Bohužel sem byl jedním z těch, kteří na uvedeném webu o tomto víkendu nakupovali. Z Heureky sem byl normálně přesměrován na stránky obchodu www.electro.cz, kde jsem si vybral produkt a objednal. Samozřejmě sem dal na hodnocení prověřeného e-shopu na Heurece. Po dokončení objednávky jsem obdržel email s potvrzením rezervace a číslem účtu, na který mám částku za objednané zboží uhradit. Částku jsem uhradil. Po dvou dnech jsem si chtěl ověřit, zda již peníze došli a kdy mohu očekávat doručení. Šel jsem tedy opět na stránky prodejce a v kontaktech objevil varování, na které účty nic neposílat, že nepatří tomuto eshopu. Samozřejmě, účet na který jsem posílal peníze, byl mezi nimy. Poté jsem samozřejmě volal na infolinku, kde jsem se dozvěděl, že se eshop stal součástí podvodu, s tím jim mám zaslat potvrzení objednávky a obrátit se na policii. Zdraví rozum mi říká, že za zabezpečení svých stránek by měl zodpovídat hlavně jejich provozovatel. Rozhodně sem zvědav, jak se k tomu eshop electro.cz postaví. Nejvíce mě zaráží, jak se tento eshop snaží v tichosti vše zahladit, čísla účtů, na které se nemá hradit, již ze stránek zmizely. Od pondělí, kdy již o tomto problému věděli, jsem tento eshop navštívil ještě několikrát, pokud bych narazil na nějaké upozornění, že došlo k podvodu, mohl jsem platbu ještě zarazit...
Děkuju proto portálu lupa.cz, že o tom napsal článek.
haha, vlastni nepozornost!? si delate legraci. electo melo hacknuty stranky (hadam ze s jim jen nekdo prihlasil do spatne zabezpeceneho redakcniho systemu a zmenil sablonu emailu) a vy tvrdite, ze zakaznik si mel overovat, zda banka, kterou eshop uvadi, poskytuje podnikatelsky ucet? vzdyt i Vy v tom mate hokej, treba zrovna mbank ho opravdu poskytuje (a Vy tvrdite ze ne). staci nahore kliknout na "podnikatel".
Ono se dá z čísla účtu poznat, že je firemní? Zajímavé, děkuji za poučení, to jsem doteď nevěděl, vlastně mě ani nenapadlo to zkoumat.
Udělám-li na serveru X.cz objednávku za Y Kč, načež mi přijde e-mail tvářící se, že přišel z domény X.cz (ano, toto samo o sobě se dá snadno podvrhnout), že mám zaplatit Y Kč za zboží objednané na X.cz (což už v kombinaci s tím, že to přišlo krátce po potvrzení objednávky, tak snadno podvrhnout nelze) na účet Z, tak opravdu nebudu zkoumat, co je účet Z zač.
Pokud bych byl až takhle paranoidní, tak nakupuju přímou návštěvou prodejny, případně maximálně na dobírku s prohlédnutím zboží před převzetím.
chápu správně, že ti číslo účtu došlo v emailu? Ten email si schovej, ideálně vytiskni včetně "hlaviček" (ty jsou důležité). Tohle by byla pro tebe ta nejlepší varianta, podej reklamaci a požaduji odstoupení od smlouvy a navrácení peněz.
Pokud eshop reklamaci nevyřídí, obrať se na ČOI, zodpovědnost je prostě na něm.
Obchodní podmínky ale nejsou nadřazené právu. Nemůže tam být kulantní "pravničinou" napsáno, že zodpovědnost nemají. Obchodní podmínky mohou nastavit "mantinely" v rozsahu, který jim právo umožňuje. Cokoli navíc (za touto hranicí) je zcela bezpředmětné a zákazník to může ignorovat nebo si zvolit jiný obchod.
