Veliký den pro Google: nakoupil konkurenty za miliardu dolarů

10. 11. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Google Autor: 21971
Google
Pondělí byl významný den pro Google. Za 750 milionů dolarů kupuje AdMob, jež zaplní mezery v nabídce mobilní reklamy. Proti Skype zase učiní výpad nákupem Gizmo5, který by významně doplnil Google Talk a Voice. To by byl velký krok pro firemní strategii v oblasti internetové telefonie a další průlom v telefonování zdarma. Co se stalo?

Za 750 milionů dolarů převezme společnost Google firmu AdMob. Ta je významným hráčem v mobilním marketingu a dominuje především na platformě iPhone, má k dispozici navíc plejádu více než 15 000 mobilních webů, přes něž servíruje čtenářům reklamu.

Za dalších 30 milionů dolarů v hotovosti převezme zřejmě Google společnost Gizmo5, VoIP startup nabízející klientský software podobný Skype a založený na otevřených protokolech SIP. V nedávné minulosti se spekulovalo o tom, že by Skype mohl mít zájem Gizmo5 odkoupit, aby tak čelil problémům, jež se na něj sypou stran soudního sporu o patenty k distribuční síti JoltID, základu přenosu hovorů po Skype. Odkup společnosti Gizmo5 zatím Google oficiálně nepotvrdil.

Konference Czech Internet Fórum 2009

Český Internet v kostce pro telekomunikační i marketingové odborníky, taková je konference CIF 2009, která proběhne v Praze 12. listopadu 2009. Přinese ohlédnutí za uplynulým rokem, který poznamenala krize na všech frontách.

Na CIFu mluví osobnosti Na panelové diskusi „Souboj titánů“ se sejdou šéfové největších českých portálů, o Internetu v roce 2019 promluví šéfka českého Google Taťána le Moigne a o tom, jak udělat z malé firmy obra a získat pro něj investora, bude mluvit Ondřej Tomek, někdejší šéf Centrum.cz. To nejsou jediná lákadla konference CIF, její kompletní program najdete zde.

Web CIF 2009 s cenami a registrací.

Mobilní reklama a AdMob

Mobilní reklama

V mobilní reklamě byl Google dlouhodobě v poněkud nepohodlné pozici. Vzhledem k jeho pověsti i k množství zájmu ze stran výrobců obsahu i zadavatelů reklamy se očekávalo, že záhy přijde s reklamní sítí pro mobilní web i aplikace, jenže jemu se dařilo pokrývat jen oblast reklamy vkládané do mobilních stránek. Jeho produkty AdSense pro výrobce obsahu a AdWords pro inzerenty v mobilních verzích jsou v raném stádiu a jsou dostupné jen pro některé země, například v grafickém režimu nikoliv pro Česko.

Oproti tomu AdMob pronikl významně do oblastí, kde se přítomnost Google logicky očekávala: jak do display reklamy na mobilních webech (tedy standardizované grafické reklamy na mobilních webech), tak do reklamy v mobilních aplikacích. Zde je populární především jako způsob financování „free“ iPhone aplikací, jimž AdMob dodává reklamní proužky.

Mobilní formáty

Kde je činný Google a kde AdMob. Zdroj: Google

Mobilní reklama je konstantně rostoucí trh, byť stále malý. eMarketer odhaduje, že letošní výdaje na americkém trhu na mobilní reklamu dosáhnou 416 milionů dolarů, odhaduje se jejich 30% růst oproti loňskému roku. Jen pro představu, online reklama na americkém trhu se pro letošní rok odhaduje na výši 24 miliard USD.

