O2 asi nejsou žádní velcí borci, ale kdo měl někdy tu čest vyjednávat nějaký komplexnější problém s pány ze Spamhausu, ten ví, že to je opravdu banda hajzlíků.
- to my vás neblokujeme, to vás blokují jednotlivé mailservery
- to my s váma jednat nebudeme, to musí vyjednat váš isp
- to nebyl newsletter, to byl spam
- to my vás budeme ignorovat
- to my vám zablokujeme i vaše další mailservery, které s tím sice nemají nic společného a nikdy z nich nic neodešlo, ale jsou taky vaše
- to my zablokujeme maily i vašemu isp, za to že vás trpí ve své síti
atd. atd.
Jestli není problém spíš v tom, když se správci mailserverů spoléhají na blacklisty až do té míry, že podle nich hned odmítají poštu doručit (místo jejího pouhého označení za spam).
Resp. blacklisty jsou užitečná věc, ale nedá se to s nimi přece přehánět. A když má jeden záznam pro celý blok IP adres za následek že maily _od lidí z celé republiky_ jsou najednou označovány za spam, je IMHO něco dost zásadně špatně v použitém řešení :). Pokud pošlu někomu mail který je naprosto v pořádku, a cílový mailserver jen na základě IP adresy rozhodne že ho ani nezkusí doručit (přestože podle všech ostatních měřítek je mail OK), kde je chyba?
To samozřejmě neznamená že je v tom O2 nevinně. Každý kdo se dostane na blacklist, má obvykle tendenci udělat všechno proto aby se z něj co nejdřív dostal pryč -- nechápu proč to O2 trvalo tak dlouho.
> O prijeti nebo neprijeti mailu rozhoduje prijemce a je ciste jeho vec, jestli bude nebo nebude mail zpracovavat
Je otazka zda je mysleno prijemce jako adresat nebo prijemce jako spravce/provozovatel mailserveru, na kterem je cilova schranka.
Dalo by se argumentovat, ze pokud provozovatel mailserveru bez vedomi adresata selektivne odmitne a zahodi nejakou postu pro nej, pak spacha trestni cin podle par. 182 (5c) (potlaceni dorucovane zpravy).
Stená zkušenost na ADSL od O2 - cvičně jsem povolil port 25, vypnul TLS šifrování a poslal testovací maily přes dva různé SMTP servery - ani v jednom případě v hlavičce nemám nic nepatřičného.
Tedy dotaz na redakci - kde jste na ten O2 proxy server přišli? Můžete prosím doplnit nějakou hlavičku mailu kde by to bylo? Díky.
Takže o2 to žene přes svou proxy a přesto nejsou schopni poznat, že někdo masivně spammuje? Nám se to samé děje v síti UPC, taky jim někdo odesílá spam tak dlouho, až se na blacklist dostane postupně tak velký blok, že vezme i nás. UPC nic neřeší, zákazníci jsou obtížný hmyz, takže to řešíme druhým poskytovatelem, abychom měli záložní IP.
... a pak se druhý poskytovatel rozroste, i v jeho síti se objeví spousta botnetových PC ze kterých se odesílají spamy, časem se taky dostane na blacklist celý velký blok jeho IP adres, vy si najdete třetího providera ...
Tohle sice funguje, ale v principu jde o hack, ne o řešení :)
O2 v posledních letech nakoupila spoustu menší lokálních providerů včetně jejich sítí. Týkají se problémy i takovýchto připojení? Já jsem jedním z podobných případů, problémy s doručováním zpráv jsem nezaznamenal. Jako SMTP mám server "původní firmy", nikoliv přímo Telefonicu. Netýkají se ty problémy třeba jen mobilního a ADSL připojení?
Provozujeme SMTP server přímo doma a jsme připojeni k O2. Zatím jsem žádné problémy nezaznamenal. Pokud to protistrana umí, použije náš SMTP server SMTPS. Tedy v takovém případě má asi mail proxy smůlu (pravda ověřování klíčů neděláme, ale doufám, že O2 nedělá man in the middle).
Mail proxy u O2 je pro mne novinka. Mohl by sem někdo dát příklad co přesně je do hlavičky mailu vloženo. Opravdu stačí jakákoliv nešifrovaná SMTP komunikace ze sítě O2, aby to šlo přes jejich mail proxy?
