OpenSocial: souboj titánů

6. 11. 2007
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

OpenSocial Autor: 74287
OpenSocial
Adobe, Google a Microsoft svádí bitvu o budoucnost webu a desktopu. Skype má vlastní mobilní telefon. BitTorrentu se možná blíží konec. Google a Facebook si jdou po krku na komunitní frontě. V přehledu novinek na zahraničním webu nevynecháme ani HD videohosting Vimeo a tříminutovou seznamku.

Adobe se pouští do kanceláře

adobe

Společnost Adobe má na Internetu nepřehlédnutelnou pozici díky svým technologiím, obzvláště flashi. Vcelku překvapivě se však stále více vrhá do nabízení konkrétních služeb koncovým uživatelům. Akvizicí webového textového editoru Buzzword (napsaného ve flashi, což u podobných aplikací stále není příliš časté) a spuštěním Adobe Share se pouští do boje s MicrosoftemGooglem na všech frontách. Každá z těchto softwarových firem má vlastní strategii a vizi budoucnosti webu i desktopu, každá také sází na jiné technologie. Microsoft má velké ambice se Silverlightem, Google zase u svých aplikací používá převážně AJAX. Adobe je však v řadě oblastech s flashem na koni a může svou výhodnou pozici využít k prosazení se v dalších oblastech. Naděje má zejména s Adobe Media Playerem, který byl představen jako AIR aplikace. Že v Adobe berou web vážně, ilustruje výrok ředitele Bruce Chizena, který ohlásil plán své společnosti na kompletní převedení všech produktů na online verze do 10 let.

Google překládá jinak

google-translate

Strojový překlad je pro Google dlouhodobě velkým tématem. Hovoří o něm vždy, když se chce prezentovat jako významné vědecké pracoviště. Ovšem až dosud byly jím nabízené překlady na Google Translate vytvářeny s využitím technologií Systranu. Ten byl nakonec nahrazen vlastním produktem postaveným čistě na masivní počítačové analýze textů, které Google indexuje. Přestože by právě on měl mít ty nejlepší předpoklady pro vytvoření automatického překladače, ohlasy jsou rozporuplné. V některých případech se kvalita překladu zlepšila, v jiných je tomu naopak. Google však uživatelům umožňuje navrhnout lepší překlad, a postupně jej tak zlepšovat. Doba, kdy jazykové bariéry budou překonány, se však zjevně ani neblíží. Alespoň ne, dokud budou počítače schopny přeložit „sarkozy sarkozy sarkozy“ jako „Blair defends Bush“.

Google s mapami nepolevuje

google-maps

Portály v zahraničí i u nás považují mapy za klíč k velkému trhu lokální reklamy. Jejich vývoj je proto předmětem značného úsilí a není snad měsíce, aby se něco zajímavé a zásadního neobjevilo. Dvě zajímavé zprávy pocházejí z Googlu. Do svých Google Maps konečně integroval Google Transit, který dává dohromady mapy a informace o jízdních řádech. Počet měst, ve kterých navigace hromadnou dopravou funguje, zatím není velký, ale postupně narůstá. Při pohledu na český IDOS nezbývá, než si povzdechnout.

Druhou novinkou je jakýsi mapový „universal search“. V klasickém webovém vyhledávání před nedávnem začal Google volně míchat výsledky z různých svých vertikálních vyhledávačů. Nyní dělá něco podobného u map. Mezi standardní výsledky přimíchává informace z osobních map, které na něj ukládají uživatelé. Jejich prací tak získává hodnotná doplňující data o dané lokalitě, ke kterým se jiným způsobem není schopen dostat. Tuto svou nově objevenou lásku ke komunitním funkcím navíc podpořil vytvořením profilů lidí, kteří do Google Maps přispívají.

Microsoft vás vyléčí

healthvault

Není to nakonec dlouho avizovaný Google Health, ale obdobný produkt od Microsoftu, který se jako první pouští do bitvy o osobní lékařské záznamy. HealthVault má být rozcestníkem pro jakéhokoli pacienta toužícího dozvědět se více o diagnóze, o prášcích, které užívá, ale i o možnostech lékařské péče ve svém okolí. Klíčovou je přitom ochrana soukromí. Záznamy o vyhledávání budou přísně odděleny od osobních dat, HealthVault je v zájmu většího bezpečí dokonce provozován na nezávislé infrastruktuře nesdílené s dalšími službami Microsoftu.

