Za 750 milionů dolarů převezme společnost Google firmu AdMob. Ta je významným hráčem v mobilním marketingu a dominuje především na platformě iPhone, má k dispozici navíc plejádu více než 15 000 mobilních webů, přes něž servíruje čtenářům reklamu.
Za dalších 30 milionů dolarů v hotovosti převezme zřejmě Google společnost Gizmo5, VoIP startup nabízející klientský software podobný Skype a založený na otevřených protokolech SIP. V nedávné minulosti se spekulovalo o tom, že by Skype mohl mít zájem Gizmo5 odkoupit, aby tak čelil problémům, jež se na něj sypou stran soudního sporu o patenty k distribuční síti JoltID, základu přenosu hovorů po Skype. Odkup společnosti Gizmo5 zatím Google oficiálně nepotvrdil.
Konference Czech Internet Fórum 2009
Český Internet v kostce pro telekomunikační i marketingové odborníky, taková je konference CIF 2009, která proběhne v Praze 12. listopadu 2009. Přinese ohlédnutí za uplynulým rokem, který poznamenala krize na všech frontách.
Na panelové diskusi „Souboj titánů“ se sejdou šéfové největších českých portálů, o Internetu v roce 2019 promluví šéfka českého Google Taťána le Moigne a o tom, jak udělat z malé firmy obra a získat pro něj investora, bude mluvit Ondřej Tomek, někdejší šéf Centrum.cz. To nejsou jediná lákadla konference CIF, její kompletní program najdete zde.
Mobilní reklama a AdMob
V mobilní reklamě byl Google dlouhodobě v poněkud nepohodlné pozici. Vzhledem k jeho pověsti i k množství zájmu ze stran výrobců obsahu i zadavatelů reklamy se očekávalo, že záhy přijde s reklamní sítí pro mobilní web i aplikace, jenže jemu se dařilo pokrývat jen oblast reklamy vkládané do mobilních stránek. Jeho produkty AdSense pro výrobce obsahu a AdWords pro inzerenty v mobilních verzích jsou v raném stádiu a jsou dostupné jen pro některé země, například v grafickém režimu nikoliv pro Česko.
Oproti tomu AdMob pronikl významně do oblastí, kde se přítomnost Google logicky očekávala: jak do display reklamy na mobilních webech (tedy standardizované grafické reklamy na mobilních webech), tak do reklamy v mobilních aplikacích. Zde je populární především jako způsob financování „free“ iPhone aplikací, jimž AdMob dodává reklamní proužky.
Kde je činný Google a kde AdMob. Zdroj: Google
Mobilní reklama je konstantně rostoucí trh, byť stále malý. eMarketer odhaduje, že letošní výdaje na americkém trhu na mobilní reklamu dosáhnou 416 milionů dolarů, odhaduje se jejich 30% růst oproti loňskému roku. Jen pro představu, online reklama na americkém trhu se pro letošní rok odhaduje na výši 24 miliard USD.
Odhady výnosů mobilního marketingu na trhu USA. Zdroj: eMarketer
K podobnému kroku, jako sáhl Google, se v minulosti uchýlili i jeho konkurenti. Vlna akvizic mobilních reklamních služeb proběhla v roce 2007, kdy AOL převzalo Third Screen Media, Microsoft ScreenTonic a Yahoo Actionality. Google tehdy věřil, že si poradí z vlastních zdrojů. A ukázalo se, že neporadil, že je potřeba, aby zvýšil svoji hybnost v trzích, kde se jeho významná přítomnost očekává.
Přehled firem působících na trhu s online reklamou. Zdroj: eMarketer
Jelikož AdMob není nijak veliká firma a nemá dominantní pozici na trhu, očekává se, že nebude potřeba schválení regulátorů trhu ani v USA, ani v EU.
Posílení pozice ve VoIP
Když se před několika lety nepodařilo Google vyhrát souboj o koupi Skype, předvídalo se, že to bude problém. Nakonec byl, ovšem pro eBay, které utrpělo pyrhovo vítězství a nyní se snaží firmy Skype se ctí zbavit za zídku svých finančních výkazů.
Google mezi tím spustil bez velkého rozruchu a dlužno říci že i bez velkého tržního úspěchu Google Talk, v jehož neprospěch mluví fakt, že nemá žádné telefonní číslo, je to jen kecálek mezi počítači. Letos se ale úspěch dostavil s aplikací Google Voice, tedy s předělávkou služby Grand Central, kterou Google koupil před téměř třemi lety. Google Voice je služba nabízející jedno číslo, na které vám budou lidi volat a které bude inteligentně distribuovat podle nastavených pravidel lidi tu na váš mobil, tu na vaši pevnou linku či do hlasové schránky, z níž vám bude poslán textový přepis e-mailem. Služba ovšem funguje jen v USA a nedá se používat pro telefonování, jen jako „sekretářka“.
Právě tenhle handicap by mohlo zvrátit Gizmo5, které má výhodu jak multiplatformnosti, tak použití standardních protokolů SIP. A samozřejmě řadu propojení a smluv – ačkoli číslo v ČR nenabízí stejně jako Skype. Gizmo5 kromě toho také vyvinulo bránu OpenSky propojující svět SIP a Skype, kdy se lze dovolat přes bránu ze SIPu na SkypeID@opensky.gizmo5.com
– i to je technologie, která by se Google mohla v soupeření se Skype významně hodit.
V řadě neposlední přestal být Gizmo5, záložním plánem na záchranu Skype. Další společnosti, které jsou schopné zprovoznit široce distribuovanou celosvětovou VoIP síť se zátěží v řádu milionů uživatelů, abyste pohledali. I to pravděpodobně hrálo roli v dalším postupu Skype vůči svým právním problémů
Pokud se Google v dohledné době podaří začlenit Gizmo5 dohromady s Google Talk a Voice, bude to významný posun na VoIP trhu a i pokud se Skype skutečně podaří ustát rozbouřené právní spory, můžeme se dočkat v příštích letech významných změn pozic na VoIP trhu.
V každém případě to vypadá, že pro Google byl 9. listopad velkým dnem. Však v tom už několik internetových mystiků našlo skrytý význam: 9/11 = 11/9.
Abychom nebyli k akvizičnímu boomu nespravedliví, Electronic Arts oznámilo převzetí startupu Playfish, který se zaobírá vývojem her pro sociální sítě a má více jak 60 milionů aktivních uživatelů na Facebooku, Hi5 a MySpace. Na Facebooku provozuje sedm z deseti nejpoužívanějších her. Kupní cena je 275 milionů dolarů v hotovosti, dalších 25 milionů v akciích pro talentované zaměstnance a případných dalších 100 milionů dolarů v případě dosažení stanovených cílů. Což za firmu starou dva roky a zainvestovanou 21 miliony dolarů od Accel partners a Index ventures není nijak špatná částka.