Vltava.cz patří mezi nejstarší internetovou obchodní značku na českém, potažmo slovenském Internetu a její ideový tvůrce, zakladatel společnosti Computer Press Jiří Hlavenka je právě skrze ni někdy chápán jako duchovní otec elektronického obchodu v Česku. Obchod si od svého založení prošel poměrně bouřlivou kariérou sahající od vedlejšího distribučního kanálu pro mediální produkty Computer Pressu přes největší knižní internetový obchod s vlastní značkou, éru dramatických změn majitele a hledání komodity, na kterou se bude síť zastřešující více samostatných e-shopů specializovat až po současnou podobu nákupní galerie, jejíž většinový vlastník podal sám na sebe insolvenční řízení.
Dlouhodobě Vltava působila dojmem, že jí přes velký počáteční náskok ujíždí vlak ve kterém se veze mnohem agresivnější konkurence z nové generace elektronických obchodů (např. Alza vs. Cybex). Tento trend ve finále vyústil až v rezignaci na vlastní prodej a převedení obchodu do podoby pouhé nákupní galerie. Asi nejhodnotnějším majetkem společnosti, která v roce 2007 skončila ve ztrátě 32 milionů korun, je databáze 650 000 registrovaných zákazníků.
Vltava v roce 1999.
Jak k insolvenci došlo?
Insolvenční řízení běží od pátku 22. 5. 2009 u Krajského soudu v Brně, ten zahájil řízení přímo na návrh vlastního představenstva firmy Vltava.cz. K tomuto překvapivému kroku se v pátek pro média vyjádřil místopředseda představenstva Marek Budín, který prohlašuje: Vzhledem k tomu, že doposud investované prostředky akcionářů do společnosti Vltava.cz nepomohly zvrátit dlouhodobě ztrátové hospodaření, akcionáři již nejsou připravení poskytovat další kapitál na provoz,
uvedl. Iniciátorem tohoto kroku je současný většinový vlastník Vltavy, investiční společnost Milestone Partners, která svůj podíl odkoupila loni v říjnu od do té doby jediného vlastníka, společnosti GPL Limited.
Hlavenku tento krok částečně překvapil, je totiž přesvědčen, že základní obchodní model nefungoval již léta a investor tak měl při koupi sledovat trochu jiný zájem. Zdravý byznys, kdy obchodník kupuje a prodává s nějakou marží, nefungoval už dlouho předtím. Překvapuje mě, že investor podnik koupil a za pět měsíců ho v podstatě zavírá,
tvrdí Hlavenka.
Hlavenka je dále přesvědčen, že za problémy se kterými se Vltava dnes potýká, může její amatérské vedení. O strategii firmy by neměl rozhodovat investiční fond, který nerozumí internetovému obchodování,
tvrdí zakladatel značky. Chyb, kterých se však Vltava za svoji existenci dopustila, bylo více, za zcela kritickou chybu považuje Hlavenka také rozhodnutí předchozího investora Genesis, který před rokem přišel s novým neozkoušeným konceptem, který prohlásil za novou strategii.
Rok 2001
Ta měla spočívat v ukončení aktivního obchodování na valné většině internetových obchodů v síti Vltava Stores, a to dokonce včetně samotné Vltavy.cz. Namísto toho zavedené i novější značky obchodního domu začaly fungovat jako jakési výkladní skříně pro specializované partnery konsolidované pod jednu značku, Vltava tak prodej pouze zprostředkovávala a svým konceptem se v podstatě vracela k počátkům internetového podnikání v ČR. Nesouhlasem s touto novou orientací dokonce odůvodňuje svůj odchod ze společnosti bývalý generální ředitel společnosti Josef Suchánek, který opustil Vltavu loni v dubnu, aby byl na pouhý rok nahrazen Petrem Koždoněm. Ten však v této době novou strategii svého chlebodárce hájil zuby nehty. Současný trend, kdy internetoví prodejci budují stále větší sklady a stále masivnější logistické aparáty, čímž v zásadě pouze zdvojují již existující kapacity svých dodavatelů, považujeme za dlouhodobě neudržitelný,
prohlašoval tehdy Koždoň.
