Televize jako Fire TV, Android TV, and Apple TV – každá má svou vlastní aplikaci a výraz. Co ale bohužel postrádají, je to, co bychom my mohli nazývat „TELEVIZE“.
Nacházíme se ve zlatém věku televize. A to nejen ve smyslu kvetoucího a návykového zábavního média, ale také ve smyslu televize jako technologického doplňku našeho obývacího pokoje.
Jen několik dní poté, co Amazon oznámil launch své nové televize Fire TV, Verge (webside o nových technologiích – www.theverge.com) publikoval exkluzivní obrázky a článek o nové Android TV společnosti Google (http://www.theverge.com/2014/4/5/5584604/this-is-android-tv). Oba konkurenti dokázali jednu věc – zvedli líné diváky z gauče a donutili je stáhnout si nové aplikace – Netflix, Hulu Plus, nebo Amazon Prime Video – a díky nim změnit své iPady na inteligentní televizní obrazovky. Před nedávnem však Wall Street Journal oznámil, že Apple, který prodal asi 20 milionů hokejových puků s logem Apple TV, jedná se společností Comcast o vybudování nové streamingové televize.
Fire TV, Andriod TV a Apple TV mají sice slovo „televize“ přímo ve svém názvu, takže je neznalec může snadno zaměnit za klasické, staromódní televize. Ale to je to poslední, čím jsou.
Co je to vlastně „klasická“ televize?
Některé podnikavé počítačové firmy v Americe až příliš často tvrdí, že konečně „změnily“ televizi. Ve skutečnosti však jen přetvořily nějaký hloupý terminál v chytrou počítačovou platformu, která dokáže rozšířit vaše obzory a hrát na gigantické obrazovce. Současně jsme ovšem svědky propadu celé ideje, jelikož se společnosti nepodaří ustálit obsah a nabízí lidem matoucí zážitky. Takový byl počáteční příběh Google TV, která se stala terčem posměchu, když se prezident Google Eric Schmidt vsadil, že jeho televize bude vlajkovou lodí všech nových televizí v roce 2012. (A byla to velice špatná sázka.)
Zdá se však, že společnosti s jejich propadajícím se obsahem televizi změnit nedokážou. Co by asi bylo tím správným řešením: Poskytnout lidem, kteří sledují televizi tak, jak vždycky sledovali, nový, jedinečný a zábavný obsah.
Živě nebo levně?
Televize, tak jak ji známe, znamená pozemní, kabelové, satelitní nebo IP televize a živé vysílání. Ale noví hráči budují internetový video zážitek svými aplikacemi, které mají se skutečnou živou televizí jen málo společného. Nejedná se o televizi. Jedná se o internetovou televizi. A dokonce i tyto technologické vymoženosti mezi sebou bojují o vedoucí postavení ve vašem obýváku, a k tomu navíc o dědictví tradiční televize a televize kabelové.
Televizní pořady si můžete buď naladit nebo nahrát, abyste nepřišli o vaši oblíbenou televizní show hned v premiéře. Internetové televize fungují většinou na základě aplikací, které si můžete stáhnout a hrát na vyžádání, poté co pořady již byly odvysílány v éteru na tradiční televizi. Svět klasické televize je již ustálen a nemá pro nás žádná překvapení. Naproti tomu svět internetových televizí rok od roku vzkvétá.
Televize versus internet
Chcete-li v USA sledovat klasickou televizi, obrátíte se na místního kabelového provozovatele, který má jakýsi quazi lokální monopol, jako Comcast či Time Warner Cable. Pro získání internetové televize si zakoupíte hardware a aplikace od národních technologických společností (poté, co získáte internet od lokální kabelovky nebo telekomunikací).
Klasická televize je drahá: kabelová televize znamená jedno velké mega-předplatné, které stojí asi 80 dolarů na měsíc. Internetová televize může být levnější: Aplikace, jako je Netflix, Hulu Plus a Amazon Prime Video, představují asi polovinu nákladů kabelové televize. Klasická a internetová televize přitom koexistují vedle sebe, a tato jejich podivná, natahovaná fúze způsobí, že za pár let bude rozdíl mezi aplikacemi a programy pomalu neviditelný.
Klasická obrazovka přístupu na internet přes widgety tak, jak ji známe u Panasoniku už léta. Kdesi na jedné z dalších obrazovek narazíte i na internet otevřený se zadáním libovolné webové adresy.
Každá chce to, co nemá
Klasická televize chce být více jako internetové televize. Také proto umístily kabelové televize tlačítko Netflix na své dálkové ovladače, předělaly design průvodce kanálem podle rozhraní podobnému Fire TV, a umožňují vám streamovat živou televizi do vašeho telefonu a tabletu poté, co si zakoupíte kabelové předplatné.
A internetové televize chtějí být více jako televize klasické. Chtějí své vlastní pořady a show, a nyní je dokonce i kupují: Netflix, Hulu, Amazon a Yahoo, každá z nich vlastní exkluzivní práva na dramata a komedie, které mohou streamovat.
Chtějí uzavírat smlouvy s mediálními společnostmi, jež vlastní oblíbené televizní show a sportovní pořady tak, aby mohly být považovány za životaschopnou náhradu, nejen za doplněk, živé televizi. Tak mohou internetové i klasické televize pouze zvyšovat naše očekávání o kvalitním programování a snazší technice. A zároveň každá z nich nutí svého konkurenta být lepší.
On-line videopůjčovna Netflix, která možná vstoupí i k nám, si udělala velké jméno seriálem House of Cards ve 4K (Panasonic). Takovéhoto obsahu ale zatím moc není.
