WorldOpinion sbírá názory na světové dění, chce konkurovat výzkumným agenturám

19. 9. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Příležitostnými aplikacemi na znázorňování veřejného mínění, se kterými se lze občas setkat na světových zpravodajských webech, se inspirovali mladí čeští tvůrci a postavili na té myšlence samostatný web s globální ambicí a se zapojením uživatelů do tvorby obsahu. Konkurovat budou zavedeným výzkumům veřejného mínění.

Kdo jste a jaké máte zkušenosti?

Adam Bičiště, šéf projektu, je čerstvým absolventem bakalářského studia Fakulty informačních technologií ČVUT a ředitelem grafického a webdesignového studia Wavevision. Adam Novák je zodpovědný za marketing a je studentem posledního ročníku Aston University v Birminghamu, kde se věnuje mezinárodnímu obchodu a managementu. Kromě účasti na projektu WorldOpinion má zkušenosti z roční stáže v IT společnosti Amadeus, kde pracoval v marketingu a prodeji. Martin Veselý obstarává technologickou stránku projektu; studuje Fakultu informačních technologií ČVUT a pracuje ve společnosti Vodafone jako databázový specialista.

WorldOpinion jste poprvé spustili už před několika lety. S jakými výsledky? Proč jste jej tenkrát zavřeli?

První verzi WorldOpinion jsme spustili bez formátu sociální sítě a s velmi omezenými obsahovými možnostmi. Stránka byla založena na hlasování a jeho výsledcích, bez pokročilých možností diskuze nebo sdílení externích informací. Interakce s uživateli byla rovněž omezena na jejich hlasování, bez možnosti vytvářet vlastní ankety.

Za měsíc jsme měli kolem 500 zaregistrovaných uživatelů a průměrně 200 návštěv denně. Web jsme přestali dále rozvíjet proto, že vize pokročilého konceptu vyžadovala vývoj nové verze zcela od začátku.

Proč nyní spouštíte WorldOpinion znovu?

Protože jsme po analýze výsledků první verze dospěli k názoru, že po zásadním rozšíření funkčnosti aplikace existuje po našem produktu vysoká poptávka.

V čem jste poučenější a jaký máte tentokrát cíl?

Dnes už víme, že je nutné nechat naše uživatele tvořit obsah. Tím se zvedne atraktivita stránky, stejně jako retence uživatelů. Zároveň jsme pozvedli aplikaci na úroveň roku 2012, a to integrací se sociálními sítěmi, rozsáhlou jazykovou lokalizací nebo využitím enginů třetích firem, jako je Google Translate.

Náš marketing je zaměřen na utužování vztahu mezi uživatelem a komunitou WorldOpinion a na propagování obsahové stránky webu. Cílem je být světově známou sociální sítí poskytující autentické zpravodajství.

Kterými weby jste se inspirovali a v čem?

V prvé řadě jsme se inspirovali konkrétními aplikacemi na webech CNNThe Economist, které před americkými prezidentskými volbami v roce 2008 zobrazovaly světové názorové rozložení.

Ve smyslu autenticity zpráv máme za cíl navazovat na služby typu Twitter zevrubnější diskuzí, byť třeba méně včasnou.

V neposlední řadě se nám zamlouvají projekty jako European Daily, které schraňují zprávy z více zemí či regionů, a v důsledku tak svým čtenářům otevírají oči globálnější perspektivě.

Vůči kterým webům se vymezujete a co je podstatou vaší odlišnosti?

Vůči mainstreamovým mediálním serverům jako BBC či iDnes: Nabízíme vedle rozcestníku ke zprávám právě z těchto serverů zejména alternativu v autenticitě informací. Obsah na WorldOpinionu není tvořen jednou zpravodajskou agenturou či tiskovým mluvčím, nýbrž samotnou světovou populací včetně lidí, kteří jsou přímými svědky událostí.

Vůči Facebooku: Chceme vytvořit alternativu pro lidi, kteří touží po hodnotnějším obsahu, který chtějí sdílet nejen s přáteli, ale se všemi lidmi podobného smýšlení z celého světa.

Vůči Q&A projektům, jako je Quora: Spíše než řešení osobních problémů nabízí WorldOpinion odpovědi na otázky globálního charakteru, ke kterým přidává bohatá statistická data (také monetizovatelná). Odpovídající dostává na oplátku přístup k unikátním informacím, inspiraci a sociální interakci.

