Podle čísel ČSÚ nějakých 60 % trhu ovládají ISP, s nimiž určitě není nutné vůbec nic řešit (jen cca 50 % dělá DSL). Že lidem O2 či UPC poskytne nějaký router s modemem a access pointem vůbec neznamená, že se s ním mají spokojit.
Například O2 standardně dodává dva routery (tzv. modemy), přičemž ani jeden nepodporuje GLAN, nemá USB 2.0/USB 3.0 a související funkce, nepodporuje IEEE 802.11ac. Starší 802.11n podporují dost chabě. Vím to, protože je pravidelně lidem měním za kvalitnější zařízení.
Od ISP, který mi nutí jen jím schválená zařízení, bych osobně prchal jako Usain Bolt. Znám i malé ISP s 500 a méně zákazníky, se kterými není problém se domluvit. Tedy když nestačí z původního zařízení vytáhnout IP adresy DHCP a DNS serverů a přepsat je do nového zařízení.
Dnes už routery pro domácnosti sklouzávají takřka do spotřební elektroniky, takže přes instalačního průvode na CD/DVD zvládne konfiguraci řada lidí. Vždyť už tam jsou i instruktážní videa a obrázkové návody jak dětské leporelo.
Uznávám, že problém je v tom, že mnozí čtou manuál až když jim něco přestane fungovat, protože se vrtali v něčem, čemu nerozumí. Ovšem že si zákazník sám vybere a koupí router ještě apriori neznamená, že si ho má sám zapojit. Jinak bych přišel o část byznysu ;-)
Na stažení resp. synchronizaci e-mailů by stačil IEEE 802.11g ;-) Jenže zde možnosti chytrých mobilů a tabletů teprve začínají. A pak jsou tu samozřejmě různé klasické přenosné počítače. Vy za notebookem vláčíte UTP kabel? Já tedy ne, ale když se mi spustí záloha dat do NAS serveru, začnu po něm teskně volat. A to mi Wi-Fi běží stabilně nad 100 Mbit/s. GLAN prostě namlsá .-)
Je to jistě jiná váhová kategorie oproti zařízením, která běžně nabízí O2. Cisco je zkrátka Cisco. Nicméně nepodporuje draft IEEE 802.11ac, což už v příštím roce mohou uživatelé pociťovat po příchodu kompatibilních koncových zařízení na trh.
Že notebook doma používáte jenom výjimečně neznamená, že je to standard. Naopak vývoj na trhu již několik let je takový, že řada lidí zcela zanevřela na stolní počítače. Doma pak pracují s notebookem, kde je napadne, takže těžko za sebou budou tahat kabel. Nebo notebook připojovat na konkrétním místě k dostupnému kabelu třeba kvůli zmíněnému zálohování. Úspěchem již je, že lidé vůbec zálohují. Samozřejmě, že praktický rychlostní rozdíl mezi IEEE802.11ac a GLAN je značný. To nikdo nepopírá.
Samozřejmě. Podpora IEEE 802.11ac je implementována ještě před standardizaci jako před lety IEEE 802.11n. Nejde přitom o nějaká extra drahá zařízení. Problém je spíš v těch koncových. Tedy, zatím.
D-Link vyrobil adaptér pro USB 2.0, kde je omezujícím faktorem právě rychlost USB 2.0. Samsung Galaxy S4 sice IEEE 802.11ac podporuje, ale vzhledem k typu zařízení to není moc poznat. Nicméně karta do PCI Express x1, to už je jiná káva.
Věřím, že nové ultrabooky nabídnou stejnou rychlost, pročež nákup nového ultrabooku ještě oddaluji (mám starší kus ze zlaté éry Sandy Bridge).
Instalovat ne, ale obecně mám s podporou UPC či O2 opravdu velmi špatné zkušenosti. Nejhorší je, když Vám radí zjevnou hloupost a nenechají si to vymluvit, což se děje stále častěji jak nabírají levnější a levnější pracovní sílu.
Ještě více mě štve, když postavím síť a zákazník se za pár týdnů či měsíců ozve s reklamací, že se nedostane na Internet. Spojil se s IPS, který mu namluvil, že problém je na jeho straně, tedy v mnou navržené a nastavené síti. Prostě jak na call centrech slyší o jiném koncovém zařízením, než sami nabízejí, tak je apriori problém v něm.
Škoda, že tyto de facto neoprávněné reklamace nelze jednoduše účtovat ISP, protože ve všech případech, které jsem za 5,5 roku podnikání v oboru zažil, byl vždy problém u ISP, kdy si prostě někdo na call centru prokazatelně vymýšlel nebo nekonal, co konat měl.
Neříkám, že to tak funguje vždy, ale pokud se podívám na tržní podíly jednotlivých ISP a vezmu jak přistupují ke koncovým zařízením, tak jen ti, s nimiž mám zkušenost, mají na trhu většinu.
Do firmwaru bych si osobně sahat nenechal. Modem / router považuji za začátek svého „výsostného území“. Chápu zejména malé ISP, že si nechtějí komplikovat život, ale těch „diktátorů“ je dle mých zkušeností stále méně.
Alespoň tady v Ústeckém kraji (někteří ale ruku v ruce s uvolněním pravidel pro koncová zařízení zavedli nejrůznější smluvní pokuty a zpoplatnění technické podpory, což celkem chápu)
Teda, tebe bych fakt chtěl mít v síti.
PRVNÍ A NEJLEPŠÍ RADA je, zavolat svému ISP. Pokud to není ADSL, kde dnes 90% uživatelů má modem i s wifinou, čili žádnou další krakbu už většinou nepotřebuje, tak každej ISP má svoje pravidla a u každýho jsou jiná.
Když se někdo pokusí v mé síti (cca 500 členů) zapojit neschválené zařízení, nejen že to téměř vždy zmrví a něco mu pžestane fungovat nebo i přestane fungovat přilehlá síť, bez znalosti IP adres, přiděleného subnetu atd atd to běžný uživatel prostě a jednoduše nemůže nastavit správně.
Takže, článek je fajn, ale fakt radši nejprve zavolejte svému ISP jak to máte zapojit. Většinou vám řekne ať se do toho nešťouráte a pošle vám tam technika nebo vám schválený typ wifiny nastaví na dálku.