Před více než dvěma lety byl spuštěn online portál Službomat.cz, který spojuje uživatele, kteří potřebují instalatéra, malíře pokojů, vytvořit webové stránky nebo si prostě jen zajít na masáž, s firmami a živnostníky, kteří tyto služby nabízejí.
Službomat dnes zastřešuje přes 27 tisíc firem a nedávno oslavil kulaté milionté zadané vyhledání. „Předpokládáme, že se realizuje zhruba 30 % z vyhledaného byznysu,“ přibližuje odhad konverzí v rozhovoru pro Lupu jeden ze zakladatelů serveru Vojtěch Lambert.
Službomat vsadil na koncept, kdy firmy za svou prezentaci v základu nic neplatí. „Držíme to od samotného počátku a změnu nechystáme. Shodou okolností Firmy.cz, které dříve nabízely jen půlroční či roční úvazky, také přešly na podobný model. Říkali jsme si, že se na trhu po našem spuštění přeci jen něco hnulo,“ říká Lambert.
Portál jste spustili v květnu před dvěma lety. Jaký tu podle vás byl v této době prostor pro tento typ služby?
Už z kraje roku 2012 jsme založili online divizi LCG New Media, která spadá pod poradenskou společnost LCG 360°Consulting a začali jsme se věnovat online poradenství. Zjistili jsme, že podobné servery, které tehdy existovaly, byly vždy něčím omezené. Například, když už živnostník chtěl být na podobných stránkách, vždy musel něco platit, což mu často bylo k ničemu.
A druhou myšlenkou bylo, že jsme chtěli jít do konkurence s 1188 a vytvořit jakési rychlé objednání služby. Časem jsme ale zjistili, že by bylo byznysově složitější to celé uchopit. Ve finále jsme tedy zůstali na onlinu jako takovém.
V čem to bylo byznysově složitější?
Samozřejmě vše bylo logisticky i nákladově těžší, než v samotném onlinu. Mimo online sice služba také stále funguje, ale nepodporujeme ji a soustředíme se na internet.
Takže vaším hlavním tahákem je, že živnostníci či malé firmy u vás mohou prezentovat zdarma?
Hlavní částí bylo, že pro firmy bude v základu vše zdarma. Mohou si tak vytvořit svou webovou prezentaci, aniž by musely vytvářet své webové stránky. Náš byznysmodel funguje tak, že živnostníci a firmy si u nás platí jen za to, že se zobrazují na lepší pozici při vyhledávání, případně za lepší branding. Je to podobný systém jako třeba u AdWords.
Živnostníci se tak nemusí upisovat na jeden rok za 10 000 korun, ale můžou si prezentaci řešit po korunách. Například u nás platí 2 koruny za lepší pozici při zobrazování výsledků. Máme i možnost za 2,50 Kč zobrazení banneru. Vše lze cílit na klíčová slova a obory, takže firma nekupuje reklamu v irelevantních místech.
Toho se držíte od samého začátku? Žádnou změnu v tomto modelu neplánujete?
Držíme se toho od samotného počátku a změnu nechystáme. Shodou okolností Firmy.cz, které dříve nabízely jen půlroční či roční úvazky, také přešly na podobný model. Říkali jsme si, že se na trhu po našem spuštění přeci jen něco hnulo.
Vlastně jsme do tohoto segmentu vstoupili v době, kdy všichni velcí hráči začali aktivně promovat a inzerovat své služby. O to to bylo zajímavější.
A od uživatelů si nic neberete? Třeba nějaké procento z realizované transakce?
To byl náš původní byznysmodel, který jsme viděli v zahraničí a přišel nám naprosto skvělý. Šlo o to, že si uživatel vybral službu, došlo k realizaci, následně ji ohodnotil, čímž jsme věděli, že k transakci došlo. Jenže firmy tomu příliš nevěřily, viděly za tím určitý podvod. A z tohoto důvodu jsme měli trochu problém firmy zpočátku nabírat. Takže náš model je teď v tomto smyslu čistě reklamní, příjmy plynou z online inzerce.
Jak dlouho jste tento systém drželi?
Ke změně došlo poměrně rychle. Vše jsme přenastavili už během prvních tří měsíců od spuštění služby.
Ve firmě LCG 360°Consulting je zhruba 14 lidí, kteří se na rozjezdu služby podíleli. Ufinancovali jste rozjezd sami nebo bylo potřeba využít externích zdrojů, investora?
Cizích zdrojů jsme využít nemuseli. Službomat.cz je stoprocentně vlastněný LCG 360°Consulting, což je ryze rodinná firma.
Můžete mi přiblížit aktuální statistiky Službomatu?
V současnosti nabízíme asi 27 000 firem a to číslo neustále stoupá. Před rokem byl samozřejmě růst dynamičtější, jelikož jsme se hodně soustředili na nábor živnostníků a firem. Růst sice v poslední době trochu zpomalil, ale na druhé straně nám zase roste počet vyhledávaných služeb.
A těch nyní je?
Číslo nám už stouplo nad 1 100 000 vyhledávání. V prvním roce to bylo „jen“ 400 000. Na tom je dobře vidět meziroční nárůst. Jde samozřejmě jen o vyhledávání, tedy zobrazení výsledků. Pokud bychom to měli přepočítat na reálnou poptávku, pak předpokládáme, že se realizuje zhruba 30 % z vyhledaného byznysu.
