Video-on-demand služba Voyo televize Nova má oslovit širší spektrum potenciálních (platících) uživatelů prostřednictvím pozemního digitálního vysílání. Samotná Nova u tohoto tématu dodržuje striktní informační embargo, ale informaci potvrdila britská společnost Motive Television, která by Voyo měla v digitálním pozemním vysílání technicky zajišťovat.
Firma Motive Television podepsala pětiletý kontrakt se společností CME, která ovládá CET 21, provozovatele televize Nova a potažmo služby Voyo na českém trhu. Smlouva se konkrétně týká poskytnutí technologie Television Anytime Anywhere pro zpřístupnění obsahu z nabídky Voyo.cz v rámci nové služby Voyo DTT v České republice za využití pozemního digitálního vysílání.
Služba má být komerčně spuštěna počátkem roku 2013. Alespoň podle Motive Television, která má sehrát úlohu systémového integrátora, jenž bude dodávat technologii a spravovat službu. Nova (CET 21) a CME se ke službě nechtějí vyjadřovat. Prozradit nechtějí ani termín, kdy by alespoň nějaké podrobnosti mohly být poodhaleny.
Motive Television je o něco sdílnější, alespoň co se smlouvy týče. Uvedla, že bude inkasovat pravidelné měsíční poplatky za poskytování licence ke své technologii a poplatky za péči o službu odvíjející se od počtu uživatelů. Zároveň prý má nárok na zvláštní platby při dosažení blíže nespecifikovaných výkonnostních milníků.
Podle společnosti Motive Television se smlouva týká zatím jen České republiky, ale není vyloučeno rozšíření spolupráce se CME i na další země, kde společnost působí. Samotné Voyo už překročilo hranice České republiky, jejíž trh je pro CME jakýmsi testovacím prostředím pro video-on-demand služby. Například na Slovensku provozuje Voyo tamní televize Markíza, která je též členem skupiny CME.
O samotné službě Voyo DTT zatím nejsou k dispozici žádné konkrétnější informace. Můžeme však vycházet z toho, že si CME pro ni u Motive Television objednala technologii Television Anytime Anywhere. Ta umožňuje televizím vysílajícím přes DVB-T nebo DVB-S kromě klasického lineárního vysílání nabídnout i video-on-demand služby a další služby jdoucí nad rámec klasického lineárního vysílání.
Nezávisle na vytížení přípojky či sítě
Samotná technologie pro video-on-demand služby nevyžaduje explicitně, aby si abonent platil internetové připojení jako samostatnou službu. To se však netýká pozemního digitálního vysílání. Zde připadá v úvahu využití hybridních set-top-boxů, které přijímají běžné pozemní digitální televizní vysílání (DVB-T) a zároveň mají vysokorychlostní přístup k Internetu.
Technologie počítá s podporou DRM ochrany obsahu a využitím dekódovacích karet pro přístup k placeným službám. Diváci mohou v rámci domácnosti ke službám přistupovat z dalšího ověřeného televizoru či jiného zařízení, aniž by museli ke každému mít set-top-box s dekódovací kartou. Televize pak může zpětně vyhodnocovat jejich chování, což se může hodit jako podklad pro monetizaci služby.
Aby diváci, resp. uživatelé nebyli závislí na aktuálním vytížení své internetové přípojky nebo sítě poskytovatele připojení, umožňuje patentovaná technologie britské firmy vybraný obsah automaticky předem stahovat na pevný disk v hybridních set-top-boxech. Může se stáhnout ve stanovenou denní nebo noční dobu a být připravený k přehrávání.
Z pevného disku si pak mohou diváci stažený obsah přehrát bez nežádoucích jevů jako sekání streamovaného videa. Pevný disk v hybridních set-top-boxech může být použit i pro nahrávání živého televizního vysílání u volně šířených i placených kanálů. To je dnes už docela běžná funkce.
Domácí televizní cloud
Zajímavý je ale tzv. domácí cloud, který televizím přináší možnost divákům zpřístupnit obsah pro další zařízení, aniž by jej musely dodávat ve speciálním formátu. Přes domácí Wi-Fi síť se tak může šířit obsah, který by standardně byl dostupný jen v televizoru – například streamované živé televizní vysílání nebo filmy uložené na disku v set-top-boxu.
Technologie nevylučuje ani přístup k obsahu mimo domácnost, prostřednictvím mobilního internetového připojení. Alternativou je vytvoření tzv. virtuálního DVD, které se uloží do paměti přenosných zařízení a daný obsah tak lze přehrávat i na místech bez přístupu k Internetu. V českých podmínkách při aktuální nabídce datových tarifů a jejich datových limitech tato služba není vůbec od věci.
Ve vývoji je také funkce pro posílání vlastního videa pořízeného mobilním zařízením přes Internet na pevný disk domácího set-top-boxu, které pak lze opět sdílet v domácí síti anebo přehrávat na televizoru. Podle popisu je z uživatelského hlediska řešení mnohem jednodušší než u obdobných funkcí, které nabízejí výrobci moderního síťového hardwaru.
