Nic takového se přece uživatelům freemailu Yahoo neděje. Automatický skript skenuje e-maily za účelem zobrazení reklamy. Nevidím technický ani právní rozdíl v tom jestli je to za účelem zobrazení reklamy nebo za účelem filtrování SPAMu.
Je to naprosto normální praktika, která se něděje jen v e-mailech, ale kdekoliv na webu. Například i na diskusním fóru, kde se budeme bavit o pneumatikách do auta, tak Google to uvidí a jeho banery začnou zobrazovat reklamu na pneumatiky.
Navíc v podmínkách při registraci to měli jasně uvedeno. Pokud se někdo registroval dříve, tak tam měl uvedeno, že se podmínky mohou kdykoliv změnit.
Co hlavně nechápu JAK KONKRÉTNĚ to uživatele poškodilo, čím jim to ublížilo a ZA CO vůbec žádají odškodnění.
Myslím, že tohle je naprosto účelové s cílem vyrazit "za nic" z té firmy peníze...
Navíc po Yahoo žádají, "aby s těmito praktikami přestal". Já osobně být Yahoo, tak bych všem stěžujícím smazal účty, čímž bych tedy zamezil tomu, aby byly jejich e-maily skenovány nebo aby byly skenovány e-maily někoho, kdo jim píše :-D :-D.
Zrovna tak kdyby mi stopař začal v autě vyřvávat, že porušuju jeho práva, tak okamžitě zajedu ke krajnici a vyrazím jej!
E-maily skenuje téměř každý a to i placené servery. Ne třeba kvůli reklamě, ale určitě kvůli SPAMu.
Když si tu schránku zakládali, tak věděli, že PODMÍNKY SE MOHOU KDYKOLIV ZMĚNIT NEBO MŮŽE BÝT SLUŽBA KDYKOLIV ZASE ZRUŠENA - BEZ NÁHRADY.
Takže Yahoo klidně mohl mail server vypnout s tím, že se mu to prostě nevyplatí nebo to už poskytovat nechce a nazdar - taky by byli bez e-mailu a to třeba ze dne na den.
Prostě freemail se musí používat s tím vědomím, že je to freemail a můžete být kdokoliv bez něj. Placené e-maily neexistují jenom tak ze srandy, aby za ně "blbci" vyhazovali peníze z okna :-D.
Proč Yahoo e-mail zdarma nabízí je zcela jeho věc a ptát se na to sice můžete, ale na odpověď rozhodně nemáte právo. Každopádně je jeho právo s tím kdykoliv přestat a nikomu nemusí platit žádné náhrady...
Je to stejné jako kdyby Vás někdo 10 let vozil stopem a pak prostě už nechtěl. Samozřejmě, že za těch 10 let jste si na to zvykl, nedělal si kvůli tomu třeba řidičák, čekají Vás na místě vysazení kámoši atd. Ale rozhodně nemáte právo požadovat, aby Vás někdo vezl zítra stopem jenom proto, že to tak dělal denně posledních 10 let a vysadil Vás opět přesně tam jako obvykle.
Prostě je to služba ZDARMA a BEZ GARANCE! Freemail stejně jako autostop!
Nechápu tuhle nehoráznou drzost uživatelů! Dnešní lidi jsou jak nějací nenažraní červi, kteří mají potřebu požírat všechno okolo a myslí si, že je povinností celého světa jim zajišťovat absolutně vše a to zdarma a že nenažraný vypatlaný blbec válející se v křesle, který umí tak velké kulové, je to nejlepší co by se mělo podporovat a schopní lidi by měli makat jenom proto, aby tihle paraziti svoji zadnici náhodou nemusel zvednout.
Snad všechny freemaily mají v podmínkách, že na obsah uživatele cílí reklamu, že mu zobrazují reklamu, některé dokonce vkládají reklamu i do odeslaných zpráv atd. Také tam mají, že neručí absolutně za nic, za ztrátu dat, za ztrátu adresy, za funkčnost mailové schránky a že uživatel nemá nárok na žádnou kompenzaci.
