Názory k článku V Ostravě chystají nákup dvou nových státních superpočítačů. Akademická skupina chce skoro miliardu

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 8. 2023 10:50

    Mintaka

    Je to ještě horší než si myslíte, dokonce tam ohrožuji lidstvo DOSovskými aplikacemi, které nemají podporu víc než 30 let.

    Ty XPčka tam nejsou pro lenost nebo pro radost, má to dost podstatný důvod, kromě toho hrdinství. Můžete se nad tím zkusit zamyslet, třeba na to přijdete.

    V oblastech, kde působím se nejde neučit nové věci. Posledních 40 let svému dovzdělávání věnuji, v průměru cca 5,5 hodiny denně, včetně víkendů. A to na vzdory narůstajícímu pocitu, že už je toho moc. Snad se nějaký LLM agent slituje a nakopne mě do zadku, až se zase v něčem zaseknu.

    Co se výuky týče. Od dob kdy Alan Kay a jeho tým, spolu s dětmi z mateřské školy, posunuli hlavní mechaniky GUI do použitelného stavu to IMHO zase tak dramatický posun není. Hlavní akce uživatelů v GUI je najít ikonu aplikace a provést dvojklik, případně LMB klik a Enter. Pak už je to o orientaci v prostředí aplikací.

    Co se bezpečnosti týče. Tak většinu odedře Turris Omnia v roli firewallu a GW, dále Linuxový server se Sambu v roli souborového serveru, kde je většina věcí jen RO a nad těmi RW se spouští antivirové skenování. Na klientských stanicích je Linux Mint 21, LTSko. Tím by mohly být uklidněny vaše obavy z nepodporovaného, neaktualizovaného OS.

    A ve =>virtuálu<=, z appliance image, jehož výchozí stav je hlídán hashem, se spouští ta XPčka, jejichž odladění jsem věnoval stovky hodin, od tvorby vlastní instalace přes NLite, vysledování 3/4 služeb které bylo možné vypnout, nebo omezit, stovek úprav v registrech a Group policy, přes ladění funkčností verzí DLL knihoven, logon/logout scripty, automatizaci instalací aplikací, vlastní systém pro hromadnou vzdálenou obnovu image stanic a vzdálené řízení stanic, až po startup scripty, které před spuštěním některých aplikací provádí úpravy OS a při vypínání po sobě zase uklízí. Oficiální podpora skončila, ale ta neoficiální jede dál a jsou skupiny, které se podpoře věnují. Namátkou: http://zone94.com/downloads/software/operating-systems/123-windows-xp-professional-sp3-x86-integral-edition
    Ale to je především zajímavé pro ty, kteří chtějí ty XPčka používat jako hlavní OS a chodit s tím na web. My je používáme jen jako běhové prostředí pro offline aplikace.

    Občas mi to nedá a některé stroje proženu Live imagem od ESETu. Světě div se, je tam léta klid. Což neznamená, že někde nečíhá fujtlabl, který jsem já a lidi z CZ.NICu neodhalili, nebo že to dnes večer nikdo neprostřelí. Má zkušenost je taková, že takhle ošéfované XPčka, jsou bezpečnější, než průměrně ošetřené Win7/8/10/11.

    Snad jsem tímto krátkým intrem rozptýlil vaše obavy o bezpečnost, mou lenost a ohrožení vzdělání žáků.
    Pokud máte další výhrady, neváhejte nám je sdělit, rád se nad nimi zamyslím.
    A když budete mít cestu přes Plzeň, zvu vás na exkurzi. Mám tu komp z roku 1986 z JZD Rozvoj Libuň, i děrné štítky tu mám. Obojí tedy už dlouho nemá podporu a žákům to s Win12 nejspíš moc nepomůže.

  • 26. 8. 2023 19:56

    Mintaka

    Nic nemusím zkoušet znovu. Vy se klidně držte číslovky 2014, když už se vám nelíbí 2009. 2009 končila hlavní fáze podpory. Aktualizace vycházející do dubna 2019 byly použitelné, bez ohledu na to, že byly primárně určeny pro embeded zařízení, jako třeba bankomaty.

    A co tu na těch XP máme:
    Cca 300 výukových programů, posbíraných a koupených během 25 let.
    Dalších cca 300 vybraných vhodných počítačových her a cca 80 editorů a dalších programů.
    Za mnohé z těch programů není adekvátní náhrada. O moderní cenové politice pronájmu aplikací, ani nemluvím.

    Zkoušel jsem se těm XPčkům vyhnout, ale Win, winetricks, WineHQ, PlayOnLinux z těch programů dávají tak 1/3 a na Win7/8 jich běžela cca půlka. 10/11 na tom nemají důvod být lépe.
    Takže z těch možností, které se nabízí mi ty virtualizované XPčka, přišly jako nejlepší řešení i se zohledněním bezpečnostních rizik, k jejichž minimalizaci jsem podnikl několik kroků. Ale vám, který do té situace nevidíte, to hned z fleku přijde jako tak špatné řešení, že se musíte uchýlit až k slovním útokům typu "Tenhle druh "adminu" je fakt material...".

