Hlavní navigace

Většina domažlických kupovala set-top-boxy do dvou tisíc korun

3. 10. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 322915
3. 10. 2007

Televizní diváci na Domažlicku investovali do koupě set-top-boxu nebo integrovaného digitálního televizoru pro příjem zemského digitálního vysílání v průměru 2 878 korun, dvě třetiny z nich ale nešly nad částku dva tisíce Kč. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK Praha pro sdružení DigiMonitor, uskutečněného ve dnech 16. až 31. srpna letošního roku, tedy poslední dva týdny před vypnutím analogového vysílání z Vraního vrchu.

Průzkum proběhl ve 482 domácnostech a výsledky byly přepočítány na 24 046 domácností, reprezentujících 58 844 obyvatel Domažlicka dotčených vypnutím Vraního vrchu. 10 400 domácností mělo v této době zakoupený set-top-box pro pozemní příjem digitální televize a 1 400 integrovaný digitální televizor. Většina domácností (88 procent) v době dotazování nevybavených žádným způsobem digitálního příjmu, počítala s modernizací, tj. zejména nákupem set-top-boxu (80 procent), dále nákupem zařízení pro satelitní příjmem nebo předplatným satelitních digitálních služeb, uvedl Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Těsně před vypnutím analogového televizního vysílání z Vraního vrchu přijímalo 79 procent domácností na Domažlicku televizi pozemně, necelá pětina satelitně a sedm procent prostřednictvím kabelu. Digitální signál přijímaly dvě třetiny domácností, na analogový příjem bylo odkázáno 32 procent domácností. Největší podíl analogového příjmu oproti digitálnímu připadal na domácnosti s kabelovou přípojkou, neboť na Domažlicku zatím kabelové společnosti nenabízejí DVB-C.

Naopak šest z deseti domácností, odkázaných na pozemní příjem televize, sledovalo koncem srpna televizi digitálně a pouze čtyři analogově. V domácnostech vybavených satelitní parabolou je instalováno vybavení pro příjem digitálního signálu v 84 procentech (set-top-boxy a digitálními televizory), sdělil ČTÚ. Informovanost na Domažlicku byla dobrá, největší znalosti měli místní lidé o set-top-boxech, integrovaných digitálních televizorech a satelitním příjmu. Naopak nejméně věděli o IPTV.

CIF24

Za nejlepší kampaň respondenti považovali články v tisku, aktivity televize Nova, která na Domažlicku rozdávala set-top-boxy a zprávy v místních rádiích. Důležitou roli sehrály v rozhodovacích procesech neformální informační zdroje (přátelé, prodejci apod.), konstatuje ČTÚ. Od digitalizace mají diváci veskrze pozitivní očekávání, pouze třetina domácností si stěžuje na absenci televize Prima v digitální síti.

Spokojeno je s digitální zemskou televizí osm z deseti domácností, oceňují zlepšení zvuku a obrazu. Respondenti deklarují zájem o další televizní programy, ale s podmínkou, že půjde o programy volně šířené, dodává ČTÚ.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).