TOP SHOP TV nebyla první „českou“ teleshoppingovou stanici
Na satelitní pozici 1 stupeň západně, odkud své programy šíří satelitní služby Digi TV a UPC Direct, se nedávno objevil kanál TOP SHOP TV, který vlastní společnost Studio Modena. Nabízí produkty této zásilkové společnosti, známé po celé Evropě. Čeští diváci ji mohou naladit v češtině od tohoto měsíce. Nejde ale pouze o čistě domácí feed. Obsah je vyráběn centrálně a kromě češtiny je do něho dodáván také audio a video obsah pro Slovensko, Maďarsko a Rumunsko. TOP SHOP TV ale není první českou teleshoppingovou stanicí. Tímto postem se mohla již koncem září 2005 pochlubit dnes již neexistující televize TOP TV, za kterou stála společnost United Teleshop v čele s bývalou ředitelkou Primy a pozdější šéfkou programu České televize Kateřinou Fričovou. Stanice se v době svého startu charakterizovala jako televize pro volný čas, která nejen pobaví, ale zároveň inspiruje diváky a udržuje s nimi přímý kontakt. Šlo v podstatě o nabídkovou televizi, protože většinu programu tvořily specializované magazíny, během kterých moderátoři přímo nabízeli zboží a služby, včetně informací o jejich ceně a možnosti nákupu. Program vysílal nejen v pozemní terestrické síti (DVB-T), ale co bylo zajímavé, i analogově z vysílače na pražském Strahově.
TOP TV hledala investora. V srpnu 2007 přerušila vysílání a už ho neobnovila
Problémy této stanice se bohužel projevily už po necelých dvou letech od startu. TOP TV měla podle původních plánů v srpnu na měsíc přerušit vysílání, jelikož sháněla nového investora. V souvislosti s jejím prodejem se hovořilo hodně hlasitě především o společnosti CME, vlastníku televize Nova. V posledních několika měsících jsme jednali s několika velmi vážnými lokálními i zahraničními zájemci o koupi TOP TV. Bohužel v průběhu jednání nedošlo k prodloužení licence terestrického šíření vysílání programu TOP TV v regionu Prahy až do původně plánovaného roku 2012. Tím se zásadně změnily podmínky pro potenciální investory a nedošlo dohodě,
řekl tehdy serveru EuroOnLine mluvčí Holdingu KKCG Investments, která byla většinovým vlastníkem této televize, Daniel Plovajko.
K hlavním tvářím stanice TOP TV patřila dvojice Markéta Majerová a Slávek Boura. (Foto: archiv)
Na satelitu Eurobird zasahuje teleshopping téměř desetinu stanic
Satelitní pozice 28,5 a 28,2 stupně východně jsou bezesporu těmi nejatraktivnějšími satelity na orbitě. Zájemci zde najdou nekódovaně řadu atraktivních hudebních stanic (o kvalitě obrazu nemluvě…), několik filmových kanálů a také stovky volně šířených stanic napříč všemi žánry od indických přes arabské až po náboženské. Vybere si tu každý. Není proto žádným překvapením, že řada z nich je teleshoppingového charakteru. Náklady na provoz takového kanálu jsou minimální a tučné zisky zajištěny. Vždyť jak jinak si vysvětlit, že na těchto pozicích, a to jsem se při přípravě tohoto článku věnoval pouze družici Eurobird 1, je k vidění třicet (!!!) těchto programů. Když jsem ale jednotlivé televizní stanice vypisoval do seznamu, abych si udělal určitých přehled, odhadem to vypadalo, že jich bude minimálně padesát… Vzhledem k tomu, že Británie je opravdu velkým trhem, najdete zde nejen teleshoppingové kanály, které vám nabídnou zboží všeho druhu, ale jsou zde také tyto stanice specializované na užší segmenty teleshoppingu. Některé nabízí například pouze šperky (Jewelery Channel, Gems TV), jiné obuv (Powers Shoes TV) a další třeba zařízení do domácnosti.
Je libo luxusní prsten za 9000 liber? Počkejte si! Za pár chvil se jeho cena sníží na 1500. (Screenshot: autor)
Je libo zkrášlovací krém od Katy Perry?
Některé tyto stanice ale dokážou vytáhnout skutečně těžké kalibry. O tom, že se v tomhle byznysu točí velké peníze, není vůbec pochyb, o čemž vypovídá nejen zmiňovaný počet nákupních kanálů, ale i velikost kupní síly diváků ve Velké Británii. Pravděpodobně nejlákavější stanicí je Celebrity Shop. Vždyť která z dívek, případně mladých dam, by nechtěla používat například krém proti vráskám, který má stoprocentně ve své kosmetické skříňce zpěvačka Katy Pery nebo Avril Lavigne? Případně, je libo péči o pleť od herečky Mandy Moore známé z filmu Vdáš se, a basta!? Inu, proč ne? Teleshoppingové kanály v podstatě žádné meze nekladou. Poměrně zajímavým kanálem se jevil i Gems TV Extra, který stejně jako sesterská stanice Gems TV nabízela nákup šperků. Logika nákupu však byla následující – začínalo se na ceně okolo 10 tisíc liber (ano, čtete skutečně správně) a během několika minut jste pak ten samý předmět mohli pořídit téměř za desetinu ceny. Když se vás do toho neustále moderátorka nutí přesvědčovat, že právě tohle je onen nejlepší nákup vašeho života, tak jí možná i uvěříte. Nákupní kanály jsou mor a zvláště v Británii tento byznys dělají opravdu dobře.