Obchodní podmínky mají smysl a měli by je zákazníci číst, ale některé obchody si představují, že se pomocí nich vyvážou ze všech rizik. To ale žijí v iluzi.
Koukam vy jste nejspis taky pekny zlodej. Zakaznik nema zadnou povinost cokoli overovat, nadto firma zadny firemni ucet vubec nemusi mit. Firemni ucet se od soukromeho lisi pouze sadou sluzeb, ktere k nemu banka nabizi. Pokud si prodejce neumi zabezpecit web, jdou vsechny skody ktere takto vzniknou vyhradne za nim.
Jinak na registrovany ucet musi (mel by) platby posilat pouze jiny platce DPH, jinak nese jista rizika s tim spojena, ale nema to zhola nic spolecneho s koncovym zakaznikem.
Kdyby jim to hackli, mohli udelat to same - dat na stranku svoje cislo uctu a ten jejich oficialni stejnym zpusobem dole uvest jako falesny.
Proste ma eshop smulu, pokud zakaznik zaplatil na ucet, ktery na jejich strankach byl uveden, bude muset dodat. Jedina otazka je, jak zakaznik prokaze, ze cislo uctu, na ktery zaplatil, nasel na jejich strankach.
Ja si pred platbou screenshoty nedelam...
Na druhou stranu, prevodem sem teda neplatil uz ani nepamatuju.
Přes léto jsem děla asi padesát nákupů přes internet u různých obchodů, většinu platil předem kartou, 100% úspěšnost. Na electro.cz jsem narazil, když jsem chtěl digestoř: zboží údajně skladem, pak z toho byla několikatýdenní čekací lhůta(obvyklý podvod, skadem, ale "u dodavatele", dělá to i Mironet) při rušení objednávky povýšené jednání, předávání telefonů od čerta k ďáblu až k nafoukané účetní, hluché telefony atd. Electro.cz nebrat, je to špatně vedený podnik.
Trošku nevím, proč by měli sami podvedení zákazníci podávat oznámení na policii? Tak asi jako pomoc pro dopátrání se viníka bych to chápal. Zároveň by ale na policii měli tedy učinit oznámení na ten konkrétní obchod, protože u něj zaplatili a oni nedodali.
Hypoteticky, co když je to akce někoho ze zaměstnanců (např. bývalých), nebo spolupracujících firem apod? Mě jako zákazníkovi to musí být jedno. Chci buď zboží, nebo zpět zaplacený prachy.
Ten eshop se k tomu musí postavit čelem přece. Nechápu co se vedení obchodu snaží docílit strkáním hlavy do písku. Že to jako vyšumí?
Provozovatel REBA International spol. s r.o. by se měl chytnout za nos a oficiálně se k tomu postavit. Akorát si škodí sami sobě tímhle přístupem.
"kde si to mohu osobně prohlédnout a kde dostanu informace"... pobavils zrovna mam cerstvou zkusenost s kupovanim pracky na internetu jsem si nasel vse o vybranem modelu pak jsme jeli primo do znackove prodejny showroomu vyrobce prave pro ty informace a vysledek na cokoliv jsem se dostal prodavac hledal v PC na strankach vyrobce, ktere jsem mel procetle takze jsem se nedozvedel nic co bych ja nebo kterykoliv zakaznik nezjistil sam.... A tak je to vsude dnes uz v prodejnach zadni prodavaci nejsou jsou tam jen PODAVAČI...