Desktop z webu

igoogle

Personalizované domovské stránky bere každý portál včetně těch českých vážně. Jednoznačným trendem je nabídnout uživatelům možnost dát si na svou domovskou stránku cokoliv. Celé to však ještě stále není dostatečně jednoduché ani užitečné, aby personalizované domovské stránky oslovily většinu lidí. Drobným zlepšením, které však časem může mít velké důsledky, je nová možnost vkládat na iGoogle moduly z aplikace Google Desktop. Funguje to samozřejmě, pouze pokud tento program máte nainstalován. Například to umožňuje pouštění hudby uložené na vašem počítači v přehrávači na iGooglu. Google Desktop se tak z pozice vyhledávače lokálních dokumentů posouvá někam směrem k AIR apod., když umožňuje „webovým“ aplikacím přístup k „lokálním“ datům. Mezi webem a desktopem se tak stále více smazává hranice a není snadné domyslet, co všechno to Googlu může umožnit.

Najděte na webu lásku za tři minuty

speeddate

Internetové seznamky vesměs nestojí za moc. Objevují se však zajímavé koncepty, které posouvají možnosti online seznámení mnohem dále, než kolik nabízí klasická „řádková inzerce“. Nemalou pozornost přitáhlo I´m In Like With You se svým aukčním systémem. Jiným způsobem se na seznamování dívá SpeedDate. Uživatele nenechává soutěžit, ale rovnou je vrhá do akce. Po vyplnění základních informací, jako je pohlaví a bydliště, dojde ke spojení s adekvátním protějškem prostřednictvím kamery. Následují tři minuty rozhovoru, po kterém se oba rozhodnou, jestli chtějí v kontaktu pokračovat. Jednoduše speed date.

Mikroblogování si našlo Google

google+jaiku

Ani Googlu mikroblogování neušlo pozornosti. Poněkud překvapivě pohltil jeden z nejpovedenějších klonů Twitteru – Jaiku. Obecně se však spíše věřilo, že Google sáhne po jedničce, tedy Twitteru samotném. Ostatně jeho zakladatel již dříve Googlu prodal Bloggera. Jaiku však v mnoha ohledech jde dál než Twitter. Umožňuje „klasické“ mikroblogování, tedy posílání krátkých zpráv o momentální aktivitě a přijímání zpráv o aktivitě ostatních. Funguje však také jako jakýsi agregátor další aktivity ve stylu newsfeedů ve Facebooku. Mezi manuální zprávy lze zamíchat RSS kanály, takže lidé ve vašem okolí třeba automaticky získají zprávu, když publikujete nový článek na blog, nahrajete fotku na Flickr apod.

V tomto ohledu však Jaiku zatím není tak šikovné jako FriendFeed, spuštěný bývalým zaměstnancem právě Googlu. Na druhou stranu je však silný v mobilní oblasti, která je pro podobný typ služby hlavním polem. Aplikace pro telefony Nokia S60 je podle specifik skutečně impresivní. Pomocí stavu vyzvánění (tiché/hlasité) umí sdílet, jste-li právě zaneprázdněni, z informací o vysílači GSM získává informaci o vašem umístění a dokonce umí informace o vás sdílet s lidmi na stejném místě pomocí Bluetooth. Jaiku proto může Googlu pomoci na obou bojištích, do kterých se pouští. Jak v oblasti webových komunit, kde stojí proti Facebooku a dalším, tak i pokud skutečně dojde k prodeji jakéhosi „Googlephonu“, o kterém se zcela vážně píše.