Uživatelé mobilních zařízení mohou dálkově plánovat nahrávání pořadů na pevný disk svého set-top-boxu prostřednictvím klasického programového průvodce, který je dostupný pro chytré telefony a různé tablety s přístupem k Internetu. V České republice zatím něco podobného podporuje IPTV služba O2TV, ovšem v jejím případě se nahrávání realizuje na vzdálené úložiště a není to zrovna nejspolehlivější služba.
Virtuální tématické kanály
Technologie Television Anytime Anywhere podporuje také koncept Plus One Channel, kdy se vytvoří duplikát živého vysílání kanálu opožďující se o jednu hodinu, díky čemuž divák může sledovat i pořady, které by mu za standardních okolností unikly. Dále je tu možnost opustit lineární vysílání a skočit na začátek právě vysílaného pořadu nebo vysílání pozastavit a později se k němu vrátit (time-shift). Televize také mohou divákovi nabídnout za poplatek předchozí epizodu seriálu ze svého archivu.
Podporovány jsou i virtuální tématické kanály, kdy se označené pořady z klasického televizního vysílání ukládají a divákovi jsou servírovány jako samostatný kanál včetně vlastní programové pozice a vlastního elektronického programového průvodce. Televize přitom nemusejí platit za distribuci dalších kanálů a řešit otázku vysílací licence pro další programy.
Nové příležitosti pro inzerenty
Inzerentům mohou televize v těchto tématických kanálech nabídnout samostatný prostor nezávisle na svém lineárním vysílání, z nějž je programová skladba tématických kanálů generována. Technologie je obecně nakloněna novým způsobům šíření reklamy, jako je vkládání bannerů do různých obrazovek set-top-boxu (elektronický programový průvodce, navigační menu rozhraní video-on-demand služby). Správa kampaní je přitom možná na stejné úrovni jako na Internetu.
Dále lze přidávat reklamní spoty za nebo před obsah uložený na pevném disku set-top-boxu. Lze tak navíc obalit reklamou obsah, který si divák sám nahrál, a to nad rámec regulace podílu reklamy v televizním vysílání. Je tu i možnost kontextové reklamy zobrazující se u konkrétního typu obsahu. Pro inzerenty nechybí důležitá a pro diváky nemilá možnost zablokovat posun záznamu tak, aby se nešlo vyhnout zhlédnutí reklamního spotu.
V rámci video-on-demand služby pak lze do pořadů vkládat namísto loga televize loga sponzorů pořadu, tedy de facto zase inzerentů. Sponzor si přitom může vybrat konkrétní obsah, kde chce své logo vidět. Například výrobci automobilů si mohou nechat vložit své logo do filmů, kde rychlá auta hrají důležitější roli než samotní herci. Výrobci sportovních potřeb si zase mohou nechat vložit své logo do záznamu sportovního klání. Fantazii se meze nekladou.
Potenciál technologie je jedna věc, využití druhá
Technologie Television Anytime Anywhere toho evidentně umí hodně. Otázkou je, co z toho využije televize Nova v rámci služby Voyo DTT. Můžeme zatím jen spekulovat, protože Nova (CET 21) ani CME se nechtějí k tématu jakkoliv vyjadřovat a firma Motive Television je ochotná s novináři komunikovat jen na velmi obecné úrovni.
Nicméně volba specifického označení pro službu a přísné informační embargo nahrávají spíše domněnkám, že půjde přece jen o něco většího, využívajícího potenciál nové technologie ve větším měřítku. V opačném případě by Nova šla s kanónem na vrabce, jak se říká.
Nabízí se nejrůznější varianty využití. Nova například může spustit své placené dvojče, které díky hybridním set-top-boxům nabídne i přístup k obsahu z Voyo.cz a služby rozšiřující možnosti obyčejného lineárního televizního vysílání jako přidanou hodnotu.
To by mohlo být pro Novu výhodné, protože terestrickým vysíláním může zasáhnout takřka celou populaci a nebyla by nijak závislá na provozovateli konkrétní služby s často omezenou dostupností. Divák by mohl kombinovat terestrický signál s libovolnou vysokorychlostní internetovou přípojkou, takže dostupnost Voyo DTT by v tomto případě byla opravdu značná.
V jakém DVB-T multiplexu se Voyo DTT objeví, rovněž nevíme, přestože je o tom už určitě jasno. Například České Radiokomunikace, které přes společnost Czech Digital Group ovládají třetí multiplex, se už nechaly slyšet, že při jeho nezaplnění volnými kanály je možné využít část zbývající kapacity pro nabídku placeného obsahu.