Vypadá to že masy (teda ty české) objevily internetové obchody, které používám bez problémů už pár let... když takhle třeba objevily masy mobilní internet, tak jsem ze 150 kc za 10GB mobilní internet spadnul na 250kc za 4 GB. Tedy úplně na začátku jsem měl neomezená data zdarma k telefonímu paušálu, ale to už dnes zní jako pohádka... No takže nakupování přes internet se výrazně zhorší, nakonec už tyhle vánoce jsem zanamenal první velké problémy.
presne ja myslim, ze uz se to davno stalo driv v skoro kazdem internetovem obchode byly ceny nizsi jak v kamenem, osobni odbery byly vsude zdarma a dnes ceny v leckterem i vyssi, poplatky za osobni odbery, vstupenky do kina koupene pres internet = drazsi asi proto, ze si ji vytisknu sam a kino usetri obsluhu kasy v kine??? jo kde jsou ty doby co jsem si pochvaloval jak nakupy pres internet zlevnily sluzby/zbozi diky odbourani prostredniku a drahych najmu za prostory, byla to jen iluze ty nizke ceny byly diky konkurenci kdy maly podnikatele celili nakladnym korporacim, dnes obsadili internet velci hraci a nikoho uz mezi sebe nepusti :(
nemate neco spolecnyho s tom eshopem? ;) jednoznacne vina eshopu, na to si klidne vsadim. pokud si neco ojednam a obratem mi prijde potvrzujici email s cislem uctu kam zaplatit, nechapu jak se tady dokazete ohanet nejakym podvrzenym emailem a neopatrnosti zakaznika? co uz by mel vsechno zakaznik proverovat?
no uvidime. rozhodne je to dobrej tip na clanek pro velky stranky jako idnes nebo blesk. jako hack obchodnikovi nepreju, ale kdyz jeste alibisticky mlzi ja nic ja muzikant, tak at si to pekne vyzere.
A kde máte jistotu, že podvrh nestojí mezi Vámi a e-shopem? Viz. článek z února:
http://www.lupa.cz/clanky/jak-jde-nejen-na-alza-cz-nakoupit-za-cizi-penize/
MBank účty pro právnické osoby nabízí spolu s produktem mTransfer: http://www.mbank.cz/firemni/sluzby/mtransfer/
A i kdyby ne, nic bance nebrání zřizovat účty firmám, i když to třeba na svých stránkách neinzerují. Individuálně lze leckde vyjednat leccos.
jakto? Eshop kupujícím řekl, na který účet mají peníze poslat a zákazníci podle všeho tak učinili. Eshop nedostal zaplaceno svojí chybou, ne chybou zákazníka, ten splnil svoji část smlouvy, eshop ne.
Ano, okradený může podat trestní oznámení, ale na eshop. Resp. ani ne tak trestní oznámení spíše výzvu k doručení zboží/vrácení peněz a pak podnět k ČOI, případně k soudu na platební rozkaz.
Okradený není zákazník, ale e-shop. To, že e-shop nedostal zaplaceno, je v tomto okamžiku nepodstatné. Ono se to totiž neřídí pocitem dostal/nedostal zaplaceno, ale kupní smlouvou. A v kupní smlouvě jistě není jako povinnost zákazníka uvedeno, že „e-shop musí dostat zaplaceno“, ale že zákazník zaplatí některou z e-shopem nabízených platebních metod. Zákazník své závazky plynoucí ze smlouvy dodržel, takže teď je na řadě s plněním e-shop.
Taky jsem obětí podvodu. Paradox je,že jsem peníze odeslal v době kdy už byla čísla úctu zablokována. Hacker se naboural do systému o svátcích . Přišla mi na mail proforma faktura přesvědčivě vypadající jen tam bylo číslo úctu hackera. Ponaučení nenakupovat o svátcích výrazně levné zboží. Nebo raději žádné a platit při dodání.
Pokud bylo cislo uctu zablokovane, tak se vam platba vratila zpet na ucet, ne?
Pouze pokud jste poslal penize pred zablokovanim uctu, jste poskozeny.
Pokud jste sam, jste v pohode, pokud se penize podari zadrzet jeste na uctu. Pokud je vas ale vic zalezi, jestli se podarilo castku zadrzet celou, nebo uz penize z uctu odesly. Poskozenych je vice, takze pokud se podarilo zadrzet 50% penez na uctu, dostane kazdy poskozeny 50% sve platby. O zbytek se muze soudit. A je jedno, jestli "jeho" platba byla zadrzena, nebo nebyla.