    Máte lepší řešení, které by nespočívalo v tom, vyhodit programy, vyhodit i ty počítače, pořídit za pár milionů nové s Win 11?

  • 26. 8. 2023 7:19

    Danny

    WinXP - system, kteremu zkoncila oficialni bezpecnostni podpora uz v roce 2014, vic jak devet let tam nikdo zadne bezpecnostni chyby neopravuje (o knihovnach okolo nemluve). Ta zdanliva uspora se muze jednou seredne nevyplatit. Tenhle druh "adminu" je fakt material, vlastne se verejne chlubi tim, ze se nechteji ucit nove veci - protoze samozrejme s Win10/11 jsou nektere veci jinak nez v iXPeckach. A samozrejme decka se pak uci se systemem, co uz davno je na smetisti dejin. Ne, tohle neni zadne hrdinstvi, tohle je obycejny slendrian. A uspora? Prace na tomhle softwarovem muzeu se vrati leda v tom, ze z decek porostou lidi vhodni leda tak do nejake montovny. Vase IT je jako parni lokomotiva.. stroje jsou to sice na prvni pohled krasne, ale do pravidelneho provozu to fakt uz neni.

  • 26. 8. 2023 18:11

    Mintaka

    Takže jste na rozumné důvody, proč používáme WinXP nepřišel?
    Zkusil jste to? Možná se vám příčí věnovat pár myšlenek něčemu, co by vás mohlo vyvést z vaší bubliny, ale zkuste to.

    Re. Link:
    Kdo že tu má problémy s pořádným čtením....
    "* Updated Windows XP Root Certificates Update (KB931125) from "August 2022 v41.0.2195.2208" to "April 2023 v41.0.2195.2304"."

    Že neoficiální updaty staví na posledních oficiálních updatech, které vycházely do roku 2019 (nikoliv 2014, jak jste se mýlil), to nic nemění na tom, že je tu skupina lidí, kteří se u updaty snaží.
    V našem případě ale o updaty vůbec nejde, až na pár výjimek nepoužívám ani ty neoficiální.

    Co se licencí týče, máme na ně papír přímo z Redmondu. Dostali jsme je v rámci pomoci "rozvojovým zemím" (sic) a MS si tak umořoval jednu z pokut, kterou dostal za agresivní monopolní praktiky.
    Obcházení procesu legalizace na XPčkách se používá pro to, že servery, které tu legalizaci obsluhovaly už neběží.

    Souhlasím s vámi, že se používání neaktuálních OS může vymstít. To se ovšem může vymstít i používání aktualizovaných OS, víme?

    Ale pojďme na to věcně:
    Pochopil jste že ta naše XPčka jsou ve virtuálu, který běží na Linuxovém hostu?
    Pochopil jste, že se nepoužívají pro přístup do Internetu, ale pouze ke spuštění offline programů, které jsou většinově na RO sdíleném disku?
    Pochopil jste, že image s XPčkama je hlídán proti změnám?
    Proč myslíte, že existují virtualizační prostředí, která umožňují spouštět i staré a nepodporované OS?

    I kdyby ty počítače měly HW, aby se na ně daly rozumně nasadit Win11, tak by to naše potřeby nevyřešilo a stejně by v těch 11kách byl virtuál s XPčkama.

    Máte k tomuhle offtopicu ještě něco věcného a konstruktivního, proč v tom pokračovat?

  • 27. 8. 2023 8:54

    Danny

    Na vybaveni skoly pro ani ne stopadesat zaku v sesti tridach vylucne prvniho stupne fakt nepotrebujete pocitace za par milionu - zas nam tu neprehanejte, pane uciteli ;-) A je zvlastni, ze na jinych a soucasne i vetsich skolach se bez toho vaseho udajne nenahraditelneho software obejdou - a skoro bych rek, ze tech rizik okolo bude vic, uz jen proto ze viditelne pouzivate software, co nikdo nevyviji a neudrzuje a vy vlastne jen doufate, ze tam nikde zadna dira neni. Analyzu rizik k takovemu prostredi mate publikovanou kde? ;-) Stale jsme se nedozvedeli, co je to teda za tak magicke, ze bez toho nejde zit. A ano, tu a tam se i software fakticky vyhodi (vyradi z bezneho uzivani), je to bezna soucast jeho zivotniho cyklu... aneb se divim, ze nam tu neoplakave rovnou Windows 3.x a zazraky z praveku typu AmiPro :-)

  • 27. 8. 2023 20:00

    jinejmuf

    Pěkný den, učím na gymnáziu informatiku 13 let, krom správy "své" učebny vypomáhám kolegovi se správou serverů. Pokud se vám zdá, že ostatní "do toho nevidí", snad aspoň můj názor nebudete takto odmítat.

