Veřejné Wi-Fi hotspoty na Signal Festivalu v Praze odchytily přes milion zařízení

6. 12. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Wi-Fi hotspot na Signalu Festivalu 2016 Autor: Jan Sedlák
Wi-Fi hotspot na Signalu Festivalu 2016
Další ukázka toho, co je i bez aktivního připojení k Wi-Fi sítím možné zjišťovat, analyzovat a zužitkovávat v byznysu.

Signal Festival je v současné době jedna z největších veřejných kulturních akcí v Česku, která vždy jednou za rok výrazně ucpe ulice hlavního města. Letošního ročníku se podle oficiálních údajů zúčastnilo zhruba 600 tisíc lidí, kteří se navíc setkávali v krátkém období (13. až 16. října) blízko u sebe, konkrétně na 22 místech ve třech pražských částech (Praha 1, 2 a 3). To už jsou pěkná čísla na to, aby s nimi šlo něco dělat.

Pro čtenáře Lupy toto téma nebude zásadně nové. V jednom z článků jsme například popisovali, co je možné díky bezdrátové konektivitě z byznysového a marketingového pohledu dělat v rámci řetězce restaurací. Lidé za sebou díky svým chytrým telefonům, tabletům a počítačům vědomě i nevědomě zanechávají spousty digitálních stop.

A právě Signal Festival to ukazuje v mnohem větším a intenzivnějším měřítku. Společnosti Cisco a O2 se letos staly partnery akce. Cisco poskytlo své outdoorové Wi-Fi přístupové body (konkrétně modely 1532), O2 zajišťovalo instalaci a připojení do internetu. Po dobu trvání festivalu bylo 19 lokalit pokryto bezdrátovým signálem (na většině míst byl jeden přístupový bod, u větších lokalit více).

Měření i bez aktivního připojení

Tato sestava hotspotů (AP) pak odchytávala základní informace ze zařízení se zapnutou Wi-Fi. Majitelé těchto přístrojů se přitom k bezplatným Wi-Fi spotům ani nemuseli připojovat. AP umí detekovat i zařízení v dosahu, protože ta si neustále mapují, zda je nějaký bezdrátový signál k dispozici. „Podle našich pilotních projektů se ukazuje, že asi 60 procent lidí má na smartphonech zapnutou Wi-Fi,“ přibližuje Pavel Křižanovský z Cisca.

Wi-Fi hotspot na Signalu Festivalu 2016 na Náměstí Míru.
Autor: Jan Sedlák

Wi-Fi hotspot na Signal Festivalu 2016 na Náměstí Míru.

Analytiku nad takto sbíranými informacemi zajišťovalo Cisco. Data se sbíhala v platformě CMX, kterou si Cisco pro tento specifický příklad nechalo hostovat jako virtuální instalaci u svého partnera Cloud4Com (jinak službu nabízí i v cloudu). Cisco se soustředilo na sběr dat pomocí Wi-Fi hotspotů, O2 se do akce zapojilo i se svojí mobilní sítí, naměřené údaje ale nezveřejňuje.

Čísla, která má Lupa k dispozici, ukazují, že se přes popisovaný Wi-Fi systém podařilo zachytit 1 093 678 zařízení. Kolem 12 procent z nich se přitom v okolí spotů objevilo opakovaně. Zajímavý je mimo jiné poměr mezi detekovanými zařízeními a těmi, která se skutečně k hotspotu s internetem připojila – takových bylo pouze necelých 25,5 tisíce.

Cisco nemuselo hlásit, že bude informace (MAC adresy) ze zařízení na veřejné akci sbírat. Na Úřadu pro ochranu osobních údajů stačilo nahlásit pouze to, že uživatelé, kteří budou chtít využít internet zdarma na Wi-Fi přístupových bodech, musí na úvodní stránce (landing page) zadat svůj e-mail.

Co, kdo, kde, kdy a jak

Nejvíce lidí se na umělecké instalace přišlo podívat na Staroměstské náměstí (přes 140 tisíc), o něco méně pak mělo Karlovo náměstí. Nejdelší dobu se lidé zdrželi na Kampě (27 minut), průměrný čas strávený na jedné expozici byl 20 minut.

Všelijakých závislostí a statistik lze vyvodit mnohem více. Obecně lze říci, že jde pouze o to, nastavit si potřebné klíče (v tomto případě se definují dashboardy v platformě CMX, k dispozici je rovněž API) a filtry. 

Na Signal Festivalu tak bylo možné pozorovat třeba to, na jaké instalace každý jednotlivý člověk zašel, jaká byla nejčastější trasa přesunu mezi expozicemi, kolik lidí se opakovaně vracelo, jaký jazyk se nejvíce používá na jejich zařízeních (čeština, němčina a angličtina). Některé údaje je možné vidět v níže přiložené galerii.

Pro mnoho lidí mohou takové možnosti měření představovat velký problém. Pořadatelé Signal Festivalu nicméně tyto anonymní údaje (v případě odchytávání nepřipojených zařízení) chtějí využít do budoucna v rámci zlepšování této kulturní akce.

Například dnes bez dat není úplně jasné, kolik se vlastně má expozic vůbec dělat. To se dá do příště odladit právě na základě nasbíraných informací. Stejně tak lze na základě cest návštěvníků jednotlivé lokality lépe rozložit a naplánovat trasy a vše lépe komerčně vytěžit. Říká se tomu optimalizace nákladů.

Chytrá města, chytré budovy

Jsou to alternativy k tomu, jak s daty pracují internetové firmy typu Facebook (mají samozřejmě podrobnější údaje), ale i tradiční korporace. Zároveň jde o podobný koncept, který se využívá třeba v rámci takzvaných chytrých měst. V nich lze na základě všemožných senzorů (parkoviště, odpadkové koše, světla, lavičky a tak dále) sbírat informace o chodu města a díky tomu pak odladit věci jako svoz odpadků či městskou hromadnou dopravu.

Cisco, O2 a další technologické společnosti se o tyto oblasti nyní velice zajímají. Partnerství se Signal Festivalem je v současné době pro Cisco sponzorská akce a má sloužit k tomu, aby potenciálním zájemcům bylo možné ukázat, co sběr dat pomocí bezdrátových a analytických technologií umí. Cisco v současné době už například vede debaty s pražským podnikem Operátor ICT, který řeší právě chytrou Prahu s Prahou, která byla partnerem Signal Festivalu.

Instalace venkovního Wi-Fi systému schopného sbírat informace přitom nemusí být zdlouhavá věc. Konkrétně v případě Signal Festivalu se plánování a realizace stihly za týden.

Bezdrátové prvky lze podobně využívat i přímo v budovách, například pro takzvanou indoor navigaci. Takové funkce zvládá více technologií, od Wi-Fi bodů až po iBeacony. S tím v Česku například koketují v ostravské hale Gong. Rozjíždí se i první projekty s obchodními domy a Praha by zase, jak Lupě v rozhovoru řekl šéf Smart cities v Operátorovi ICT Robert Králíček, chtěla zavést indoor navigaci na magistrátu.

TIP: Sparta na cestě z doby kamenné do digitální. Jak funguje připojený stadion?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).