Skype má mobilní telefon

skype

Skype se pokouší proniknout na trh s mobilními telefony prodejem vlastního přístroje. Ve spolupráci s operátorem 3 začal prodávat Skypephone ve Velké Británii, další země od Rakouska přes Austrálii po Hong Kong mají přijít později. 3G telefon bude obsahovat dvoumegapixelový foťák, MP3 přehrávač a další obvyklé funkce. Klíčová je však podpora Skype. Telefonování v rámci jeho sítě má být zcela zadarmo, fungovat budou i příchozí hovory a spojení Skypephone – počítač. Stejně tak bude fungovat i instant messaging. 3 si od spolupráce se Skypem slibuje zastavení propadu počtu zákazníků a inkasování hovorů, které neproběhnou přes Skype. V nabídce navíc nejsou zabaleny žádné skryté platby – Skypephone můžete získat zadarmo k tarifu, nebo za jednorázovou cenu 49 liber. Odvážný krok 3 by mohl probudit i ostatní operátory, kteří se zatím danému vývoji ohrožujícímu jejich zisky urputně brání. A ke Skypu ještě jedna zpráva – kecálek MySpaceIM bude rozšířen o možnost telefonování prostřednictvím sítě Skype. Je to vůbec poprvé, kdy se Skype rozhodl takto otevřít.

Vimeo v HD kvalitě

vimeo

Méně známý videohosting Vimeo se pustil do videa s vysokou kvalitou obrazu. Na rozdíl od Joostu (více informací: Joost – televizní kontrarevoluce) jsou videa standardně ve flashi, a tedy i uvnitř prohlížeče. Je překvapivé vidět, jaké kvality obrazu lze již dnes dosáhnout, a bez zvláštních pluginů (mimo momentálně všudypřítomného flashe), které například potřebuje DivX Stage6. Přehrávání však není zcela plynulé a HD kvalita se v současné době rozšíří na obdobné videoportály jen těžko – problémem by byly náklady z vyšších datových přenosů i omezené možnosti uživatelů. HD video se však údajně chystá nabídnout i MySpace, takže se možná v příštím roce opravdu dočkáme přechodu z pohyblivých čtverečků na daleko vyšší úroveň.

Odstřelí piráti torrenty?

the-pirate-bay

Po ukořistění domény ifpi.com – dříve používané Mezinárodní federací fonografického průmyslu – mají piráti z The Pirate Bay další terč. Nelíbí se jim vliv společnosti BitTorrent na stejnojmenný protokol a uzavření části jeho zdrojového kódu. Chystají se proto přijít s vlastním protokolem .p2p, který by s .torrent měl být zpětně kompatibilní. Objevit by se mohl již začátkem příštího roku a vzhledem k vlivu The Pirate Bay se očekává, že by torrenty mohl časem úplně nahradit.

Další jiný Google

searchmash

Searchmash – pískoviště Googlu pro testování nových možností v uživatelském rozhraní vyhledávání – se dočkalo další, flashové verze. Ta umožňuje přecházení mezi různými typy vyhledávání (web, video, ale i třeba Wikipedie) bez přesměrování, nabízí jednoduché klávesové zkratky, zaznamenává historii hledání a v pravém sloupci zobrazuje screenshot stránky pomocí služby Snap. Zajímavé je, že dostat se na samotný cílový web není až tak snadné, místo jednouchého kliknutí na odkaz je potřeba dvojklik. I poté však Searchmash s uživatelem zůstává v podobě rámu s vyhledávacím okénkem. Searchmash také pokračuje v praxi, kdy videa z cizích serverů nejen odkazuje, ale také ukládá na vlastní servery a umožňuje je přehrát v přehrávači Google Videa. Tato sporná funkce z klasického vyhledávání Googlu po svém odhalení rychle zmizela, v SearchMashi však stále zůstává. Přestože Lukáš Moráveknedávném rozhovoru řekl, že to je pravděpodobně chybné chování.

