UZIS ze mě udělal totálního skeptika vůču našemu státu, nevěřím jim už ani čárku ve větě, ani tečku na konci věty. Programuji rozhraní mezi našimi klinickými informačními systémy a zmíněným UZISem a jestli se chtějí něčím chlubit, pak já bych jim naopak nejraději nafackoval. Rozhraní mění každý týden, ale online informace o změnách veškeré žádné a na opakované žádosti o zařazení do seznamu lidí, kterým mají zasílaz seznam změn, se ani neobtěžují odpovědět, resp. už jsem to vzdal.
Představte si tu naprostou frustraci, když se vám API mění pod rukama. Jeden den něco děláte, začne vám to fungovat a kolegové jsou spokojeni, verzi pustíte k zákazníkovi a i on vidí, že to funguje. Druhý den si pustíte e-mailového klienta a v něm máte plno urgentních e-mailů na jedno a to samé téma "Nefunguje nám komunikace s UZIS, dělejte s tím něco". Pak se podíváte do změn v rozhraní a zjistíte, že je zase něco jinak. A jak se podíváte na seznam těch změn? No ve swaggeru asi tězko, tam je jen aktuální stav. Takže si jak magor stahujete každý týden definici API a pak prostým porovnáním zjistíte, co je zase jinak a co musíte upravit.
Jak jsem dříve neuvěřitelně nadával na SÚKL při zavádění eReceptu, tak poslední řekněme dva roky jsem si o nich opravil mínění a např. pana Hájka považuju za profíka. Prostě se naučili komunikovat s programátory aplikací třetích stran. Když si vzpomenu na ty nebetyčně arogantní začátky pod vedením PharmDr. Beneše ...
Takže vážený státe, jdi mi k šípku. Pokud není něco vyloženě vyžadováno zákonem pod drakonickými tresty, mám tě totálně u ...
Pokud by NAKIT aspoň z 50% fungoval jako standardní IT firma v komerční sféře, potom bychom nebyli, z hlediska státní IT infrastruktury tam, kde jsme. Bohužel to ukazuje na totální neschopnost koncepčního přístupu, který je zejména při vytváření nezbytný. Stále slyšíme spoustu buzwords a potom spoustu výmluv, proč něco nejde. Ale doposud jsem se nesetkal ani s náznakem toho, jak něčeho dosáhnout. A bohužel, neb se setkávám se zakázkami v oblasti státní správy, zatím nevidím ani světélko na konci tunelu. V těchto zakázkách nerozhoduje kvalifikace, zkušenosti, ale úplně jiná kriteria. Je podle mě obrovská chyba, že o klíčových prvcích rozhoduje stát na základě tzv. kvalifikovaných studií tzv. poradenských firem jako je Deloite, PWC apod. Přitom si z toho všichni zainteresovaní dělají srandu se slovy "Jojo odborník je člověk, který přišel z poradenské firmy". Snad se to změní.
Problém je v legislativě.
Zkuste si vypsat zakázku, kde kritériem bude něco jiného, než nejnižší cena. Neprojde to přes nadřízený orgán (ministerstvo), přes ÚHOS, ať již přímo nebo na základě stížnosti některého neúspěšného uchazeče.
Snad jedinou výjimkou jsou budovy - a i tam jsem zažil (naštěstí velmi nepřímo) situaci, kdy bylo vypsáno výběrové řízení, dle požadavků ministerstva multikriteriální (v tomto případě multikriteriální to být musí snad ze zákona), schválené ministerstvem a pak totéž ministerstvo to napadlo u ÚHOS právě proto, že cena nebyla jediným kritériem. Tam to nakonec prošlo, ale přes půl roku dalšího zdržení.
Tenhle chlápek to je jeden z dua Pat a Mat. Rezervace na booster nefunguje doteď pro "speciální" případy jako je cizinec, který už dostal české občanství, což je případ mojí ženy (a že takových cizinců pár tisícovek bude). S každou dávkou volání na dispečink, kde netuší jak to spravit, proč se pořád nejde ztotožnit atp. Pro mě je tenhle systém etalon amatérismu. A vymlouvat se na nedostatek času po roce vývoje, no nevím nevím..
Představte si tu naprostou frustraci, když se vám API mění pod rukama.
Naštěstí mám tu čest využívat jen veřejné API pro přístup k covidovým datům - ale i to se mockrát změnilo a rozbilo mi import dat. Teď udělali úplně nové API (v3), takže sice doufám v relativní stabilitu, ale zároveň se obávám opaku.
Chápu Vaše rozhořčení nad špatnou stabilitou API. Vše, co o ÚZISu píšete bych připodepsal. V čem naprosto nesouhlasím, je Váš pohled na SÚKL. Ano SÚKL nedělá žádné změny, a tak má stabilní API. Problém ovšem je to, že dlouhodobě neřeší problémy, které v systému má. Některé z těch problémů jsou bezpečnostní a to, přece, nejde pominout nebo dokonce chválit.
Pokud Vám víru ve stát sebral ÚZIS, tak u mne se o to, bohužel, snaží dohledové orgány, které mají regulovat tyto státní informační systémy - NÚKIB, ÚOOÚ, MVČR.
Pro zájemce doporučuji přečíst kontrolní protokol ÚOOÚ z kontroly Centrálního úložiště Kontrolní protokol .
16. 1. 2022, 14:54 editováno autorem komentáře