Ono opakované zasílání týchž tiskových zpráv se dá lehce vysvětlit tím, že na můj e-mailový účet míří zprávy zasílané nejen na moji osobní adresu, ale i na redakční mail. Jenže to by mi chodila každá tisková zpráva maximálně dvakrát. Když vám ale tentýž člověk zašle tutéž zprávu třikrát, a jiný zaměstnanec tiskového odboru potom ještě dvakrát, oprávněně se musíte ptát, zda se v České televizi nezbláznili. Vysvětluji si to tak, že každý, kdo v ČT rozesílá tiskové zprávy, má k dispozici nějaký adresář médií a na ten běžně ty zprávy posílá. Zároveň si ale nezjišťuje, zda v tom jeho adresáři nejsou novináři, které má ve svém adresáři kolega odvedle, a zdali ten kolega už stejnou tiskovou zprávu nerozeslal.
Abych to nepopisoval zbytečně složitě, jeden příklad za všechny. Tady je soupis všech tiskových zpráv ČT, které jsem dostal během tohoto čtvrtka, včetně času zaslání (v případě opakovaného zaslání se čas vztahuje k obdržení první tiskové zprávy téhož znění):
- 10:38 – Tisková zpráva ČT: Nový cyklus Návraty k divočině, od pátku 9. 9. na ČT2 v 17:50 (zasláno 3×)
- 11:52 – Tisková zpráva ČT – Bratři a sestry, proslulý americký seriál na ČT1 – od 10. 9. (zasláno 3×)
- 13:28 – Tisková zpráva ČT – ČT2: Buddha – americký dokument o probuzení a osvícení člověka (zasláno 3×)
- 14:23 – Tisková zpráva ČT – Vědomostní soutěž Fenomén startuje 9. 9. na ČT1 (zasláno 3×, z toho jednou forward od redaktorky, která zprávu zaslala již jednou)
- 15:19 – Tisková zpráva ČT: Animace na Dvojce – Valčík s Bašírem v pátek 9. září (zasláno 3×)
- 15:58 – Tisková zpráva ČT: ČT zachytila pokus o diskreditaci volby generálního ředitele (zasláno 2×)
- 17:09 – Tisková zpráva ČT: Volba generálního ředitele ČT na obrazovkách České televize (zasláno 2×)
Pokud dobře počítám, jde o sedm tiskových zpráv, z nichž každá přišla nejméně dvakrát, dohromady 19 e-mailů. O den později, v pátek, to byly „jen“ čtyři tiskové zprávy, všechny nejméně dvakrát, celkem devět e-mailů. Prozradím tiskovému odboru ČT jedno marketingové tajemství: čím více tiskových zpráv denně zašlete jednomu novináři, tím větší šance je, že každá další skončí v koši, aniž by si ji přečetl – ať je jakkoli závažná.
I takhle může vypadat vaše e-mailová schránka po „nabušeném“ pracovním dni tiskového odboru České televize