Zakládáme e-shop: aplikace, hosting, volba sortimentu

20. 7. 2006
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 29
V prvním dílu našeho seriálu o zakládání eshopu jsme vyřešili legislativní problematiku provozování e-shopu, zároveň jsme vybudovali technické zázemí pro náš budoucí virtuální obchod. V tomto díle zvolíme obslužnou aplikaci, na které budeme e-shop provozovat, a zajistíme vhodný hosting.

Poznámka: první díl seriálu se jmenoval Zakládáme e-shop: legislativa a technické zázemí, všechny jeho díly pak najdete vždy na jeho samostatné stránce.

Obslužná aplikace – výkladní skříň i prodejní pult vašeho e-shopu

Volba obslužné aplikace, na které bude provozován e-shop, je pro každého začínajícího internetového prodejce těžkým krokem – budoucí provozovatel by rád e-shop pořídil co nejlevněji (co kdyby se v podnikání nezadařilo, kdo mi vrátí investici?), zároveň by rád e-shop, který by – s trochou nadsázky – prodával tak nějak sám a byl vybaven co nejvíce funkcemi. Existují v zásadě tři možná řešení: volně šiřitelné open source e-shopy (zdarma), „krabicové“ řešení, kdy kupujete licenci e-shopu, postaveného na stejném základě (většinou formou pronájmu, ceny se pohybují u pronájmů kolem 20–25 tisíc korun ročně), a zakázkové řešení, kdy je vám postaven e-shop na míru (zde jsou ceny individuální a jsou věcí dohody). Každé z těchto řešení má své výhody a nevýhody, zkusme si je přiblížit trochu detailněji.

  • volně šiřitelný open source eshop (typickými zástupci této kategorie jsou např. ZenCart, OsCommerce či OpenSolution (jedná se o zahraniční řešení, řešení domácí nejsou nebo nedosahují úrovně těch zahraničních)– pro začínajícího internetového prodejce bez dostatečného finančního zázemí je toto řešení často řešením, které ho osloví jako první (pokud se v paměti vrátím o rok zpět, bylo tomu tak i u mě).

    Lákavé je především to, že získáte e-shop prakticky zdarma a okamžitě – s trochou nadsázky, večer aplikaci stáhnete z webu, přes noc ji nainstalujete a ráno můžete začít prodávat. To lze považovat za největší plus.

    Jaké jsou mínusy? Kromě (většinou) unifikovaného šablonovitého vzhledu je to nutnost jazykových úprav (české překlady těchto aplikací nepočítají s tím, že byste rádi zvolili někde jiné výrazivo – např. úvodní hláška českých obchodů postavených na Zencartu, zadaná do Google, nám nabídne přes dvě stovky obchodů používajících stejné oslovení zákazníka), pokud budete chtít změnit funkcionalitu či vzhled e-shopu, budete muset provést více či méně závažné změny „kdesi“ v jeho zdrojovém kódu – to předpokládá, že máte více než základní znalosti jazyka, v němž je váš e-shop napsán.

    Nezanedbatelným mínusem může být pro obchodníka i bezpečnostní riziko – zdrojové kódy open source aplikací jsou volně přístupné každému, může se stát, že někdo využije (třeba i do té doby neznámé) chyby v aplikaci a zaútočí na e-shopy běžící na tom kterém engine – může vás potkat ztráta všech položek z databáze, smazání aktuálních objednávek, krádež databáze zákazníků (včetně kontaktů) apod.

  • krabicové“ řešení (typickými zástupci této kategorie – nyní již hovořme o českém prostředí – jsou např. InShop, Vltava2000 či 4Shop) – „krabicové“ řešení je řešení pohodlné a rychlé – především InShop (provozovaný společností Zoner) může uspokojit téměř každého, kdo se rozhodne pro otevření virtuální prodejny – nepřeberné množství funkcí a modulů vám zajistí bezproblémový chod, úpravou uživatelských šablon si vytvoříte vzhled podle vlastních představ, máte k dispozici odbornou podporu v případě problémů atd.