    To, co popisujete s WinXP virtuálkou a DOSovými výukovými programy, je typický diletantismus českého školství. Učit děti všech věkových skupin je potřeba pro život nebo pro školu. Používat systém, na který vzpomínají rodiče a prarodiče dětí jako na retro je prostě špatně. Nejen, že je bezpečnostním rizikem, ale hlavně je to nástroj, se kterým se potkají leda v muzeu a tím muzeem by neměla být škola!

    Argumentace, že neexistuje náhrada, je zcestná. Slyším ji ve škole dnes a denně především od kolegů biologů. Ti pořád chodí s výukovými VHS kazetami, které potřebují akutně pouštět během výuky, protože přece žádné vhodnější video o krevních skupinách neexistuje... Přitom je to jen otázka zvyku kolegů, kteří nejsou ochotní po 30 letech praxe dohledat nové výukové materiály a lpí na těch starých, které jsou žákům akorát k smíchu. Vím o případu, kdy se žačka smála, že stejné video pouštěla jedna důchodová kolegyně její matce, když u nás studovala - tehdy to ovšem byla novinka... Nejprogresivnější jsou jazykáři -- ti naštěstí pro nové učebnice už mají audio nahrávky jen v MP3 ke stažení online a tak si nestěžují, že potřebují magneťák, aby dětem přehráli "aktuální" projev Billa Clintona :-). A kolega informatik přešel z výuky Adobe Flash na programování v C# naprosto bez problémů. Říkal jsem mu delší dobu, proč vykopává takovou hnijící mrtvolu a neučí raději něco užitečného. Měl hromadu argumentů, nakonec pomohlo, když Flash zařízly všechny prohlížeče.

    Obecně nejsem proti používání překupované (nebo darované) techniky, často jsou to stroje, které škole dobře slouží ještě dlouho, přestože jinde se na ni už nechtěli spolehnout. Měli jsme takhle darovaný školní router z firmy, sloužil nám s aktuálním Debianem ještě 8 let po vyřazení z firmy a darování. Podobně vyřazené kancelářské kopírky získané darem nám slouží bez problémů.

    Počítače jsou ale jiná kategorie. Ano, neustále se zvyšují nároky na jejich počet (podobně jako u dataprojektorů), což z nich dělá rychle zastarávající ale drahou položku rozpočtu. Přitom k čemu se ty počítače reálně používají? V běžných učebnách většinou na pouštění prezentací, PDF souborů, videí, Kahootu, online třídní knihy. A kvůli tomu tam stojí stolní počítač s poměrně velkou spotřebou i ve stand-by, nedostačující RAM a od studentů rozdrbaným systémem (nojo, volný přístup k železu a univerzální kantorské heslo, které samozřejmě studenti znají, kvůli nedostačujícímu výkonu pro cestovní profily). Jsem si jistý, že pro takové prostředí by bylo nejlepší terminálové řešení. Jako tenké klienty levné jednodeskové počítače za pár šupů a dvojice výkonnějších serverů, které se dají podle potřeby upgradovat. Jeden nefunkční terminál by se pak velmi levně nahradil, místo přetěžovaní školního ajťáka hodinami neplacených přesčasů. Zároveň by klesla jak spotřeba, tak investice - pro bootování po síti by stačila malá eMMC, reálně by takový systém byl i rychlejší. Starší PC s menší ramkou a Widlemi často startují/přihlašují učitele řádově minuty, což je jen pro potřeby zapsání absence dost nepoužitelné.

    PC jsou prostě přežitek a obzvlášť ta starší pomalejší a nespolehlivá. Kolega správce pak lítá po škole, po večerech flikuje tyhle frankenštajny poskládané ze zbytků funkčních komponent, aby to aspoň trochu jelo, přitom se pak vyhazují výrazně větší peníze za předražené sady Lego robotů apod. A stejně jako vy tvrdí, že se vzdělává, což ale vzhledem k hodinám výuky a hodinám správy systému ve skutečnosti představuje jen pročítání webů. Když se vzděláváte 5,5 hodin denně, jak píšete, kolik hodin denně učíte? A jaký máte úvazek?

    A na co potřebujete 80 editorů? Kolik z těch aplikací si mohou žáci nainstalovat doma na svá zařízení a reálně je používat? A kolik těch výukových aplikací se opravdu reálně používá a jak často/dlouho? Jasně, kolegyně je taky zvyklá na vektory v Zoner Callisto. Naštěstí je rozumná, tak přechází na Inkscape. Ano, má odzkoušené výukové materiály v Callisto, ale to si nikdo ze studentů nainstalovat nemůže -- nedá se sehnat a na nových systémech nejede. Přitom existuje dobrá alternativa. Taky znám kolegy, co učí typografii ve Word 2007. No ano, některé věci tam fungují líp, než v současné verzi, ale v čem asi budou dělat domácí úkoly žáci?