Hlavenka je ovšem přesvědčen, že insolvence ještě nemusí nutně znamenat konec, za pravdu mu zatím dávají i stránky obchodu, na nichž zatím alespoň na navenek není po nějaké insolvenci ani stopy. Je mi líto těch lidí a energie, kterou jsme do projektu vložili. Pamatuji si, jak jsem po nocích do systému vlastnoručně bušil tisíce položek zboží,
prohlásil v reakci na páteční událost pro brněnskou mutaci Mladé fronty Dnes Hlavenka.
Podoba obchodního domu v roce 2006.
Letmý pohled do historie
Vltava začala fungovat v roce 1996 jako alternativní distribuční kanál vydavatelství Computer Press, zpočátku byla zcela nesamostatná a dokonce nenesla dokonce ani svůj dnes tolik signifikantní název.
Jiří Hlavenka inicioval její vznik z prostého důvodu, progresivnímu vydavatelství v té době totiž chyběl vhodný prodejní kanál knižní produkce, která v té době skutečně vznikala stylem běžícího pásu a rychlost zařazování do klasického procesu knižní distribuce pomalu, ale jistě začínal být nedostačující.
Na rozdíl od řady jiných průkopníků internetového obchodování u nás měla Vltava poněkud ulehčenou situaci tím, že její provozovatel byl zároveň jediným dodavatelem zboží. Pravděpodobně právě tento fakt způsobil i to, že se Vltava z hlediska obratu i ekonomiky provozu vyhnula problémům ostatních (dodavatelé, neplatiči a vracené zásilky, nedostatečný kapitál na rozjezd) a již v prvním půlroce provozu dosáhla na svoji dobu a obchodní artikl (knihy jsou v principu levné zboží) zajímavého obratu (100 000 Kč) a prakticky od začátku fungovala s kladným hospodářským výsledkem.
Později (rok 1997) se spolu s akceptováním dalších dodavatelů postupně rozšiřovala základna komodit nejprve o hudby a filmy a ještě později o černou elektroniku a další produkty. Samostatný e-shop Cybex, specializovaný na prodej počítačové techniky a elektroniky, se dokonce ve skupině obchodů pozdějšího subjektu Vltava Stores v průběhu let ukázal jako nejživotaschopnější článek Vltavy vůbec a již pod CP plnil funkci vlajkové lodi celého obchodního domu. Vltava prakticky od svých počátků experimentovala také s vysloveně novinkovými obchodními modely, již od konce devadesátých let tak nabízela zpoplatněné stahování hudby ve formátu mp3 a na přelomu tisíciletí přišla dokonce po vzoru Amazonu s nabídkou elektronické knihy. Roku 2003 skupina funguje i na Slovensku coby Dunaj.sk. Ještě pod vedením Computer Pressu pokračuje v rozšiřování svého záběru (elektro) mimo původní oblast (knihy, film a hudba). Computer Press Vltavu prodal v roce 2005 a od té doby prošla rukama několika majitelů.
Po prodeji následovalo další rozšiřování záběru, dnes obchod nabízí sortiment sahající od elektroniky, přes prodej hudby a elektra až po kosmetiku, a dlouhé období tápání a hledání vhodné strategie. Dalším významnějším milníkem Vltavy se stal rok 2006, kdy se Vltava.cz sloučila s firmami InternetShops a Cybex Distribution. Obě společnosti byly již dříve jejími obchodními partnery a s Vltavou dlouhodobě spolupracovaly. Koncem roku 2008 se majoritním vlastníkem stává právě společnost Milestone Partners, která spolu s hlavním dodavatelem nyní podala návrh na insolvenční řízení. Oba subjekty doufají, že jde jen o nezbytný (protože jinak by hrozilo, že to za ně udělá někdo jiný) bolestivý krok, který povede k ozdravění byznysu či alespoň umožní rozprodej jednotlivých značek a samotná Vltava nakonec ještě vstane z popela jako bájný fénix.