Které služby jsou nejvíce poptávány?
Jde o klasické fungující věci jako jsou masáže, hodinový manžel, lidé často poptávají i tvorbu webových stránek. Poptávané služby se samozřejmě mění i dle sezónnosti. V březnu nebo v říjnu jdou prudce nahoru autoservisy, jelikož všichni chtějí měnit pneumatiky.
Oborově jste rozkročeni do široka, nabízíte vlastně všechny služby, které na trhu existují. I tak – existuje segment, kde byste chtěli posílit?
Z toho, co jsme chtěli, máme vše víceméně pokryté. Větší města jsou pokrytá solidně, u těch menších je problém, že tam těch služeb, tedy firem, není příliš mnoho.
Jak se firmy snažíte přesvědčit, aby se k vám připojily?
Na začátku jsme vše promovali pouze přes online reklamu, která se hodně zaměřovala právě na nábor nových firem. Hodně jsme pracovali i se sociálními sítěmi, jelikož i tam se nachází portfolio pro nás zajímavých společností.
Nyní už vše probíhá víceméně organicky, takže už se na tuto formu propagace příliš nezaměřujeme. Počet firem roste i díky tomu, že jsme jim umožnili dát na jejich profil u nás odkaz na jejich webové stránky, což hodně využívají jako SEO aktivitu. Nevyužíváme tedy systém klasického obchodního zastoupení. Firmy si mohou vše sjednat sami v rámci administračního prostředí. Pokud chtějí reklamu na míru, kontaktují nás.
Pozorujete určitá negativní specifika na českém trhu?
Bojujeme tu s jedním neduhem, a to je hodnocení od uživatelů. V Česku to je tak, že 20 % referencí je pozitivních, zbytek pak je negativní. Snažíme se ale hodnocení filtrovat, protože někdy jsou opravdu vulgární.
Máme moduly, které hodnocení kontrolují a zjišťují, zdali dávají logiku. Snažíme se také ověřovat, jestli dané hodnocení dává smysl či nikoliv. Takže teď řešíme spíše tyto problémy.
Například u masáží, kde se často nabízí i jiné, erotické služby, jsme měli problémy hodnocení filtrovat. Často se tam vyskytovaly vulgárnější reference. Uvažovali jsme proto o zavedení sekce přístupné jen od 18 let. Nakonec jsme ale od tohoto záměru opustili a vše stále sledujeme.
Web máte responzivní, kolik procent vám nyní tvoří přístupy z mobilních zařízení a projevilo se pozitivně opatření Googlu, které při vyhledávání zvýhodňuje právě responzivní stránky?
V současnosti nám přístupy z mobilních zařízení tvoří asi 30 % z celkových přístupů. Responzivní web jsme brali jako jednu z priorit už při startu projektu, uvědomujeme si jeho důležitost. A po změně vyhledávacího algoritmu Googlu je to klíčová záležitost. Protože když responzivní web nemáte, jste odkázáni na horší pozice ve vyhledávačích. To je výhoda i pro firmy, které u nás jsou – nemusí toto samy řešit.
Na trhu existuje mnoho podobných serverů, ať už specializovanějších jako Řemeslníci.cz nebo šířeji zaměřených jako AAAPoptávka.cz. Nedávno na trh vstoupil projekt Lidskásíla.cz. Kde spatřujete největší konkurenci?
Největší tu samozřejmě jsou Firmy.cz, podobných portálů je ale hodně. Projekt LidskáSíla se mně osobně hodně líbí. Podle mě má potenciál, obzvláště, pokud je za ním kapitál. A myslím, že když do něj vstoupil Tomáš Čupr, že tam peníze a know-how budou.
Podobnou myšlenku jsem měl také v hlavě, líbilo se mi, že jde o západní styl. Obecně se nyní dostává do popředí zájmu takzvaný koncept sdílené ekonomiky. A tento projekt je něco mezi tím.
LidskouSílu ale nevnímám jako přímou konkurenci. Je to pěkný produkt, ale trochu jiný, než děláme my. Je to taková příjemná a zdravá konkurence.
Rozdíl je i v tom, že LidskáSíla je zatím lokální, působí jen v Praze. Vy jste celorepublikoví. Máte i zahraniční ambice?
Dokonce jsme už s jedním investorem uvažovali o vstupu na jiné trhy, například do Polska. Zatím je vše u ledu, ale není to něco, čemu bychom se do budoucna bránili. Je potřeba mít know-how o daném trhu a také investora za sebou, jelikož expanze s sebou nese vysoké nejen marketingové náklady.
Investoři se už o vás tedy zajímají?
Ano, občas probíhají určitá jednání ve vazbě na rozšíření.
A jen o zmíněné expanzi nebo jde i o nabídku ke koupi vaší firmy?
O tom jsme zatím ani neuvažovali, protože zatím žádná zajímavá nabídka nepřišla. Ale ani se tomu nebráníme. Většinou to však funguje tak, že investoři podobný projekt nekoupí samostatně, spíše ho zařadí do portfolia svých služeb. Doplní si tím nabídku. Všechny podobné portály a katalogy jsou v Česku pod mediálními domy. Tudíž je otázka, kdo by naši firmu mohl koupit. Jestli jednotlivec nebo velká skupina.