Pražský podnikatelský akcelerátor Wayra, zapojený do světové sítě celkem 14 akcelerátorů provozovaných světovou Telefónikou, a to její divizí Telefónica Digital, zahájil svůj vůbec první půlroční běh koncem letošního června, a závěrečný „Demo Day“ chystá na půlku ledna 2014. Úvodní běh je tedy už více než za polovinou. V úterý 5. listopadu si proto do Wayry pozvali novináře i několik investorů a dalších návštěvníků, aby jim nyní osm týmů předvedlo, kam za dobu ve Wayře pokročily i kam směřují.
V souvislosti s prodejem české (a slovenské) Telefóniky ovšem nešlo přejít otázku, co bude v důsledku toho s Wayrou v Praze. Odpověd zní, že pojede nerušeně dále, protože spadá přímo pod světovou Telefóniku a prodej české se jí nedotýká. Pražská Wayra je významným uzlem v síti Wayry už tím, že má obsluhovat celou „středovýchodní Evropu“. Simon Devonshire, evropský ředitel Wayry, v úterý ujistil přítomné, že zařízení prostoru na pražském Václavském náměstí stálo dost peněz, že je osobně podepsán pod dlouhodobou nájemní smlouvou a že Wayra rozhodně z Prahy neodchází.
Akcelerátor Wayra nabízí více
Výhodou Wayry oproti jiným, českým podnikatelským akcelerátorům je to, že Wayra do přijatých projektů vkládá až €40 000 (tedy něco přes milion korun), a to obvykle za pět až deset procent na firmě, zatímco například StartupYard dá za 10% podíl jen €10 000.
I sami účastníci Wayra Academy se povětšinou shodují na tom, že začínajícím projektům musí čtyřicet tisíc eur stačit na to, aby se posunuly natolik, aby po půlroce ve Wayře dokázaly získat další, už větší vklad.
Některé týmy se za peníze od Wayry dokázaly rozrůst, popřípadě si mohly zadat externě tvorbu toho, co samy neovládají. Vlastní živobytí přitom zakladatelé nejčastěji i tak táhnou z osobních úspor. Mít je přijde vhod každému uchazeči, protože formality a převod peněz se neuzavřou hned po přijetí.
Další přínosy účasti ve Wayře
Kromě výhody peněz uvádějí týmy jednak to, že se jim dostane poučení v obchodních otázkách — tyto projekty většinou zakládají především technologové, málokdy obchodníci — jednak Wayra pomáhá nakontaktovat na větší firmy, ke kterým by se malý startup vlastními silami dostal sotva. Dále účastníci často zmiňovali přínos sdílení zkušeností mezi týmy a celkové ovzduší ve Wayře.
Stížnost nikdo nepronesl — kromě zmínek toho, že jednání s Telefónikou o podmínkách účasti trvala i po přijetí do Wayry ještě dlouho a vyžadovala určitou trpělivost.
Datamolino pojede na „Wayra Global Demo Day“
Po odchodu Excaliburu je největší hvězdou pražské Wayry patrně Datamolino. Jen patnáct startupů z celé sítě Wayry bylo vybráno na druhý, výroční „Wayra Global Demo Day“, který se dvanáctého listopadu uskuteční souběžně v Londýně a v São Paulu. Jen osm startupů na něm bude evropských a jen Datamolino pojede do Londýna z Wayry v Praze.
Datamolino je projekt na zpracovávání faktur uložených v PDF anebo naskenovaných do PDF. Účetní má zbavit jejich opisování. Jedinečný je prý v tom, že službu (SaaS) chce postavit tak, aby její použití bylo „stejně jednoduché jako e-mail“. Obdobná řešení zatím cílí buďto na velké podniky s vlastními servery a s vlastní IT obsluhou, anebo přinejmenším očekávají, že uživatel si sám bude řešit chybovost rozpoznávání. Konkurenční řešení také často žádají, aby obchodní partneři uživatele posílali faktury v určitém formátu, což samo o sobě překáží nasazení.
Datamolino nikoho nenutí, aby přesvědčoval své klienty k určitému formátu. Jaká faktura přijde, takovou je ochotno zpracovat, třebaže ty přímo „vytištěné“ do PDF se načítají zpravidla snáze než ty naskenované z papíru.
Datamolino provozuje službu na vlastním serveru a nečeká to od zákazníka, a samo — lidskou silou — prověřuje správnost zpracování faktur, protože chce poskytovat spolehlivou službu.
