Agónie Yahoo pokračuje. Nedokázala jej zachránit ani Marissa Mayer

7. 12. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Yahoo!
Akciový trh oceňuje vyhlídky společnosti Yahoo hluboko pod nulou, ale Marissa Mayer, CEO společnosti, zatím neztratila důvěru představenstva.

V uplynulém týdnu sešlo se představenstvo Yahoo Inc. na pravidelném zasedání. Projednávalo i možnost prodat „jádrové internetové aktivity“ společnosti. Přední americká média o tom vědí od svých zdrojů, zatímco oficiálně Yahoo o obsahu jednání i zasedání samém mlčí (přinejmenším ještě v neděli 6. prosince).

Yahoo je internetová legenda, a tak trochu dinosaurus, přežívající z dob, kdy veřejný komerční internet byl ještě mladý. Založeno bylo už v roce 1994, původně jako rozcestník webových stránek; předobrazem se stalo českému Seznamu spuštěnému o dva roky později.

Nyní je to soubor mnoha webových služeb, z podstatné části obsahových, a v USA je jako celek stále trojkou v návštěvnosti — za souhrnem webů Googlu a za Facebookem, před Amazonem a Microsoftem (podle comScore za říjen 2015).

Podle odhadu SimilarWebu je samo Yahoo.com čtvrtým nejnavštěvovanějším webem na světě, jen kolem 37 % návštěvníků přichází z USA; jako první na světě se pak umisťuje ve třídě „News and Media“.

Yahoo sice přežilo splasknutí bubliny na přelomu tisíciletí, ale od té doby se už vlastně jen trápilo a hledalo co by, nakupovalo jiné firmy a stále častěji měnilo šéfy. Jenže těžko změnit to, že Yahoo už od počátku nebylo založeno na ničem opravdu převratném, že v zásadě už nejméně patnáct let jen dohání a napodobuje, a občas zadoufá v to, že ho spasí ta nebo ona koupě.

Ze všeho, co Yahoo provozuje, vystupuje z celkové druhořadosti Flickr — s převahou světová jednička mezi fotoweby (Yahoo ho převzalo už v roce 2005, pouhý rok po jeho založení) — a dále snad Tumblr, spojující blogování s prvky sociální sítě, podle odhadu SimilarWebu světově sedmá největší sociální síť, navštěvovanější než LinkedIn nebo Pinterest. Tumblr pořídila pro Yahoo až současná CEO, Marissa Mayer, v roce 2013, ve zjevné snaze „koupit“ si tak více mladých uživatelů.

Poměrně oblíbené jsou ještě například Yahoo Answers, a hojně užívaným zůstává zejména v Americe Yahoo Mail.

Příjmy Yahoo pocházejí především z reklamy, ale podle názoru investiční firmy Starboard Value (akcionáře Yahoo) vydělává především úvodní stránka, vyhledávání, zprávy a pošta, zatímco naprostá většina ostatních služeb je ztrátová.

Yahoo zažilo už několik velkých nabídek na odkup nebo snah o převzetí, ale nic z toho se nakonec nikdy nedojednalo nebo nedokonalo. A před nástupem Marissy Mayer se vystřídalo od roku 2007 v pěti letech pět CEO (dva jen dočasní).

Marissa Mayer na konferenci TechCrunch Disrupt, 10. září 2014
Autor: TechCrunch, podle licence: CC BY-SA 2.0

Marissa Mayer na konferenci TechCrunch Disrupt, 10. září 2014

V červenci 2012 si Yahoo překvapivě přetáhlo z Googlu Marissu Mayer. Jakožto nový CEO měla zařídit kýžený obrat společnosti k lepšímu. Ale po více než třech letech jejího vedení společnosti je stále zřejmější, že ani ona se nezapíše do dějin jako ta, která proměnila Yahoo v inovativní firmu, která by jiným velkým internetovým hráčům dělala vrásky co soupeř na trhu.

Akcionářům jde o peníze

Současný rozruch kolem možného prodeje, popřípadě i rozprodeje, je způsoben tlakem od akcionáře „aktivisty“ — od už zmíněné firmy Starboard Value LP. Yahoo je veřejně obchodováno na burze, a tedy si jeho akcie kupují investoři, a to s vidinou, že svou investici zhodnotí, nikoli pro lásku k Yahoo nebo k Marisse Mayer.

Yahoo Inc. je sice burzou oceněno nyní zhruba na 33 miliard dolarů, jenže to má háček: společnost vlastní dva významné podíly na jiných společnostech a hodnota těch podílů sama o sobě překračuje celou hodnotu Yahoo.