    Taková výuka je pro žáky jen ztráta času, byť to může hrozně bavit učitele... Věřím, že jste hrdý na vyladěná XP a že to pro vás byla výzva. Pro žáky není. Pro ně je to cizí prostředí, které se učí jen pro školu, ne pro život. Nepřináší jim žádnou přidanou hodnotu, pouze udržuje status quo, kdy učitelé používají zastaralé a neaktuální výukové materiály, a informatik je v tom podporuje pomocí kouzel a čar s nekvalitním HW a nebezpečným neaktuálním SW v době, kdy by se měl věnovat rodině nebo přípravě aktualizovaných materiálů do výuky.

  • 24. 8. 2023 14:56

    Roman Nepšinský

    Tak jmenuje se ten superpočítač Karolina, jako je v textu, nebo KAR0L1NA, jako je vidět na racku? Chápu hrátky s jemným leet speakem, ale pokud to tak někdo nazval, mělo by se to dodržovat, ne?

  • 28. 8. 2023 13:37

    Panzer

    Ukazovat děckám jak se programovalo v Karlovi, nebo jak se hrála Civka 1 je jak po nich chtít aby se koukali na Jen počkej! Budou mít jen zvedlá obočí a myslet si něco o fakt divným boomerovi. Když jim to chcete ukázat, prostě jim pusťte ukázku z YouTube.

  • 26. 8. 2023 17:14

    Danny

    Ty veci, co nam tu popisujete o vypinani sluzeb atd muzete samozrejme udelat treba i s tema jedenactkama. Link je hezkej, jenom jste to nedocetl poradne :-) Includes ALL the latest Windows XP and POSReady 2009 Updates/Hotfixes until 22.5(May).2019.... jinymi slovy od te doby vubec nic, smytec, utrum... protoze pak to Microsoft definitivne utnul... Ze si na webik do nejake verze vepsali 2023 fakt jeste neznamena, ze to je stale zaplatovany. A ta poznamecka o no Windows XP Activation or Crack or CD-Key is required je vtipna, snad mate aspon licence na papire... :-) Kdyz uz se vam libi podobne "neoficialni" zdroje.

  • 27. 8. 2023 9:21

    Panzer

    Už ani na to nereagujte, Danny. 80 editorů mluví samo za sebe. Pan učitel si stěžuje jak je přetížený a přitom provozuje snad nejobskurnější počítačovou síť na škole a mudruje jestli do kompu 2 nebo 4 G RAM. Kristova noho.
    Možná by stálo za to spíše investovat čas a píli do nějaké zprávy rozvoje počítačové sítě oné školy s argumenty proč se musí upgradnout, kde se tím pádem zjednoduší práce, komu to nakonec prospěje. A tu pak probrat s ředitelem a zřizovatelem.
    Ale možná opravdu radši kolektuje 80 editorů v provozuschopném stavu a ty XPčka na to potřebuje.

    27. 8. 2023, 09:22 editováno autorem komentáře

  • 27. 8. 2023 21:50

    Danny

    Ehm, ja v jedne vzdelavaci instituci v davnoveku likvidoval jeste indos a tak nejak mi to zustalo dodnes. Puvodne jedna ucebna se v mezicase rozrostla o PC v kazde tride, sborovnach, vc. vzdaleneho pripojeni jidelny kvuli vydeji jidla a druhe budovy take urcene pro vyuku par kilometru vzdalene... prosel si tam dobou od uz Win2k pres XP a Win7 k dnesnim Win10. Do toho treba i iPady, protoze si to holt vyuka zada (jde mimo me, zrizovatel si to proste nekde sezene). Tu serverovou cast - mam postavenou uz od konce toho indose na Linuxu (ktery jsme tehda cpali na Compaq ML370 prvni generace) - a serverovou cast resim primarne dodnes (klientskou cast se precijen uz snazim delegovat) a treba ted o prazdninach ty servery utrpely facelift na posledni Debian/Bookworm, se Sambou jsme uz davno presli od "klasickeho" modelu k emulaci AD (a samozrejme vc. GPO) atd. Ne, ja jsem rad ze naopak nemusim resit pripojovani starsich systemu do infrastruktury v jakekoliv forme - protoze to znamena mj. snizit i bezpecnost, kdy clovek musi povolit deravejsi protokoly, ze? A ta narozdil od vas ta skola ma prvni i druhy stupen... a ty ditka zvlaste ve vyssich rocnicich umi byt fakt docela dost kreativni.... Ale mam podle vas minimalni vhled do situace ;-)

    Ale ano, trosku mi pripominate cloveka, ktery uz v dobe, kdy se davno vsude okolo psalo ve Wordu a Windows se pysnily verzi 98 mel tendenci se drzet "stareho dobreho" T602... ktery pouzival defacto misto ukolovniku/or­ganizatoru. Proste se odmital vzdat toho sveho oblibeneho i v te dobe uz taky muzejniho software.

  • 28. 8. 2023 17:28

    Mintaka

    Vaše představa o tom, jak na to žáci reagovali se rozchází s realitou.