On původní poskytovatel byl hodně solidní. Navýšení rychlosti po několika měsících sám nabídl a stálo mne to celých 50 Kč jednorázového poplatku... Plná spokojenost!
(A pak to vzaly do ruky O2 - nejdřív přestala chodit pošta, pak začali blokovat některé porty, změny směrování mne několikrát odstřihly úplně - prostě teprve s O2 začal být Internet zábava.)
Priklad u odesilatele, ktery ma u sebe ve firme vlastni SMTP server (ktery se ptal po nasem serveru), nicmene mail od nej zjevne prebrali chlapci z O2...
Received: from antivir5.iol.cz (unknown [192.168.30.212]) by smtp-out3.iol.cz
(Postfix) with ESMTP id 367B4BE0128; Tue, 11 Oct 2011 13:23:44 +0000 (UTC)
Received: from localhost (antivir5.iol.cz [127.0.0.1])
by antivir5.iol.cz (Postfix) with ESMTP id F32641E80BC;
Tue, 11 Oct 2011 15:23:43 +0200 (CEST)
X-Virus-Scanned: amavisd-new at iol.cz
Received: from antivir5.iol.cz ([127.0.0.1])
by localhost (antivir5.iol.cz [127.0.0.1]) (amavisd-new, port 10224)
with LMTP id it+ehS+uXzCb; Tue, 11 Oct 2011 15:23:43 +0200 (CEST)
Received: from port3.iol.cz (unknown [192.168.30.93])
by antivir5.iol.cz (Postfix) with ESMTP id 687FF1E80B7;
Tue, 11 Oct 2011 15:23:43 +0200 (CEST)
Ted jsem si zkusil pres telnet (cili zadne sifrovani) poslat mail na svuj postovni server mimo sit O2 a zadne hlavicky O2 SMTP proxy tam nejsou. Pouze IP odesilatele, coz je normalni.
Videl uz nekdy nekdo nejakou hlavicku O2 SMTP proxy?
Pokud by to byla pravda, tak je to ze strany O2 pekna cunarna.
Vaše první věta je podle mne chybná, pokusím se situaci shrnout jinak:
V hlavičce e-mailu se objeví záznam O2 při splnění 2 podmínek SOUČASNĚ:
1. do internetu je klient připojen prostřednictvím O2 jako providera;
2. odesílání probíhá protokolem SMTP (tedy se používá poštovní program typu Outlook, Thunderbird apod.)
Zda mailserver, tedy SMTP server, je či není v síti O2, nehraje roli. A u webmailu není splněn bod 2.
Známka choromyslnosti (přesněji jeden z příznaků duševní nemoci) je například nerespektování reality.
A realita je na mnoha místech naší země taková, že můžete vzít velmi pomalé ADSL (protože jste daleko od ústředny). A tam záleží, jakou mají zrovna v O2 akci - co dostanete protihodnotou za dvouletý úpis.
A pokud nechcete to ADSL, tak zbývá pouze místní WiFi poskytovatel, který má několikaletý úpis u nového zákazníka velmi často jako podmínku. A pokud nechcete, tak máte buď smůlu, nebo vám občas povolí mít krátkou výpovědní lhůtu, ale musíte si zaplatit instalaci připojení k vám (která je jinak zdarma, nebo se značnou slevou). Což je řádově tak 5000 Kč. Ale může to klidně být i 10 000 Kč.
Další realita je ta, že parametry linky, které v daném místě budete moci zakoupit nebudou za půl roku úplně jinde. Nebudou jinde ani za 2 roky. Jenom jednou dojde ke kvalitativnímu skoku, až ten váš jediný možný wifi poskytovatel přejde z 2,4 GHz na 5 GHz. Ještě by se zakoupitelné parametry linky mohly zvednout tím, že O2 vybuduje ústřednu někde blíže, ale šance, že se to stane do půl roku je, ehm, zanedbatelná.
V tom jediném "Received:" je veřejná IP adresa co máme od 02 přidělenu. V našem případě si platíme pevnou IP adresu a již ji máme mnoho let stejnou.
Jak přesně funguje ten který blacklist nevím. Ale je zřejmé, že na černou listinu se má dostat vždy konkrétní IP z které je rozesílán SPAM. Někde jsem slyšel, že některé blacklisty jsou schopny na černou listinu dávat celé sítě místo konkrétních IP adres - jestli to tak některé dělají tak je čas takové blacklisty přestat používat...