Podíl ve výši 15,5 % na čínské Alibabě Grouphodnotu kolem 32 miliard dolarů, a 35,5% podíl na japonském Yahoo vychází v dolarech na zhruba 8,5 miliardy. Yahoo přitom drží podle poslední čtvrtletní zprávy téměř 6 miliard dolarů hotově nebo v krátkodobých úložkách. Hodnotu jeho vlastního podnikání tedy trh oceňuje jakoby na minus 13,5 miliardy!

I přes slábnoucí finanční výsledky společnosti je záporná hodnota ovšem nesmyslná. Starboard Value LP přišla už před rokem s návrhem vyčlenit zmíněné podíly do jiné společnosti a tak „odemknout“ vlastní hodnotu Yahoo, ale také vystavit vedení Yahoo a celou společnost tomu, aby byla oceňována podle vlastních výsledků a neskrývala se za výsledky zejména Alibaby.

Vedení Yahoo se k tomu nechalo přesvědčit a k vyčlenění podílu v Alibabě je už připravena firma Aabaco Holdings, Inc., jež má působit co samostatný, uzavřený investiční fond, obchodovaný na NASDAQ pod kódem „AABA“.

Jenže vyvstala otázka, zda by takové vyčlenění nezatížilo mateřské Yahoo nemalou daní (Starboard počítá s 38 % z hodnoty podílu), a IRS (americký berňák) odmítl vydat předběžné stanovisko, že by vyčlenění prošlo bez daně.

Zatímco Marissa Mayer a právníci Yahoo (firma Skadden) jsou přesto přesvědčeni, že osamostatnění Aabaca projde bez daňové zátěže, Starboard Value otočila a vyčlenění nyní považuje za nepřiměřené riziko. Volá tedy naopak po tom, aby podíly zůstaly v mateřské firmě a namísto toho Yahoo prodalo vlastní internetové podnikání a výnos z toho vrátilo akcionářům.

Představenstvo patrně nadále podporuje Marissu

Není to překvapivé, představenstvo Yahoo Inc. má devět členů, přičemž jedním z nich je Marissa Mayer a dalších pět sama přivedla nebo doporučila. Podle zdrojů Kary Swisher má nadále jejich podporu jako CEO společnosti a také sama chce nadále řídit Yahoo.

Do neděle 6. prosince jen neznáme, zda se představenstvo Yahoo rozhodlo pokračovat s vyčleněním Aabaca, které se má podle původního plánu osamostatnit v lednu 2016, nebo zda se rozhodlo vyčlenění pozastavit.

Investoři Yahoo nevěří

Třebaže lze nepřiměřeně nízké tržní ocenění společnosti vyložit i tak, že nevěří jen v nezdanitelné vyčlenění podílů v Alibabě a v japonském Yahoo, což by Yahoo samému ponechalo hodnotu kladných dvou miliard dolarů, jak v otevřeném dopise vypočítává Starboard.

Podrobněji popsala firma Starboard Value své obavy z finančního vývoje Yahoo v dřívějším otevřeném dopise, z desátého srpna. V něm varuje, že vedení Yahoo se zaměřuje sice na tržby, ale ne na ziskovost, jež se rychle zhoršuje, a od roku 2015 vykazuje podnikání společnosti dokonce už záporné volné cash flow (tedy celkové provozní příjmy po zdanění).

Starboard si stěžuje na nepřiměřeně vysoké provozní náklady i na malou návratnost akvizic i výdajů na výzkum a vývoj. Za nákupy firem a za výzkum a vývoj utratila Marissa Mayer za tři roky svého působení už 5,7 miliardy dolarů, a nic moc to společnosti nepřineslo. Provozní náklady vlastního internetového podnikání Yahoo stouply za tu dobu o 550 miliónů dolarů ročně a zisk společnosti z vlastního podnikání (před zdaněním, úroky a odpisy, čili EBITDA) spadl o 70 %, vypočítává Starboard.

Marissa Mayer zkusila za celé tři roky v Yahoo tu to, tu ono, ale nikdy neprojevila urputnou rozhodnost dostatečnou na to, aby se její vedení mohlo projevit na vyhlídkách Yahoo na zásadní proměnu. Ne že by proměna takové společnosti nebyla úkolem nadlidským, ale proto byla Marissa Mayer jmenována, to si od ní akcionáři slibovali, za to jí platí desítky miliónů dolarů ročně.

Na nalezení žádaných úspor v činnosti společnosti si nedávno najala poradce z McKinsey, a i to zavání po více než třech letech ve vedení spíše bezradností než vizí, co dál s Yahoo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).