Ilustrace: Nenad Vitas
Hlas lidu, hlas Boží, praví přísloví, které spatřilo světlo světa v časech římské politiky, ale které se velmi přiléhavě hodí i do té dnešní. Bůh určitě zná budoucnost, tedy pokud existuje. Může ji znát i lid?
Hledání odpovědi na tuto otázku na „vědecké“ úrovni spadá zhruba do první poloviny druhé poloviny minulého století (tedy cca od 50. Let). Snahou bylo analýzou především denního tisku překročit rámec informací, které tento tisk poskytuje a na základě referování různých osob o stejných věcech se pokusit dopracovat ne k tomu, jak věci byly, ale jak budou. Ukázalo se, že zvláště noviny, které sloužily jako informační zdroj významným lidem, tzv. decision makerům, v tomto velmi výhodně slouží. Ovšem ne tak, že by budoucnost předpovídaly, nýbrž tak, že ji spoluvytvářely.
Jsme na začátku 21. století a máme sociální sítě. Někteří věří, že se v nich skrývá odpověď na pradávnou otázku Božího záměru, tentokráte však ztělesněná do jeho materie, tedy do lidu. Facebook (a v USA Twitter) jsou na první pohled jen obří nádoby nesmyslného textu, může se v nich však ukrývat odpověď na otázku, co bude? Sociální sítě jsou trend, představa, že z nich něco vyluštíme, je příjemná. Je však realistická?
Obávám se, že ne. Sociální sítě nepochybně poskytují mnoho zajímavých informací o trendech, náladách, směrech uvažování milionů lidí. Neposkytují ale vůbec nic o tom, co by se nacházelo za horizontem současnosti. Nejsou ani dostatečně významným vzorkem pro marketingové průzkumy, který by šel za hranice skupiny uživatelů Internetu. Zpracováním jejich obsahu se dozvíme spoustu zajímavých věcí o sobě a současnosti, ale vůbec nic o budoucnosti – možná kromě toho, kolik uživatelů Facebooku se chce dnes večer opít.
Facebookoví futurologové se zaklínají sofistikovanými algoritmy a vědeckými postupy. Středověcí alchymisté zase měli křivule a černé kočky. Myslím si, že jak účel, tak efekt práce obou je přinejmenším srovnatelný. Hlas lidu sice je hlasem Božím, ale nikoli oknem do světě jeho záměrů. A tak bychom jej měli brát – i když je na Facebooku.