Ticketon jste založili před dvěma lety s Martinem Kasou. Ten ale z firmy, která provozuje online vstupenkový systém, letos v lednu odešel a prodal svůj podíl. Co ho k tomu vedlo?
Martin odvedl na Ticketonu velký kus práce, ale postupně jsme začínali mít odlišné názory na další rozvoj, takže jsme se na konci loňského roku dohodli, že kormidlo řízení firmy převezmu já a Martin z ní odejde. Tento krok umožní, aby se firma dále rozvíjela a měla jasné vedení, které bude za její fungování zodpovědné.
V čem se lišily vaše pohledy na další směřování firmy?
Ve spoustě dílčích věcí. Naše názory se rozcházely zřejmě i kvůli tomu, že pro mě je Ticketon v posledních dvou letech práce na plný úvazek a dávám mu maximum energie, času i peněz. Martin se kromě Ticketonu věnoval ještě jiným projektů, takže v tom nebyl ponořený tak jako já. Proto mám možná vyhraněnější názory, co se týče dalšího fungování firmy.
Kromě úplného odchodu Martina Kasy došlo ještě k dalším změnám v majetkové struktuře.
Ano, před pár dny přibyl nový minoritní společník, ale další výrazné změny teď nechystám.
Uvažuje o nějaké akvizici?
Právě v těchto dnech oznamujeme akvizici společnosti Bohemia Ticket. Ta nám umožní zvýšit efektivitu a rozšířit společné nabídky.
Bude i nadále existovat značka Bohemia Ticket?
Chceme nadále podporovat obě značky, jak Bohemia Ticket, tak Ticketon. Bohemia Ticket funguje na českém trhu jako jedna z nejstarších značek a je zaměřena hlavně na vyšší kulturu, tzn. operu či balet, a cílí hodně na cizince. Plánujeme rozšířit její nabídku a působnost ve vztahu k českým uživatelům. Začneme prostřednictvím Bohemia Ticket nabízet i další exkluzivnější akce.
Povede firmu Bohemia Ticket i do budoucna její stávající management?
Hodně se toho změní, ale původní majitel Bedřich Plecháč, s námi bude dále spolupracovat a pomáhat s rozvojem firmy, a velmi se na to těším. V nejbližší době proběhne také stěhování do společných prostor.
Jak se bude zaměření lišit? Ticketon přece nabízí nejvíce také právě kulturní akce.
Značka Bohemia Ticket bude čistě zaměřena na vyšší kulturu a bude tomu odpovídat i portfolio akcí a partnerů, takže se jedná výhradně o klasické předprodejní služby. Oproti tomu služby Ticketonu jsou více komplexní.
Jednak umožňujeme úplně každému prodávat vstupenky a oslovovat lidi prostřednictvím velmi jednoduchých nástrojů přímo z našeho webu, takže v tomto jsme určitě unikátní. Dokonce náš systém můžete používat zdarma pro distribuci rezervačních vstupenek.
Druhou službou je klasický aktivní předprodej, kde jsme v přímé konkurenci s tradičními ticketingovými společnostmi. Třetím pilířem našich služeb je komplexní ticketing. Je to ucelené řešení pro online a offline prodej vstupenek, odbavování akcí na konkrétních místech, včetně čteček, tiskáren, fyzických vstupenek. Tento servis je nejnáročnější, ale dlouhodobě velmi perspektivní.
Viktor Mastník
- působil přes 10 let v reklamní agentuře McCann-Erickson, kde zastával pozice v klientském servisu a kde v posledních letech založil a vedl digitální divizi agentury.
- před čtyřmi roky se rozhodl začít realizovat vlastní nápady v oblasti designových doplňků a online projektů.
- v červnu 2012 vstoupil společně s Martinem Kasou do vstupenkového byznysu se službou pod názvem TICKETON.cz.
- Vystudoval marketing a management na fakultě podnikohospodářské VŠE.
Martin Kasa v loni v březnu pro Lupu uvedl, že odvážným cílem je za celý rok 2013 prodat přes Ticketon 250 tisíc vstupenek. Podařilo se to?
Nepodařilo. Bylo to méně, nerad bych ale prozrazoval konkrétní číslo. Nejde ale jen o počty vstupenek, důležitá je i marže, průměrná cena vstupenky.