    Má krabicové řešení nějaké mínusy? I tady se – stejně jako v případě open source řešení zdarma – musíte smířit s tím, že nebudete moci využít jiných funkcí než těch, které tato řešení nabízejí. Jistě, nabízejí téměř vše, nač pomyslíte, pokud se ale budete chtít v záplavě šablonovitých e-shopů něčím lišit (např. zvolit jiný postup pro cestu zákazníka od nabízeného zboží k potvrzení objednávky), máte smůlu. Dalším negativem může být cena – v případě krabicových produktů nekupujete (až na výjimky, kdy e-shop zaplatíte jednorázově) samotný produkt, nýbrž pronajímáte si časově omezenou licenci – konkrétně v případě InShopu se připravte na pravidelnou měsíční platbu (v případě nejlevnější varianty) 990 korun bez DPH. Pokud si ale nejste jisti, že váš e-shop bude konkurenceschopný, je pronájem e-shopu vhodné řešení; je jistě méně bolestivější přijít o několik tisíc korun (pokud neúspěšný projekt za několik měsíců zavřete) než o několik desítek tisíc korun, o které byste přišli v případě neúspěšného e-shopu postaveného na zakázku.

  • zakázkové řešení – nechat si postavit e-shop na zakázku znamená především připravit si několik desítek tisíc korun na jeho realizaci, to bezesporu, zároveň ale máte ve vývoji svého e-shopu rozhodující slovo – vy platíte, vy máte právo rozhodnout, co by měl váš e-shop umět a jak by měl vypadat. Nebudu se rozepisovat, jak by měl ideálně postavený e-shop vypadat, každý obchodník jistě nějakou vlastní představu má a profesionální tvůrce webů též poskytne mnoho cenných návrhů a nápadů. Podotkl bych jen, že e-shop do 10–15 tisíc korun, vyrobený za týden, asi nebude to pravé – pokud má být váš e-shop profesionálním dílem po každé stránce, připravte se na to, že jeho vývoj a výroba může trvat měsíc i dva – že budete mít skvělý e-shop s originálním designem bratru za deset tisíc korun do pěti dnů, si opravdu nenechte namluvit.

    Pokud si necháte vyrobit e-shop na zakázku, je dobré již na začátku vztahu s firmou, která vaši zakázku bude realizovat, dohodnout, jak bude vypadat případná spolupráce do budoucna a kolik vás bude stát – může se totiž stát, že budete mít skvělý e-shop, zdrojové kódy (ve kterých se nevyznáte) a nebude nikdo, kdo by byl ochotný a schopný levně a rychle do vašeho e-shopu zakomponovat změny, kterými budete chtít váš e-shop po čase provozu obměnit, zároveň se může stát, že některými vlastními zásahy některou část aplikace zneprovozníte natolik, že bude nutná akutní oprava. E-shop, který je byť jen dočasně nefunkční, nejenže nevydělává peníze, navíc v případě opakovaných výpadků může působit na zákazníky nedůvěryhodně. Je proto opravdu vhodné zajistit si tvůrce e-shopu pro spolupráci v budoucnu ještě před podpisem smlouvy s ním.

Tip: podrobnější rozebrání problematiky s volbou typu e-shopu najdete v tutoriálu Jak na e-shop.

Hosting aneb jak mít otevřeno 24 hodin denně

Máme vytvořen e-shop (lhostejno, zda řešení zdarma, pronajaté či vyrobené na zakázku), nyní je třeba jej umístit na web. Jaký hosting ale zvolit? A zvolit klasický sdílený hosting, či si pronajmout vlastní server? Nabídka je široká, vybrat správného poskytovatele hostingu se může zdát být těžké. Co zavrhnout nejdříve? Freehosting, tedy hosting poskytovaný zdarma: i ten nejmenší e-shop, provozovaný jen jako doplněk jiné formy prodeje, si zaslouží placený, a tedy garantovaný hosting, kde je jistota, že se vám v případě problémů bude někdo věnovat. Freehostingy negarantují nic, v případě výpadku konektivy a nedostupnosti vašeho e-shopu pro zákazníky můžete spílat jenom a pouze sobě. Dalším prvkem, pro který freehosting nebrat, je většinou nutnost zobrazení reklamy (kterou vlastně za freehosting nepřímo platíte) a některá další omezení (např. omezení dotazů do databáze, což může být pro e-shop zničující).

