Je samozřejmě nezpochybnitelné, že projekt společností Intel a Boeing znamená zásadní průlom v letecké dopravě, zejména pak ve snižování předimenzovaných bezpečnostních opatření. Pokud bychom totiž přijali teorii, která byla velmi populární po 11.září 2001, že telefonování z mobilních telefonů přímo z paluby letadel musí být zakázáno, ne z důvodu možného ohrožení fungování některých systému letadla, ale protože by se jimi mohli dorozumívat teroristé, připojení k Internetu pomocí WiFi tuto teorii úplně popírá.
V současné době je na celém světě provozováno pouze 70 letadel vybavených technologií, která umožňuje příjem Internetu. V Evropě tuto službu nabízí pouze dvě letecké společnosti. To znamená, že Internet v letadlech běžnou záležitostí není a ještě dlouhou dobu nebude. Většina leteckých společností se sice snaží v rámci konkurenčního boje o zkvalitňování služeb a hledání stále nových zdrojů, ze kterých by si mohly kompenzovat stále zvyšující se ceny ropných produktů, ale než se pro nějakou novou službu rozhodnou, musí si být jisty, zda vůbec či za jakou dobu se jim počáteční investice do nové služby vrátí a bude-li pro ně nakonec zisková. Investice do technologie pro příjem Internetu na palubě letadla není rozhodně levnou záležitostí a je otázkou, zda o ni projeví zájem dostatečný počet klientů.
Většina leteckých společností tak bude mít na tuto problematiku obdobný názor jako České aerolinie (ČSA).
ČSA jednají v rámci procesu customizace svých nových střednětraťových letadel rodiny A320 s firmou Airbus o proveditelnosti záměru poskytnout na palubách již těchto letounů možnost WiFi připojení jako součást rozšiřování služeb cestujícím.
Bylo by tím umožněno WiFi připojení k Internetu anebo použití mobilních telefonů na palubě letadla.
K tomu, aby se tento záměr ČSA realizoval, musí být splněno:
- technické řešení WiFi na palubě Airbus – připravuje firma OnAir,
- systémové řešení – jednoduše řečeno: jak a komu se bude vyúčtovávat použití služby pasažérem za letu,
- odpovídající úroveň ekonomické návratnosti pro ČSA.
U dálkových letadel ČSA nepočítají se zaváděním této služby na stávajících letounech A310, při obměně letadlového parku dálkové flotily by se nicméně rozhodovalo stejným způsobem, jako je popsáno výše.
Pokud se ukáže, že „masové“ používání WiFi na palubách letadel nekompromituje bezpečnost letu a najde se ekonomicky přijatelné technické řešení, není důvod k jeho nezavedení. To, že jsou v současnosti mobily zakázány, beru jako jasný důsledek základního principu létání aerolinií, který říká „bezpečnost nadevše“.
Zatím není zřejmé, zda takovéto řešení nebude tak ekonomicky náročné, že se ukáže pro aerolinie neakceptovatelné, ať již z hlediska pořízení, tak z hlediska provozu (takto mj. dopadly „pevné“ telefony na palubách letadel, které nakonec nikdo nepoužíval, protože výše zpoplatnění této služby přesvědčila cestující, že si raději počkají na přistání).
Počkejme si tedy, jak to nakonec dopadne. Možná se Internet v letadlech stane běžnou záležitostí, možná ale skončí jako „pevné“ telefony na palubách. Kdo ví?