Pokud chce mít někdo jistotu, že nedostane z Internetu žádný spam - tak existuje 100% řešení - nepřipojovat se k Internetu...
Osobně používám ve firmě Google Apps a mail řeším na vlastní doméně přes Gmail a webové rozhraní, když si člověk ještě aktivuje Google Labs, tak to nabízí úžasné fičurky a vychytávky :-)
Navíc se mi líbí, jak mi to několik giga mailů dokáže proletět během sekundy a najít přesně to, co chci - naproti tomu Outlook vždy chroustá hromadu času (což chápu, protože výkon CPU notebooku a cloudu se nedá srovnávat a taky outlook nejspíš moc nepoužívá indexování)
Co ale nechápu je, proč v dnešní době ještě někdo používá klasické poštovní klienty. Přece jen web rozhraní jsou dnes už hodně pokročilá a nabízí řadu výhod... A jsou dostupná odkudkoli, kde je prohlížeč, což super věc :-)
Idiot, co neumi nastavit DNS nema co provozovat mailserver. A ze takovych je hromada? No a? Napr v KB mi jeste dekovali kdyz sem jim vysvetlil, ze ty jejich maily, ktere nedorazili "nejen vasi firme" nedorazili proto, ze maj blbe DNS.
Dokud budou firmy platit idioty, co neumi nastavit DNS v souladu s RFC, tak se jednoduse nedomailujou a dobre jim tak. A to bych moh pokracovat a pridavat dalsi RFC ktera budu striktne dodrzovat.
Ještě jednou jsem to prošel a NIKDE v ŽÁDNÉM emailu odeslaném ze sítě O2 přes SMTP servery uvnitř i mimo síť O2 jsem nenašel ŽÁDNOU hlavičku nějakého proxy serveru (jednalo se o provoz z počátku týdne).
Vyzývám tímto autora, aby se přiznal odkud opsal ten nesmysl, nebo aby uvedl nějaký důkaz.
Děkuji.
Tak to předpokládá blbě a chová se "rasisticky". Jisté, že to tak může být, ale je poměrně vysoká pravděpodobnost, že jde třeba o mnoho zavirovaných počítačů v dané síti, kde se šíří nějaký virus produkující SPAM... Za to, že velká část lidí používá nějaký špatně ošetřený OS nemohou být penalizováni jednotlivci v tomto balíku IP adres, kteří problém nemají. Na černou listinu se má dostat jen IP, která opravdu rozesílá SPAM.
Házet všechny do jednoho pytle je nevhodné "rasistické" chování blacklistu.
Naopak, je to chovani velmi vhodne, protoze v takovem pripade to funguje tak, ze jekmile zablokujete jednu IP, zacne se pouzivat dalsi. A jelikoz reakce nejakou dobu trva, muze spamer odesla miliony mailu nez bude zablokovan postupne ze vsech IPcek. Proto se blokuje rozsah. Ostatne znam nemalo firem, kde maji bydefaul zablokovany vsechny asijske rozsahy IP - jednoduse proto, ze s nikym v asii nekomunikuji a tudiz jim muze dorazit jen a pouze spam.
Tyhle firmy by se měly odpojit od Internetu - zaručeně pak spam nedostanou...
Taková politika nahrává jen velkým provozovatelům mail serverů - ty si nikdo na černou listinu hodit nedovolí a likviduje normální malé firmy a domácí provozovatele SMTP serverů, kteří se ocitají přes pečlivou správu na černé listině kvůli sousedům se zavirovaným Windows. Ve výsledku se pak rozhodnout maily přesunout k velkým bratrům...
Celé to je postaveno naruby a přestože to možná zdánlivě nesouvisí, tak to podporuje likvidaci síťové neutrality. Někteří ISP například RioMedia se pak rozhodnou zablokovat všem zákazníkům port 25 směrem ven. Nezajímá je, že žádný spam neposíláte nezajímá je, že v podmínkách o takové blokaci se nezmiňují...
