Reklama musí být vidět. A to i v případě, že lidé používají služby, které ji blokují. Stačí zaplatit. Podle informací deníku Financial Times (FT) si takhle Google, Amazon a Microsoft kupují mírnější režim u populární německé služby Adblock Plus.
Není to nic zas tak nového – v roce 2013 téma otevřel rakouský web Horizont, od kterého poté zprávu o Googlu platícím AdBlocku Plus převzala další IT média. FT teď zjistily, že na seznamu platících jsou i další velké firmy.
Nutno také přiznat, že provozovatel Adblocku Plus se tím, že si nechává za zařazení na whitelist platit, vůbec netají (kromě toho, že neprozrazuje, od kterých firem peníze bere). Program „přijatelných reklam“ (Acceptible Ads) oznámil už v roce 2011. PR body ovšem získává tím, že peníze přijímá jen od velkých společností.
Drobný poplatek
Rozšíření do prohlížečů Chrome a Firefox si od německého startupu Eyeo stáhlo už víc než 300 milionů lidí a momentálně má podle FT přibližně padesát milionů aktivních uživatelů měsíčně.
Trochu si připlatit se velkým firmám vyplatí. Koneckonců, podobné služby jsou ohrožením 120miliardového koláče online reklamy. Podle statistik Adobe a PageFair zájem o blokování internetové reklamy roste. Loni se zvýšil o 70 % a globálně ho aktivně využívá ho kolem 144 milionů lidí.
Google i Microsoft ale potřebují, aby byly na webu vidět reklamy z jejich reklamních systémů a v jejich vyhledávání, protože jsou motorem jejich příjmů. Kolik za zařazení na seznam neblokovaných zadavatelů stojí, není známo. FT zmiňuje nejmenovanou firmu, která tvrdí, že Eyeo chce poplatek ve výši 30 % příjmů z inzerce, kdyby nebyla blokována.
Setkáme se u soudu?
Růstu popularity blokovacích pluginů a služeb se obávají i evropská média, která také žijí převážně z reklamy. Škody už sčítají německé skupiny RTL a ProSiebenSat.1, jejich francouzští kolegové je budou asi brzy následovat a je dost pravděpodobné, že se potkají všichni u soudu s Eyeo.
Není to ale černobílé. V rámci Acceptable Ads Manifesto je totiž inzerce malých firem odblokována zdarma. Platit musí jen velké korporace. Eyeo to zdůvodňuje tím, že udržování whitelistu stojí opravdu hodně práce.