Září v iAuditu: ukazuje se nutnost císařových nových šatů

23. 10. 2000
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zářijový iAudit společnosti Taylor Nelson Sofres přichází právě v okamžiku, kdy v odborných médiích vrcholí kritika vypovídací schopnosti čísel a především takzvaného spojování výsledků sledovanosti českých internetových stránek do tzv. balíčků, které Taylor Nelson Sofres označuje jako "pack".

Zářijový iAudit společnosti Taylor Nelson Sofres přichází právě v době, kdy vrcholí kritika vypovídací schopnosti čísel a především takzvaného spojování výsledků sledovanosti českých webových stránek do balíčků, které TNS označuje jako „pack“. Přestože v prvním měsíci nového školního roku přibyly do portfolia iAuditu dva nové packy – Grafika publishing Pack a Centrum Pack a celkem bylo auditováno 108 serverů, kritikou spojování dat nedůvěra k iAuditu zdaleka nekončí. Číslo serverů totiž měsíc co měsíc kolísá, což je samo o sobě logické, ale stává se, že často vypadnou výsledky sledovanosti u již zavedených webových stránek. Příští měsíc se však mohou čtenáři iAuditu na vlastní oči přesvědčit o tom, jaký byl výsledek sledovanosti právě v době, kdy na místě zela bílá mezera.

Jaké bylo ale samotné září? Stručný komentář na úvod – podle výsledků iAuditu obsahově značně „rozhárané“. Nedominují žádné skupiny serverů, což dokumentuje top ten v žebříčku ukazatele Počet shlédnutých stran/den – 1. zpravodajství, 2. a 3. sport, 4. a 5. finance, 6. a 7. zábava, 8. obchod, 9. zábava a 10. opět obchod. Ani na ostatních místech se v iAuditu nesešly více než dva až tři weby, které jsou si podobné názorově a obsahově. I když je úloha a smysl iAuditu nezastupitelná, bude zřejmě nutné ušít ověřování nový kabát. V branži se totiž stále více objevují názory, že se na základě čísel od TNS nedá plánovat nic – od zacílení reklamní kampaně přes naplánování skupiny serverů, na kterých by měla kampaň proběhnout, až po post analýzu. Pojďme se však podívat, jak dopadlo září v řeči čísel.

Září vévodilo zpravodajství

S návratem do školních škamen a koncem období dovolených značně stoupl zájem o zpravodajské servery. Dominantním byl server www.lidovky.cz, který si v kolonce počet shlédnutých stran/den připsal neuvěřitelných 435 procent. I co do počtu unikátních IP adres, navštěvujících zpravodajský server, skončilo prvenství na kontě vydavatelství Lidové noviny. Web Lidovek totiž navštívilo v porovnání s předchozím měsícem o 335 procent více IP adres. Podle nepsaných pravidel internetového světa, které říkají, že pod jednou IP adresou můžeme v průměru vidět 2–3 lidi, je to skutečně úctyhodný výkon. A to vše bez speciální reklamní kampaně – stačilo vyrukovat s novou podobou webu a úspěch se (zatím) dostavil.

Mezi konkurenty – zpravodajskými servery – se v popředí zájmu udržely Novinky Seznamu (+22 % v počtu Shlédnutých stran/den), České noviny (+19% v počtu Shlédnutých stran/den). Tradiční „e-značky“ jako například Svět namodro, iDnes.cz a iHned.cz propadly v zájmu konzumentů virtuálních informací, nebo byl jejich „zisk“ v září o poznání hubenější než u konkurence. Možné vysvětlení se nabízí – weby nepřišly s novou podobou, rychlejším zpravodajstvím nebo převratnými „novinkami“, které by přitáhly zájem čtenářů.

V měsíci září také dobíhal TV launch na vyhledávací portál www.seznam.cz. Výsledky z iAuditu napovídají, že reklamní kampaň byla zřejmě účinná  – zatímco v srpnu obsadil Seznam 44. místo v ukazateli Počet shlédnutých stran/den s počtem 1560027, v září to už byla 17. příčka s údajem 1878183 stran/den. Samozřejmě, že na dobré vlně se svezl i zvýšený zájem příjezdu studentů a lidí do práce, ovšem domnívám se, že svou velmi důležitou roli sehrála kampaň jako taková (o kvalitě provedení nehovořím).

Pro jeden z hlavních konkurentů Seznamu – portál www.atlas.cz – skončil souboj v září o čtyři příčky lépe. O důvodech lze polemizovat, myslím však, že rozdíl je minimální a navíc způsobený zájmem vyvolaný prohlášením Atlasu.cz o tom, že se „stal nejsledovanějším českým webem“. Nejhůře z trojice portálů skončilo Centrum, které v září ani nedodalo čísla do iAuditu. Zajímavé proto bude sledovat úspěchy či neúspěchy „nových“ konkurentů – www.redbox.cz a www.quick.cz.

MM 25 baliček

Zábava ve spárech sportu

Tradiční baštou Internetu je zábavní průmysl (nedá-li se považovat sám Internet za zábavu). S podzimním příchodem lidí ke svým počítačovým obrazovkám je to znát i z měření iAuditu. Paradoxně žádný sex, ale www.hokej.cz, www.vltava.cz a www.doupe.cz. Pro plánovače e-reklamy je výsledek v ukazateli Počet shlédnutých stran/den – +194 % u prvně jmenovaného návodem, jak se na Internetu chovat. Se začátkem hokejové ligy stoupá i vytíženost sportovních serverů (což dokumentuje rovněž umístění Sportovních novin), což většinou vede nejen k nárůstu utracených peněz za bannerovou reklamu. Navíc cílová skupina sportovních webů je takříkajíc „od přírody“ ideálně profilovaná, takže zadavatel reklamy nemusí utrácet složitě peníze za to, že mu mediální agentura sežene portfolio webů ušité na jeho míru.

Již tradičně se nakonec věnuji výkonům reklamních systémů – není sice příliš fér srovnávat komerční reklamní systémy s výměnnými sítěmi, ale budiž. Matadorem, který v poprázdinovém čase dokázal pro sebe uloupnout největší krajíc, byl v září starý známý Mr.Lin(x). Na paty mu však došlapuje Seznam reklama, která se již druhý měsíc drží na špici reklamních systémů. Důvody jsou nasnadě – podzim je v rozpočtech firem časem pro utrácení toho, na čem v prvním pololetí šetřily. Z ohlasů zadavatelů e-reklamy, kteří nepatří mezi ty „velké“ hráče typu Českého Telecomu, Expandia banky, Radiomobilu, atd. navíc vyplývá, že se pro ně výměnné systémy stávají přístupnější a levnější než klasické systémy komerční. Na český trh navíc vstupuje společnost Double Clik, která ve spojení se společností Run Interactive chce v internetovém reklamním trhu posbírat nejeden šťavnatý plod. Nechme se proto překvapit, jaký bude říjen.

Autor článku

Autor je redaktorem rubriky Média časopisu Marketing & Media - týdeníku pro média, marketing a kreativitu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).