Swift, změny v renderování obrazu prostřednictvím Metal API nebo vyšší nároky na testování designu kvůli rozdělení obrazovky v novém iOS 9. Apple před vývojáře postavil nové výzvy. Oslovili jsme tradičně zástupce tuzemských vývojářských studií s několika otázkami v rámci tématické ankety.
„Mně osobně se nejvíce líbilo vylepšení Siri, což je podle mě budoucnost a Apple by se na ni měl zaměřit a integrovat ji do všech zařízení a nadále zlepšovat její inteligenci,“ myslí si Lukáš Stibor z Cleevia, který ale jinak z novinek, které zazněly na pondělním startu WWDC, nijak u vytržení není. „V podstatě kromě pár vylepšení tam není nic moc zásadního,“ dodává.
Komentář Jana Dobrovského: Apple ztrácí tajnůstkářského a pedantského ducha
Stanislav Dvořák, ředitel Anywhere
Která z WWDC novinek vám přišla osobně nejzajímavější?
Za nás rozhodně vynechání OpenGL a renderování obrazu za pomoci Metalu jak v OS X, tak v iOS.
Která z nových funkcí zjednoduší nebo zefektivní vývoj a případně jak?
Do prostředí Xcode přibylo mnoho nových funkcí včetně UI testů, což nám určitě ulehčí práci. Je ještě brzo hodnotit, co bude plus a co minus, ale každopádně se těšíme na nové možnosti.
Jaké novinky přináší Swift 2 a jak může ovlivnit celou scénu jeho přechod do opensource?
Líbí se nám error handling a také to, že Swift zpětně ovlivňuje zajeté Objective-C, viz představená Generics pro ObjC nebo nullability. Open Source je dneska znovu módní (viz. Microsoft a jeho C#). Apple tohle vlastně celou dobu dělá už s Darwinem (multiplatformní Open Source klon OSX bez GUI). Swift je opravdu skvělý jazyk, který posbíral to nejlepší, co nabízí konkurence, a zabalil to do úhledné krabičky v Apple stylu.
Jakou zásadní změnu přináší nový iOS z pohledu vývojářů?
Po rychlém prolétnutí dokumentace a po keynote toho není moc vidět. Ale po tomto týdnu a všech workshopech budeme vědět více. Malé změny ve Swiftu a ObjC, pár nových API zejména pro herní vývojáře. Spíš nás překvapilo, že Apple nevypustil podporu iPadu 2. Jenže pak jsme nainstalovali iOS 9 na právě tento model a běží to skvěle. Pocitově rychleji než stávající iOS 8.3.
Máte nějaké zkušenosti s Metal API?
Metal API bylo dodnes z našeho pohledu použitelné jen pro vývoj her, kde vynikají jeho low level komponenty a s přehledem porazí už tak dost low level OpenGL. Naše dosavadní aplikace zatím využití Metalu nepotřebovaly, ale na jednom interním projektu už si s ním nějakou dobu hrajeme.
Využijete nějak nový watchOS 2? Už se objevují zájemci o aplikace pro chytré hodinky?
Řekl bych, že Apple Watch se díky tomu dají konečně lépe využívat. A to díky otevření přístupu k senzorům, které mají.
Jakub Vodák, iOS vývojář STRV
Která z WWDC novinek vám přišla osobně nejzajímavější?
Jsem vášnivým posluchačem hudby, takže Apple Music. Aktuálně jsem uživatelem Rdia a nejsem s ním úplně spokojen. Chtěl jsem přejít na Spotify, ale teď už počkám do konce měsíce a vyzkouším nejdříve Apple Music na tři měsíce zdarma.
Která z nových funkcí zjednoduší nebo zefektivní vývoj a případně jak?
Nebude to asi nic zásadního, ale vývojáři ocení například jednodušší práci s kontakty v adresáři a lepší přístup ke všem těmto informacím.
Jaké novinky přináší Swift 2 a jak může ovlivnit celou scénu jeho přechod do opensource?
Měla by to být opět vyšší rychlost, dostupnost nových API, vylepšená syntaxe a řešení errorů. Je to právě rok, co vyšla první verze tohoto jazyka a myslím, že jeho popularita stále roste. Přechod do opensource by pak mohl ještě zvýšit jeho popularitu a přitáhnout zájem více vývojářů.
Jakou zásadní změnu přináší nový iOS z pohledu vývojářů?
API pro vyhledávání. Nyní bude možné ve výsledcích hledání zobrazit obsah z aplikací a přejít do aplikace přímo k tomuto obsahu. Při správném použití by to mohlo zvýšit počet aktivních uživatelů aplikace.
Využijete nějak nový watchOS 2? Už se objevují zájemci o aplikace pro chytré hodinky?
Určitě to časem využijeme. Možnost nativních aplikací a přístup k více informacím přináší opět nový rozměr do vývoje. Já tyto možnosti konzultoval s některými klienty a zájem rozhodně je. Rovněž zavádíme appky pro watch na vlastních projektech, jako je Ordr.cz.
Martin Horváth a David Ryšánek, iOS tým Avastu
Která z WWDC novinek vám přišla osobně nejzajímavější?
Veľká novinka je možnosť vývoja natívnych Apple Watch aplikácií s watchOS 2. Prestanú tak byť “len” doplnkom tých na iPhone, ale začnú byť plnohodnotné. A to aj vďaka sprístúpnenie rôznych senzorov (heart-rate, akcelerometer) alebo mikrofónu. V tejto oblasti očakávam veľký vývoj a záujem zo strany developerov.
Jaké novinky přináší Swift 2 a jak může ovlivnit celou scénu jeho přechod do opensource?
Prechod na open source je zásadný. Ak sa napr. Microsoft rozhodne podporovať Swift vo svojom Visual Studiu, tak môže a Apple mu v tom nebude brániť. Apple tak týmto prekračuje hranice svojich užívateľov a vývojárov a je možné, že sa dočkáme zaujímavej adopcie mimo Apple ekosystému.
Jakou zásadní změnu přináší nový iOS z pohledu vývojářů?
Vzhledem k split-screen multitaskingu na iPadech bude potřeba UI/UX nejen důkladně promyslet, ale také ho správně naimplementovat. Kdo dosud opomíjel Autolayout a Size classes, bude mít šanci je nastudovat do hloubky…
Využijete nějak nový watchOS 2? Už se objevují zájemci o aplikace pro chytré hodinky?
Tím, že na hodinkách budou moci běžet nativní aplikace, se otevírá prostor pro jejich širší využití včetně například zabezpečení komunikace.