Prohlížení správnosti načtení faktur prý vůbec není lidsky náročné. Software jednak vyhodnocuje míru jistoty načtení a postupně se učí, a jednak stačí zaškolenému člověku prý jen krátký, několikavteřinový pohled, aby posoudil, zda se faktura načetla dobře. Kdyby mělo Datamolino zpracovávat miliony faktur měsíčně, stačilo by jim na prohlížení faktur údajně sto až dvě stě lidí, přičemž obchodní model počítá s poplatkem za každou zpracovanou fakturu a tyto náklady by pokryl. Přitom software by v takovém objemu faktur patrně dosahoval vysoké obvyklé přesnosti.
Ostrá verze má být sice až v květnu příštího roku, ale už teď začnou s vybranými zákazníky zkoušet uzavřenou betu. Rozbíhají se také jednání o investici. Prozatím s jedním zájemcem ze Slovenska, ale po „Global Demo Day“ v přístím týdnu v Londýně by měli přibýt další. (To je smyslem té akce.)
Zakladatelé už mají připraven rozpočet na to, co by podnikli s vkladem půl milionu eur, postupně uvolněným v několika krocích vázaných na dosažení určitých milníků.
Do Wayry přitom přišli pouze s konceptem, ale už potvrzeným od možných zákazníků. Ucelené snadné řešení totiž po tvůrcích Datamolina chtěli ti, kterým na Slovensku původně nabízeli faktury s QR kódy.
BIG Launcher
BIG Launcher byl už v době přijetí do Wayry projekt poměrně pokročilý. Wayra mu pomohla v navázání dalších kontaktů. Jeho tvůrci tvrdí, že se také myšlenkově posunuli více k uvažování jako firma, která se snaží mít jasnou vizi, kam směřuje. Už prý nejsou jen „dva freelanceři, co udělali apku“. Naučili se také, jak správně jednat s lidmi z větších společností.
Od června získal BIG Launcher další dva velké firemní zákazníky. Ty zatím nelze jmenovat, ale lze zmínit, že jeden je ve Francii a jeden v Polsku. V obou případech jde o úpravu BIG Launcheru na míru pro jejich zařízení — v jednom případě pro telefony, ale v druhém pro tablety.
Přibyl také jeden partner český, který chce předinstalovávat bezplatnou verzi.
Další investici BIG Launcher aktivně nehledá. Zatím mu prý stačí peníze z Wayry a rostoucí vlastní tržby. Klíčoví jsou především velcí zákazníci. Přímý prodej aplikace koncovým uživatelům není příliš významný.
Pro menší partnery chystají partnerský portál, který umožní například prodejcům, aby poskytovali instalaci BIG Launcheru jako službu.
Další vývojáře vedle Dana Kuneše by BIG Launcher sice potřeboval, ale nebude prý snadné najít vhodné a do vývoje je začlenit.
LionExpo
LionExpo je pomůcka pro návštěvníky výstav nebo veletrhů i pro vystavovatele (podrobnější popis v článku z června). Bylo zkušebně nasazeno už na šesti akcích, ale ostré spuštění se teprve chystá. Zejména úspěšné prý bylo uspořádání akce pro IAESTE. Martin Smolka tvrdí, že díky LionExpu dokázali zvýšit účast na akci na dvojnásobek a zvýšit tržby z akce o 30 %. Dále uvádí, že LionExpo má už přes 200 firemních zákazníků.
Mapilary
Oproti minulému představení těsně po přijetí do Wayry se projekt postavený v podstatě na aplikaci geolokace skutečně posunul k využití komerčnímu: chce zefektivnit rozvoz zásilek čili řešit „poslední míli“ v logistice. Zejména jde o zásilky domácnostem. S rozvozem do firem potíž není, tam zásilku vždy někdo převezme. Potíž je, musí-li řidič ručně — podle nějakého seznamu na papíře — obtelefonovávat adresáty a dohadovat se s nimi, zda jsou na uvedené adrese zrovna k zastižení. Ani pro ně není příjemné dostat náhlé „echo“ jen 30 minut předem.
Díky Mapilary by se adresátům nejprve měly automaticky rozeslat SMS — ty půjde potvrdit nebo nepotvrdit. Řidič vybavený tabletem bude moci bez dohadů objet nejprve ty, kteří potvrdili. Bude-li potřebovat někomu zavolat, číslo by mu měl vytočit software přes Bluetooth.
