Vsaďte si na budoucnost

6. 10. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 29
Některé teorie tvrdí, že lze velmi dobře předpovídat výsledky budoucích dějů pomocí "hlasu lidu", a že taková předpověď je nejen srovnatelná, ale dokonce leckdy i svou přesností předčí odhady odborníků a futurologů. Zajímavý web s tímto principem spustil slovenský SME.sk.

Zajtrajšie.SME vypadá na první pohled jako web sázkové kanceláře či burzy. Základním principem tohoto webu je opravdu hra, kdy se, stejně jako v běžné sázkové kanceláři, sází na výsledek nějakého jevu, a to v kursu, který se mění podle toho, kolik peněz je na jednotlivé varianty vsazeno. Hráči však nesází své skutečné peníze, ale jakousi „virtuální měnu“, žetony, nazývané SMEura. Ovšem „zábava“ a „hra“ je jen částí celého webu; tou druhou je předpovídání výsledků budoucích jevů.

Podle teorie totiž dokáže „davová predikce“ (například davu sázkařů) předpovídat s celkem vysokou přesností nejen výsledky voleb, sportovních utkání, ale třeba i pohyb cen surovin na trhu. (O využití síly davu jsme už na Lupě psali, např. v článku Crowdsourcing: Ochočte si komunitu.)

S nápadem realizovat takový web a prakticky ověřit teoretická tvrzení přišel český novinář, bloger a popularizátor nových médií Adam Javůrek. Zaujala ho právě výše zmíněná myšlenka, na kterou narazil v knize The Wisdom of Crowds (česky zhruba Moudrost davů, podrobněji o knize píše např. Jan Čulík). Podle ní velké množství odhadů od různých lidí nabízí v průměru přesnější odhad než kvalifikovaný odhad sebelepšího odborníka. Nápadu Adama Javůrka se ujal Tomáš Bella z internetové sekce slovenského deníku SME, a výsledkem spolupráce je údajně největší letošní „vývojářská investice“ v rámci SME.

Zajtrajšie.SME

Nejde o žádný převratný ani průlomový web. V zahraničí weby, založené na stejném principu (nazývaném crowdsourced prediction, tedy předpověď poháněná silou davu) existují již delší dobu (z technologických webů např. The Industry Standard vydavatelství IDG), ale ty jsou příliš orientovány na zahraniční reálie a události, a nejsou proto dost dobře použitelné v našem kulturním prostoru. Podle slov Adama Javůrka je na Zajtrajšie.SME ale poměrně unikátní právě propojení s velkým internetovým deníkem, které by mohlo zajistit na jedné straně spoustu vhodných témat k předpovědím, na druhé straně pak má víc možností, jak s výsledky pracovat.

To, co by mělo lidi k předpovídání a „sázení na budoucnost“ na Zajtrajšie.SME přitáhnout, je nejen hra samotná, ale i určité prvky známé z komunitních serverů či z jiných online her: Můžete si vytvořit skupinu přátel, navzájem se hecovat, soutěžit, kdo vydělá víc apod.

Web Zajtrajšie.SME vznikl zatím jako nekomerční experiment, jehož účelem není generovat zisk, ale spíš nabídnout zábavu, a zároveň pomoci ověřit platnost výše zmíněné teorie. Do budoucna Bella ale nevylučuje možnost komerčního využití, od sponzorování až třeba po „placený výzkum na zakázku“, kdy klient požádá o „předpověď davu“ v nějaké otázce, která ho zajímá. Stejně jako v případě blogů SME, které jsou navrženy tak, aby mohly fungovat i pro další média, je Zajtrajšie.SME možno „outsourcovat“ pro další subjekty, které by projevily zájem provozovat vlastní službu tohoto typu. V ČR by tuto službu mohl nabízet iDnes, který má ke SME blízko (obě vydavatelství, jak Mafra, tak Petit Press, mají stejného vlastníka).

Zajtrajšie.SME končí v těchto dnech fázi testování a přechází do ostrého provozu. I vy si můžete zkusit vsadit na budoucnost, nebo navrhnout vlastní otázku…

Adam Javůrek o Zajtrajšie.SME

„Zjednodušeně řečeno: Dav lidí může za jistých okolností nabídnout lepší odhad skutečnosti než tým expertů. Dav náhodných kolemjdoucích s velkou pravděpodobností přesněji odhadne, kolik váží vystavený osel, než největší přítomný oslolog. Zkoušel jsem podobné věci se studenty na různých seminářích, a k mému překvapení to docela obstojně fungovalo. Průměrný odhad byl obvykle přesnější než nejpřesnější z individuálních tipů. Tak jsem začal sledovat weby, které takové tipování umožňují. A jelikož mě zajímá žurnalistika, samozřejmě mě lákalo, zda by se to dalo využít i pro potřeby médií.“

„S úspěšností předpovědí je to zapeklité. Je to vlastně jeden z důvodů, proč jsem chtěl takový projekt v Česku/Slovensku: chci lépe zjistit, co funguje a co ne. Zahraniční analýzy se totiž v lecčems rozcházejí. Jedna tvrdí, že pro úspěch projektu je nezbytně nutné, aby se sázelo o reálné peníze, druhá tvrdí, že v úspěšnosti v případě pravých peněz a hracích peněz nenašla významné rozdíly. Některé studie tvrdí, že čtenáři nesmí před svým hlasováním vědět, jak hlasovali ostatní, druhá říká, že to roli nehraje. Přesnost se samozřejmě hodně liší dle typů tipů – některým sportům či rubrikám se daří lépe než jiným. Roli by mělo také hrát to, jak moc důsledně server čtenářům vysvětluje, že nesmí sázet dle emocí. A důležitá je též různorodost návštěvníků webu: čím homogennější je skupina čtenářů, tím horší jsou výsledky. Přitom velikost skupiny podle Surowieckiho téměř nehraje roli. Co roli hraje, je různorodost skupiny. Odhad je přesnější, když pochází od skupiny zcela odlišných lidí, než když je tam nějaký výrazný společný rys (profese, věk, světonázor atd.) Třeba se nám podaří trochu tomu přijít na kloub a udělat si vlastní obrázek.“

MM 25 baliček

„Spekulativní sázení čistě na zisk by nemělo výsledky ovlivňovat. Některé podobné servery na tom v podstatě staví: blíží se to víc hře na burzu než sázení. Lidé tam nesází tak, že by si jednou tipli a u toho už zůstali, nýbrž "akcie“ prodávají či kupují dle momentálního vývoje."

„Nejsem ve svém názoru na crowdsourcing nějak militantní. Neříkám: lid vždy vše ví, pryč s odborníky. Za některých situací to evidentně dobře funguje, já chci lépe zjistit, za jakých. A jsem si jistý, že server bude zábavný a zajímavý i u typů zpráv, u nichž se realita drze nebude řídit výsledky ze zajtrajsie.sme­.sk.“

Účastnili byste se sami podobné komunitní aktivity?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).