    Měli to v rámci celého Retro dne, byli oblečení v dobovém oblečení, paní učitelka v bílém plášti byla správně odměřená a vyžadovala oslovení "soudružko učitelko" nebo "souško čítelko", staré učebnice, direktivní tělocvik, v jídelně retro jídlo.

    Na počítačích na ně čekal příkazový řádek Karel a pár starých her.
    Moc se jim to líbilo a vzpomínají na to dodnes.

    A to je má poslední odpověď na tenhle typ příspěvků v téhle diskuzi.
    Pokračování na živo, nebo ve videokonferenci.

    Adios Amigos

  • 29. 8. 2023 12:27

    bez prezdivky ...

    Jenze desktop, specielne kancelarsky, ma vykon per watt o dost jinde (mnohem horsi) nez server, natoz specializovany HW.

    Takze to pocitani na tech urednickych pocitacich by klidne mohlo vyjit draz, nez koupit na to HW extra.

    Druha vec je ta, ze v situaci, kdy tu papalasi vykrikuji, jak je treba setrit, je toto krasny pripad, kdy se rozhazuje. Jednak totiz kazdy dodavatel za nejaky obulus umi prodlouzit support. Dal ten HW neumre proto, ze na nej support nebude. A ziskat, ciste teoretickych +30% vykonu navic ... neni zas takova slava.

    Pricemz je potreba k tomu jeste dodat, ze to vse proto, aby si par lidi za nase melo s cim hrat. Take bych si mel pozadat o nejakou dotaci na vypocetni cluster, budu si pocitat nejake ty coiny ...

  • 25. 8. 2023 9:53

    Michal Mazgal

    Teď jsem točil video o tom, že by měly být ve státní správě počítače, které mají ECC RAM jak u grafické karty, tak i u CPU. A to proto, aby mohly běžet po pracovní době jako výpočetní jednotky.

    Navrhl jsem, že po vypnutí počítače dojde k jeho opětovnému zapnutí a automatickému nabootování do systému, který ho připojí jako výpočetní jednotku.

    Všechny počítače státní správy, všechny počítače ve školách, všechny počítače na magistrátech atd. atd.

    =>

    Na úřadech a školách výpočetní výkon ladem leží a jen opravdovému hospodáři ho jde nevyužít jen stěží.

    Akademici by tak získali velký výpočetní výkon!

    =>

    Za tu miliardu by byly nové počítače pro všechny školy a i úřady! Mohl by v nich být BIOS, který je připojí jako výpočetní jednotky...

    +

    Takže napíšu petici, aby vláda akademiky srovnala do latě, aby naše společnost vypadala bohatě!!!

  • 25. 8. 2023 19:52

    jinejmuf

    Naprosto souhlasím, že na školách leží výkon ladem, vidím to na našem gymplu. Ale řešení není dělat z těch počítačů výpočetní cluster. Takový distribuovaný systém by vytvořil podle mě příliš velké bezpečnostní riziko.

    Řešením je použití adekvátního HW. U nás jsou všude normální PC s vyhnívajícími Windows. Řešením by bylo použití uspávaných tenkých klientů s Linuxem, který dokáže mnohem lépe využívat výkon železa a časem nevyhnívá - nezpomaluje.

    Jenže na školách nikdo neřeší, k čemu se ty stroje reálně používají, žádné use case scénáře. Takže je těžké prosadit, že by Linux s prohlížečem bohatě stačil. A pak je tu obligátní problém s tím, že prodejci HW potřebují prodávat PC a ne levné jednodeskové počítače a navíc terminálové řešení vyžaduje trochu více know-how, které zase chybí.

  • 26. 8. 2023 0:31

    Mintaka

    Bývaly časy, kdy jsme na těch školních počítačích pouštěli SETI@home.
    Bezpečnost ale leží jinde, než v tom, že by na tom běžely distribuované výpočty.

    Pokud by chtěl někdo "šetřit", nebo "lépe využívat" zdroje státu, tak to co navrhujete je, IMHO, tak někde v dolní polovině TOP 200. Což neznamená, že by to nemohlo být užitečné, obzvláště ve chvíli, kdy bude spotová cena elektřiny v záporných hodnotách.
    Jen pro zajímavost, v letech 2014-20 bylo z dotací EU pro ČR k dispozici cca 800 000 000 000 o jejichž účelném a efektivním využití se dá silně pochybovat.

    V roli admina se snažím, aby stroje, které mám pod správou žily a sloužily co nejdéle. Nedávno jsme od počítačů s 1..2GB RAM přešli na kompy se 4GB RAM. Téměř vždy jsou to stroje, které už někde jinde, nejméně 5 let sloužily a k nám se, na můj popud, dají, místo to, aby se prodaly nebo sešrotovaly.
    Teď na těch strojích běží Linux Mint a ve virtuálu WinXP s cca 300 výukovými programy. Ušetří to daňovým poplatníkům EU nezanedbatelnou sumu peněz, akorát v Africe mají o trochu menší hromádku na spálení a o odlouhování vzácných kovů v kyselinách.