Výdaje na mobilní reklamu na US trhu

Odhady výnosů mobilního marketingu na trhu USA. Zdroj: eMarketer

K podobnému kroku, jako sáhl Google, se v minulosti uchýlili i jeho konkurenti. Vlna akvizic mobilních reklamních služeb proběhla v roce 2007, kdy AOL převzalo Third Screen Media, Microsoft ScreenTonic a Yahoo Actionality. Google tehdy věřil, že si poradí z vlastních zdrojů. A ukázalo se, že neporadil, že je potřeba, aby zvýšil svoji hybnost v trzích, kde se jeho významná přítomnost očekává.

Mobilní reklamní firmy

Přehled firem působících na trhu s online reklamou. Zdroj: eMarketer

Jelikož AdMob není nijak veliká firma a nemá dominantní pozici na trhu, očekává se, že nebude potřeba schválení regulátorů trhu ani v USA, ani v EU.

Posílení pozice ve VoIP

Gizmo5

Když se před několika lety nepodařilo Google vyhrát souboj o koupi Skype, předvídalo se, že to bude problém. Nakonec byl, ovšem pro eBay, které utrpělo pyrhovo vítězství a nyní se snaží firmy Skype se ctí zbavit za zídku svých finančních výkazů.

Google mezi tím spustil bez velkého rozruchu a dlužno říci že i bez velkého tržního úspěchu Google Talk, v jehož neprospěch mluví fakt, že nemá žádné telefonní číslo, je to jen kecálek mezi počítači. Letos se ale úspěch dostavil s aplikací Google Voice, tedy s předělávkou služby Grand Central, kterou Google koupil před téměř třemi lety. Google Voice je služba nabízející jedno číslo, na které vám budou lidi volat a které bude inteligentně distribuovat podle nastavených pravidel lidi tu na váš mobil, tu na vaši pevnou linku či do hlasové schránky, z níž vám bude poslán textový přepis e-mailem. Služba ovšem funguje jen v USA a nedá se používat pro telefonování, jen jako „sekretářka“.

Právě tenhle handicap by mohlo zvrátit Gizmo5, které má výhodu jak multiplatformnosti, tak použití standardních protokolů SIP. A samozřejmě řadu propojení a smluv – ačkoli číslo v ČR nenabízí stejně jako Skype. Gizmo5 kromě toho také vyvinulo bránu OpenSky propojující svět SIP a Skype, kdy se lze dovolat přes bránu ze SIPu na SkypeID@opensky­.gizmo5.com – i to je technologie, která by se Google mohla v soupeření se Skype významně hodit.

V řadě neposlední přestal být Gizmo5, záložním plánem na záchranu Skype. Další společnosti, které jsou schopné zprovoznit široce distribuovanou celosvětovou VoIP síť se zátěží v řádu milionů uživatelů, abyste pohledali. I to pravděpodobně hrálo roli v dalším postupu Skype vůči svým právním problémů

Pokud se Google v dohledné době podaří začlenit Gizmo5 dohromady s Google Talk a Voice, bude to významný posun na VoIP trhu a i pokud se Skype skutečně podaří ustát rozbouřené právní spory, můžeme se dočkat v příštích letech významných změn pozic na VoIP trhu.

V každém případě to vypadá, že pro Google byl 9. listopad velkým dnem. Však v tom už několik internetových mystiků našlo skrytý význam: 9/11 = 11/9.

Abychom nebyli k akvizičnímu boomu nespravedliví, Electronic Arts oznámilo převzetí startupu Playfish, který se zaobírá vývojem her pro sociální sítě a má více jak 60 milionů aktivních uživatelů na Facebooku, Hi5 a MySpace. Na Facebooku provozuje sedm z deseti nejpoužívanějších her. Kupní cena je 275 milionů dolarů v hotovosti, dalších 25 milionů v akciích pro talentované zaměstnance a případných dalších 100 milionů dolarů v případě dosažení stanovených cílů. Což za firmu starou dva roky a zainvestovanou 21 miliony dolarů od Accel partners a Index ventures není nijak špatná částka.

EA a  Playfish

Myslíte si, že Gizmo5 může za pomoci Google ohrozit Skype?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).