Soudě podle posledních dvou mediálních akcí, český Vodafone mění svou strategii komunikace s novináři. Dosud, stejně jako skoro všichni ostatní, sděloval jen „už hotové“ věci: že právě spouští tu a tu novinku, která má takové a takové vlastnosti a stojí tolik a tolik. Jenže to už asi nepřináší ten správný mediální dopad, protože nové informace jen taktak stihnou zaznít a už jsou překryty celou lavinou dalších obdobných zpráv. A přívalem informací otupělý adresát, navíc soustavně znechucovaný reklamním vymýváním mozků, už takováto sdělení nutně vnímá „jedním uchem tam, druhým zase ven“.
Ale u „dopředných“ informací, které pouze naznačují, co a jak by se mohlo odehrát někdy v budoucnu, je tomu přece jen trochu jinak. Takovéto informace, které v sobě obsahují určitý prvek neurčitosti, přímo nahrávají na spekulace jak médiím, tak i samotným čtenářům, divákům či posluchačům, kteří se snaží neurčitost nějak vyplnit a změnit v pravděpodobnost, či přímo jistotu. A všichni společně pak dané záležitosti věnují mnohem více pozornosti, což je právě ta deviza, která je dnes v mediální oblasti asi nejvíce ceněna.
Příklady, právě v podání českého Vodafone, není nutné hledat dlouho. Sám jsem pod některými (spolu)podepsán. Třeba jako v případě nedávné zprávy, že Vodafone hodlá koupit někoho z alternativních operátorů. Na mé spekulace o tom, kdo by to mohl být (viz nedávný díl seriálu Stalo se, s názvem: Koho koupí Vodafone?) podle očekávání navázali čtenáři se svými tipy a informacemi o tom, kdo je právě v hledáčku zájmu.
Jistě, mediální praxe zná také jinou cestu sdělování „dopředných informací“, a to skrze všelijaké úniky, ať již řízené či neřízené. I zde mohu nabídnout čerstvý příklad, z tohoto pondělí, o připravované službě PaySec pro mikroplatby, kde byl zdrojem úniku informací server Oříšek. Jak jsem se teprve s odstupem času dozvěděl, informace o chystané službě měla již dříve k dispozici i redakce Lupy – ale na rozdíl od Oříšku respektovala skutečnost, že ještě nebyly uvolněny ke zveřejnění.
Seriózní a konstruktivní alternativou k únikům informací je samozřejmě to, když se o svých záměrech rozpovídá přímo ten, koho se skutečně týkají. Určitě je to výhodnější i pro něj, protože mu to dává podstatně více prostoru ke sdělení toho, co sdělit chce, a k vymezení toho, co naopak sdělit nechce. A i odezva v médiích pak může být „kvalitnější“. Ale chce to i notnou dávku odvahy ze strany tiskových oddělení firem, protože ani pro ně to určitě není jednoduché. Třeba jen odhadnout, jak vše pochopí novináři a co o tom nakonec napíší.
O čem hovořil Vodafone?
Pojďme ale už k tomu, o čem konkrétně se včera rozpovídal český Vodafone na neformálním setkání s novináři. Podobně jako při předchozí akci (s ředitelem v kleci jatým) zvolil pro svá sdělení určitý „ mix“: něco se týkalo již „hotových“ věcí, které mají jasné a ostré kontury (podmínky, ceny, lhůty atd.), zbytek představovala sdělení „dopředná“, poodkrývající část budoucích plánů.
Pro připomenutí: minule byl naznačen záměr více expandovat do segmentu služeb pro firemní zákazníky skrze partnerství či přímo koupi některého z alternativních operátorů. Ale to nebylo všechno, dalším naznačeným záměrem byla snaha dostat internetové služby do mobilů
a prohloubit spolupráci s významnými internetovými hráči
.
Včera se konkretizovalo ono „prohloubení spolupráce s významnými internetovými hráči“, a to až do stádia konkrétní nabídky s definovanými cenami. Upřesněn byl také záměr „dostat internetové služby do mobilů“. A hlavně byl naznačen zcela nový záměr: spustit vlastní platební mechanismus pro mobilní Internet. Začněme tedy právě u něj.
Internetové platby od Vodafone
V tiskové zprávě, kterou včera Vodafone vydal, je tento záměr naznačen jen velmi obecně, jako:
Partnerské platební řešení pro mobilní Internet.
Diskuse však přece jen naznačila konkrétnější představu. Možností platit i nízké částky, například za online obsah, by se mělo jednat o mikroplatby. Z pohledu platícího by to zase připomínalo spíše prémiové SMS než bankovní služby s elektronickou peněženkou: platícímu by se příslušná částka strhla z jeho kreditu u mobilního operátora (pokud používá předplacené služby), nebo by se připočítala k měsíční faktuře za poskytnuté služby (u tarifních služeb). Tím pádem by ale celý platební mechanismus byl dostupný jen pro zákazníky Vodafone. Na druhou stranu by zde nebyl žádný požadavek na bankovní účet (a na celém řešení by se nepodílela žádná banka).
Zásadním rozdílem oproti prémiovým SMS by ale měla být provize pro operátora, která by již měla být výrazně nižší. Ačkoli v tomto ohledu nepadlo nic konkrétního (kolik by si operátor nechával z každé platby), určitý náznak přece jen zazněl: že to souvisí s úspěšností takových služeb, jakými jsou SMS jízdenky v Praze či platby regulačních poplatků u lékaře, kde jsou provize operátorů podstatně nižší než u klasických prémiových SMS.