Nejsem pravnik, ale drive se nam ve firme stalo neco podobneho.
Já nevím. V minulosti jsem v tomto eshopu nakupoval a vše bylo OK. Nikdy jsem ale nedával možnost platby předem. Řekl bych že záleží jak přišli oklamaní lidé na to číslo účtu kam měli zaplatit. Zda to bylo emailem nebo přimo na stránkach po objednávce. Když to bylo emailem tak se snad dá jednodušše dohledat z jakého serveru byl odeslán. Zda je to server patřící eshopu. A jak email s výzvou vypadal - zda to byla jen nějaká textová výzva, nebo vygenerovaná proforma atd.. A také na ceně produktu, zda šlo o obvyklou cenu nebo cena byla odlišná v řádu tisíců od ostatních prodejců. Také záleží co bylo v obchodních podmínkách a zda je nakupující vůbec četli. Myslím že vina je u obou stran. U eshopu slabé zabezpečení, u nakupujících malá opatrnost (dle mého se mohlo poznat že je něco divně). Především si ale myslím že je chyba platit cokoliv dopředu, když jsou jiné možnosti. Dle hodnocení na heurece se to zdá jako slušný obchod, tak se uvidí jak to dopadne. Ale soud asi bude nevyhnutelný. To můj názor.
Hack je nejméně pravděpodobný. Eshopy poptávají práci různě po internetu - úprava věcí, oprava věcí, přidání newsletterů apod. nedivil bych se, kdyby dostal někdo přístup a zneužil ho. Eshop je dělán u nějakého Greg Berry Studio, tak možná to páni naprogramovali tak špatně, že je nějakou metodou možné zjistit přístup nebo měnit obsah.
Chyba nastala na stránkách tohoto shopu, takže ten by měl zboží dodat nebo vrátit peníze. Škodu pak může vymáhat po pachateli, ale to bude složité. Nicméně to není důvod k tomu, aby se vyvlékli z jejich povinnosti. Ovšem je možné, že jim přijde lepší to nechat na soudu a doufat, že co nejvíc lidí to nechá být a soudit se nebude. V praxi to ale bude znamenat poškození pověsti tohoto online shopu. Já bych tam už nenakupoval, pokud nepřevezmou zodpovědnost... rychle a bez otálení. Pro provozovatele tohoto online shopu to je rána, ale prostě měl špatně zabezpečené stránky a bude muset doufat, že se viníka podaří nalézt a peníze vymoci. Nebo si mohou založit nový shop a budovat znovu jméno, pokud něco takového měli, tak teď je to velmi silně zpochybněno. Osobně doporučuji nakupovat u prověřených obchodníků s dobrou pověstí.
jen pro info: čísla účtů mají svůj definovaný formát - tzn. že se dají velmi dobře validovat. Takže pokud by se vám povedl překlep, který projde validací (na straně banky), tak to už máte hodně dobrou výhru nepravděpodobnosti (je to něco jako rodná čísla).
Takže neplatný účet (ve smyslu jeho neexistence) zjsitíte. Neplatný ve smylu podvržený samozřejmě ne.
pošlete to na ČOIku, eshop tohle s vámi musí řešit, je to jeho zodpovědnost a jeho problém, podveden byl on a on to musí řešit s policií, ne vy.
Vy buď dostanete zboží nebo peníze, jiná možnost není. Vše zdokumentujte, pošlete eshopu ofic výzvu k doručení zboží nebo vrácení peněz třeba s limitem do dvou týdnů, poté reklamujte podle jejich OP. Pokud reklamaci zamítnout, opět se obrátit na ČOI.
nikdo ale nikomu nepřikazuje, aby ten účet, který má jako plátce zveřejněný také používal výlučně pro příjem plateb od zákazníků. Mít X účtů u X bank je běžné.
