Valentýn na českém webu

17. 2. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pomocí Internetu se lidé párují během celého roku, ale jen několik dní v roce mohou jeho prostřednictvím zjistit, jak jsou na tom s láskou. Počátkem února se začnou zamilovaní scházet na valentýnských speciálech a ušetřeni mnohdy nezůstanou ani nic netušící návštěvníci internetových obchodů či webových magazínů.

Provozovatel nejznámějšího tuzemského seznamovacího webu Seznamka.cz nechal na holičkách nešťastníky, kteří se rozhodli hledat partnera na poslední chvíli. Žádná speciální rubrika poslední záchrany pro ty, kdož se nechtějí 14. února stát vyvrheli společnosti, kteří nemají komu poslat Valentýnku, nebyla.

A je to škoda, neboť do zbraně byli povoláni grafici pověřeni úkolem vyrobit nejkýčovitější valentýnskou pohlednici. Zamilované pohlednice se podle Libora Nováčka ze serveru Pohlednice.cz sice posílají v nemalém množství v průběhu celého roku, ale přesto se během prvních únorových dní jejich denní počet zvyšuje o stovky procent. Několikanásobné navýšení počtu rozeslaných valentýnských přání hlásí i provozovatel služby Poslat.cz doručující papírová přáníčka šnečí poštou. Valentýnské pohlednice dokonce rozesílal ze Stokorcového lesa i Medvídek Pů.

První muž tuzemského fulltextu Michal „Jyxo“ Illich se právě oddává lyžování, a tak bohužel přesná čísla o frekvenci vyhledávání slova „Valentýn“ nejsou k dispozici, ale předmětný výraz se v průběžných celoročních statistikách na čelních místech neobjevuje, i když nikoho asi nepřekvapí, že na Google patří fráze valentinstag, valentine's day a valentijn k nejrychleji rostoucím za minulý týden.

Překvapivě nízkého výskytu valentýnského šílení se dočkáme v ženských webzinech. Magazín Vitalital.cz raději než suché filozofování o významu únorového svátku pro své čtenářky připravil nadstandardní příděl článků věnovaných obecně partnerským vztahům, erotice a sexu. V online kuchařce dokonce přibyly recepty povzbuzující sexuální apetit. O rozporuplném přijetí Valentýna mezi návštěvnicemi ženského magazínu Femina.cz vypovídají ankety na titulní stránce. Na webu Žena-in bylo dokonce otevřeno téma Valentýn – týrání ošklivých a osamocených žen.

Kde však Valentýn roztáhl svou láskyplnou náruč opravdu doširoka, jsou internetové obchody. Tento fakt pochopitelně jen potvrzuje teorii, že svátek svatého Valentýna si vymysleli obchodníci stýskající si po předvánočním rabování obchodů (nenapravitelní romantici si pro jiné vysvětlení původu svátku musí zajít jinam).

Nejčastějším dárkem v den zamilovaných je bezesporu květina. Nelze se tedy divit tomu, že během loňských valentýnských oslav bylo prostřednictvím virtuálního květinářství Bohemia Flowers doručeno desetinásobné množství kytic, než je běžné v normálním období. Nejpopulárnější kyticí z letošní nabídky bylo Srdce z lásky vytvořené z červených růží, tulipánů a karafiátů. Aby vůní nebylo málo, drží se mezi nejoblíbenějšími valentýnskými dárky také parfémy. Tuto šanci si pochopitelně nemohl nechat ujít obchod 1st Parfumerie, jenž pro své zákazníky připravil časově omezenou valentýnskou slevu vybraných parfémů.

Kosmetické přípravky nabízející obchod Orchidea.cz přichystal pro nakupující dárkového průvodce. Sesterký eshop Vltava.cz se prostřednictvím obdobného průvodce snaží zamilovaným prodat nejen hudební CD navozující romantickou atmosféru a knihy s milostnou tématikou, ale též tovar, který s Valentýnem zrovna dvakrát nesouvisí. Zvláště citlivé duše jistě ocení nabídku erotického románu Řezník.

Mnohem sympatičtější je počin známé tuzemské čokoládovny provozující na valentýnské poměry vkusný flashový web Modré z nebe, který kromě povinné dávky reklamního sdělení nabízí mimo jiné každý den odeslání tisícovky log a melodií na mobilní telefony zcela zdarma. V den svatého Valentýna se nabídka navíc rozšiřuje na 4.000 zaslání.

Valentýn je tu také proto, aby se grafici největších tuzemských portálů v čase mezi Vánocemi a Velikonocemi nenudili. Neplatí to ale pro tvůrce portálů Seznam a Atlas, kteří se nechali slyšet, že se raději věnují užitečnějším věcem. Netroufám si tvrdit, do jaké míry je tento názor krátkozraký, ale vzhledem k průměrnému věku internetových uživatelů předpokládám, že pro nezanedbatelné množství převážně mladších návštěvníků je valentýnský speciál důležitější než vánoční příloha, kterou si zatím žádný portál netroufl ignorovat.

Na Tiscali asi velmi dobře vědí, jaké pohlaví má mezi návštěvníky jejich valentýnského speciálu převahu. Proto v rubrice Horoskopy radí hvězdy jen ženám a prakticky každá dívka najde klid po přečtení téměř vědeckého pojednání o tom, proč jim chlapci nešeptají sladká slovíčka. Mužům se asi příliš nezavděčí ani fotogalerie nevšedních polibků, která přitom na Tiscali patří mezi nejnavštěvovanější.

Podobně byl na tom s převahou návštěvnic nad návštěvníky i valentýnská příloha portálu Centrum. V záplavě textů byl totiž největší zájem o test Jste dobrou sexuální partnerkou? Opravdovým paradoxem valentýnského speciálu je skutečnost, že nejživější diskusní fórum nese název Proč neslavím tento svátek.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Zatímco vzhledem k umírněné grafice a střídmosti obsahu jsou speciály Tiscali a Centra přístupné i diabetikům, po návštěvě valentýnské přílohy iDnes vás nejspíše na dlouhou dobu přejde chuť na sladké. Pokud však vydržíte ve společnosti všudepřítomné růžové barvy, budete odměněni originálním obsahem tvořeným mimo jiné on-line rozhovory s Bárou Štěpánovou, moderátorkou Peříčka Zuzanou Pavličovou nebo fotografem Jadranem Šetlíkem (v on-line aukci byl navíc vydražen fotografův čas pro vyfocení osoby dle vlastního přání).

Mimochodem, opravdu byla náhoda, že portál iDnes spustil jen pár týdnů před Valentýnem web Pohlavní choroby?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).