    A za Covidu se hodily i ty stroje s 1..2 GB RAM.
    Buď ve verzi Lubuntu s aktuálními prohlížeči FF, Chrome, LibreOffice, Zoomem, MS Teams. Nebo ve variantě s WinXP a offline výukovými programy.
    DualBoot s 80GB HDD byl na hraně.

  • 26. 8. 2023 0:38

    Mintaka

    Jmenuje se Karolina a KAR0L1NA můžete brát jako grafický logotyp.
    Když se podíváte na jiné superpočítače, tak leckde byste se s grafickými "logotypem" inspirovaným jejich názvem, nevešel ani do unicode.

  • 26. 8. 2023 19:11

    Danny

    Preplacnuti seznamu duveryhodnych korenovych certifikatu... no to je fakt "aktualizace" jak stehno :-) Zkuste to znovu... A s 2014 jsem se rozhodne neseknul, to skoncila v roce 2014, do roku 2019 pokracovalo jen par veci pro embedded systemy (kdy na plnotucnych verzich to bylo v rezimu plug and pray, rozhodne ne oficialni reseni). A opirat bezecnost uzavreneho proprietarniho systemu o praci nadsencu...? A vy fakt (a k tomu sam) uhlidate, ze si tam treba neco nepribali bokem? :-) Ale jdete... a sam tu nakonec priznavate, ze vlastne ne vsecko mate v read-only. Bagatelizaci rizik zacina vetsina bezpecnostnich incidentu. A vubec, kteryze magicky software se teda bez tech XPcek fakt neobejde a je nenahraditelny pro vyuku na prvnim stupni v prostredi te vasi male plzenske zakladni skoly? :-)

  • 28. 8. 2023 2:16

    Mintaka

    Zdravím kolegu.

    Už jsem to tu dál nechtěl řešit, ale budiž, třeba to někomu bude k užitku.

    I když po 13 letech adminování na gymnáziu máte lepší představu, přesto o naší konkrétní situaci, ani o mě, toho moc nevíte. Mezi gymnáziem a MŠ/První stupeň jsou značené rozdíly. I co se např výukových programů týče. Tam kde gymnazisti mohou směle frčet na Khanovi, prohánět se po Moodlovských kurzech nebo konstruovat s Geogebrou. My potřebujeme něco jiného. Např. Matematiku pro prvňáčky od Tersoftu. https://www.terasoft.cz/czpages/cd_mat1.htm A světe div se. Z didaktického hlediska vůbec nevadí, že první uživatelé toho titulu už mají vystudované VŠ. Jedni z prvních v ČR jsme začínali s výukou matematiky Hejného metodou, aby si z toho předchozího někdo neudělal závěr, že posadíme děti ke kompům a sedí tam tak dlouho, dokud se to nenaučí.

    Odkud to začít rozplétat.
    Třeba ta fáma o 80 editorech. Programy jsem rozdělil na výukové, hry, a ostatní programy. Pro představu jaké programy jsou v té poslední kategorii jsem uvedl. Ano, mohl jsem to napsat, lépe, aby to bylo pochopitelnější.
    Z těch editorů tedy není 80, ale je jich hodně.
    Používáme například
    https://www.stahuj.cz/grafika_a_design/animace/fotomorph/
    Tenhle program má u nás mnoholetou tradici. V 5 třídě si v něm žáci dělají morfovací animaci z jejich fotky v 1. třídě do fotky v 5. třídě. Když je pak slavností vyřazení žáků ze školy, tak se tam tyhle jejich morfy pouští a je to velmi dojemná akce, oko nezůstane suché.
    Minulý rok jsem za něj zkoušel najít adekvátní náhradu. Prošel jsem cca 20 programů, které dělají něco podobného. Žádný nebyl vyhovující. A taky jsem ho zkoušel rozjet přes Wine a fakt jsem tomu věnoval několik hodin. Spustit to šlo, ale mělo to chyby ve vykreslování a v exportech. A tohle je jen modelový příklad.

    Prostě, má filozofie je, mít připravené takové prostředí, které umožní spouštění i starých programů. Proč bychom je měli hodit přes palubu, jen proto, že jsou staré.
    Naštěstí se o tom, že to nemá smysl nedozvěděli lidé z:
    https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games
    nebo z gog.com.

    A ano, až budu schopen ty staré a přesto užitečné, programy nahradit něčím lepším, nebo pro ně nebudu potřebovat spešl běhové prostředí, rád to udělám jinak.

