Jen bych chtěl dodat, že proti VoIPu nic samozřejmě nemám, používal jsem tuto technologii rád (ha-loo.cz) a moc se mi to líbilo, i když někdy vadilo, že tímto mám dva telefonní čísla - mobil a "pevnou". Jenže teď jsem změnil operátora na polský Heyah, kde volání na všechna čísla (pevné linky i mobily) v celé EU vychází na cca 3 Kč a účtování je 1+1. Od té doby SIP a Skype prakticky nepoužívám ani pro volání na pevnou, protože je to méně pohodlné. A tady vidím správný směr - jedno zařízení, jedno číslo. V některých zemích je provozována služba UMA (Unlicensed Mobile Access), jejíž princip spočívá na tom, že mobil zákazníka se v případě možnosti automaticky připojí do WiFi sítě a k hovorů, smskám či internetu nevyužívá síť operátora. Operátor má tímto menší zátěž a zvýhodňuje takové připojení citelným zmenšením cen (v Polsku to byla myslím desetina ceny při volání do sítě nebo na pevnou linku. A zákazník přitom stále používá jedno číslo a jedno zařízení a nemusí spouštět počítač. Osobně doufám, že se to rychle rozvine po celém světě.