Teď je sice třetí multiplex vytížen díky dočasnému zařazení dvou HD kanálů České televize, ty z něj ovšem po odvysílání přenosů z olympijských her zmizí. I tak se ale třetí multiplex plní. K rádiu Proglas a televizím Prima Love a Óčko se celoplošně přidá dosud regionálně vysílající pražská TV Metropol. A na říjen svůj start v třetím multiplexu avizuje nová televize. Že by Voyo DTT? Spíše ne, protože slibuje hlavně českou zábavu a Voyo dnes nabízí řadu zahraničních titulů.
Nicméně je tu i čtvrtý multiplex, který nový provozovatel, jímž je společnost Digital Broadcasting, nedávno spustil do ostrého provozu a postupně rozšiřuje jeho pokrytí až na cílových cca 90 procent populace. Zatím prodělává porodní komplikace, ale časem může být pro televize zajímavým. A CET 21 v něm už má HD verzi svého primárního kanálu.
Nova příliš nespěchá
I přes nedostatek konkrétních informací je jasné, že Voyo DTT bude naplňovat cíl Novy zpřístupnit obsah ze služby Voyo co nejširšímu okruhu potenciálních abonentů. Podle Marie Fianové, mluvčí televize Nova, je to v souladu se strategií společnosti CET 21 být vícekanálovou a multimediální společností, která bude přinášet divákům obsah prostřednictvím všech perspektivních platforem. Voyo by tedy mohlo zamířit třeba i do nabídky IPTV služeb.
Podle našich informací už v minulosti měla probíhat jednání mezi Novou a Telefónikou. Ta provozuje IPTV službu O2TV, která je největší a nejdostupnější IPTV službou na našem trhu. Obsah rozhovorů však Nova neprozradila a zatím jsme nezaznamenali ani žádné náznaky výsledku těchto jednání, natož oficiální oznámení nějaké chystané či zvažované spolupráce.
Nova chce Voyo dostat na televizní obrazovky také díky chytrým televizorům a Blu-ray přehrávačům. Už dříve zahájila spolupráci se společností Panasonic. To bylo ještě v pionýrských dobách, kdy Panasonic pracoval s platformou Viera Cast. Teď má novou platformu Viera Connect, ale Nova by se s Panasonicem ráda domluvila, aby Voyo bylo v plném rozsahu dostupné i pro majitele starších zařízení podporujících právě Viera Cast.
Voyo se chystá i do chytrých televizorů a přehrávačů značek Samsung a LG. Se Samsungem má smlouvu o nadnárodní spolupráci uzavřenou přímo společnost CME, které Nova patří. Právě na základě této smlouvy by se české Voyo mělo objevit mezi službami chytrých televizorů a přehrávačů zmíněného korejského výrobce.
Samotná Nova pak lokálně řeší spolupráci s LG, dalším z korejských výrobců elektroniky. České Voyo mělo být v jeho chytré černé elektronice dostupné již během července, ovšem konec měsíce se blíží a služba nikde. Nebylo by to poprvé, kdy Nova termín zpřístupnění služby Voyo pro nové platformy posunula. Například aplikace pro iPad měla být vydána již v květnu, ale dosud není k dispozici
Nova nedodržela ani slib, že během jara uvolní aplikaci pro Android. Marie Fianová, tisková mluvčí televize Nova, pro Lupu nedávno uvedla, že prioritou jsou teď chytré televize. Aplikace pro iPad se má objevit v brzké době (co bylo řečeno už takřka před měsícem, a aplikace dosud není k dispozici) a aplikace pro Android pak prý během třetího kvartálu.
Aktualizace: Voyo pro iPad se v nabídce AppStore objevilo 23. července 2012.
Televizní revoluce, nebo zbytečný humbuk?
Voyo se musí do chytré elektroniky a mobilních zařízení rozšířit také proto, aby Nova mohla konkurovat službě Topfun. Ta také přešla na systém poskytování filmů v archivu na bázi předplatného a cenu srovnala s Novou. Navíc nabízí další placené služby, jako je sledování placených kanálů přes Internet na jakékoliv podporované platformě, které jsou jinak k dispozici jen v placených DVB-C, DVB-S a IPTV službách.
Co však očekávat od služby Voyo DTT? Nova si prostřednictvím CME obstarala technologii, která má, pokud vše funguje skutečně tak, jak dodavatel tvrdí, velký potenciál. Díky podpoře nových trendů (chytrá mobilní zařízení, multimediální domácí sítě, cloudové technologie a obchodní model video-on-demand) může způsobit bez nadsázky televizní revoluci.
Nicméně jako u každé technologie záleží na jejím použití. Známe maximum toho, co Voyo DTT podle dodavatele může umět, ale nevíme, co a za jakých podmínek nabídne ve skutečnosti. Hovořit tedy nyní o televizní revoluci nebo naopak o zbytečném humbuku je předčasné. Zatím to berme tak, že něco se chystá a vzhledem k informacím o možnostech zvolené technologie je tu reálná naděje, že to může být zajímavé. Své plány na vstup do chytré elektroniky navíc mají i další televize.