Zřejmě tedy – a to už je můj závěr – si Vodafone právě na příkladu pražských SMS jízdenek ověřil a spočítal, jaký potenciál má placení přes mobil, pokud je aktivně rozvíjen a ne naopak tlumen (příliš vysoko nastavenými provizemi), a hodlá tento potenciál využít. Kam až ve své snaze dojde (tedy jak nízko klesne s vlastní provizí) pochopitelně neřekl a možná to ještě ani sám neví, resp. není v tomto ohledu rozhodnutý. Nicméně právě toto bude klíčové, protože příliš vysoké provize omezují zájem o službu, zatímco na příliš nízkých provizích zase operátor tolik nevydělá.
Ještě nepříliš dávno přitom naši mobilní operátoři shodně prohlašovali, že třeba dárcovské SMS (DMS) berou jako charitu, na které nic nevydělávají. U SMS jízdenek a mobilních plateb regulačních poplatků pak sice neřekli, kolik si účtují za jejich zprostředkování, ale aspoň naznačovali, že je to na stejné úrovni jako u dárcovských SMS (kde si nechávají 3 Kč z dárcem placených 30 Kč). A že níže už prý opravdu jít nemohou, už jen kvůli riziku nevýběru.
Nicméně i provize ve výši kolem 10 % by (podle mého názoru) byla stále příliš vysoká, než aby se připravované platební řešení mohlo významněji prosadit jako univerzální a pomohlo Vodafonu přilákat další partnery z řad globálních i lokálních hráčů. Včera kolem toho padala vzletná slova, o tom jak padá dřívější koncept „walled garden“ a možnost spolupráce se otevírá skutečně všem. Ale stejně nakonec půjde o peníze – a zde bude výše provize hrát klíčovou roli.
Možná u skutečných mikroplateb, do výše jednotek korun, by provize na úrovni deseti procent nemusela tolik vadit. Ale u vyšších nejspíše ano. Jaký na to máte názor?
Adaptace internetového obsahu pro mobily
Další záměr, který byl včera naznačen, již zapadá do širšího záměru „dostat Internet do mobilů“. Jde o záměr upravovat formátování internetových stránek tak, aby se daly „vhodně“ zobrazovat na malých displejích mobilních zařízení, a také redukovat jejich objem (třeba až na 1/10 původního objemu), tak, aby se rychleji načítal.
Pravdou je, že nejde o nic nového pod sluncem, a podobné služby existují v různých provedeních, včetně služeb poskytovaných zdarma (sám občas používám službu Skweezer). V případě Vodafonu ale zřejmě půjde o službu placenou, byť jeho představitelé se včera ještě nechtěli bavit ani o principu zpoplatnění (zda podle objemu dat či jinak). V každém případě by ale mělo jít o službu využitelnou obecně pro jakékoli internetové stránky (a nikoli třeba jen pro ty, které jsou nabízeny v rámci portálu Live!).
V obrázcích bude vyhledávat Otello
Další okruh oznámených záměrů se týkal „mobilního vyhledávání“, dostupného na portálu Vodafone Live! – ale vyhledávajícího jak v rámci portálu, tak i v celém Internetu. Toto vyhledávání by časem mělo určitým způsobem upřednostňovat obsah relevantní pro mobilní telefony. Prý ale ne ve smyslu nějakých placených předností při vypisování výsledků, ani ve smyslu určité selekce mezi výsledky klasického fulltextového vyhledávání. Jednat by se mělo spíše o nabídky na prohledání specifických zdrojů informací. Třeba ve smyslu: přejete si vyhledat zadaný řetězec „XYZ“ v manuálech k mobilním telefonům?
A ještě jedna zajímavost, související s vyhledáváním: i český Vodafone by chtěl časem implementovat zajímavou technologii „vyhledávání přes obrázky“, kterou na letošním CeBITu představila jeho britská matka. Jde o technologii pojmenovanou jako Otello, jejíž princip je geniálně jednoduchý: místo složitého kladení dotazů v textové formě se dotaz položí ve formě obrázku. Uživatel vyfotí to, co ho zajímá, obrázek odešle, a vyhledávač se pokouší zjistit co nejvíce informací o tom, co na obrázku je.
No, asi je to technologie budoucnosti. Ale ještě se musí trochu doladit a zbavit dětských nemocí. Na letošním CeBITu se při svém předvádění postarala o větší faux-pas, když nepoznala na obrázku německou kancléřku Angelu Merkelovou a suše oznámila, že ji nemá v databázi.
Další funkce Seznamu na Vodafone Live!
Pojďme nyní od budoucích záměrů ke konkrétním oznámením nových služeb: dosud byly na portálu Vodafone Live! dostupné e-mailové služby Seznamu a dále služby spíše charakteru zábavy (viz ceník). Od včerejšího dne přibyly další služby z dílny Seznamu.cz, tentokráte již praktičtěji zaměřené:
- mapy.cz
- firmy.cz
- sreality.cz
- zbozi.cz
- slovnik.seznam.cz
- encyklopedie.seznam.cz
Jejich cenový model je obdobný jako u již dříve nabízených služeb: platí se paušálně za služby jako takové (přenesená data jsou již v ceně), k dispozici je denní, týdenní a měsíční paušál. U samotného e-mailu či služeb jako Lide.cz či Pokec (IM) se platí za každou z nich jednotlivě, viz ceník, a to 7, 30, resp. 45–60 korun (za denní, týdenní či měsíční období).
U nově zprovozněných služeb se platí vyšší paušál (30, 90 resp. 120 korun), ale zase za celý výše uvedený balíček služeb (mapy, firmy atd.). Přitom do 30. září 2008 trvá promo období, v rámci kterého je celý tento balíček poskytován zdarma (podrobněji).