Bezplatná streamovaná televize podporovaná reklamou (FAST) je rychle rostoucím odvětvím digitální zábavy. Tyto služby, mezi něž patří platformy jako Pluto TV, Xumo a Sling Freestream, nabízejí přístup k bohatému katalogu televizních pořadů a filmů bez nutnosti měsíčního předplatného.
Jejich obchodní model je založen primárně na příjmech z reklamy. Tím se tyto platformy liší od streamovacích služeb typu Hulu, Disney+ nebo Netflix, které v některých zemích za sledování reklam dávají slevu, ale současně jim stále musíte platit paušální částku podle úrovně předplatného.
Svět FAST je pestrý. Jednak tyto platformy vlastní velké mediální společnosti, jednak výrobci zařízení, a kromě nich jsou na trhu také nezávislé subjekty.
Mezi nejznámější platformy patří zmíněné Pluto TV (vlastníkem je Paramount), Tubi (Fox) a Sling Freestream (Dish Network). Své vlastní nabídky mají také Amazon (Freevee), Roku (The Roku Channel) nebo Samsung (Samsung TV Plus). Z nezávislých platforem můžeme uvést celosvětově dostupný Plex a americkou službu Crackle.
Platformy s reklamou typicky nabízejí jak klasické lineární kanály („FAST channels“), tak katalogy pořadů a videa na vyžádání. Řada těchto služeb připomíná nabídku provozovatelů kabelových televizí, ale některé mají užší zaměření nebo propagují jenom produkci jedné mediální korporace.
Analytická firma Omdia očekává, že v roce 2027 bude trh FAST služeb představovat zhruba 12 miliard dolarů. Za letošní rok by měly celosvětové výnosy dosáhnout 6,3 miliardy dolarů. Omdia uvádí, že motorem růstu bude odklon spotřebitelů od tradičních modelů předplatného a zároveň rozšíření na nové trhy.
Velký prostor pro růst je podle firmy v zemích východní Evropy. Náš region má teď z pohledu dostupnosti FAST služeb smůlu, provozovatelé zatím spoléhají především na velké trhy (USA, Kanadu, Latinskou Ameriku nebo vybrané evropské státy).
S typickými streamovacími službami mají tyto platformy jedno společné. Jejich úspěch závisí na kvalitě nabízeného obsahu, který osloví široké publikum. Neméně důležitá je také nabídka efektivního doručení reklamy relevantním divákům.
Nejběžnější variantou FAST služby bývá sada virtuálních, tematicky zaměřených kanálů. Tyto upravené kanály se zpravidla liší od běžného programu v lineárním vysílání.
Sling Freestream
Americkou Sling TV provozuje stejnojmenná firma, která je dceřinou společností satelitního poskytovatele Dish Network. Má dvě varianty – placenou (Sling TV) a bezplatnou s vloženou reklamou (Sling Freestream). K variantě Sling Freestream si zájemce může kdykoliv přidat i některý z tarifů placené verze.
Jde o restart a značné rozšíření služby, původně nabízené jako Sling Free. V současném provedení zdarma poskytuje 335 programů živého vysílání a zhruba 41 tisíc VOD titulů. Není zapotřebí registrace ani přihlášení, dokonce ani zadání čísla platební karty. Přesto může uživatel ukládat seznam oblíbených stanic anebo nahrávat.
Kromě zobrazování reklam musí divák počítat s tím, že u některých seriálů jsou jenom úvodní epizody, které slouží jako propagace placené nabídky. Odkazů a reklam na placený obsah je ve Sling Freestream opravdu hodně, celý koncept tedy slouží jako propagační ochutnávka plnohodnotné placené nabídky.
Pluto TV
Rovněž tuto FAST službu provozuje zavedená mediální společnost – tentokrát jde o Paramount Streaming, jednu z divizí nadnárodního gigantu Paramount Global. Služba Pluto TV je na rozdíl od Slingu přístupná ve třiceti zemích světa včetně některých evropských (například Velká Británie, Švédsko, Dánsko nebo Norsko). Má dvě ústředí: americké v Los Angeles a evropské v Berlíně. V březnu 2023 měla přes 80 milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Služba nabízí více jak 250 kanálů (většinou virtuálních, kde za sebou běží jeden pořad za druhým z daného žánru nebo franšízy, například stanice pro fanoušky Kriminálky Miami). Působí jako agregátor pro více než 160 dodavatelů obsahu. Dohromady nabízí více než 100 000 hodin unikátního obsahu.
Kanály jsou v tematických blocích. Stačí vybrat žánr (Filmové klasiky, Komedie, Westerny apod.), seriálovou řadu (Star Trek, Hvězdná brána, Živí mrtví apod.) nebo kanály zaměřené výhradně na zprávy (CNN, CBS, NBC, Sky…). Celý blok je také věnován populární hudbě podle žánrů nebo období.
Uživatelé mohou Pluto TV sledovat na mobilních zařízeních (Android/iOS), na přístrojích s Android TV, Amazon Fire TV, Apple TV a Chromecastem. Dále na klasických Windows PC, PlayStationu, Xboxu a přístrojích Roku (v USA také na zařízeních Xfinity od Comcastu).
Stejně jako u služby Sling Freestream není nutná registrace, zadání e-mailové adresy nebo čísla karty. V nabídce ale je možnost vytvoření uživatelského účtu, který registrovaným nabídne několik rozšiřujících funkcí, třeba vytvoření seznamu oblíbených kanálů nebo možnost pokračovat ve sledování pořadu na jiném zařízení.
Xumo
Xumo je společným projektem Comcastu a Charter Communications. Společnost nabízí kombinaci lineárních kanálů a videotéky (AVOD, tedy také s podporou reklamy). Do ledna tohoto roku používala původní název Xumo, vylepšená a rozšířená verze je aktuálně pod značkou Xumo Play. Služba je dostupná v USA, Kanadě, Francii, Německu, Velké Británii, Itálii, Španělsku, Brazílii a Mexiku.
Má podobný model jako v předchozím bloku popisovaná Pluto TV, kombinuje tedy tematické kanály s vybranými živými (obvykle zpravodajskými) kanály. Podle firemních informací je pod značkou Xumo nabízeno 850 globálních kanálů z 18 distribučních bodů ve spolupráci s více než 50 poskytovateli různých digitálních služeb.
Stejně jako u Pluta si uživatel může stáhnout aplikaci Xumo Play pro iOS a Android a sledovat obsah na mobilních zařízeních. Aplikace je i ve verzi pro zařízení Roku (stick / set-top box) a televizory s Roku OS. Totéž platí pro TV sticky, set-top boxy a televizory s Amazon Fire TV. Podporována je také Android TV, Google Chromecast, Apple TV, televizory Samsung, Sony a Vizio.
Uživatelé LG Smart TV si mohou stáhnout aplikaci Channel Plus nebo LG Channels (podle lokality), jejichž základem je Xumo. Na počítačích je možné procházet web play.xumo.com, zaregistrovat se a sledovat obsah. Xumo je rovněž předinstalované na kabelových TV boxech Comcast Xfinity, Flex a Xumo Stream box.
Po vzoru Roku a Amazon Fire TV oznámilo začátkem tohoto roku Xumo své partnerství s Element Electronics, americkým výrobcem spotřební elektroniky. Pro místní trh bude dodávat řadu smart TV přijímačů s rozlišením 4K UHD.