Clanek celkem dobre vystihl urcite zaklady obchodu s telekomunikacnimi spolecnostmi. Urcite nedostaky popsane strategie by se ale nasli..
Jen mensina posytovatelu sluzeb elektronickych komunikaci ma skutecne celoplosne pokryti. I lokalni ISP, jako jsme my, dokaze vytvorit nabidku na pripojeni x ruznych lokalit pro jednu firmu. Podle situace to znamena bud investice do infrastruktury(rozsireni pokryti do zadanych lokalit, coz lze jen nekdy), nebo outsorcing nekterych pripojek jinym dodavatelem(vzhledem k tomu, ze se s dalsimi lokalnimi ISP zname, celkem snadno vyjedname lepsi podminky, nez zakaznik, ktery je oslovi "z ulice"..tito sprateleni ISP na druhou stranu to same ocekavaji od nas). Je tedy celkem mozne, ze nabidka bude ve vysledku lepsi, nez kdyby zakaznik vyjednaval kazdou pripojku zvlast.
Ma-li firma nekolik pobocek, muze se ji casto vyplatit resit pripojeni kazde zvlast. Napr. 1 pobocka je v budove, kde je pripojeni od kabelove televize A, druha pobocka je v objektu, kam je zavedena optika od ISP B, treti pobocka je v dosahu 5GHz bezdratu od lokalniho ISP C.
Pokud firma bude v takovem pripade v poptavce pozadovat pripojeni vsech pobocek jednim dodavatelem, vsichni ucastnici vyberoveho rizeni budou nuceni k neefektivnim a drahym resenim. Spolecnosti A, B a C budou oproti ostatnim ve vyhode - budou resit jen 2 mista outsourcingem nebo rozsirenim pokryti. Ostatni budou muset resit pripojeni vsech 3 mist. V idealnim pripade dopadne poptavajici tak, ze napr. spolecnost A se dohodne se spolecnostmi B a C a koupi sluzbu od nich a poptavajicimu ji preproda s urcitou prirazkou. Pokud by se vsak domluvil poptavajici primo s jednotlivymi dodavateli, mohl by vyrazne usetrit.
Jinak, když se tady mluví o spolehlivosti atd., tak se můžu jen smát.
Jistě VOIP jsou méně kvalitní a méně spolehliví (z toho, co jsem slyšel), ale všimli jste si, že když vám volá někdo z velké firmy, tak vám volá z neznámého čísla a nebo z čísla ústředny (typické nějaké číslo končící na 111, nebo 100) a když vám někdo píše, tak má odpovědní email adresu ne na sebe, ale dá tam kontaktní email na firmu (typicky info@domena... kontakt@domena...).
Na co je vám pak spolehlivost, když téměř všěchny tyto velké firmy "odsřihli" kompletně zpětnou vazbu, takže se člověk kolikrát dostane do kolotoče nezaučených amatérů někde v call-centru, či mu na email odpovídá pokaždé někdo jiný a nedá se nic vyřešit. I kdysi se uváděl na dopis jméno, aby člověk mohl poslat dopis do velké firmy jedné konkrétní osobě, a ta o opravdu dostala, dnes to mnohdy NEJDE!!!
Na co vám pak je dostupnost, KDYŽ SI NEZAVOLÁTE. Mám email, něco spadne do SPAMu (tak 1 dopis z 5000 mám vlastní optimalizované SPAM filtry), mám ICQ, mám Skype, mám mobil, teď budu mít i VOIP (byť né tak kvalitní, jako mobil, ale pro mě dostatečný), všechny tyto kontakty dávám do podpisu, takže mě kdokoliv může kontaktovat, ale z velkých firem většinou se s nikým nejde domluvit! Prostě odstřihli komunikaci zpět v rámci šetření!!!
Je úsměvné, že se tu pak bavíme o spolehlivosti. Pro mě je spolehlivost to, že nemám jednu službu s dostupností 99,9999%, ale 5 s dostupnostní 99,99 - 99,999%, je to levnější a mnohdy i lepší, protože každá z těchto služeb má obvykle své výhody navíc.
Než mít jeden drahý server za 200 000 Kč, tak si raději koupím 5 po 15000 a budu mít daleko větší kombinovanou spolehlivost i výkon.
Navíc vyplácat měsíčně 2k za hovorné je blbost, to dá snad jen někdo, kdo sedí na tel. celý den a otravuje lidem život "výhodnými" nabídkami. Osobně tohle platím za pronájem serveru, ale než komunikovat za šílené prachy přes mobil, tak raději komunikuji přes email, který můžu vybírat kdy chci, takže mám čas přemýšlet a nezvoní mi mobil každých pár minut a nikdo mě tak nevyrušuje od práce, zábavy, či přemýšlení. Mobil není dobrý způsob univerzální komunikace. Je dobrý jen v případě naléhavé nutnosti, ale spousta věcí jde odložit, či poslat bez nutnosti aktivní komunikace z druhé strany.