Jaká byla loni průměrná cena vstupenky?
Zhruba 400 Kč. Rozdíly v cenách jsou ale velké. Zatímco například vstupenky na konference se prodávají i za několik tisíc, menší soukromé akce třeba za 200 Kč a v případě free akcí, kde náš systém využívají lidé zdarma, je to samozřejmě 0 Kč.
Kolik lidí navštěvuje web Ticketonu prostřednictvím mobilního telefonu či tabletu?
Okolo 15 %.
Jaká je konverze?
Minimální. Lidé na to ještě nejsou zvyklí. Pokud nejde o vyloženě exkluzivní omezenou nabídku, raději vybírají a objednávají vstupenky z počítače.
Neprozradíte ani, jaký měla firma provozující Ticketon loni obrat?
Neprozradím, ani nikdo z našich konkurentů obraty nezveřejňuje.
Zkusím to tedy jinak. Je možné říci, zdali si Ticketon na sebe dokáže vydělat?
Peníze bychom do Ticketonu už investovat nemuseli, výnosy převyšují variabilní náklady a zajímavě rosteme. Stále ale vidíme v ticketingu několik oblastí, kde je možné vylepšit nějakou zákaznickou zkušenost, takže v tomto chceme investovat a tedy i inovovat nadále. Možná to zní trochu namyšleně, ale do tří až pěti let bychom se chtěli stát jedničkou či alespoň dvojkou trhu ticketingu.
Chcete přeskočit firmy jako Ticketportal či Ticketstream?
Díky tomu, jak jsme komplexněji zaměřeni, nevnímám tyto společnosti jako přímou konkurenci, ale určitě se logicky potkáváme a budeme potkávat u některých akcí.
Proč se zaměřujete hlavně na kulturní akce a například ty sportovní máte v nabídce spíše výjimečně?
Kulturní akce jsou pro nás nejlépe uchopitelné. Do budoucna chceme rozšířit nabídku i o výstavy, veletrhy, muzea a právě sportovní akce. Souvisí to jen s rozvojem třetího z pilířů, o kterém jsem hovořil, tedy komplexního ticketingu.
Od loňského roku prodáváte vstupenky do Národního divadla. Jak to funguje?
Jedná se o klasickou formu prodeje kontingentů, kdy nabídku divadla prodává více partnerů. Tyto vstupenky bychom měli primárně prodávat přes značku Bohemia Ticket.
Když si koupím u vás vstupenku do Národního divadla, musím si ji vytisknout? Zatím jsem ještě neviděl nikoho, kdo by se dožadoval vstupu na představení pouze s mobilem v ruce.
Je na každém organizátorovi, zda chce akceptovat pouze vytištěnou vstupenku, nebo i elektronickou vstupenku v mobilu, v tom nikoho nelimitujeme. Ale vím, že i u divadel se toto časem určitě změní.
Vraťme se ještě k oznámené akvizici. Už dříve jste majetkově vstoupili do projektů Informuji.cz a Navečer.cz. Stále v nich máte stejný podíl jako v době, když jste do nich vstupovali?
Ano, jsou stejné.
V případě Informuji.cz máte opci až na 25 %. Budete ji využívat?
Nemohu ani naznačit. Nicméně Informuji.cz je skvělý projekt, má velký potenciál a chceme naši spolupráci ještě prohloubit. V Navečer.cz už půl roku aktivně nepůsobíme. Ten projekt se musí úplně změnit.
Kolik máte v současné době zaměstnanců?
Před akvizicí Bohemia Ticket to bylo do deseti lidí. Nyní bychom se chtěli do dvou měsíců dostat na maximálně 20 lidí.
Zůstanou i po integraci obou firem všichni dosavadní zaměstnanci?
Důraz na efektivitu je klíčový. Každý člověk musí být pro firmu přínosem s jasnou přidanou hodnotou. Očekávám nějaké drobné úpravy v průběhu integrace, ale vzhledem k našim růstovým plánům spíše využijeme každou ruku a hlavu.
Kolik se do Ticketonu už od jeho vzniku investovalo peněz?
Konkrétní číslo vám neřeknu, ale kromě investovaných peněz je tam odpracováno a odpřemýšleno opravdu času.