Asi takto, volali mi tři nezávislí klienti - pravda, že všichni byli asi v okolí Prahy. Kontroloval jsem s nimi nastavení OT. Správně měli náš smtp server. Také jsem ověřoval jejich IP na ip.iol.cz, vzdy měli jinou IP adresu. Stav byl ale takový, že se jim vracelo said: 554 5.7.1
Service unavailable; Client host [194.228.2.91] blocked using
Já to ověřoval na lince TP o2 a tam mi to potvrdili, že poštu takto filtrují a je to dlouhodobý stav, nic nového... Těžko říct, kde je pravda. Ale pokud to říká o2... a pán řekl, že nastavení cizího (našeho) SMTP to nevyřeší pokud servery použivají tento BL, tak asi k tomu měl důvod... Pochopil, bych kdyby tam byla blokace na IP klienta, ale ta byla jiná.
Tak to asi nemeli nastaveny vas smtp server. Tohle je jedna z adres serveru, pres ktere posta standardne odchazi, pokud jde pres smtp.iol.cz. Posta se samozrejme filtruje, ale pouze ta, ktera chodi pres smtp servery Telefoniky; rozhodne ne veskery provoz, ktery jde po jejich siti a miri zrovna na port 25. Nemaji ti klienti cirou nahodou nejakou transparentni proxy u sebe? I kdyby to bylo treba v podobe nejakeho uzasneho 'osobniho firewallu', co pokrade veskerou odchozi postu a pak ji teprve posle na server, ktery ma ve sve konfiguraci?
SMTP proxy je IMHO kravina. Problém je v tom, že spamhaus.org blokuje pekelně velký rozsah adres (aktuálně např. 90.182.160.0/19 - http://www.spamhaus.org/sbl/sbl.lasso?query=SBL114068), což je podle mě konina - jednotlivé přidělené rozsahy jsou vždy nmenší než /24. Spamhaus prostě sází na to, že zákazníci svého ISP "přitlačí". Druhá věc je, že blokovat podle jednoho blacklistu je na straně příjemce taky konina - spíš by to mělo přidávat score. No jo no ...
smtp-out4.iol.cz #5.0.0 X-Postfix; host mx4.hotmail.com[65.54.188.126] said: 550 SC-001 (BAY0-MC4-F14) Unfortunately, messages from 194.228.2.92 weren't sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list. You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. (in reply to MAIL FROM command)>
UPC uz skoro rok nemam, ale ...
Chlapecek doma usporadal LAN party a druhy den jsme meli zablokovany mail. Jeden z tech donesenych pocitacu byl totiz nakazeny a chrlil jeden spam za druhym. Az do dalsi akce jsem si nebyl jist, kdo byl ten hrisnik ... nicmene jsem preventivne zablokoval 25/tcp a povolil jen na overene MAC. Od te doby byl klid.
Takze nekdo tady ponekud keca, ne?
Máme záložní připojení - dokonce 2. No a kdyby nefungovalo žádné, tak už opravdu e-maily zákazníků a dodavatelů řešit nemusíme :-)
Protože buď už bychom byli jenom jako mastné fleky a stíny na zdi nebo by byl výpadek způsoben něčím, co lidstvu vzalo víc než e-maily. Takže kdyby se to stalo, zahazuji PC a jdu rabovat obchody "zbraně-střelivo", pak potraviny, ukradnu si první pojízdné auto a pojedu se zabarikádovat někam na venkov - ve městech by se stejně žít nedalo kvůli infekcím, gangům a nemocem. :-)
Vůbec se nedivím. Kontaktní adresy v whois má IOL zastaralé, kdykoliv jsem jim psal, že mají kompromitovaný stroj, tak buď se mi vrátila chybová zpráva o nedoručitelnosti, nebo se nikdo neobtěžoval ani odpovědět. A z druhé strany co by zákazník to stojí také za velké kulové. Zákazník sice dostane zvláštní e-mailovou schránku určenou pro sdělování zpráv ohledně IP sítě, ale když letos v létě dělali průzkum mezi zákazníky, tak samozřejmě dotaz poslali na úplně jinou adresu (a to dokonce dvakrát). Do vyhrazené schránky, kterou podle smlouvy má zákazník povinnost vybírat, za nikdy nepřišel ani jeden e-mail.
No napr. Netbox se s tim nesere. okamzite po zacatku spamovani zablokuje veskerou komunikaci ven (dostanete se jen na svuj email do netboxu] Kde mate zpravu ze vas stroj odesila moc zprav a po odstraneni potizi telefonatem na infolinku vas odblokuji. 2 odblokovani v mesici je zadara, kdyz to nepomuze nabehne technik a za velke penize vam v lepsim pripade odstrani problem nebo vam preinstaluje system. Je to trosku brutalni reseni ale asi jedine ucinne. Maji to snad i v podminkach.