    Pak se pozastavujete nad zmíněnými 5,5 hodinami, které věnuji svému vzdělávání. Mohla tak vzniknout mylná představa, že pouze adminuji a celý ten čas propálím jen na tom. Opak je pravdou.
    1 den v týdnu věnuji výuce, správcování, vedení kroužků na prvním stupni. Další den věnuji výuce studentů v oboru Systémový administrátor. Organizuji Otevřenou dílnu, což je prostor kam mají volný přístup všichni se zájmem o technologie, ideálně rodiče s dětmi, prarodiče s vnoučaty. Spoluorganizuji kurzy PyLadies a setkávání Pyvo. Za samozřejmou nutnost, považuji sledování vývoje ICT ve vzdělávání v ČR i v zahraniční a spolu s kolegy z Jednoty školských informatiků se nám snad podařilo napomoci ke zlepšení našeho oboru, ale jde to ztuha, na můj vkus.

    Mimo oblast vzdělávání, dělám full stack vývojáře, zejména intranetových webových aplikací. Ale občas si střihnu i nějaký ten dobročinný projekt, nebo něco pro kamarády. A kromě IT mě zajímá řada dalších oblastí. Namátkou astronomie, částicová fyzika, energetika, genetika, některé výseče z historie, psychologie, sociologie, fyziologie...
    Proto, ten povzdech, že se těm věcem nemohu věnovat tak do hloubky, jak bych si přál, a že těch zajímavých informací kolem je tolik...

    V oblasti IT jsem měl naopak pocit, že jsem napřed, ale rozhodně to nebylo pro to, že bych používal nejnovější HW a OS. Když se zaváděl Indoš, už jsem měl za sebou předchozí zkušenost s Novel Netware a několik let správcování na Gentoo. Dělal jsem školitele Z, co učil méně zkušené kolegy. V Pedagigickém centru jsem učil základy tvorby webových stránek, využití Linuxu a OpenOffice ve školství. Frčela tehdá pěkná distribuce Danix. V roli admina jednoho z nejlépe fungujících pedagogických center v ČR jsem měl vizi, aby zde byly k dispozici počítače se všemi dostupnými výukovými programy, jako knihy v knihovně. K těmto programům, aby byl dostupný velmi propracovaný online katalog, aby si zde učitelé mohli snadno vyhledávat vhodné výukové programy pro jednotlivé ročníky a konkrétní učivo, včetně recenzí a hodnocení programů od ostatních učitelů.
    Když jsem na přelomu milénia naprogramoval systém pro hromadné řízení a obnovování stanic, tak se na to byl podívat i admin z Pražského hradu.
    M.I.T. Scratch jsem zaváděl do výuky jako jeden z prvních v republice a kolegům jsem pomáhal s jeho začleněním do výuky, nebo zahájením kroužků. Před tím jsme používali např. Robocode, Baltíka, Petra. Od roku 2000 se v naší prvostupňové škole učila informatika ve všech ročnících. To mají málokde i teď po změnách v RVP. V roce 2006 jsme začali s robotikou. Když se mi po několika letech, podařilo v roce 2014 sehnat do školy 3D tiskárnu, tak mě na školení Josef Průša ocenil, že jsme první prvostupňová škola o které ví, že budou mít 3D tiskárnu.
    I na výběr vhodných technologií jsem měl štěstí a tak jsem si před 20 lety vsadil na Python, v roce 2007 na Django, 2012 na Mongo a vyhnul se tak řadě slepých uliček.

    Pokud to vyznívá jako vychloubání se, tak mou motivací je něco jiného, narušit váš obraz o jednom zástupci "diletantismusu českého školství".

    Všiml jste si, že na těch počítačích máme jako hlavní OS, Linux Mint?
    Kolik škol má na prvním stupni moderní Linuxovou distribuci?

    V diskuzi padla a zmínka o tenkých klientech. Proč ne, testoval jsem terminálový provoz už před 20 lety. Klienti byly Pentia na 133 MHz s 37MB RAM. Server s 256MB RAM, 10 klientů v pohodě utáhl, ale pak už to začínalo tuhnout. Po světě lze natrefit na různá terminálová řešení, má to však i své nevýhody.

    RE.: "Kolik z těch aplikací si mohou žáci nainstalovat doma na svá zařízení a reálně je používat?"
    Vždy jsem se snažil prosadit do výuky kvalitní Open Source aplikace, např. jako hlavní kancelářský balík StarOffice/Ope­nOffice/Libre­Office právě pro to, aby je mohli žáci používat i doma a snad i rozšířit k rodičům a jejich firmám. Když vyvstal zájem ze strany žáka/rodiče/učitele tak bylo možné zapůjčit počítač s předpřipraveným prostředím. Taky jsme za Covidu ty vyřazené počítače připravovali a věnovali potřebným, nebo našim žákům půjčovali tablety pro online výuku.

    RE.: A kolik těch výukových aplikací se opravdu reálně používá a jak často/dlouho?
    Něco se pravidelně používá velmi často. Například specializované programy pro práci s dyslektiky. Některé programy se použijí třeba jen jednou za 5 let, protože je používá jen jedna učitelka při jedné projektové hodině v konkrétním ročníku.
    Ale jakmile chcete zachovat byť jedinou aplikaci, která vyžaduje speciální prostředí, tak prostě potřebujete to speciální běhové prostředí. A když už si dáte tu práci a máte ho, tak ho máte i pro ty méně frekventované aplikace.