Je na každém, aby si rozhodl, jestli chce používat jakýkoliv e-mail zdarma - freemail nebo:
1) Zaplatí si nějakou e-mailovou schránku, kde mu provozovatel nezobrazuje žádnou reklamu, nescanuje e-maily, má tam zuručenou minimální dostupnost schránky, má garantované zálohování dat, fyzické zabezpečení serveru, zabezpečení pomocí šifrování disků a podobně.
2) Zaplatí si VLASTNÍ E-MAIL SERVER. Pro běžné (domácí) použití dnes stačí obyčejné "raspíčko" (Raspberry Pi), 1A nabíječka na mobil s microUSB konektorem, paměťová karta, nějaké stabilní připojení k Internetu + provést konfiguraci nebo zaplatit někomu, kdo ji udělá. Když nepočítám práci, tak celkové náklady jsou pak cca 2000 Kč a do 10 Kč měsíčně za elektřinu.
Pamatuju si dobu, kdy žádné freemaily neexistovaly a za e-mailovou schránku se běžně platilo okolo 600 Kč / měsíc, to ovšem v době kdy průměrná mzda byla 7000 Kč. Takže je to jako kdyby se v dnešní době platilo cca 2500 Kč :-). Pořídit si "vlastní e-mailový server trvale připojený k Internetu" pak bylo zcela mimo možnosti běžného člověka.
Problém je, že většina lidí na Internetu nikdy tuhle dobu nezažila a tak berou za "naprostý standard", že mají všechno zdarma a berou za povinnost všech jim dávat vše zdarma a ještě je ani "neobtěžovat" nějakými svými zájmy jako je chtít to nějak zaplatit :-D
Samozřejmě i v dobách před IOL a Volný potřebovali lidi e-mail :-).
Já si pamatuju ještě dobu, kdy se k Internetu dalo připojit jenom přes dial-up a navíc neexistoval zmíněný IOL a "internetové tarify", takže se připojení platilo jako běžný telefonní hovor a pro mimopražské navíc jako MEZIMĚSTO.
K tomu neexistovalo nic jako "dial-up internet zdarma" jako později bylo třeba přes zmíněný IOL, Volný, Contactel, Tiscali, RazDva atd., takže ještě bylo potřeba kromě toho platit cca 1000 Kč měsíčně za přístup k serveru ke kterému se připojíte, pak 10 Kč za každou hodinu připojení + poplatek za meziměstský hovor Českému Telecomu.
Takže to vyšlo na cca 1600 Kč jenom za fixní poplatky a pokud to člověk trochu používal, tak minimálně dalších 1000 Kč za poplatky za hovorné a přístupový čas - a to se ještě uživatel držel úplně při zemi.
Tohle se bavím někdy o roce 1994. Dohromady tak uživatel platil minimálně 2500 Kč měsíčně, což představovalo zhruba třetinu průměrné mzdy. Přepočteno na dnešní ceny je to tak 8-10 tisíc měsíčně :-).
Internet v té době opravdu nebyl doménou sociálně slabých a v diskusích jste rozhodně neviděl probírat například problematiku výše podpory :-D
zalozene na vode... cestou tie data presli cez x skenovacich systemov na y urovniach OSI modelu. Preco zaluju prave yahoo? Kde je zaloba na cisco, juniper, microsoft, norton, avg, pripadne nejake opensource ako spamassassin a pod?
Kazdy z tych systemov tie data vyzuzil pre svoju potrebu a v mnohom to sluzilo k zisku (optimalizacie trasy a usetrenie draheho pasma, komercna ochrana pred virusmi a spamom, ...).
Agregovane informacie z automatickych systemov ktore z komunikacie dvoch stran vytvoria vystup pre jednu alebo obe strany nie su ziadnym narusenim sukromia. Inak by akakolvek cielena reklama bola ilegalna a slo by o narusenie "sukromia" medzi mnou a webserverom s ktorym komunikujem.
Je to proste bezna prax (ano, otazne je ci je to takto spravne ze to je bezne). Ale tazko sa moze niekto stazovat ze nevedel ze jeho mail bude analyzovat automat a na zaklade toho prijemcovi mailu zobrazi reklamu nie reklamu na auto ale na boty
Já to chápu :-). Ovšem Vy asi netušíte jak funguje e-mail. Data z e-mailu jsou otevřená prakticky komukoliv a každému serveru přes který prochází. E-mail je něco jako koresponďák u pošty - taky si jej může přečíst každý, komu projde rukou, něco si z něj zapamatovat nebo opsat... S tímhle musí počítat každý odesílatel e-mailu nebo koresponďáku, který jej odesílá mimo uzavřený systém (tj. mimo vlastní server).