Oba zapominate na jeden maly, ale zcela zasadni detail. O prijeti nebo neprijeti mailu rozhoduje prijemce a je ciste jeho vec, jestli bude nebo nebude mail zpracovavat.
Ja taky u vsech svych zakazniku odmitam prijimat maily od serveru, ktere nemaji ani takovy detail, jako korektne nstavenou domenu. A ono jen toto kupodivu odstreli 90% spamu driv, nez by to musel resit filtr.
No a pokud se pak nekdo rozciluje, tak mu tak maxmalne napisu, ze po dalnici taky nemuze jezdit bez dalnicni znamky, a ze to "jde" neznamena, ze za to nekdy nekde nedostane preshubu.
No na můj smtp docházelo několik emailu z O2 co byly odmítnuty taky na základě BL. První IP adresa co byla klienta jako takového byla ok. Bohužel v hlavičče byl druhý krok právě přes "mail proxy" s IP na BL. Kontroloval jsem to s klientem a měl nastaveno přímo můj SMPT. Bohužel antispam kontrolu plně aplikujeme i na odchozí poštu...
Překonal jsem svoji lenost a zkusil to též.
telnet na port 25 z O2 na SMTP server mimo O2... Žádná hlavička co by tam dodalo O2 tam nepřibyla. Položka "Received:" je tam jediná a odpovídá tomu telnetu co jsem prováděl.
Tedy buď to nyní nedělají a nebo to nikdy nedělali. Zatím spíše věřím, že v článku jde o zmatečnou informaci. To co sem dal Sebi je také nějaké zmatené - zdá se mi divné, že by tam figurovaly IP adresy vnitřních sítí...
Redakce máte tu informaci o transparentní mail proxy nějak potvrzenou nebo to bylo vycucáno z prstu?
"firmou, která je existenčně závislá na tom, aby maily dorazily"
Tohle celkem staci ... maily dorazit nemusi, naprosto bez ohledu na to, jak moc blbe funguje vas ISP. Maily funguji NAPROSTO stejne, jako papirova posta - hodite je do cerny diry a doufate, ze dojdou.
Se musim smat, jak jsou nekteri naivni a dokonce na skutecnosti "doruceni emailu" stavi firmu.
Rad bych se optal autora, jak prisel na tu transparentni smtp proxy? Kdyz jsem se jeste o mailove serery staral, nikdy tam nic podobneho nebylo a ani se neplanovalo. Jina vec je pristup na cizi webmail a odeslani mailu pres nej. Tam se IP adresa odesilatele/klienta objevit muze, ale to prece neni smtp?
No, pokud tam mají strčenou proxinu a ta něco do těch mailů přidává, co způsobí pak nedoručitelnost, tak to je možná na úspěšnou žalobu na O2 za případnou škodu od toho, kdo takhle přišel o maily?
Aspoň zákon o některých službách informační společnosti toto řeší, pokud provede ISP změnu obsahu komunikace, zvláště pokud jejich server použít nechci, což přidání blbé hlavičky je, tak se stává odpovědný za obsah komunikace. V podstatě zákazník by to měl vnímat jako MiM útok na jeho spojení.
§ 3
Odpovědnost poskytovatele služby za obsah přenášených informací
(1) Poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu informací poskytnutých uživatelem prostřednictvím sítí elektronických komunikací nebo ve zprostředkování přístupu k sítím elektronických komunikací za účelem přenosu informací, odpovídá za obsah přenášených informací, jen pokud
a) přenos sám iniciuje,
b) zvolí uživatele přenášené informace, nebo
c) zvolí nebo změní obsah přenášené informace.
(2) Přenos informací a zprostředkování přístupu podle odstavce 1 zahrnuje také automatické krátkodobě dočasné ukládání přenášených informací.
Odesilatel ma pouzivat takovy servis, aby se na blacklist nedostal. A pokud ma server v siti, jejiz spravce se z principu o nic nestara (coz plati bezvyhradne o vsech vetsich "koncovych" sitich) tak je to ciste jeho blbost a jeho problem.
Nehlede na to, ze ladovat smtp provoz natvrdo pres vlastni srv je prasarna, jaka se hned tak nekde nevidi.