Celebrity jsou v teleshoppingu těžkým kalibrem. Na obrázku jedna z nejpopulárnějších zpěvaček současné hudby Katy Perry. (Screenshot: autor)
Nepříjemné překvapení z pozice 19,2 stupně východně
V silách běžného uživatelé zkrátka není, aby si pravidelně monitoroval veškeré dění na družicích a sledoval, které kanály se na jednotlivých satelitech nacházejí. Poměrně nepříjemným překvapením bylo, když jsem zjistil, že na satelitní pozici 19,2 stupně východně, která je vlajkovou především pro německý a francouzský trh, se nachází sedmnáct teleshoppingových stanic. Není to moc, ale není to rozhodně ani málo. Na místě by bylo dobré také říci, které stanice vlastně spadají do škatulky teleshoppingu. Byly to takové, jež něco nabízely – mohlo jít například o vybavení pro domácnost, šperky, oblečení, zkrátka cokoliv, co je možné koupit. Naopak jsem sem nezařadil stanice pro objednávku doplňků k mobilním telefonům (vyzvánění, tapety a podobně). To by pak stoprocentně jejich počet o několik jednotek vzrostl. Také sem nepatří různé seznamovací linky nebo slečny, které leží a vnadně se kroutí před kamerou a patřičně pány lákají, aby si o ně zavolali. To je specialita pozice 28,2 stupně východně a takovýchto programů je na ni minimálně dvacet. Především německou Astru ale spíše trápí jiná skutečnost – několik desítek statických obrázků lákajících na erotické linky. Provozovatel této pozice si je vědom toho, že mu příliš dobrou reklamu nedělají, takže už alespoň těmto „stanicím“ neprodlužuje licenci. Zbavit bychom se jich tak mohli definitivně už příští rok.
Channel 21 vysílá v Německu také terestricky v rámci DVB-T, například v Mnichově (Screenshot: autor)
Televize zdarma? Samozřejmě!
Ani na satelitní pozici 19,2 stupně východně není nouze o některé skutečně těžké teleshoppingové kalibry. Například televizní kanál Glück TV nabízel LCD televizor zdarma! Je to možné? Ale ano! LCD televizor LG zadarmo! Tedy pardon, byl to dárek k paušálu od nejmenovaného mobilního operátora s patřičně dlouhou smlouvou, co se týká doby úvazku, a také ke třem mobilním telefonům. Okem znalce už samozřejmě šlo o starší model televizoru, ovšem to nic neměnilo na tom, že argument je přece zdarma
fungoval výborně. Na Astře funguje několik teleshoppingových obchodů známých i tuzemskému divákovi. Jde například o dvojici Mediashop – Meine Einkaufswelt a Mediashop – Neuheiten. Samostatný kanál pod tímto označením sice v České republice a na Slovensku nefunguje, ovšem právě tato značka často figuruje v reklamních blocích a výhodných nabídkách i na našich obrazovkách. Žádným překvapením pak určitě nebude fakt, že většina teleshoppingových stanic je určena pro německý trh, s výjimkou dvou – Best of Shopping a M6 Boutique, které jsou určeny pro Francouze. Na výhodnost provozování těchto stanic ukazuje i skutečnost, že například provozovatel kanálu QVC Deutschland se chystá na počátku podzimu spustit svou HDTV verzi.
Televizor „zdarma“? Ten by snad nebral jen hlupák… (Screenshot: autor)
Družice Hotbird
Satelitní pozice 13 stupňů východně je pro řadu tuzemských diváků nevýhodná, protože není důvod na ni natáčet svou parabolu. Většina čtenářů DigiZone.cz má parabolu pravděpodobně natočenou pouze na pozici 23,5 stupně východně (případně ještě 19,2 stupně východně) a 1 stupeň západně, kde šíří své programy tuzemské nebo v České republice působící satelitní služby. Kdo se ale měl možnost s obsahem družic Hotbird seznámit, dá mi za pravdu, že je možnost ho zhodnotit nějak takto – nepřeberné množství arabských a italských stanic, které jsou ve většině případů šířeny v pochybné kvalitě. Platí to i u teleshoppingových kanálů, kterých je i tady skutečně nepřeberné množství. Jejich názvy nemá cenu uvádět, protože stejně svým názvem nic neříkají. Je ale zajímavé zmínit fakt, že se tu často objevují programy, které se dublují. Názvy jsou sice různé, ovšem jejich obsah je naprosto shodný. Jak již ale bylo řečeno, kvalita obrazu velice často pokulhává a blíží se rozlišení displeje mobilního telefonu.