Zakladatelé Reality.cz: Jsme z kamenného prostředí

2. 6. 2004
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Dělat rozhovor jen s jedním z nich je nadlidský úkol, dohodnete si schůzku s jedním a přijdou dva, řeknete, že budete dělat profil Petara Nádvorníka, a přijde i druhý. Sami vám klidně odpovědí, že jsou jako dvojčata, ale musím podotknout, že se také výborně ve vyprávění doplňují. Nádvorník pochází z realit a obchod dobře zná. Vohralík je zase technik.

Když na začátku 90. let zakládal Petar Nádvorník realitní kancelář, nebyl v jeho kancelářích jediný počítač. Teprve o pár let později prý už pochopili, že ani jim se počítače nevyhnou. Přijali na výpomoc s tehdy záhadnými, složitými stroji známého, Jana Vohralíka. S ním pak řešili problémy s tím, jak si budou data v elektronické podobě na disketách předávat mezi pobočkami v různých městech. „Dokonce jsme zvažovali, že uděláme pro Ideal Reality BBS síť pro sdílení informací,“ vzpomíná Vohralík. A při jedné poradě v září 1995 jim na VŠCHT ukázali Internet. „Podívali jsme se do Ameriky na server Homes and Land, který jsme znali jako celoamerický časopis. A řekli jsme si, to je ono. To prostředí standardizuje někdo jiný, my nemusíme nic vymýšlet.“

1216

Petar Nádvorník

  • narozen v roce 1953
  • vystudoval Stavební fakultu ČVUT
  • v roce 1991 založil realitní kancelář Ideal Reality
  • má manželku Květu a dvě děti

S připojením k Internetu šli rovnou k CESNET, kde dostali službu za tři tisíce měsíčně. A to k tomu museli ještě platit telekomunikační poplatky, a to prosím tenkrát nikdo nevěděl, k čemu ta věc je. „Pohybovaly se v něm z našeho pohledu absolutně nezajímavé skupiny, lidé ze školy, ze světa, ale znovu z nějaké akademické sféry.“

Programování stránek měli na starosti další kamarádi, za tři měsíce byl na světě server, „který odpovídal našim organizačním představám. Šlo tam zadat zakázku, mohl se tam připojit kdokoli, byly tam vidět pobočky, a pak nám došlo, že to může vidět i někdo další. Ale na to jsme se cítili hodně malí, chtěli jsme to otevřít kolegům,“ říká Nádvorník.

1215

Jan Vohralík

  • narozen v roce 1964
  • vystudoval VŠCHT – obor materiály pro elektroniku
  • do Ideal Reality přišel v roce 1993
  • má manželku Janu a dvě děti

Kdybyste měli pocit, že už v té době existovaly Reality.cz, jste na omylu. Chtěli mít nějakou originální doménu – a tak mají od října 1996 Idealnet.cz. Reality.cz v té době patřily firmě z Plzně. Půl roku se jí ale nedařilo umístit na adresu nějaký obsah. A tehdy ještě platilo pravidlo, že pokud to do půl roku neudělá, o doménu přijde. A tak po pár měsících, v roce 1997, připadla doména do dnešních rukou.

Na první obchod si nevzpomínají

Když jsem se zeptala, jestli si vzpomínají na prvního zákazníka, čekala jsem nějakou vtipnou historku. Naopak, odměnou mi bylo mlčení, zato ale Jan Vohralík přidal vyprávění o tom, jak přesvědčovali první realitku, aby se k jejich projektu připojila. „Náš první inzerent byla realitní kancelář Pokorný, tenkrát zadarmo. Aby se připojil k projektu, tak jsem mu musel osobně zařídit a koupit modem, všechno mu nainstalovat a naučit. A vysvětloval jsem mu, že i studenti mají rodiče, kteří jim mohou dát za úkol najít na Internetu nějaký domek ke koupi. Za rok přišel a říkal, že když jsem mu to tenkrát povídal, tak mi vůbec nevěřil, ale když se to reálně stalo, že vilu za 12 miliónů někdo koupil přesně tak, že syn dostal za vysvědčení počítač s připojením k Internetu a dostal to za úkol, teprve pak začal Internetu důvěřovat.“

Tenkrát se prý každý chlubil každým přes Internet udělaným obchodem, teď už to nikdo nezkoumá. A realitní kanceláře říkají, že 80 procent obchodů dělají prostřednictvím Internetu. Proto už také realitky musejí platit, poprvé to bylo v roce 1997, ale šlo jen o jednorázový poplatek. „Mysleli jsme, že to bude stačit. Ale po vzoru mobilních operátorů jsme zavedli provozní poplatek za standardní služby a další poplatky za nadstandardní služby.“ Aby se vyhnuli pokusům neplatit, zavedli systém předplatného. Systém vás ale odmítne, když budete platit, ale také „zlobit“. „To znamená prodlení v platbách nebo psát na server nesmysly, krást si zakázky, kazit dobré jméno obsahu.“