Mapilary má přitom také umožnit adresátům sledovat díky geolokaci pohyb dodávky.
Na dotaz, zda uvažují o nějaké optimalizaci trasy, odpověděli tvůrci, že řidiči obsluhující týž úsek každý den zpravidla sami nejlépe vědí, jak a kudy ho projet. Strojovou optimalizaci trasy prý dosud nikdo nevyřešil lépe.
Tvůrci Mapilary do Wayry přišli v podstatě jen s nápadem. Nyní nejsou daleko od spuštění. S penězi prozatím vystačí. Dosud měli jedno jednání s možným investorem.
Networker
Networker je aplikace pro „networkování“ na různých konferencích. Umí načíst data z LinkedIn a vytřídit ty lidi, se kterými byste se měli potkat nejspíše. Také vám pomůže v domluvě setkání.
Zákazníky pro Networker jsou pořadatelé, zatímco pro návštěvníky je aplikace zdarma — ale pořadatelé z ní získají některá data o návštěvnících. Networker zkoušejí jeho tvůrci nabízet především jako licenční „balíček“ na padesát akcí za €20 000.
Networker byl zatím nasazen celkem na více než 25 akcích. V ostrém provozu je služba nabízena od prvního října, a od té doby byla na dvanácti akcích, tedy se zatím daří mít ji na třech až čtyřech do týdne. Aplikaci si v průměru instaluje 60 % účastíků.
Remote Assistant
Remote Assistant je mobilní software pro nevidomé. Nevidomý může zavolat buďto známému, anebo profesionálnímu pomocníkovi, a využít jeho oči skrze videokameru telefonu na pomoc s řešením určité situace. Přitom se mohou přes mikrofon a reproduktor telefonu domlouvat. Vzdálený pomocník krom toho uvidí díky geolokaci polohu nevidomého na mapě — i toho bude moci využít třeba ke správnému nasměrování.
Pro nevidomé má být aplikace zdarma. Licenci mají platit partneři, kteří budou službu pro nevidomé provozovat. Sami na tyto služby přitom získávají peníze od státu.
Remote Assistant v pondělí spustil soukromou betu a spolupracuje například se sdružením SONS.
Projekt stále hledá vývojáře pro iOS.
TrashOut
Aplikace TrashOut umožňuje nahlašovat a evidovat nezákonné skládky odpadu. V provozu je již od března 2012. Zakladatel projektu Jozef Vodička říká, že Wayra mu pomohla lépe promyslet obchodní strategii a také získat obchodní kontaky. Od ostatních účastníků se jeho tým poučil zas v technické oblasti.
Od června se projekt rozrostl z tří tisíc evidovaných skládek ve čtyřiceti zemích na dvanáct tisíc skládek v sedmdesáti zemích. Dále získali nového obchodního partnera ve slovenském Martine ve firmě Brantner, který si od TrashOutu zakoupil řešení, které již testují také odpadové firmy v Česku.
WOPPA
Pomocí WOPPA mohou firmy a organizace hledat stážisty, zatímco studenti si mohou najít stáž. Platícími zákazníky jsou firmy. Tým WOPPA je zastoupí i přítomností na různých akcích pro studenty a vůbec je bude propagovat.
WOPPA je v ostrém provozu od prvního září. Od té doby se do ní zapsalo 47 společností a 270 studentů. Za peníze z Wayry se původní tým čtyř rozrostl na osm. Mezi posilami je i nepřehlédnutelný Chris Hague, jenž se ujal obchodního rozvoje. Další jsou „ambasadory“ anebo regionálními zástupci, popřípadě zajišťují služby zákazníkům.
Wayra, respektive Telefónica, projektu dále pomohla především zprostředkováním kontaktů s desítkami velkých společností.
Posilou Wayry Lenka Kučerová
Lenka Kučerová před lety podnítila vznik CzechAcceleratoru a byla jeho prvním zástupcem v Silicon Valley. Pak strávila rok a půl ve službách StartupYardu jako „přísná mamka“ tam akcelerovaných týmů. Od tohoto týdne však již pracuje ve službách pražské Wayry — má na starosti její „obchodní rozvoj“. Jako jakýsi „cestující vyslanec“ bude po většinu času objíždět „region CEE“ a přesvědčovat nadějné projekty, aby se přihlásily do Wayry v Praze.