Dost prostoru pro všechny
Prozatím to znamená, že svět internetových televizí stále roste (bylo prodáno 25 milionů Apple TV, 27 milionů předplatitelů Netflixu a existuje více než dvacet milionů zákazníků Amazon Prime Video…) a svět klasické televize nekolabuje. Stále se jedná o velmi profitabilní byznys, kterého se tvrdošíjně drží 100 milionů platících domácností.
Známým prohlášením Netflixu je, že by si přál stát se HBO dříve, než se HBO bude moci stát Netflixem.
To je tak rámcově bitva, která se vede ve vašich obývacích pokojích: Podaří se internetové televizi dokázat, že je plnohodnotnou alternativou ke klasickému živému vysílání rychleji, než se podaří klasické televizi dokázat, stojí za to si připlatit více než za aplikace? Nebo si obě strany nakonec uvědomí, že je dobré, aby si vzájemně prospívaly, protože se vzájemně potřebují?
Anketa: Dáváte přednost klasické, nebo internetové televizi? Co u vás doma sledujete?
Alex Lee Smithson, 37 let
Sport. Klasické a kabelové televize žijí a umírají se sportovními přenosy. Pokud by se internetovým televizím podařilo prolomit exkluzivitu pokrytí živého sportovního vysílání, pak by jednoduše a rychle vyhrály. Ač se každá televize snaží o to nejlepší, faktem je, že sledovanost televizních programů je v řádu sedmimístných čísel, zatímco sportovních přenosů v řádu osmi- nebo devítimístných.
Je skvělé sledovat super diskuse o seriálu jako Breaking Bad a jiné, ale to se brzy stane drahým luxusem, protože střední třída se pomalu rozrůstá a transformuje. Plus více a více lidí přechází ke sledování televize přes Netflix / Amazon. Sociální hodnota sledování živé televize bude nadále klesat. Společenskou normou v Americe se stává, že sledovat pořad oddaně a živě v televizi je považováno za mírně patologické a lidé to dělají jen ze zvyku. Jediné, čeho se to netýká, je sport. Jakmile je v televizi živý přenos, stavidla se otevřou a sledovanost rychle stoupne.
Mark Jackson, 52 let
Velmi mě baví sledovat boj mezi těmito dvěma platformami, internetem a televizí. Jako někdo, kdo kupuje DVD, je předplatitelem Netflixu, členem Amazon Prime a vlastní globální satelitní balíček ve třech odlišných asijských apartmánech, a za toto všechno v součtu platí ročně jen zanedbatelné peníze, přiznávám, že mám tendenci jít cestou nejmenšího odporu, a proto jsem zákazníkem všech těchto poskytovatelů.
Boj mezi těmito dvěma médii si uvědomuji jen proto, že sleduji, které společnosti mi platí dividendy, které mi je mohou vyplácet v blízké budoucnosti, a u kterých je nepravděpodobné, že by mi je někdy vyplácely.
Jacob Adam, 48 let
Souhlasím, že internetové a živé televize bojují. A jsem toho živým důkazem – sám jsem zrušil kabelovku už před pěti lety a jsem spokojený pouze s Netflixem a „over-air“ televizí, dodávanou přes Tivo. To občas doplňuji 24hodinovým streamováním přes Amazon nebo podobné služby. Můj celkový balíček, Netflix + Tivo mě měsíčně stojí jen $38. Měl bych a mohl bych toto číslo dokonce snížit posíláním DVD poštou na můj Netflix účet, protože má DVD tu jen tak leží. Tato kombinace mi možná nenabízí všechno, co chci, ale dává mi víc, než mohu stačit sledovat.
Jeff Nohio, 33 let
Kabelovky nebo satelit jsou pouze pro milovníky sportu. Máme hodně dobrého obsahu v předplaceném živém vysílání a hodně zajímavých sportovních přenosů, jež uspokojí rodinu, jako je ta naše, která se moc nezajímá o sledování dramat nebo komedií nebo právě vedoucí sportovní franšízy. Strávili jsme se ženou víkend u příbuzných v LA, kteří mají satelit. Připadá mi pozoruhodné, že lidé utratí xy dolarů asi jen za 20 kanálů banálního obsahu a stovku kanálů komerce a banálních sportovních přenosů.
George Armstrong
Kabelové rozhraní není jen náhodné, je to v podstatě interaktivní kanál, který většina společností provozovala před začátkem DVR věku. Nyní je toto rozhraní žalostně nafouklé a zastaralé, ale dříve to byla vymazlená a poměrně snadno pochopitelná věc.
Margot Smith, 38 let
Mám prémiovou kabelovou televizi, Betflix, HBO Go a PlayON TV. Vyzkoušela jsem Amazon Prima a nelíbila se mi. Také je třeba dodat, že pracuji pro jednu z největších tradičních televizí v Americe. Internetové televize nejsou ani náhodou připraveny na to soutěžit s americkou televizí, dokud se kvalita širokopásmového připojení k internetu a jeho cena nepřiblíží více tomu, čím disponuje zbytek civilizovaného světa. Dokonce ani tady, pouze hodinu jízdy z New York City, nejsem schopna dostat FIOS, a můj kabelový internet jen tak tak stačí na to, aby mí teenageři mohli hrát jejich hry. V sobotu večer, kdy je užívání internetu nejfrekventovanější a síť je očividně přetížena, můj Netflix a HBO Go kolísají mezi velmi slabým signálem a signálem, který se naprosto ztrácí. Nad kvalitou takto slabého připojení bohužel i můj poskytovatel internetu jen krčí rameny…
Marc Eggers, 30 let
Poskytovatelé obsahu by neměli být zároveň poskytovateli přístupu. Bylo by dobré přibrzdit inovace a uměle kontrolovat trhu ve prospěch několika kvalitních společností, než držet trh rozdrobený mezi malé poskytovatele.