Kam tedy e-shop umístit? V zásadě jsou dvě možnosti: na sdílený hosting či na vlastní server, a to buď v podobě pronajatého (dedikovaného či managed serveru, o který se bude starat poskytovatel hostingu) či v podobě vlastního serveru, o který se budete starat sami (a náklady na jeho pořízení také sami ponesete).

Aniž bych chtěl někomu podsouvat nějaká řešení, pro začínající e-shop budete určitě nejvhodnějším řešením sdílený hosting se všemi jeho klady (především nižší cena) i zápory (na jednom fyzickém serveru můžete být umístěni společně se stovkami dalších virtuálních serverů, což může ovlivnit dostupnost a rychlost vašeho e-shopu). I proto je potřeba sdílený hosting vybírat obezřetně a s rozmyslem – možná se na mě někteří poskytovatelé hostingu budou zlobit, ale já osobně bych neumístil e-shop na servery začínajícího hostingu – hosting by měl mít již něco za sebou, měl by mít solidní reference (nejlépe z oblasti e-komerce), měl by mít podporu nejlépe 24/7.

Co se týče technických požadavků na hosting, nabídky jsou většinou velmi vyrovnané; doporučuji vybrat hosting, který vám např. umožní editaci .htaccess bez nutnosti změny někam odesílat a čekat na jejich realizaci apod. Pokud budete zákazníkům zasílat automatické hlášky prostřednictvím PHP (např. potvrzení objednávky, informaci o expedici apod.), mohla by vaše snaha o vybudování úspěšného e-shopu získat vážnou překážku v serverech, které jsou zamořeny aplikacemi rozesílajícími spam – hostingy se weby s těmito aplikacemi sice snaží eliminovat, ale i tak se může stát, že vaše zprávy, které mají dorazit k zákazníkovi v řádu sekund po objednávce, k němu dorazí třeba i za několik hodin – tento čas, během něhož se může zákazník domnívat, že nemáte o jeho objednávku zájem, a nakoupí raději jinde, stráví vaše potvrzení objednávky (či jiná důležitá zpráva) ve frontě zpráv odesílaných skrze PHP aplikace ostatních „účastníků“ sdíleného hostingu, na serveru vašeho webhostera.

A opět ty náklady

Na závěr opět trocha počítání – na kolik nás vlastní e-shop a hosting, na kterém bude umístěn, vyjde?

Cena e-shopu:

  • open source řešení – zdarma (zcela bez podpory, nebezpečí útoku zvenčí, unifikovaný vzhled, obtížné změny funcionality),
  • krabicové řešení – 900 – 2500 korun měsíčně (bez DPH) při smlouvě na min. 12 měsíců,
  • výroba e-shopu na zakázku – 10.000 korun (nebrat) až desítky tisíc korun.

Cena hostingu:

  • freehosting – zdarma – bez garance poskytovaných služeb, většinou nutnost zobrazovat reklamu,
  • sdílený hosting – od 1000 korun ročně do stovek korun měsíčně (bez DPH),
  • dedikovaný server – několik tisíc korun měsíčně (podle varianty).

Máme za sebou legislativu, technické zázemí e-shopu, volbu aplikace i hostingu, volbu sortimentu necháme do dílu příštího, kde si zároveň prozradíme, co očekávat od samotného provozu: co čekat od dodavatelů, zákazníků a konečně i sami od sebe…

Provozujete e-shop?

Autor článku

Autor je bývalým majitelem internetového knihkupectví, zajímá se o. E-komerci ve všech jejích podobách, má rád dobré víno a dobré umění.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).