    RE: Argumentace, že neexistuje náhrada, je zcestná.
    Stejně jako mě přijde zcestné, vyhazovat všechno staré a osvědčené a nahrazovat to něčím jiným, jen proto, že je to nové.
    To je jako strašit lidi tím, že je ukrutně nebezpečné, neúčelné, (div-ne život ohrožující) ukázat žákům v DOSBoxu, jak vypadala výuka programování s robotem Karlem, nebo hra Civilizace 1.

    S tím, že žáky učíme pro život a ne pro školu naprosto souhlasím, proto také řadu věcí ve výuce jdeme v aktuálním OS s aktuálními prohlížeči a aktuálními službami na Inetu. Třeba DALL E 2 / Midjurney jsem žákům ukazoval loni koncem roku, ChatGPT letos začátkem roku.
    Ale zároveň se něco dá dobře, ne-li lépe vysvětit na starších věcech.
    Třeba model počítače ukazuji na mechanickém hracím strojku: procesor, program, záznamové médium, energie k provozu, vstupy, výstupy, všecko tam je a vidí to přímo před sebou. Logická hradla, Voltík 3. Schopnost ukládat data, děrné štítky, děrná páska, magnetické pásky, 8″, 5,25″, 3,5″. HDD, ZIP, Bernoulliho disk, CD, DVD,... Flashky, SD karty.
    Jo, až tohle někdo předělá do pěkného programu pro VR headset, rád to využiju, pár jich tu máme.

    RE.: Taková výuka je pro žáky jen ztráta času...
    To říkáte, jako kdybych se ty žáky snažil naučit správcovat WinXP. Vždyť furt píšu dokola, že to je běhové prostředí pro aplikace. Ale je pravda, že to kliknutí na ikonu je podezřele podobné stejné akci na nejmodernějších, nejbezpečnějších a nevytuněnějších Win11 s nejlepšími šmírovacími podmínkami užití.

    Zpětná vazba od našich žáků na informatiku je pozitivní. Na druhém stupni se často nedostanou ani k tomu, co dělali u nás.

    RE.: ... nebezpečným neaktuálním SW.
    A kdo neumí ten učí... Shodou okolností učím studenty i tu IT bezpečnost. Tak na tom něco bude. Trochu do toho obrazu nezapadá, že léta jsme se obešli bez dramat typu ransomware, cryptojacking a pod. I firmy s miliardovými rozpočty na bezpečnost bývají prostřeleny, když to nějaké dobře financované skupině, nebo zkušenému profíkovi s trochou štěstí, stojí za to. Tak si nedělám iluze, že mnou správcované organizace by to ustály, ale snažím se z nás aspoň nedělat ten slabší kus ve stádu, který porazí kdejaký bot čí script kiddie. Navzdory vašim obavám z těch XPček a výběhovým programům zamčených ve virtuálu, to vypadá dobře.

    PS: Když někdo potřeboval VHSky, nebo dokonce MC kazety. Tak jsme mu to ripnuli do AVI / MP3.
    Dobrá výuka, obzvláště na MŠ/1 stupni, fakt nestojí a nepadá na tom, zda někdo použije 20 let staré dětské písničky s medvídkem Tedíkem.

    PPS:
    Pokud máte zájem, to řešit dál. Zvu vás k nám do školy kde se snoubí hypermoderna s historii, protože tu mám i několik pěkných muzejních exponátů. Nehodlám se jich zbavit a nebojím se je použít.
    Případně 13.9. tu v Plzni budeme mít Pyvo na téma CircuitPython.
    Nebo na online pokec, páč už jsem toho napsal dost, aby si i Google bot udělat obrázek a nakrmil s tím Barda.
    https://meet.vpsfree.cz je stále v chodu, tak třeba tam.
    Dejte vědět, když budete mít zájem. Rád se přiučím jak něco udělat lépe, ale na změnu konceptu to nevidím, to by muselo zaznít něco fakt přesvědčivého opřeného o naše reálie.

  • 27. 8. 2023 12:19

    Mintaka

    No vidíte, a já žil v přesvědčení, že i když je správcování IT ve vzdělávacích institucích jen jedna z mnoha mých profesních činností, přesto mi těch 30 let, které se tomu věnuji dává dobrý vhled do problematiky, a že koncepty na kterých to stavím a prostředky, které k tomu používám, jsou správné.

    Tahle diskuze mě vede k zamyšlení, zda tahle doba, více než doby dřívější, produkuje suverénně vystupující jedince, kteří, byť mají minimální vhled do situace, se neostýchají pronášet velmi zasvěcené úsudky a odsudky.

    Ale třeba je to jen tím, že už jsem starý.

    Přeji nám všem hodně zdaru při další tvorbě, a spoustu přínosu pro naši civilizaci, život, vesmír, a vůbec.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).