U VoIP volání z mobilu přes WiFi souhlas, kvalita bývá zpravidla lepší nebo stejná, jako v mobilní síti. Pokud se týká 3G připojení, je to určitě ve většině případů použitelné, ale je tam přeci jen větší latence a jitter, takže to nesplňuje kvalitativní požadavky "veřejné telefonní služby". Čili není to příliš pro business použití na volání zákazníkům, ale pro soukromé účely či "vnitrofiremní komunikaci" to stačí. A dá se na to zvyknout. Konec konců, když si lidé zvykli na Skype ;-). (Mimochodem, Skype je samozřejmě také VoIP, jen jiný protokol.....)
Nojo, no. To jsou takové ty "veselé historky z natáčení", neb šetřit je někdy krkolomné, že :-)? Nicméně fakt je, že odchozí volání přes VPN a firemní ústřednu (či nějakou výhodnou veřejnou službu) není až takový problém, protože u mnoha (snad i většiny) mobilních telefonů lze zadat přímo do seznamu za telefonní číslo ústředny ještě třeba pauzu a číslice, které mají být odeslány jako DTMF pro DISA provolbu, tedy jako druhé skutečně volané "externí" číslo. Takže opravdu stačí, když volající umí volat z mobilu výběrem volaného ze seznamu + stiskem tlačítka, a vše ostatní už je automatické. Další věcí je, že "servisáků", kteří jsou neustále v terénu a v pohybu, u nichž má samozřejmě preference mobilního spojení logiku, je menšina. Ostatní lidé spíš volají převážně z domova či z nějakého "pevného" pracoviště. A tam je prostor třeba pro VoIP klienta v mobilu s WiFi připojením. On totiž není problém (dejme tomu u Nokie E51) vše nastavit tak, že doma či na pracovišti se v dosahu WiFi AP automaticky v mobilu aktivuje VoIP klient a odchozí hovory jsou spojovány prioritně přes něj, zatímco jsem-li mimo dosah, používá telefon běžnou mobilní síť.
Sedel jsem na nejake konferenci, kde byla i prezentace VoIP reseni nejak zaimplementovane do bezne ustredny. Soucasti prezentace byly i nejake priklady jak levne volat z terenu (nejake provolani se z mobilu pres VPN a pak za fixni cenu). No a prezentator vzal chlapa z publika a bylo to nadherna fraska. Chlap to vubec nechapal a odpovidal na dotazy typu "jak to udelate kdyz jste na sluzebni ceste a potrebujete zavolat do zahranici" - "no zavolam mu z mobilu" - "no ale to je drahe, kdyby jste mel reseni ze zavolate do sve ustredny, pak dostanete ton a vytukate cislo volaneho..."... na konci to bylo vyborne, protoze ten host z publika chtel naucit toho prezentatora volat z mobilu a delal si z nej prdel jestli nema kinderkartu na kredit. A to jeste neslysel tu variantu presmerovanych telefonu z klapky, kdy se me jako prichozi hovor objevi cislo me klapky a po minute me dojde SMS z GSM brany s cislem toho kdo me volal. To se nedarilo vysvetlit asi tak 98% lidem. Pouze nejaky nerd vzadu na to chtel do mobilu s WM napsal aplikaci.
Takovych zazitku mam vice, dva servisaci dodavatele davali pred x lety jako kontakt skype a nedalo se jim v podstate nikdy dovolat, byla z toho u nich na firme pak vyborna debata, jak to jako to vlastne mysli ze to ma fungovat, kdyz se jim ma nekdo dovolat (jakoze rozdelaji na schodech NTB a zapoji tam sluchatka). A to meli sluzebni mobil, takze to sebemrskacstvi bylo dobrovolne..
Když při povodních v roce 2002 vypadla elektřina i telefony v celé oblasti a po týdnu dokonce i vypadly agregáty na BTS mobilních operátorů a tak přestaly fungovat i mobily, tak jsme pořád fungovali a internet i telefony měli rádiem z 10 km vzdáleného místa. :-)
Ale jak píšete, vždy je to otázka reálného zvážení rizik, možných ztrát a přínosů.
A kde ji chceš sehnat? To, co má Vodord je všechno možné jen ne pořádně udělaná analogová linka, (zejména bytové rozvody ve vícepodlažních domech jsou ,,super"), nemluvě o tom, že to, co po těch ucpaných drátech s bídou proleze už dnes umí každý garážový ISP lépe a levněji. Chtěl bych tě vidět, jak kilometr od DSLAMu provozuješ připojení s garantovanými 13 Mbit obousměrně a za ceny běžného O2 ADSL!
je vcelku připrozené, že publikuji informace vycházející z mých pracovních zkušeností (= o pevné, mobilní a VoIP telefonii), že nezamlčuji informace o relevantních aktivitách společností, kde působím (= ProTel a xPhoNet). Těžko mohu psát na téma "statistická odchylka průměrného počtu návštěvníků dynamických webových stránek obchodních řetězců ..." (to přenechám jiným). Pokud bych chtěl udělat PR článek, tak bych ho udělal.
