Podle zprávy Financial Times YouTube hrozí, že s blokováním videí některých umělců začne „v řádu několika dní“. Jejich vydavatelé totiž odmítli podepsat nové licenční smlouvy, které Google vyžaduje v souvislosti s nadcházejícím spuštěním placené hudební služby na YouTube.
- O sporu jsme psali zde: YouTube je výborný zdroj hudby. A veřejný nepřítel muzikantů číslo jedna
Ta by měla za předplatné umožnit přehrávání hudebních videí. Výměnou za platby mají uživatelé dostat službu bez reklam a budou moci videa stahovat do počítačů či mobilních zařízení. Služba, která by se podle některých zdrojů mohla jmenovat YouTube Music Pass, teď začíná s testováním a do ostrého provozu má odstartovat v průběhu letošního roku. Vedle ní by nadále mělo fungovat i přehrávání klipů zdarma (placené reklamou).
Google se na nových podmínkách dohodl zejména s velkou vydavatelskou trojkou Universal, Sony a Warner. Menší nezávislé labely sdružené v asociacích IMPALA a WIN ale na podmínky odmítly přistoupit a dokonce si na postup Googlu chtějí stěžovat u Evropské komise.
Co konkrétně nové smlouvy obsahují, zatím ani jedna strana nezveřejnila. Labely ale tvrdí, že jim YouTube nabízí horší podmínky než velkým vydavatelům. A pokud je nepřijmou, vyhrožuje úplným zablokováním jejich muziky na YouTube.
Server se nařčením brání: „Všem platíme spravedlivě a podle standardů v oboru,“ řekl pro Financial Times šéf YouTube pro obsah a obchodní spolupráce Robert Kyncl. Ani on ale nové licenční smlouvy nezveřejnil.
Jak vlastně by ono blokování mělo vypadat, tak není z mediálních přestřelek příliš jasné. Smaže YouTube opravdu videa z YouTube? Nebo labelům zablokuje jen přístup k platbám za obsah v bezplatné verzi služby, protože k tomu nebudou mít smlouvy?
Vyjádření obou stran samozřejmě můžeme brát jen jako taktiku v rámci vyjednávání o cenách. Pokud se ale obě strany nedohodnou, mohou nakonec muzikanti jako Adele, Arctic Monkeys nebo Radiohead opravdu z YouTube zmizet.
I když zřejmě ne úplně – jak připomíná BBC, blokování se má každopádně týkat jen videí, ke kterým mají labely exkluzivní práva. Spoty licencované jiným hráčům – třeba kanálům služeb typu (Googlem, Sony a Universalem provozované) Vevo – by měly být na YouTube dál k dispozici.