Webový "Líbí" od Facebooku má prý problém, může porušovat americký zákon na ochranu dětí

2. 10. 2012
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

V rozporu s americkým zákonem ochraňujícím soukromí dětí (COPPA) může v budoucnu být, podle BusinessInsider.com, webový prvek Facebooku dostupný na milionech webů v podobě „Líbí“ či „Doporučit“. Platná zákonná úprava totiž jasně říká, že weby nesmí shromažďovat informace o uživatelích mladších 13 let bez souhlasů rodičů a chystané změny by toto mohly ještě zpřísnit.

V rozporu s americkým zákonem ochraňujícím soukromí dětí (COPPA) může v budoucnu být, podle BusinessInsider.com, webový prvek Facebooku dostupný na milionech webů v podobě „Líbí“ či „Doporučit“. Platná zákonná úprava totiž jasně říká, že weby nesmí shromažďovat informace o uživatelích mladších 13 let bez souhlasů rodičů a chystané změny by toto mohly ještě zpřísnit.

Jenže, Líbí od Facebooku není schopné zjistit, jakého věku je vlastně návštěvník (uživatel), který ho právě viděl. Na druhou stranu, původní článek v BusinessInsider.com opomíjí to, že případné kliknutí na Líbí už znamená, že návštěvník musí být uživatelem Facebooku. A tím pádem je nejenom znám jeho věk, ale je mu 13 a více let. Samozřejmě za předpokladu, že dodržel platné Podmínky užívání Facebooku.

MM 25 baliček

Problém by tak (čistě teoreticky) mohl být  pouze v tom, že Facebook stále může Líbí používat pro shromažďování informací i o uživatelích, kteří nejsou uživateli Facebooku – tak jak se ukázalo v minulosti a proměnilo se v jednu z největších afér týkající se Facebooku a soukromí. 

Facebook ale zjevně nějakou hrozbu cítí či řeší, protože napsal americké FTC dopis (PDF zde), ve kterém se (více či méně) dožaduje změny pravidel. Z textu plyne i to, že reakce Facebooku je možná založená na návrzích změn pro COPPA, které by mohly znamenat zpřísnění či změny pravidel. A neméně zajímavé je, že Facebook se pokouší sebe sama situovat do pozice poskytovatele „modulu“, za jehož provoz odpovídají weby, které ho mají nasazený. Princip nesporně zajímavý, ale mírně problematický v tom, že případní provozovatelé webu nemají nad Like (ale ani nad fb:comments) žádnou kontrolu a nemají ani přístup k datům, které takovéto prvky shromažďují .

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).