Když přijde řeč na browsery, většina lidí, kteří jsou na Internetu o něco déle a mají k němu podstatně jiný, jaksi osobnější vztah, než „náplavy“ z poslední doby, se rozdělí na dva tábory. Stane-li se to třeba v elektronické konferenci, člověk si rázem začne připadat jako kdyby seděl na tribuně fotbalového stadionu při utkání derby Sparta-Slavia a namísto snášení argumentů je svědkem emotivních výkřiků do tmy. Ano, volba prohlížeče u těchto uživatelů není příliš otázkou rozumového uvažování, ale spíše citových vazeb – a nemohu říci, že by mi to bylo nesympatické.
Noví uživatelé si většinou servítky neberou a pracují prostě s tím, co jim někdo dodal pod nos, ať už to byl jejich poskytovatel připojení či kdokoliv jiný. Netuší přitom, že se stávají pěšáky v barvách té či oné strany na válečném poli mezi oběma společnostmi.
Na počátku měl Netscape velkou technologickou i časovou převahu, která se projevila i v drtivé převaze v tržním podílu. Microsoft ale doháněl a dohání velmi zdatně a po technické stránce dnes jeho Internet Explorer podle většiny odborníků ukazuje Navigatorovi záda. Neumím to dost dobře posoudit, protože pro můj laický způsob práce (nejsem webmaster) oba splňují všechny základní požadavky, které mám, a k tomu zhruba 1500 % věcí navrch.
Podle výsledků průzkumu užívanosti WWW prohlížečů firmy ZD Market Intelligence, který se vztahuje k letošnímu lednu, má Netscape v celosvětovém měřítku zhruba 54 procent, což je o devět procent méně než o rok předtím. Internet Explorer si naopak přijde na 39 procent, což o 18 procent více, než v roce 1997. Jak je vidno, získal zde dvakrát tolik dušiček než Netscape ztratil – odráží se v tom celková konvergence trhu k této silné dvojce, cosi jiného používá už jen 7 procent uživatelů.
Naprosto odlišná čísla ale spatříte, podíváte-li se do českých luhů a hájů. Explorer tu měl tradičně silné pozice. Netscapu toho zdejší trh mnoho neříkal a i po ustanovení distributora jsme byli svědky toho, jak několik firem utápělo energii v tom, že se dohadovaly, kdo z nich je vlastně distributor – a už o něco méně se snažili produkty Netscapu propagovat a prodávat. Naproti tomu český Microsoft má trh všeobecně dobře obšlápnutý a nenechal si ho vzít ani v oblasti Internetu.
Jedním z šikovných zdrojů, které mohou relativně objektivně říci, jak situace vypadá, jsou systémy pro přehled návštěvnosti, u nás tedy především Na vrcholu a TOPlist. Tento týden o nich konečně vyjde článek, při zíkávání informací pro jeho přípravu nám zástupci Na vrcholu poskytli i přehled browserů, které se používají pro prohlížení českých stránek. Pro Netscape je situace skutečně tristní, získal totiž jen necelých 27 procent!. Naproti tomu Microsoft má na svém kontě téměř trojnásobek, konkrétně 71 procent. Zbylá dvě procenta si dělí ostatní brousidla. Není bez zajímavosti, že u obou prohlížečů sice vedou poslední verze, tedy verze s číslem čtyři, ale trojky zaostávají jen o chloupek.
Válka browserů už zdaleka netáhne tolik jako dřív, pěkný článek o tom ostatně napsal Jiří Hlavenka na Živě – doporučuji přečíst.