Gmail se zlepšuje

gmail

Zprávy o novém, podstatně vylepšeném Gmailu kolují už řadu týdnů. Některým uživatelům se nyní objevil odkaz na „novější verzi“. Ta obsahuje podstatně vylepšeného správce kontaktů, který byl často zmiňovanou slabinou Gmailu, a některé drobné změny rozhraní. Přepsán však měl být celý kód Gmailu s cílem zvýšení rychlosti. Emaily jsou nyní na pozadí předem načítány, aby po prokliknutí mohly být zobrazeny okamžitě. To však znamená jisté zpomalení při spouštění aplikace, podle některých ohlasů je Gmail spíše pomalejší než dříve. Kromě těchto změn Gmail v poslední době zásadně navýšil svou kapacitu a hodlá pokračovat tempem cca 1 GB za rok. Přidána byla podpora přístupu přes IMAP. Některé části jeho kódu navíc naznačují, že podstatného vylepšení se dočká i s Gmailem provázaný Google Talk, který by díky svému jabberovému základu mohl začít být schopen komunikovat s jinými IM sítěmi. Napovídá tomu i to, že Microsoft pracuje na podobné schopnosti u svého Windows Live Messengeru, a právě komunikace s Google Talkem již byla v pokusné verzi rozpracována.

OpenSocial, aneb všichni proti Facebooku

opensocial

Dlouho avizovaný úder Googlu proti Facebooku je tu a dostal jméno OpenSocial. Jedná se o jistý balík standardizovaných API, které vývojářům aplikací umožní okamžitý přístup do všech komunitních portálů, které se k této iniciativě připojí. Zatímco tvůrci aplikací pro Facebook musejí pracovat se specificky upravenými jazyky FBML a FQL, OpenSocial podporuje klasické HTML a SQL. Uměl by přitom měl něco velmi podobného. Umožnit aplikacím integraci do komunitních stránek (v terminologii Googlu „kontejnerů“) a zprostředkování přístupu k informací o uživateli a jeho přátelích, stejně jako možnost publikovat jeho aktivitu při používání aplikace do „news feedů“ ve stylu Facebooku.

Co na OpenSocialu vyvolává velký dojem, je seznam participujících serverů. Zásadním pro jeho úspěch je angažování MySpace, zapojené jsou ale prakticky všechny velké i menší komunitní portály vyjma Facebooku – Bebo, LinkedIn, Ning, Hi5, FriendsterTypePad a samozřejmě Orkut. Zajímavé je i uvedení Salesforce a Oraclu, jejichž produkty se obvyklému vnímání komunitních serverů poněkud vymykají. Že se Googlu podařilo dát dohromady tak širokou podporu, je nutné považovat za jeho velký úspěch. Něco to však naznačuje i o strachu, který u všech konkurentů Facebook vyvolal. Jinak by tak rozsáhlá dohoda v tak krátkém čase jednoduše nebyla možná, ostatně zrovna MySpace se v minulosti k externím vývojářům chovalo značně nepřátelsky a kdykoliv ve vzduchu viselo jejich zablokování.

Jinak je však OpenSocial, alespoň z mého pohledu, spíše zklamáním. Zejména proto, že není ani zdaleka tak „open“, jak se nazývá. Jeho význam je v tuto chvíli pouze jeden – že na vývoj aplikací pro různé „kontejnery“ bude stačit používat jen dva jazyky: jeden pro Facebook, druhý pro všechny ostatní. Vedle FBML tedy nevznikne MySpaceML, Hi5ML, OrkutML. Dosah aplikací se tak snadno rozšíří na libovolný počet komunitních portálů, které se rozhodnout jejich funkcionality využívat. Jenže z pohledu uživatele je otázkou, jaký to pro něj má význam. Aplikace ve Facebooku se vesměs dělí do dvou kategorií. Tou první jsou různé jednoduché hříčky doplňující profil uživatelů o blbinky typu vlajky mateřské země apod. Ostatní se nějakým chytrým způsobem snaží využít „sociálního grafu“, respektive sítě kontaktů uživatele.

A pro ně je OpenSocial nezajímavý, protože „vlastnictví“ sociálního grafu si každý portál nechává pro sebe. Provozujete-li službu na organizování různých akcí (ve stylu Evite), potřebujete uživatele a potřebujete jejich kontakty. Pokud se vydáte cestou OpenSocialu a kontejnerů, můžete sice svou aplikaci nabídnout na každém portálu zvlášť, ale dohromady vám to není k ničemu. Člověk na Orkutu bude moci organizovat svou narozeninovou oslavu jen s lidmi používajícími Orkut. Pokud by chtěl oslovit i další, bude si muset vytvořit účet všude jinde a pokaždé znovu vyplnit informace o akci, kdo jsou jeho přátelé atd. Sociální graf existuje přitom pro každého člověka jen jeden, existuje jen jedna mapa jeho sociálního okolí. Na Internetu z něj však každá služba má jen kousek.