Prosím přesunout někam do rubriky pro placenou reklamu. Nebo se článkami na Lupě už dají získavat reference pro vyhledávače? -To by jsem taky pár článků napsal ...
Nj, jenze pokud prichazite o prachy uz jen kratkodobym vypadkem, pak vam zadna technologie za zadny prachy nezajisti, ze ten vypadek nebude. Je treba spis to riziko nejak rozpustit.
Ostatne kdyz v miste vypadne elektrina, tak chcipne 99% vsech moznych variant, takze ani 5 ruznych vam nemusi stacit, protoze proste vsechny zdechnou.
IMO vetsina firem nutnost pripojeni spis precenuje a pak nakupuje predrazene sluzby, ktere jim nic neprinesou (a v pripade vypadku jejich ztraty stejne ISP neuhradi).
Tak, ono pokud se týká spolehlivosti připojení, tak nejlépe je na tom pořádně udělaná analogová telefonní linka :-). Jinak u čehokoli, co se jen otře o Internet či mobilní sítě, je třeba mít na paměti, že to sice pracuje s "maximální snahou" ale "minimální zárukou". A že veškerá spolehlivost moderních sítí (jako ostatně čehokoli) je jen statistická. A vůbec to neznamená, že zrovna v kritické chvíli pro vás důležitá část sítě nemůže selhat. Jinak také v praxi zrovna moc neexistuje přímá úměra mezi spolehlivostí služby a její cenou, o čemž se ostatně celkem snadno přesvědčíte na webu xPhonetu, zmíněném autorem v článku. Třeba telefonní služby TO2 či Vodafone sice mají vysokou míru spolehlivosti, ale (pro laika) celkem překvapivě jim konkurují některé telefonní služby založené na VoIP, které jsou dostupné za výrazně nižší cenu. A pokud se týká datových sítí, osobně znám třeba WiFi síť jednoho občanského sdružení, na jehož přístupových bodech (AP) dojdou "baterky" v záložních zdrojích o půl dne později, než nafta v agregátech na BTS mobilních operátorů v místě :-). Cena internetu je (pro členy) přitom zhruba poloviční, než ceny ADSL.
Záleží na tom, co je "dobře udělaná redundance"... Mně například jednou odešel modemový modul v iPhone, místní poskytovatel WiFi přepojoval antény a vypadlo i ADSL... Takže i když jsem měl tři internetové přípojky, protože bez Internetu nemůžu pracovat, bylo mi to k ničemu už jsem jenom čekal, jestli nastartuji auto, když budu chtít jet někam do kavárny, kde internet funguje... :-))
U telefonů, jak mobilních, tak pevných i Internetu potřebuji k práci hlavně SPOLEHLIVOST!
Osobně mě příliš nepálí, jestli za telefon platím 2000,- nebo 3000,- atd. a jestli jednu přípojku k Internetu mám za 300,- nebo za 1000,-.
Spíš bych ocenil nějaký článek s hodnocením spolehlivosti. Přece jenom tento článek je sice pro firmy, ale přijde mi to jak pro nějakou "studentskou firmu" na vydávání propagačních školních letáků nebo něco podobného, kde jsou 2000,- Kč měsíčně nehorázný problém :-))
Jistě, taky nerad vyhazuju vyloženě peníze oknem, ale nesnáším šetření ve stylu "BUDEME ŠETŘIT ZA JAKOUKOLIV CENU AŽ DO KRVE!!" :-D
Lidi, kteří zastávají takový názor většinou nic moc nevydělají...
Z nedávné historie mám jednu zkušenost, kdy příbuzná mojí ženy "ušetřila" 20 000,- Kč a přišla o naprosto snadně získaných cca 700 000,- Kč :-))), které díky jejímu "ušetření" získal někdo jiný :-). Tak tomu se vážení říká, správné ušetření! :-DD
Nejlepší na tom je, že ona si vážně do teď myslí, jak skvěle "ušetřila" :-))
Zjistil jsem, že podobně "šetří" skoro všechny ženské. Je to vážně děs a bída. Nedokážou pochopit, že nemohou být jak "rybářova žena" z Werichovy pohádky a prostě pokud nějaké peníze chci, tak alespoň malou část musím i dát.
prosim presunte do sekce PR nebo odstrante reference.
clanek takto dosti nabourava serioznost lupy kdyz vypada jak reklamni letak protelu/xphonet (nerika nic svetoborneho a tezce upadava do referenci na vyse zminenou firmu).