Vývojáři: S opensource Swiftem Apple překračuje hranice uživatelů i vývojářů

10. 6. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nový iOS 9, představený na probíhající WWDC, přináší řadu novinek. Tuzemští vývojáři ale považují za největší zlom otevření Swiftu open-source komunitě.

Swift, změny v renderování obrazu prostřednictvím Metal API nebo vyšší nároky na testování designu kvůli rozdělení obrazovky v novém iOS 9. Apple před vývojáře postavil nové výzvy. Oslovili jsme tradičně zástupce tuzemských vývojářských studií s několika otázkami v rámci tématické ankety. 

„Mně osobně se nejvíce líbilo vylepšení Siri, což je podle mě budoucnost a Apple by se na ni měl zaměřit a integrovat ji do všech zařízení a nadále zlepšovat její inteligenci,“ myslí si Lukáš Stibor z Cleevia, který ale jinak z novinek, které zazněly na pondělním startu WWDC, nijak u vytržení není. „V podstatě kromě pár vylepšení tam není nic moc zásadního,“ dodává. 

Stanislav Dvořák, ředitel Anywhere

Která z WWDC novinek vám přišla osobně nejzajímavější?

Za nás rozhodně vynechání OpenGL a renderování obrazu za pomoci Metalu jak v OS X, tak v iOS. 

Která z nových funkcí zjednoduší nebo zefektivní vývoj a případně jak?

Do prostředí Xcode přibylo mnoho nových funkcí včetně UI testů, což nám určitě ulehčí práci. Je ještě brzo hodnotit, co bude plus a co minus, ale každopádně se těšíme na nové možnosti. 

Jaké novinky přináší Swift 2 a jak může ovlivnit celou scénu jeho přechod do opensource?

Líbí se nám error handling a také to, že Swift zpětně ovlivňuje zajeté Objective-C, viz představená Generics pro ObjC nebo nullability. Open Source je dneska znovu módní (viz. Microsoft a jeho C#). Apple tohle vlastně celou dobu dělá už s Darwinem (multiplatformní Open Source klon OSX bez GUI). Swift je opravdu skvělý jazyk, který posbíral to nejlepší, co nabízí konkurence, a zabalil to do úhledné krabičky v Apple stylu.

Jakou zásadní změnu přináší nový iOS z pohledu vývojářů?

Po rychlém prolétnutí dokumentace a po keynote toho není moc vidět. Ale po tomto týdnu a všech workshopech budeme vědět více. Malé změny ve Swiftu a ObjC, pár nových API zejména pro herní vývojáře. Spíš nás překvapilo, že Apple nevypustil podporu iPadu 2. Jenže pak jsme nainstalovali iOS 9 na právě tento model a běží to skvěle. Pocitově rychleji než stávající iOS 8.3.

Máte nějaké zkušenosti s Metal API?

Metal API bylo dodnes z našeho pohledu použitelné jen pro vývoj her, kde vynikají jeho low level komponenty a s přehledem porazí už tak dost low level OpenGL. Naše dosavadní aplikace zatím využití Metalu nepotřebovaly, ale na jednom interním projektu už si s ním nějakou dobu hrajeme. 

Využijete nějak nový watchOS 2? Už se objevují zájemci o aplikace pro chytré hodinky?

Řekl bych, že Apple Watch se díky tomu dají konečně lépe využívat. A to díky otevření přístupu k senzorům, které mají.

Jakub Vodák, iOS vývojář STRV

Která z WWDC novinek vám přišla osobně nejzajímavější?

Jsem vášnivým posluchačem hudby, takže Apple Music. Aktuálně jsem uživatelem Rdia a nejsem s ním úplně spokojen. Chtěl jsem přejít na Spotify, ale teď už počkám do konce měsíce a vyzkouším nejdříve Apple Music na tři měsíce zdarma. 

Která z nových funkcí zjednoduší nebo zefektivní vývoj a případně jak?

Nebude to asi nic zásadního, ale vývojáři ocení například jednodušší práci s kontakty v adresáři a lepší přístup ke všem těmto informacím.

Jaké novinky přináší Swift 2 a jak může ovlivnit celou scénu jeho přechod do opensource?

Měla by to být opět vyšší rychlost, dostupnost nových API, vylepšená syntaxe a řešení errorů. Je to právě rok, co vyšla první verze tohoto jazyka a myslím, že jeho popularita stále roste. Přechod do opensource by pak mohl ještě zvýšit jeho popularitu a přitáhnout zájem více vývojářů.

Jakou zásadní změnu přináší nový iOS z pohledu vývojářů?

API pro vyhledávání. Nyní bude možné ve výsledcích hledání zobrazit obsah z aplikací a přejít do aplikace přímo k tomuto obsahu. Při správném použití by to mohlo zvýšit počet aktivních uživatelů aplikace.

Využijete nějak nový watchOS 2? Už se objevují zájemci o aplikace pro chytré hodinky?

Určitě to časem využijeme. Možnost nativních aplikací a přístup k více informacím přináší opět nový rozměr do vývoje. Já tyto možnosti konzultoval s některými klienty a zájem rozhodně je. Rovněž zavádíme appky pro watch na vlastních projektech, jako je Ordr.cz.

Martin Horváth a David Ryšánek, iOS tým Avastu

Která z WWDC novinek vám přišla osobně nejzajímavější?

Veľká novinka je možnosť vývoja natívnych Apple Watch aplikácií s watchOS 2. Prestanú tak byť “len” doplnkom tých na iPhone, ale začnú byť plnohodnotné. A to aj vďaka sprístúpnenie rôznych senzorov (heart-rate, akcelerometer) alebo mikrofónu. V tejto oblasti očakávam veľký vývoj a záujem zo strany developerov.

Jaké novinky přináší Swift 2 a jak může ovlivnit celou scénu jeho přechod do opensource?

Prechod na open source je zásadný. Ak sa napr. Microsoft rozhodne podporovať Swift vo svojom Visual Studiu, tak môže a Apple mu v tom nebude brániť. Apple tak týmto prekračuje hranice svojich užívateľov a vývojárov a je možné, že sa dočkáme zaujímavej adopcie mimo Apple ekosystému.

Jakou zásadní změnu přináší nový iOS z pohledu vývojářů?

Vzhledem k split-screen multitaskingu na iPadech bude potřeba UI/UX nejen důkladně promyslet, ale také ho správně naimplementovat. Kdo dosud opomíjel Autolayout a Size classes, bude mít šanci je nastudovat do hloubky…

Využijete nějak nový watchOS 2? Už se objevují zájemci o aplikace pro chytré hodinky?

Tím, že na hodinkách budou moci běžet nativní aplikace, se otevírá prostor pro jejich širší využití včetně například zabezpečení komunikace.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).