OpenSocial tak jde poněkud opačným směrem, než čeho se pokouší dosáhnout OpenID, Open Friend Format atp. Namísto toho, aby internetové služby a aplikace získaly přístup k sociálnímu grafu svého uživatele a celý web se jím prostoupil, vítězí kontejnerový model. Je to aplikace, která se musí vydat za sociálním grafem, ne naopak. Nepřiměřený význam tak získávají velké komunitní portály, které „kontejnerizují“ Internet, tedy přesně to, co zastánci otevřeného webu kritizovali na Facebooku. Pro ten přitom OpenSocial nemusí být velkým problémem. Pokud by jej k tomu vývojáři tlačili, jistě není vyloučené, že se k iniciativě Googlu sám připojí.

Už i reklamy jsou sociální

facebook

Protitah Facebooku proti Googlu má přijít tento týden a určitě se objeví v příštích Webovinkách. Jelikož však již jsou známy některé informace, alespoň krátce již dnes. Objevily se dva dohady, co by se pod značkou SocialAds mohlo skrývat. První možností je jakýsi „sociální“ útok na AdSense. Facebook o svých uživatelích ví řadu věcí, které se dnes používají při mediálním plánování – věk, vzdělání, politickou orientaci, náboženské smýšlení, oblíbené filmy atd. To může zadavatelům umožnit, aby cílili přesně na lidi s konkrétními charakteristikami. Zatímco dnes si udělají obecnou studii „průměrného návštěvníka“ daného serveru, inzercí na Facebooku odpadá ono „průměrný“. SocialAds by pak mohly nabídnout i externím partnerským stránkám reklamní systém, který by na základě informací z Facebooku a kontextu stránky mohl nabízet efektivnější inzerci než AdSense. Předpokladem ovšem je, že by daný návštěvník měl na Facebooku účet a byl identifikován.

Druhou možností, která se nyní jeví pravděpodobněji, je spolupráce s internetovými obchody. Ve fázi dokončení nákupu by zákazníkovi nabídly možnost odeslat informaci o zakoupeném zboží Facebooku, do news feedu. Tak by v něm získali bezplatnou inzerci. Navíc značně efektivní, protože doporučení přátel: „koupil jsem si to a to u toho a toho“ je daleko důvěryhodnější než jakákoliv reklama. A přínos pro Facebook? Rozšířením mimo své hranice by získal přístup k dalším důležitým datům o svých uživatelích, která by mu měla posloužit k analýze jeho preferencí a vytvoření personalizovaného reklamního formátu.

Připomíná vám to vize Jiřího Donáta, které již několik let rozšiřuje? Sociální služby jsou slabinou hegemona online reklamy Googlu. Má sice skrze širokou paletu svých služeb přístup k mnohým důležitým informacím o chování lidí, ale ve velmi neurovnané podobě. Pro Facebook proto analýza preferencí může být podstatně jednodušší. Na otázce, zda je to možné a zda to Facebook dokáže, závisí jeho osud. Pokud dokáže nabídnout reklamní produkt konkurenceschopný s Adwords/AdSense, může být pro Google tím, čím byl Google pro Yahoo. Pokud neuspěje, zůstane jen bublinou, kterou stejně jako Geocities nebo Friedster rychle nahradí něco mladšího. Bez ohledu na to, kolik je dnes Microsoft ochoten dát za jeho pět procent.

Poznámka: Facebook ohlásil na dnešní den (večerní hodiny středoevropského času) tiskovou konferenci, jejíž obsah můžeme pouze předvídat, v článku jsme proto vycházeli z informací dostupných k dnešnímu dni.

Vyměníte protokol .torrent za .p2p?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).