Navíc e-maily jsou scanovány automaticky jen skripty pro generování reklamy, takže žádné soukromí narušeno není.
Pokud chcete mít opravdové soukromí, kde se opravdu nikdo nic nemůže dozvědět, pak prostě musíte používat jinou cestu komunikace než e-mail nebo komunikaci šifrovat.
To je pravda... Jenže tohle nevyřeší to, že uživateli vadí skenování e-mailů serverem Yahoo, protože před přeposláním ten e-mail dorazí na server Yahoo a ten ho proskenuje.
Takže když by někdo chtěl mail změnit, mohl by tohle dělat jen nějakou přechodnou dobu, kdy by třeba chodila automatická odpověď, že tenhle e-mail už nepoužívá, ať si odesílat aktualizuje adresář na nový.
Pak by ale musel Yahoo mail i s doménou Yahoo přestat zcela používat, pokud by mu vadilo, jak server nakládá s e-maily...
Jenomže skenování kvůli SPAMu a kvůli cílení reklamy, jsou dvě naprosto odlišné věci, protože SPAM skener neukládá informace o vaší osobě a nedělá na jejich základě analýzu o nejvhodnější reklamě.
Zbytek vašeho příspěvkuje pak postavený úplně na hlavu a vůbec nechápu, proč to řešíte, když o tom se tu nikdo nebaví.
Pokud nejsou stěžující obyčejní "vychcánci", kteří se snaží vydělat, tak jsou asi těžcí schyzofrenici.
Strašně jim vadí skenování e-mailů a odesílatelům e-mailů vadí, že někdo skenuje jejich e-maily - pokud se ale výsledek skenování použije pro reklamu - to je absolutní zlo.
Pokud ale někdo proskenuje jejich e-maily a použije to k odfiltrování SPAMu, pak je všechno OK a dokonce je žádoucí, aby to dělal dál.
Potom si ovšem asi těžko mohou stěžovat na samotné skenování e-mailů.
A zase je trošku drsné zakázat freemailu zobrazování reklamy, protože když se za něj nic neplatí a neměl by vydělat ani na reklamně, tak by asi těžko mohl vůbec existovat :-D
Soudit se budou lidi za chvíli úplně kvůli všemu. I tady na lupa.cz je kontextová reklama a tedy se mi zobrazuje reklama z webů, které jsem navštívil, tedy Google mě monitoruje a např. na czc.cz když kliknu na nějaký produkt, tak ten se mi další týden zobrazuje všude, včetně lupa.cz, tedy data o našem pohybu (co čteme, na co klikáme, jak jsme kde dlouho...) jsou a pracuje s nimi spousta služeb. Já to beru jako užitečný, mnohdy mi kontextová reklama poskytne zajímavý odkaz a určitě jsem radši, než kdyby tu byly reklamy na věci, které mě naprosto nezajímají, třeba dětské pleny :-)))
Spíš by se mělo řešit, jak jsou data chráněná, jak je s nimi nakládáno, energie a peníze by se měly tlačit do vzdělanosti lidí, aby o tom věděli a né do nesmyslných soudů.
Mimochodem i na základě téhle zprávy už mají Google a další zase nějaká data, se kterými se už automaticky pracuje, nepůjdem to zažalovat? :-)
>Prostě je to služba ZDARMA a BEZ GARANCE! Freemail stejně jako autostop!
Ani řidič, kterého si stopnete, si nesmí dovolit vše. Těžko si může v průběhu jízdy usmyslet, že vás zbavuje práva na soukromí, majetek, život. Chápete tu analogii?
Soud rozhodne, zda jsou zmíněné nároky opávněné. Uvidíme.
Byli lidi, co jej potřebovali a chtěli i před tím než se začal u nás masově šířit :-).
Pokud s tím uživatelé freemailu mají problém, pak nechápu proč si vůbec schránku u Yahoo vytvářeli, souhlasili s podmínkami, že se přesně tohle bude dít a celou dobu ji používali...
