Digitální radiopřijímače připravené pro poslech vysílání ve standardu DAB+ si mohou nadšenci už mnoho let pořizovat na internetu. Propagují je provozovatelé vysílačů i specializované firmy. Ale co na to většinový spotřebitel, který si jde koupit nové rádio? Mají o digitální rádia zájem zákazníci největších prodejců elektroniky na českém trhu? A pokud ano, ovlivnila jejich nákup kampaň financovaná Českým rozhlasem?
Přijímače s podporou DAB+ nabízejí tradiční kamenné prodejny, jako jsou Datart nebo Electro World, ale také supermarkety Lidl nebo internetoví prodejci Alza.cz a CZC.cz. Jde zároveň o firmy, které díky svým pobočkám mohou srovnat zájem o zboží napříč republikou.
Ve svých odpovědích pro DigiZone.cz se shodují, že DAB+ je především záležitost pražských zákazníků a pořád jde o spíše okrajovou část trhu s elektronikou. „Podíl prodeje DAB přijímačů na celkovém prodeji radiopřijímačů je dlouhodobě velmi nízký, pohybuje se kolem pěti procent,“ uvádí například mluvčí řetězce Datart Iva Pavlousková.
Signál digitálního multiplexu Českého rozhlasu od konce prosince pokrývá 61 procent české populace. Letos se mají dočkat jižní Čechy, střední Morava, Zlínský kraj nebo Karlovarsko. Další vysílače provozují společnosti RTI CZ nebo Teleko. Ale povědomí o dostupnosti digitálního signálu je nízké. Chování zákazníků naznačuje, jako by existovala jen digitální síť v Praze a pak už nic.
„Očekáváme, že změna v prodejích nastane, až signál digitálního rozhlasu pokryje většinu území České republiky a výběr stanic se přiblíží standardní nabídce v pásmu FM,“ připomíná jeden z důvodů mluvčí Datartu.
„Za poslední dva roky (2017–2018) jsme dohromady prodali jednotky tisíc kusů DAB+ rádií. Zájem o ně rok od roku roste. Nejvíce se prodávají pochopitelně tam, kde je digitální signál nejrozšířenější – tedy v Praze a okolí,“ uvádí obchodní ředitel e-shopu Alza.cz Petr Bena. Právě tento obchod patřil na konci loňského roku mezi partnery kampaně Doba DABová.
René Zavoral (Český rozhlas): Až získáme potřebné pokrytí v DAB+, můžeme opustit DVB-T2
„Ve zmíněném období jsme skutečně zaznamenali zvýšený zájem o rádia s podporou DAB+. V meziročním srovnání činil nárůst až o 90 procent (v měsících listopad a prosinec),“ tvrdí Bena. Ale vzápětí dodává, že přímou souvislost s marketingovou kampaní Českého rozhlasu odhadnout nemůže. „Ve stejné době totiž na Alza.cz probíhal oblíbený Black Friday,“ připomíná hojně propagovanou slevovou akci.
Ani jiné obchody nedokáží určit, jestli u nich kampaň ovlivnila poptávku. „Ve srovnání s předchůdci výrazně vzrostl zájem o nový typ internetového rádia s DAB+ Silvercrest SIRD 14 D1. Zda to ovšem souvisí s kampaní, nedokážeme posoudit. Do poptávky se jistě promítla také příznivá cena pro zákazníky,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Řetězec za poslední roky celkově prodal několik tisíc kusů všech modelů digitálních rádií.
V internetovém obchodě CZC.cz se podle jeho webových stránek v kategorii klasických rádií nejlépe prodávají přijímače Sencor SIR 5000WDB a Sencor SRD 6600. Zákazníci ale mají zájem i o dražší mikrosystémy a receivery, například Pioneer XC-HM86D-S, Onkyo TX-8270 nebo Panasonic SC-HC402EG-K.
Podobná situace je v e-shopu Mall.cz, kde zákazníci také preferují dva výše zmíněné modely od Sencoru, a do trojice nejprodávanějších se dostalo ještě digitální rádio Hama DIR3100.
A jak se digitálním rádiím dařilo v době kampaně třeba v Electro Worldu? „V porovnání s předchozím rokem byl nárůst asi o 20 procent v kategorii radiopřijímačů. Nejsou tam ale například receivery, které si zákazník nekupuje primárně kvůli DAB+,“ odpověděl za firmu Marek Pokorný. „Pořád se však jedná o okrajovou kategorii a bavíme se o stovkách kusů,“ dodal.
Zákazníci tohoto řetězce si nejčastěji pořizovali Sony XDR-S41DB. A stejně jako u jiných obchodníků šlo především o tržby v pražských prodejnách.
„Nejvíce oblíbený byl jednoznačně model GoGEN DAB 502, v loňském roce si ho koupila téměř polovina zákazníků nakupujících DAB rádia,“ přidává statistiku mluvčí Datartu Iva Pavlousková. „Loni jsme 90 procent DAB rádií prodali v našich prodejnách,“ doplňuje.
Připojuje postřeh, že ve srovnání s velmi dobře informovanými zákazníky, kteří si chtějí koupit nový přijímač kvůli přechodu na DVB-T2, nevědí zájemci o digitální rádia téměř nic. Spoléhají tak na radu specialistů na prodejně.
V Lidlu se nejlépe prodávají kombinace internetového a DAB+ rádia. Už výše zmíněný Silvercrest SIRD 14 D1 je nejúspěšnější ze všech typů, které měl v nabídce. „Černá elektronika (domácí přijímače – pozn. red.) je nejvíce poptávaná na podzim a před Vánoci,“ doplňuje mluvčí Zuzana Holá statistiky prodeje.
Také podle obchodního ředitele Alza.cz Petra Beny se DAB+ přijímače nijak nevymykají sezónnímu zájmu o jinou spotřební elektroniku. Lze tedy usuzovat, že spuštění nového vysílače v lokalitě automaticky nevede lidi k nákupu digitálních rádií.
„Alza.cz je jedním z partnerů Doby DABové. Vytvořili jsme stránku speciálně k emisi tištěného materiálu Českého rozhlasu, kdy jsme na zadní straně obálky nabídli příjemcům slevu na vybraná DAB+ rádia. Další společné aktivity jsou zatím k jednání,“ uzavírá Bena.