Pokud mi eshop svým komunikačním kanálem doporučí něco v rozporu se svými obchodními podmínkami, mohu to poslechnout, FO není právník a ani to od něj nikdo nepožaduje.
ad 1) není, lidi to na ty účty posílali, protože u nich mají účet, a četli-li při zřízení účtu obchodní podmínky banky, museli (s výjimkou FIO vědět, že firemní účty (pro s.r.o.) banka neposkytuje
ad 2) mBank ne, jediná FIO, a jsou to většinou pidi banky, které neumí obsluhovat firemní klienty a umžňují
plus v obchodních podmínkách je číslo účtu, objednávkou s nimi museli souhlasit
plus každý plátce DPH musí mít číslo účtu registrováno a zveřejněno u FÚ
A ano, je mi podvedených líto, ale házet vlastní nepozornost na e-shop mi přijde špatně. Pokud si nepřečtu podmínky mobilního operátora a plyne mi z toho sankce, sorry, ale taky jí musím zaplatit.
Objednat přes net? Proč ne. Ale zboží zásadně přebírám pouze osobně a platím až na místě. A něco takového, jako pračku, nebo sporák koupím jen tam, kde si to mohu osobně prohlédnout a kde dostanu informace, které v prospektech, nebo reklamách nebývají. A pokud mi prodejce na ,,nevhodné" dotazy kvalifikovaně neodpoví, tak bič a pryč!
Dobrý den, mám úplně stejný problém jak vy. Také nákup přes heureka.cz (ověřený/garantovaný obchod). Po dokončení objednávky, mi došel na mail s potvrzením rezervace a číslem účtu kam poslat peníze. Platbu jsem provedl a momentálně to řeším s electro.cz. Doufám že to dopadne dobře a peníze nebo zboží uvidím.
Diky, kontakt jsem ziskal. Take mne zarazilo chovani eshopu, ktery zatim nebere zadnou svoji odpovednost...
Ma smysl v bance podavat 'Výzva neoprávněnému příjemci platby'? http://www.csas.cz/banka/content/inet/internet/cs/vyzva_neopravnenemu_prijemci_platby.dot
Platbu muzete zkusit stornovat, cim drive tim lepe, banka by mela umet si ji stahnout zpet. Ovsem zodpovednost pada ciste na hlavu eshopu, je to jejich problem a pokud nekoho zalovat, tak je. Je to preci stejne jako kdyby jste v obchode zaplatil, a u dveri vam zbozi sebrali s tim, ze u kasy zrovna sedel zlodej.
Mimochodem, zarny priklad toho, proc se zcela zasadne a nikdy nic neplati predem, rozhodne ne v CR.
pokud eshop oficiálním komunikačním kanálem uvede něco v rozporu se svými OP, platí to a soudy a ČOI v tomhle duchu rozhodují. FO není právník, aby tohle rozlišoval a eshop je v postavení silnějšího.
Potvrzení objednávky je součástí obchodních smlouvy a hned v par 1.3 OP je uvedeno, že takovéhle smluvní ustanovení má přednost, tj. i změna čísla účtu.
Je to zapeklitá situace. Ale zde bych to vyděl na chybu eshopu a tedy jeho plnou zodpovědnost. Tedy musel by dodat zboží, i když peníze "nedostal".
Zákazník při platbě účtem nemá důvod tam psát nějaké nesmyslné číslo účtu. Prostě tam zadává to, co se mu dodá. Že je účet neplatný, to zákazník nezjistí. Stejně tak, proč by posílal peníze někam jinam než eshopu?
Něco jiného by bylo, kdyby zákazník udělal překlep. Prostě zaměnil druhé a třetí číslo. To už je chyba zákazníka.
Každopádně. Zákazník by tak jako tak měl stornovat transakci nebo reklamovat. Pokud si je vědom, že něco není v pořádku.