Je to jako nastoupit ZDARMA do auta k někomu, kdo Vám řekne, že jede do Prahy a pak po něm začít řvát jak to, že vás nevysadil před domem, ale někde jinde v Praze.
Zkrátka freemail není placený e-mail, stejně jako stop není taxislužba.
Pokud se mi něco nelíbí, tak mám možnost nenasednout. Pokud se mi nelíbí podmínky u freemailu, nezačnu ho používat. Mimochodem v podmínkách je i to, že si je mohou kdykoliv a jakkoliv změnit.
Skenování e-mailů kvůli zacílení reklamy, není věc, která by existovala od samého začátku existence freemailů, takže když lidé tu schránku před mnoha lety zakládali, nemusela taková věc v podmínkách vůbec být. Se změnou e-mailu pak samozřejmě vyvstává problém, že na něj máte navázány registrace do různých služeb, že ten e-mail mají přítelé, kterým pak musíte změnu ohlásit, prostě nejde o nic tak jednoduchého jak si to představujete.
Mimochodem dá se argumentovat i opačně, proč Yahoo vůbec ten e-mail zdarma nabízí, když není schopno jej uživit z platících uživatelů a třeba pouze z nezacílené reklamy?
"Na žalující straně jsou uživatelé, kteří nemají schránku u Yahoo, ale dopisují si s někým, kdo ji má."
Tak proč nežalují ty jednotlivé uživatele, kteří měli schránku na yahoo? To oni přeci poskytli data třetí straně, která má v podmínkách slenování.
"Podle Vás může kdokoliv "darovat" moje data nějaké korporaci k libovolnému využití prostě tím, že je přepošle na jejich freemail?"
Ten samý princip. Na víně je ten, kdo vaše data poskytne nějaké korporaci. Proto se emaily nic důležitého neposílá, pokud mají opustit soukromou síť. Případně se šifruje.
"Pamatuju si dobu, kdy žádné freemaily neexistovaly a za e-mailovou schránku se běžně platilo okolo 600 Kč / měsíc…"
Vážně? Hotmail.com nebo u nás post.cz je tu minimálně od roku 1996, takže ten freemail tu je prakticky od samého začátku, kdy se internet začal masověji šířit.
Jinak ti uživatelé nemají "problém" v tom, že se zobrazuje reklama, ale že se skenují maily, aby se reklama více zacílila, pdole jejich obsahu
-1
Dane, nepochopil jste hlavní podstatu problému. Na žalující straně jsou uživatelé, kteří nemají schránku u Yahoo, ale dopisují si s někým, kdo ji má. Nebo autor pošle e-mail nějaké třetí osobě, která ho přepošle někomu na Yahoo. Tady jde o osoby, které do žádného smluvního vztahu s Yahoo nikdy nevstoupily. Šmírování e-mailů se týkalo těla zprávy i příloh. Podle Vás může kdokoliv "darovat" moje data nějaké korporaci k libovolnému využití prostě tím, že je přepošle na jejich freemail?
<i>Pamatuju si dobu, kdy žádné freemaily neexistovaly a za e-mailovou schránku se běžně platilo okolo 600 Kč / měsíc…</i>
Vážně? Já si pamatuji maximálně dobu, kdy jste k internetovému připojení dostal zdarma adresu typu @iol.cz, @volny.cz apod. Ale že by někdo platil šest stovek měsíčně za mail? To je praštěné.
" Se změnou e-mailu pak samozřejmě vyvstává problém, že na něj máte navázány registrace do různých služeb, že ten e-mail mají přítelé, kterým pak musíte změnu ohlásit, prostě nejde o nic tak jednoduchého jak si to představujete."
Každý lepší freemail má možnosť nastaviť si preposielanie na novú adresu, takže nemusíte nič meniť, ani nikomu oznamovať.
A i když to někomu vadí, tak vážně nevidím důvod proč by provozovatel e-mailu zdarma, který to, že skenuje e-maily, nijak netají, měl cokoliv měnit a neměl by spíš změnit lokál člověk, kterému to vadí.
Finanční odškodnění je pak zcela nesmyslné, protože uživatelům žádná škoda nevznikla. Jakákoliv částka od jednoho centu až po bilion dolarů je pak jenom vycucaná z prstu a střelená od stolu...