Služba závisí na zapojení uživatelů. Jak ho chcete dosáhnout?

Hlavní motivací návštěvníků zapojit se je chuť a potřeba dozvídat se informace, které jsou lidem nyní nedostupné, anebo nejsou agregované.

Motivací vracet se na stránky je zejména aktivní vazba mezi webem, uživatelem a komunitou. Interakce s uživateli je postavena na principech komunitní sítě: příchozí sami vytvářejí obsah, sdílejí ho se svým okolím na WorldOpinion i mimo něj, a pro nepřetržité novinky dotýkající se jejich profilu se pravidelně vracejí zpět.

Jak chcete udržet diskuse „seriózní“?

Kromě obligátního diskuzního řádu a mechanismů administrace obsahu spoléháme zejména na strukturu uživatelů, kteří WorldOpinion navštěvují. Z pozorování jiných seriózních webů víme, že diskuze na jejich stránkách jsou takové, jací jsou jejich návštěvníci.

Jak chcete proniknout do různých zemí?

To je pro projekt asi největší výzvou — získat kritickou masu uživatelů rozloženou po celém světě. Naše plány jsou založené na výběru několika konkrétních strategických zemí, ve kterých chceme podporovat vznik regionálního obsahu a vysoké návštěvnosti. Ta by se pak podle našich plánů měla přelít do okolních zemí a nakonec do celého světa.

Plánujeme zapojení takzvaných WorldOpinion Ambassadors, kteří budou podporovat vznik obsahu ve svých zemích. Tyto aktivity podporujeme mimo jiné cílenou reklamou na Googlu či Facebooku. Nyní dokonce uvažujeme o vytvoření čistě regionálních aplikací, které budou fungovat nezávisle, ale budou zároveň systémově integrované do hlavní aplikace WorldOpinion.

Není na překážku to, že máte doménu zrovna .eu, když chcete být službou pro celý svět?

Doménu .com se nám zatím nepodařilo získat. V našem vlastnictví jsou jiné domény typu .net, které nás ovšem nepřesvědčily natolik, abychom je preferovali před .eu. Domníváme se, že v dnešní době doména již nemá tak vysokou důležitost jako dříve. Uživatelé stále více přicházejí na web přes odkazy, nebo požadovaný obsah vyhledávají. V případě kvalitní optimalizace pro vyhledávače nevidíme v doméně .eu překážku v dobytí globálního trhu.

Jaké jsou první výsledky od spuštění?

Od spuštění 5. září se nám daří držet vzestupnou tendenci v návštěvách, která do 15. září, kdy jsme snížili finance do propagace, přesahovala 300 unikátních návštěv denně. Na facebookové stránce máme zhruba 600 fanoušků, facebookovou aplikaci používá kolem 100 uživatelů a na stránkách WorldOpinion je ke dvěma stům registrovaných návštěvníků. Souběžně řešíme několik oprav a zlepšení, od čehož si slibujeme další navýšení těchto čísel.

Chcete nějak vydělávat peníze?

V rámci našich plánů je zprostředkovávání pokročilých statistických dat na straně jedné, na straně druhé pak možnost vytváření placených obchodních témat, s pokročilým cílením, s vysokou rychlostí výsledků a s jejich kvalitním zpracováním a jednoduchým exportem podle potřeby zákazníka.

Vypadá to, že jste si systém napsali sami. V čem a za jak dlouho?

Vývoj systému nyní zajišťuje partnerská firma Quanti s.r.o.; souvisící práce — návrh uživatelské zkušenosti nebo grafiku — realizujeme za spolupráce se zmíněnou Wavevision. Aplikace je napsaná v PHP za využití frameworků, dále jsou využité technologie jako Google API či Facebook API. Aplikace běží na serverech Amazonu. Přípravy druhé verze se protáhly na dva roky, vývoj aplikace trval zhruba rok.

Kolik to stálo?

I přesto, že velkou část práce pokrýváme sami a ostatní náklady jsou za výhodných podmínek — za zhruba tříletou historii se celkové náklady projektu pohybují v řádu stovek tisíc; hlavní náklady šly na vývoj, servis a provoz, něco pak také na propagaci.

V této souvislosti se hodí říci, že v současnosti otevíráme projekt investorům a rádi budeme s případnými zájemci jednat o spolupráci.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).