expedovat, část je u dodavatele, takže je expedice možná během 2-3 dní, a kosmetiku dovážím na objednávku ze zahraničí, takže to trvá cca 1-2 týdny. A pro všechny tyhle výrobky já musím určit jednu jedinou dodací lhůtu. Dala jsem tam týden, což je takový průměr mezi dodáním parfémů a dodáním kosmetiky. Není to tedy vždy tak, že bychom my prodejci chtěli nějak šidit, ale pokud technicky nejde stáhnout rozličné dodací lhůty, musí se zadat dodací lhůta, která leckdy není reálná. Někdo tedy zadá, že má vše skladem, a není to pravda, já zadám dodávku do týdne a třeba kvůli tomu přijdu o zákazníky, i když parfémy mohu expedovat hned.

    Hanka.
  • 22. 9. 2009 20:27

    anonymní
    O lidi se nestaráte, staráte se akorát o peníze. Neustále jste upozorňováni na to, že firmy uvádějí nepravdivé informace. O skladové dostupnosti zboží: vyfiltrujete si jen firmy, co mají zboží skladem. Odhadem tak polovina z první stránky výsledků ho na vlastním webu mít jako skladem nebude a z té poloviny, co ho na webu jako skladem má, ho tak minimálně čtvrtina mít reálně nebude taky. Můžete to zkoušet okecávat, že zrovna od poslední aktualizace to náhodou vyprodali. Na to je odpověď: zaprvé je to nereálné a zadruhé vám nic nebrání k tomu, abyste do výsledků připsali, KDY byla daná informace aktualizována.

    Úplně stejně je to s cenami. Jaká je náhoda, že velmi často se u těch nejlevnějších obchodů na stránkách Zboží objevují jiné ceny, než po přímém prokliku na e-shop. A jaká to náhoda, v 99% jsou ty ceny na zbozi.cz nizší. Takže případná argumentace překlepem a omylem je vyloučena statistikou těchto chyb.

    Kdyby vám záleželo na lidech, tak přidáte jednoduchou možnost, jak nahlásit obchodníka-podvodníka, který by po prověření dostal varování a po třeba třetím opakování by byl vyloučen ze systému. Naprogramovat to, aby se u každého výsledku zobrazil odkaz "Nahlásit nepravdivé údaje", který by po rozklepnutí zobrazil Captchu proti robotům, pár možností typu "lživá cena", "lživá skladovost", "jiné" apod., který by výsledek poslal mailem či do databáze, je práce i pro neschopného jedince práce tak na dvě hodiny. Pokud by se to dávalo do DB a byl k tomu frontend pro adminy, tak je projekt s náročností zhruba jednoho člověkoměsíce.

    Jenže to byste přišli o peníze z prokliků od vyhozených podvodníků, takže raději děláte mrtvého brouka a problémy neřešíte. Jde přitom o stav trvající léta.

    Nebo byste přidělali aspoň hrubou úroveň poštovného, jako to má Froogle. Protože takhle jste se ocitli v situaci, kdy se na prvních místech zobrazuje obchod s cenou o 100Kč levnější, který má nejlevnější způsob dopravy třeba 300Kč, zatímco druhý obchod v pořadí má sice zboží o 100Kč dražší, ale dopravu za standardních 80Kč.

    Je to pochopitelné, každý chce co nejvíc vydělat za co nejmíň práce. Ale měl byste mít tu soudnost a přiznat to.

    Konkrétní případ: dejte si hledat nejlevnější navigaci Evolve Multitraxx se skladovou dostupností: http://tinyurl.com/la6rzd

    Na první stránce výsledků hned druhý výsledek Elektro Novák CB zboží skladem na e-shopu nemá, třetí iMart.cz skladovou dostupnost raději vůbec neuvádí, čtvrtý nakupujeme.cz inzeruje cenu " 4 125,- Kč s DPH + 4,- Kč povinné poplatky", ve skutečnosti 4202Kč, šestý asus.cd inzeruje 4151Kč, ve skutečnosti 4186Kč, sedmý altraz.cz nemá skladem. Takže z prvních deseti jsou nepravdivé informace minimálně u 40% obchodů jen po prokliku. A pokud bych u zbývajících 60% objednal, jsem opravdu zvědav, co bych se dozvěděl.

    Stačí to jako příklad, že zbozi.cz není služba pro lidi, ale akorát způsob, jak vydělat?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).