První velká konkurence

Reality.cz dlouho svému oboru na Internetu kralovaly, teď byly předstihnuty Sreality.cz. Zatímco Reality.cz obsahují 80 tisíc nabídek, Seznam se chlubí 130 tisíci. Nádvorník to ale nepovažuje za prohru. „Za to si nic nekoupíte. Návštěvníka, který chce doopravdy koupit nemovitost, víc zajímá, jestli se dostane na prohlídku, jestli ten obchod bude uzavřen. Tam se teprve projeví kvalita informace, v tu chvíli je počet nabídek lhostejný. Pro nás je spíš důležité, aby tam přišli ti správní lidé.“ S tím souvisí i to, že na Reality.cz nenajdete soukromé inzeráty. Za tím si Petar Nádvorník stojí už od začátku. „To je profesní záležitost. Jestliže jsme server pro profesionály, realitní kanceláře, mělo by být snahou realitního trhu, aby zakázka šla přes realitku, která vám poslouží a také dostane provizi. Pokud tam pustíme soukromníky, přestanou kancelář využívat. Pokud jen potřebuji sejít nabídku a poptávku, pak mohu dělat anonci. Ale na ulici se nedá dělat obchod za několik miliónů. Ta realitní kancelář by tady měla být jako garant.“

Po devíti letech první změna kabátu

Když se dnes podíváte na Reality.cz, najdete tam úplně nový kabát. První změna designu po devíti letech! „A myslím si, že bude alespoň na stejně dlouhou dobu jako ten předtím,“ říká Vohralík a Nádvorník doplňuje. „Jsme malý tým. Design jsme chtěli měnit už víckrát, ale vždycky jsme si říkali, že si léto přece nebudeme kazit. Pak bylo víc práce a zase nám to nepřišlo tak hrozné.“ Když už rozhodnutí padlo, pracovali na stránkách celý rok. „Rozhodil jsem přístupová hesla známým, aby mi referovali, jak se jim líbí, nelíbí, co nepochopili. A překvapilo mne, že se našli lidi, kteří začali nostalgicky vzpomínat na ten starý web.“ Proto se Vohralík rozhodl nechat starý design běžet, a to na adrese muzeum.reality­.cz. A protože databáze zůstává stejná, budou vidět nejen muzeální nabídky.

A co se změnilo: Oproti původní asketické úvodce teď nabízí různé „ochutnávky“ – novinky, nejžádanější nabídky, dá se lépe vyhledávat, nejen podle ceny, ale také výše splátek hypotéky. Ti, kteří Reality někdy využili při hledání třeba pronájmu, si určitě pamatují na monitor, který hlídal nabídky na určitý typ bytu. Teď už lze hlídat i určité nabídky, zda třeba dům na prodej náhodou nezlevnil. Přibyly i služby pro realitky, třeba možnost vygenerovat ze systému inzeráty do tisku, i tak, že se cena natáhne do inzerátu až v okamžiku, kdy jde časopis do zlomu. Zároveň hodlají v budoucnu nabídnout svou databázi nabídek jiným serverům. Už teď se domky z Realit objevují na ihned.cz, finance.cz, majordomus.cz, stránkách měst a obcí, a dneškem počínaje i na iDnes.cz.

Internet nepřeceňujeme

Přestože Vohralík s Nádvorníkem provozují obrovský realitní server, říkají, že cítí za zády kamennou službu, odkud pocházejí. Nepropadli nadšení konce 90. let a ani nebyli v kontaktu s ostatními guru, říká Nádvorník: „Věděli jsme o nich, ale už jsme v té době byli starší páni a také jsme o obchodu něco věděli. Technické a akademické debaty jsme nechali těm mladším.“ A přestože už v té době na veletrzích měli slogany, ve kterých prorokovali, že Internet bude samozřejmostí v roce 1999, dodávají, že mimo Prahu mají pořád svou roli i inzeráty v místním tisku, vývěska volných domů na náměstí. „My se pořád vidíme v tom kamenném světě. Vyjdete na ulici a zeptáte se, co je Internet, každý už ví, ale čím jdete hlouběji, tím se víc dozvídáte, že o těch serverech, které přece každý musí znát jako třeba Atlas, to na ulici nezná nikdo.“

Autor článku

Autorka je redaktorkou Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu pro Internet a nové technologie.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).